1.745 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

Opbyg tillid med hund Opbyg tillid med hund

Hej,

Jeg har en skøn skøn hund, men det giver mig problemer at han ikke stoler på mig smiley

Jeg har købt ham et sted hvor han voksede op i familiens køkken, og mor hund gik fra hvalpene når der kom gæster. Jeg tror hvalpene ikke blev respekteret. For nemo er meget bange for mennesker - dette viser sig ved, at han går hen mod folk og gør, men ser de på ham eller på anden måde retter henvendelse til ham, går han straks en meter + tilbage, sænker halen helt og fortsætter ellers med at gø.

Når vi laver øvelser (træner) er han meget utryg, nærmer min hånd sig, løber han straks baglæns. Så han har kun lært meget få øvelser. Han tager heller ikke selv initiativ som vi ellers lærte på hundeskole.

På andre punkter er vi gode sammen, vi sover sammen om natten, han holder meget øje med mig osv, går han fri er han ligeledes meget opmærksom på mig.

Nogle gange lystrer han mig ikke, eks: nemo beder om at blive luftet, men når jeg beder ham komme - løber han andre veje og kommer først hvis jeg sætter mig i sofaen, her underkaster han sig helt.

Min far mener jeg skal være mere bestemt, men lige så snart jeg skærper min stemme bliver han bange og gemmer sig, løber lige forbi mig og lign, han tør ikke gå hen til mig.

Jeg ku godt tænke mig at nemo lærer at stole på mig. Jeg har aldrig gjort ham fortræd smiley

Har i gode råd?
Vi har været forbi en adfærdsbehandler uden brugbare råd

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opbyg tillid med hund
  • #1   24. jan 2014 Hvilke råd fik I fra adfærdsbehandler?

Jeg ville ikke råde til at være mere bestemt.

• #2   24. jan 2014 Jeg kan også se at det kun har negativ effekt på ham, så tror den del er bekræftet som værende dårlig smiley

Vi fik nogle råd til at undgå fremmede
    Og mht tillid, skulle vi benytte ting på gå ture til positive oplevelser, som at lære ham at hoppe op på en sten, eller gennem et cykelstativ

• #3   24. jan 2014 hvor længe har du haft hunden, først troede jeg det var en ny hvalp, men kan se han er født i 2011 ....

• #4   24. jan 2014 Ja han er fra august 2011 og har haft ham siden han var 8 uger. Jeg har bare først nu for alvor indset hvor stort problemet er

• #5   24. jan 2014 Maja du skal have noget hjælp med ham, ingen tvivl om det, hvor i landet bor du henne?

og så er det fuldstændig bandlyst at hæve stemmen over for den hund, så længe den ikke har noget tillid til dig smiley

• #6   24. jan 2014 Okay smiley
    Hvor er I fra?

• #7   24. jan 2014 Ja her har du så fået resultatet af møg dårlig avl, hvor der er brugt en tæve med meget dårligt sind... ØV!

Men du må jo arbejde med det du har. Jeg personligt ville starte med af få hundens tillid. Du skal være meget rolig, og forsigtig i din omgang med denne hund. Du må ALDRIG råbe, eller være sur i dens nærvær.

Du skal huske at alle dine følelser går lige i hunden, hunde har en fantastisk evne til at mærke alt. En evne vi mennesker ikke besidder, ikke ret mange i hvert fald.

Du må aldrig være hård overfor din hund, den kan ikke holde til det. Så at din far mener du skal være mere bestemt, ja det dur ikke.

Du skal lade dine gæster vide at de skal lade hunden være, de skal ikke tage kontakt til den. Møder du folk på gaden, så skal de lade den være. Eller de kan få en godbid, og forsøge at vise hunden at de har den, vil hunden stadig ikke tage kontakt, så tving den ikke.

Du skal vide at det ikke er sikkert at du nogensinde får en stabil hund, meget er sikkert ødelagt. Og kan ikke rettes, noget kan, men ikke alt. Hvis du har en kæreste, eller får en må i aldrig skændes i hundens nærvær. Det vil gøre ham utryg.

Når du kalder på ham, så stir ikke direkte på ham, men sænk blikket. På denne måde viser du at det ikke er farligt, at ikke vil ham noget ondt. Nogle hunde kan have det svært med et stirrende blik, det vil få dem til at bakke.

Jeg personligt ville ikke begynde at træne med ham, før han havde tillid til mig. Lær ham hans navn som det eneste, når han så er klar, så kan du træne andre ting.

Træning giver helt sikkert et bedre forhold, imellem hund, og ejer. Men er hunden ikke klar til træning, vil det gøre den mere usikker.

Til slut vil jeg sige at denne måde måske ikke er den bedste, men det er hvad jeg personligt ville gøre. Nogle vil være uenige med mig, og det skal de have lov at være. Og om du vil bruge de råd du får, er jo op til dig smiley

• #9   24. jan 2014 Okay jeg troede det var en lille hvalp du havde, men jeg holder stadig på min fremgangsmåde.

• #11   24. jan 2014 Dejligt med råd, det er jo hvad jeg søger.

Jeg ved godt det er et dårligt køb, men sket er sket og jeg må arbejde med det jeg har, denne hund betyder alt for mig.
    Jeg har problemer med at folk vil respektere ham - folk går og knurrer af ham og tramper mod ham, selvom han er skide bange og tydeligt viser det (den ene episode var endda med en der selv har hund) pga mit eget selvværd har jeg svært ved at sætte mig i respekt, der svigter jeg jo også nemo smiley

Så jeg er kommet så langt, som at hvis den ene vi har holdt jul med 2 gange før, kommer til jul, kommer jeg i hvertfald ikke. Min hund skal ikke længere udsættes for disse mennesker. Det ødelægger ham endnu mere, og jeg FORTRYDER min egen mangel på at sige fra. Det behøver i ikke fortælle mig

• #12   24. jan 2014 Du skal være din hunds stemme, du SKAL fortælle folk at de skal lade ham være. Så simpelt er det.

• #13   24. jan 2014 Læs den pb jeg har sendt dig og kontakt hende i morgen, du skal have hjælp med ham nu og det kan kun gå for langsomt

• #15   24. jan 2014 Vi leger en del, men tror han nogen gange i rolige situationer misforstår mine signaler, for han gør lidt alla når vi leger, bare med et mere uforstående ansigtsudtryk. Men han gør mange ting til en leg, men det bare ikke super fedt altid.

Har aldrig sat mig klar i sofaen, men plejer at bære ham med mig, når han kommer i sofaen.
    Det er kun hvis han kan mærke vi skal noget, så lægger han sig til døren og ryster.

Han er 2 1/2 år, købt som chihuahua men er i hvertfald ikke racetypisk i sit udseende.

• #16   24. jan 2014 Og vi var hos en adfærdsbehandler, havde 5 timer hos hende, men det føltes som spild af tid - foregik første gang herhjemme og resten af tiden på en græsplæne.
    Pt går vi ikke til hundetræning, da jeg har haft svært ved at finde noget efter vi er flyttet.

Ekstra: jeg er flyttet i lejlighed med nemo, hvor han virker langt mere tryg ved mig, men også hele området, da han eks ikke kan se ud af vinduerne - og kun har mig at holde øje med. Dog er der nogle ting der gør, at vi til tider er en del hos mine forældre hvor jeg hurtigt mærker forværret adfærd (reagerer på lyde, stresser over det han ser ud af vinduerne, bliver bange for folk når vi går ture etc)

• #17   24. jan 2014 Enten skal de lade ham være som du selv er inde på, ellers skal det være mennesker der vil arbejde med dig om at gøre ham tryg....

Ud over de andres råd, så vil jeg sige, ned på gulvet, både med dig og andre, legetøj og godbidder i rigelige mængder, kalde rose, belønne, alt foregår med roligt kropssprog og rolig stemme, hver eneste gang han kommer af sig selv, med en bold eller andet, så rose, give godbid, evt. røre ham let med en hånd der forfra, nedefra, så han kan se den kommer og ikke bliver overrasket over en pludselig berøring ....

En struktureret hverdag, men nogle gange af den slags øvelser i rolige omgivelser, i starten kun med dig, derefter med en veninde eller anden du stoler på og som hører efter dine henvisninger ... ikke for mange nye indtryk, for meget ud i den store verden med for mange indtryk osv ..... før tilliden mellem dig og hunden er fast etableret ...
    Små tale med ham så meget som muligt med glad stemme, rosende toner ....

Og ja som du tilsyneladende ved og har erfaret, så er din fars råd aldeles ubrugbart ....

• #18   24. jan 2014 Og så kan det ikke anbefales at løfte på ham, hvis han er utryg ved at du rækker frem mod ham.

• #19   24. jan 2014 Han elsker at hænge på min arm, ellers siger han selv fra (oplevet ved min mor og søster) og jeg beder dem respektere det, da det er unaturligt.
    Jeg bærer ham kun hvis der er risiko for at han bliver trådt på, der er nye gæster eller vi skal gå tur, ellers kommer vi aldrig ud at gå. Og haven vil han ikke tisse i.

Jeg vil gøre brug af rådene om det at sidde på gulvet, dog kun hvad mig selv angår. Ved nye mennesker opsøger han dem selv, og gør der efter helt vildt. smiley men måske det ville hjælpe hvis folk ignorererde ham .

Tak for alle rådene !

• #20   24. jan 2014 det kan hjælpe at de ignorer ham, det kan også hjælpe hvis de, efter du selv har trænet med ham, gør de samme ting som du selv gr og som forhåbentligt fører til større tillid .....

det er ikke nemt med en hund der måske lever 8-10 år mere, hvis ikke I også arbejder med tilliden til andre end dig .... ikke i starten men på sigt ...

• #21   24. jan 2014 Der skal helt sikkert arbejdes på det på sigt, men folk han kender er der ingen problemer med, altså min farmor eks, han elsker når hun er på besøg selvom hun ikke kan lide hunde. Problemet er frygt ved nye mennesker, det sker heldigvis ikke så tit at der kommer nye til smiley
    Men med mange af vores gæster han kender, er han også enormt utryg, så gnider han sig rundt, og laver enormt hurtige bevægelser. Det ville jo være godt hvis der ku blive bedre på sigt smiley

• #22   24. jan 2014 Du skal undgå at han er sammen med de mennesker, der ikke vil lade ham være. Hvis du ikke tør sige fra på din hunds vegne, så må du helt undgå, at menneskerne er omkring hunden. Din hund skal have en succesoplevelse HVER gang den møder mennesker. Den må aldrig føle sig truet af dem.

Det lyder jo som om, at han selv opsøger andre mennesker, men bliver skræmt hvis de kigger på ham. Hvad hvis de bare ignorerer ham? Eller hvis de roligt og forsigtigt giver ham en godbid - uden at kigge på ham?

Din hund skal have opbygget noget selvtillid, den skal have succes med at hilse på andre mennesker, og den skal lære at når du er der, så sker der den ingenting. Derfor er du også nødt til at sørge for, at den ikke bliver udsat for noget, den ikke kan lide. For det ødelægger dens tillid til dig.

Held og lykke med det, der er meget at gå igang med. :o)

• #23   24. jan 2014 Jeg ved godt jeg skal sige fra. Og er også klar over at hvis de ikke vil respektere ham og mig, må vi undgå dem.

Hvis folk sidder på en stol eller står, hvad som helst. Ikke giver nogen form for opmærksomhed. Går han hen og snuser til dem, når han opdager at lugten er ukendt flyver han tilbage og gør og gør og gør.
    Godbidder er prøvet, der skal meget til før han vil tage dem, når han endelig gør, er det super langsomt frem, og så løber han ellers væk med godbidden. Herfra gør han igen eller kigger meget skræmt på folk.

• #24   24. jan 2014 Prøv med noget han ikke kan modstå, cocktailpølser i små stykker fx, det plejer de fleste at være vilde med, og gør det når han ikke lige har spist ....

• #25   24. jan 2014 Der er intet han ikke kan modstå, så vidt vi ved smiley for det har nemlig været noget jeg har fokuseret på

• #26   24. jan 2014 Hvad hvis personen fx sidder på gulvet, og lægger en godbid, måske 1 meter derfra, eller så langt væk, at hunden godt tør tage den? Og så langsomt lægge godbidden tættere og tættere på, når hunden er tryg ved det. Personen skal bare ignorere hunden fuldstændig.

Det skal selvfølgelig være en godbid hunden er helt vild med - frikadeller, pølser, leverpostej, et kødben eller hvad den nu er helt vild efter. :o)

• #27   24. jan 2014 Maja T - hvor bor I henne af?

• #28   24. jan 2014 Har ikke lige prøvet det med at sidde ned, men har eks prøvet min oldemor, han havde svært ved at vænne sig til. Mens hun stod op, ku jeg lægge guffere rundt om hende, mellem hendes fødder osv. Han snuppede dem hurtigt, gik væk og spiste, kom da tilbage. Men så snart vi stoppede, gøede han igen.

Men på rigtig dårlige dage, hvor han er meget utryg ved mig også - sidder jeg på gulvet, der kan være behov for at kaste godbidderne så de ligger langt væk, hvor de kan komme tættere og tættere på. Men bevæger jeg mig for meget, er det spildt arbejde.

Mine forældre bor i Greve og jeg i Albertslund på Sjælland

• #29   24. jan 2014 Okay.
    Jeg kan varmt anbefale Betina Sabinsky fra DogWise ( www.dogwise.dk ) Hun er meget dygtig, og i min optik alle pengene værd.

• #30   24. jan 2014 Det er så hende jeg har været hos. I min verden fik jeg intet brugbart ud af det smiley

• #31   24. jan 2014 Nå for søren. Har du haft talt med hende igen? Nogle gange, ligger der misforståelser til grund for at en adfærdsbehandling ikke hjælper. Jeg tænker du kan prøve at ringe til hende og snakke med hende om at du ikke føler det har hjulpet smiley

• #32   24. jan 2014 Jeg har ikke nævnt det nej, var bare skuffet.
    Vi har ikke benyttet det rigtig, kun det med øvelserne udendørs på tur. Men træningen med hensyn til fremmede er ikke noget jeg føler jeg kan bruge i praksis, hvilket jeg forsøgte at sige på en pæn måde smiley

• #33   24. jan 2014 Hvad har hun anbefalet, sådan helt specifikt?

• #34   24. jan 2014 At på gå ture eks så hvis vi ser nogen mennesker skal vi løbe væk fra dem, for at skabe afstand. Og for at nemo kan lære at det er ok at gå væk fra det man ikke kan lide. Fair nok, det forstår jeg godt.

Hun anbefalede det bare også til når vi møder nye mennesker nemo skal lære at kende. Det er her jeg føler det urealistisk. For så skal folk med ud og træne i flere dage. Der udover skulle vi hele tiden holde en vis afstand, hvis nemo kiggede væk sku jeg tage ham med væk, når der var skabt afstand kunne vi igen vende os mod objektet. Og gå langsomt frem, når han igen kiggede væk skulle vi løbe igen.
    Vi kom bare aldrig særlig tæt på hende. Og den sidste gang siger jeg så 'hvordan ved jeg hvornår han accepterer folk og vi kan gå helt derhen'? Hun syntes vi skulle prøve at komme helt hen, og der var ingenting.
    Så man kan sige det virkede, det tog bare 5 gange, og han udviste helt til slut den adfærd jeg skulle reagere på og løbe væk med ham - alligevel havde han jo accepteret hende.
    Der blev jeg igen forvirret, for så kan vi jo ikke læse hvornår træningen er 'ovre' måske han havde accepteret hende allerede efter 2 gange, det vides jo ikke.

• #35   24. jan 2014 Gange = timers træning

• #36   24. jan 2014 Mht. at I har prøvet med godbidder, så skal du jo ikke regne med, at det er løst på en dag eller en enkelt træning. Det tager rigtig lang tid, og det er noget I skal gentage rigtig, rigtig, rigtig, rigtig mange gange over en lang periode, før du ser nogle resultater. Du skal ikke give op, bare fordi det ikke virker de første gange du prøver. Han skal jo lige lære meningen med træningen, og at det er helt ok. Når han er så ødelagt som han er, så skal du regne med at det kommer til at tage rigtig lang tid. Især fordi det har stået på i nogle år. Det ville måske være gået hurtigere, hvis træningen var begyndt med det samme, men nu er det indgroet i ham, og så er det noget sværere at få ud igen.

Du skal have mere tålmodighed.

• #37   24. jan 2014 Vi har prøvet mange forskellige ting, så vi har også arbejdet på det med fremmede i laaaang tid.
    Eks, har jeg forsøgt mig med at fjerne ham fra det han ikke kan lide, men så længe han stadig kan høre dem kan han gø i timevis. Men vi prøver da helt sikkert rådene herfra - med en god portion tålmodighed oveni

• #38   24. jan 2014 Jeg vil sige, at kan du finde nok mennesker, så er det en GOD metode.
    Hvis du nogensinde er i København stiller jeg gerne op som statist smiley

• #40   24. jan 2014 Varkhond - Ahvaffornoget? smiley

• #41   24. jan 2014 Haha Stef, hvor kom det lige fra? smiley

• #42   24. jan 2014 Det nytter ikke noget at prøve mange forskellige ting, hvis I ikke giver hunden tid til at forstå hvad der foregår. Den skal jo lige fatte, at det faktisk er fint nok at gå hen til folk, fordi man får en godbid for det.

Hvis den gør når der ikke er flere godbidder, så har I måske lagt godbidderne for tæt på. De skal så langt væk, at hunden i starten ikke reagerer på det, men bare tager dem. Når den forstår at der er godbidder, så kan I begynde at lægge dem LIDT tættere på. Måske ikke samme dag, uge eller måned. Men når hunden er klar til det. Måske tager det en uge for den at forstår, måske tager det en måned, et halvt år eller meget længere tid.

• #43   24. jan 2014 tror Vark kom til at skrive i den forkerte tråd smiley

• #44   25. jan 2014 Jeg tror såmen rådene er gode nok, du har så bare ikke forstået at udføre dem;) det tager lang tid at træne en sådan hund, du må regne med at skulle bruge mange uger og mange forskellige mennesker i træningen, der findes ingen hurtige løsninger;) mit råd må være, gå tilbage til adfærdsbehandleren og gør opmærksom på at du ikke kan få det til at virke;) få evnt plads på et træningshold hvor du kan få hjælp til at udføre øvelserne;)

• #45   25. jan 2014 Bodil:
    Jeg har forstået det, men det virker kun i praksis når vi går tur, og ikke når vi får gæster i hjemmet eks. og så irriterede det mig lidt, st vi aldrig kom helt tæt på under træningen, fordi nemo fortsat lavede tegn på at han ikke ville - alligevel havde han accepteret hende, hvilket vi kun fandt ud af fordi jeg foreslog det. Det gør det også sværere at benytte det i praksis, når ikke engang træneren kan se at hunden har accepteret hende - dvs vi kommer aldrig tæt nok på folk med den træning.

Cts: jeg ved udemærket at tingene skal prøves over længere perioder. Det har jeg lært...

• #46   25. jan 2014 Mit råd er stadig, gå tilbage og gør opmærksom på at du ikke kan få det til at virke;) du må have mere hjælp;)

• #47   25. jan 2014 Hun vil helt sikkert gerbe hjælpe dig med at forstå det bedre hvis du tager fat i hende. Det er synd og skam at du ikke føler du fil noget ud af det.
    Og så skal man altså forberede sig på meget arbejde, i lang tid med sådan en hund.

Mht gæster i hjemmet, så ville jeg måske lave den træning med dem, og når han så er tryg ved dem kan de være i din lejlighed.

• #48   25. jan 2014 Maja - Ud fra den måde du beskriver jeres træning, lyder det ikke til at du har givet det særlig meget tid.
    Du synes træningen er spild af tid, hvis du ikke ser fremskridt hurtigt. Den mentalitet skal du lægge fra dig, hvis du vil have det til at fungere.

• #49   25. jan 2014 Jeg ved udemærket at der skal arbejdes længe på fremskridt.
    Jeg prøver at forklare at jeg med træningen aldrig lærte hvornår vi ku nærme os mere, vi arbejdede os nærmere længere og længere væk, på trods af at nemo havde accepteret hende. Det gør det svært for mig at anvende det i praksis...

Desuden har jeg meget meget sjældent nye bekendtskaber, og folk er ikke villige til at deltage i denne form for træning..
    Så skal jeg decideret finde statister. Det ku jo så også være en mulighed, det hjælper jo så bare ikke når der igen kommer nye der ikke vil deltage.
    Tror i har svært ved at forstå hvad jeg prøver at forklare

• #50   25. jan 2014 Når du siger, at folk ikke vil deltage, mener du så at de ikke vil hjælpe dig med at træne, eller at de fx ikke vil lade hunden være når du beder om det?

Hvilken træning er det de ikke vil være med til, og hvorfor?

• #51   25. jan 2014 De har svært ved at forstå han skal lades være, fordi han selv opsøger.

Men de vil ikke deltage i den udendørs træning

• #52   25. jan 2014 De fleste fordi de ingen forståelse har for nødvendigheden

• #54   25. jan 2014 For det første så er jeg enig i hvad Birgitta skriver.

Du kan og skal sige fra på din hunds vegne. De personer i din omgangskreds, som ikke kan eller vil forstå og acceptere det, de skal ikke i nærheden af din hund. Så må du se dem, når din hund ikke er der. For din hund skal ikke udsættes for den slags, når den i forvejen har det svært med fremmede. At dine venner/bekendte/hvem de nu er har opført sig sådan overfor din hund, er helt sikkert medvirkende til, at han har det sådan i dag.

Du må gøre det klart for dine venner, at hvis de vil være hjemme hos dig, så skal de lade din hund være, også selvom han selv opsøger dem. De skal ignorere ham, måske allerhøjst tilbyde en godbid, men ellers ignorere. Hvis de ikke vil det, så må du undgå at de kommer hjem til dig.

• #55   25. jan 2014 Prøv at kontakte hende jeg har anbefalet dig i en PB, hun er så dygtig og hun har virkelig forstand på den type hunde, hun hjalp mig så meget med min græker tæve i sin tid.

• #56   25. jan 2014 Mange tak for svarene! Det er helt sikkert noget vi kan bruge. Og ja jeg skal undgå dem - det er heldigvis ikke så svært, for det er min mors og mosters venner, man skal bare lige se folks adfærd før man ved den skal undgås.

Jo nemo har et bur, han bruger det bare kun meget sjældent. Indtil nu forbinder han heldigvis ikke min ringeklokke med noget dårligt. Det gør han til gengæld hos mine forældre. Så lidt på vej i den rigtige retning er vi.

Men ja, jeg må fortælle hvordan det skal være, hvis ikke folk vil acceptere må de gå.

Og Birgitta - der kom lige noget frem der jeg ikke selv havde overvejet - vi kan hjælpe hinanden smiley

Kommentér på:
Opbyg tillid med hund

Annonce