Pomeranian på 2 år, er ikke renlig. ?! Pomeranian på 2 år, er ikke renlig. ?!
Min Pomeranian My på 2 år og 1 måned. har været ekstrem svær at få renlig. jeg er vokset op med små hunde og har derfor erfaring med at de små hunde ofte er lidt længere om at blive renlige end de store. Men nu er My blevet 2 år og det er stadig noget der fylder meget i vores hverdag - for meget.
My er en meget velopdraget hund:
Gør ikke
Sit når snoren skal på og af.
Sit ved løft
sit
dæk
kommer når der kaldes
Men men men det med tissen er et stort problem for os. hun laver ikke stort inde det gør hun på morgen og aften turen.
Typisk dag hos os:
My sover på vores store lækre badeværelse i sin kurv med alt sit legetøj, jeg ville aller helst have hende ved siden af min seng men hvis hun sover der hvilket sker nogle gange så er der tis 1-2 steder når jeg vågner. Hun elsker at være på badeværelset og det er hendes sted, hvis hun nogle gange har brug for fred trækker hun sig derud. hendes ene kurv står fast der som hendes "helle" (hun har to kurve, den anden er i stuen ved os)
Når jeg står op og med det samme enten henter hende ind til os i sengen eller står op for at tage i skole har hun som regel tisset 1 gang. Det første jeg gør at gå ud til hende netop så hun ikke når at tisse eller tisser mere.
Morgenturen kl 07.00 / 8.00 (går ikke hjem før der er tisset og lavet stort.)
- 4 ud af 10 gange kan der være en tisse tår mellem disse to ture.
Eftermiddags tur kl. 14.00/15.00 ofte en times tur (her tisser hun en eller to gange)
- 6 ud af 10 gange en tisse tår mellem disse to ture.
aftentur: 18.00-19.00 ofte en lidt kort en (her tisser hun en gang så går vi hjem igen)
Godnat tur: kl. 20.00/21.00/22.00 alt efter hvornår hun har fået sin aften tur. ofte en lille tur. (her tisser hun og laver stort hvis hun trænger)
Fx. Igår :
Morgentur 8.00 (tis + stort)
1 tisse tår inde
eftermiddagstur: 15.30 1 times gå tur (2 x tis + 1 x stort)
1. tissetår 20. min. efter vi kom hjem 2. tisse tår 40 min. efter vi kom hjem inde.
aftentur. 20.00 (tis)
1 tis tår inde
Godnat tur (tis)
1 tisse tår inat inde.
Hun har ikke vand om natten fordi hun nogle gange har tisse op til 4 gange på en nat hvis hun har vand. Hun får mad til små hunde under 4 kg med mindre salt. hun vejer 2,1 kg.
Jeg har prøvet rigtig mange forskellige ting og jeg kan mærke at jeg begynder at føle mig en smugle magtesløs, så håber nogle af jer har nogle gode råd. Dyrelægen siger der er nogenlunde normalt med den race og for små hunde. Men den udmelding kan jeg ikke helt acceptere det kan ikke passe man ikke kan gøre hende mere renlig. Hun har selvfølgelig gode dage men flere af de dårlige. Jeg ville jo så gerne slippe af med den stress faktor det er at ens hund tisser inde som det passer hende. Hun har fået taget blodprøver os fejler intet. Jeg er måske ikke så god til at skælde hende ud som jeg burde men jeg synes det er svært når man elsker hende så højt og er så lille. Hun er meget forkælet. Og jeg vil derfor også gerne have at hun sov i sin kurv ved min seng .. men det kan jeg ikke prøvede for en uge siden igen og vupti tis på gulvet.
Hold da op et langt indlæg.. men jer der ikke blev trætte halvvejs håber jeg på vil smide et råd eller to. Føler jeg er den eneste i verden der har en "ikke-renlig" hund. Håber på jeres hjælp.
Mvh. Sille & My
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Det handler om at bryde vanen;)
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Så jeg synes, at du skulle skippe dit fine skema med de velorganiserede lufteture og gå ud med din hund når hun har behov.
Og så ellers have hende så tæt på. både nat og dag, at du når at registrere, at hun er trængende inden det lægges på gulvet.
maj 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 313
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 313
Jeg har selv en lille hund som er helt renlig og har kendt nogle pomsere
som også var helt renlige.
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 14 Svar: 464
NEJ det er ikke synd at de er i bure, de sover når du ikke er hjemme.
Jeg kan så se du har fået hende testet for blærebetændelse/urinvejsinfektion som Fru Pomtoy nævner for det var også mit første gæt.
Når min tæve er i løb ved jeg hun har mere besvær med at holde sig og tisser oftere. De er lukket med mig inde i soveværelset nu og børnegitter for resten af huset og så sker der intet om natten, men får de lov at gå i hele huset så sker der uheld fra dem!
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Vask med rodalon hvor hun har tisset - evt. urine off i stedet.
Aldrig skæld ud !!! når hun tisser indenfor, det bliver det på ingen måde bedre af.
- Ros hver gang hun gør udenfor, "tisse, tisse, dyyyyyyyyyygtig" i dejlig lys stemme, ros ros ros
Men kan godt forstå det er frustrerende i længden, når der alligevel kommer en tår indenfor - især når hun jo godt vil udenfor.
Hvis det bare slet ikke lykkedes at renliggøre hende, så er det måske lidt fyfy at bringe op - men, kunne man træne hende til at gå på kattebakke f.eks.? Så hun i det mindste ikke har uheld ud på gulvet og lignende?
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
Husk, at hvis det kikser, så er det ét skridt tilbage og ud oftere.
maj 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 12 Svar: 148
Pomeranian på 2 år, er ikke renlig. ?!