{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Problemløsning ifbm spor {{forumTopicSubject}}

Hej hundefolk
Jeg træner sammen med en som har en grå schæfer på 3 år. Vedkommende har overtaget hunden da den var ca. 1,1/2 år. Han har rigtig meget bøvl med at få sit spor til at fungere. Hunden har forståelse for at den skal finde genstanden og dække af ved den, og det er så også det! Selve søget er meget uroligt, flakkende og slet ikke så dybt, som man kunne ønske sig.
Mit bud var i første omgang at starte forfra med søget og så fodre den ned i tempo og ind på sporet. Den helt store udfordring er nu at hunden slet ikke vil spise godbidderne, men i stedet markere dem som genstande! Hmm...
What to do?? Nogen bud?
Hunden har jo nok i sit "tidligere liv" lært at gentandene er driftmålet, før den har lært at gå et ordentligt spor! Ønsket er selvfølgelig at få noget ro, koncentration og dybde ind i søget...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemløsning ifbm spor
  • #1   8. feb 2013 Jeg ville starte forfra, i starten uden genstand og i medvind med mange små rigtig gode godbidder, fx steg eller lign. Hold igen på hunden og "tving" den til at tage godbidderne, først når hunden går i akseptabel tempo med næsen nede ville jeg gå videre

  • #2   8. feb 2013 Er hunden sulten, når den går spor?

    Husk kun at træne en ting ad gangen.


  • #4   8. feb 2013 Problemet er hverken manglende sult, madglæde, vindretning, sporet forløb, eller lignende. Det var som jeg tidligere forsøgte at beskrive, også mit første bud på det, men hunden markerer maden på sporet som den ville markere en genstand. Altså ligger den sig ved godbidderne, uden at røre dem og spiser dem ikke! Også selvom den ikke har fået mad i to dage! Så problemet er at det ikke virker at fodre den på sporet. Så spørgsmålet er nok mere præcist- hvordan får man hunden til at forstå at den bare skal spise maden og fortsætte sporet? Den skælner ikke mellem maden og genstandene, men behandler dem ens!
    Kan slæbespor måske være en løsning?


  • #6   8. feb 2013 Jytte B
    Hvor ser du mig skrive at den går spor uden noget? Enyway.. Jeg har set hvad du har skrevet og den går også enten korte spor, eller spor med forholdsvis kort aftstand mellem genstandene. Jeg må ikke have forklaret mig tudeligt nok. Så jeg prøver lige igen.. Hunden kan fint finde og markerer genstande, men vejen der til er meget rodet. Så ønsket er altså at få hunden mere "i sporet" og noget dybde i søget. Problemet er så at hunden ikke rigtig kan fodres ned i tempo, fordi mønsteret er fuldstændig det samme med godbidderne. Så snart den støder på en godbid, lægger den sig ved den uden at røre den.
    Så hvordan får man den til at forstå de bare skal spise godbidden og fortsætte, uden at markere den? For så længe den gør det, er det jo ikke en mulighed at bruge maden til at guide den på sporet. Så har du evt et bud på hvordan man kommer mønster til livs?


  • #7   8. feb 2013 Altså korte spor, som i: "Der er også altid en genstand til sidst"


  • #8   8. feb 2013 Altså korte spor og IKKE nogen genstand til sidst.

    I en periode skal målet være sporet og ikke genstande.
    Prøv at skift maden ud til fx. kattemad som du lægger ud med en teske


  • #9   8. feb 2013 Hej Pia J
    Ja det var også det jeg tænkte og der er forsøgt med kattemad, fiskeboller ol., men hunden markere det som genstande. Den dækker altså af ved maden og rør den ikke.. Så den kommer ikke meget videre end til første godbid:-)


  • #10   8. feb 2013 Hvis hunden ikke spiser kattemad, så er der virkelig en opgave.
    Hvad siger den til 1 cm tunguf fra tube.


  • #11   8. feb 2013 Jeg ville tage det helt ud af billedet hunden kender. Starte forfra som med en hvalp.

    Lave en kvadratmeter med fært, smide guffer udover (kun hvor er der er trådt - og det er trådt ikke jokket) og lade hunden søge.

    Langsomt begynde at lave feltet trekantet for stille og roligt at føre det ud i et regulært spor. Men jeg ville starte et sted, der ikke er en mark, som den forbinder med genstandstræningen.
    Når hunden kender opgaven det andetsted, ville jeg starte på samme måde på det kendte sted.


  • #12   8. feb 2013 Og jeg ville så glemme alt om den genstand i en periode... KUN træne sporsøg.

  • #13   8. feb 2013 Tja Pia.. Det kan i hvert fald ikke skade at prøve, men jeg forstiller mig det vil være samme resultat:-).
    CH, ja det kunne måske være en løsning at starte den op i et helt nyt billede:-)


  • #15   8. feb 2013 Enig med CH!
    Start helt forfra og med et nyt billede. Glem alt om startpind, sporline o.l
    Brug tiden til at vænne din hund til at finde og spise det mad som ligger i de fodspor du har trådt.
    En firkant er til at overskue. Den kan blive til en trekant og efterhånden til et fodspor.


Kommentér på:
Problemløsning ifbm spor

Annonce