Problemløsning ifbm spor {{forumTopicSubject}}
Hej hundefolk
Jeg træner sammen med en som har en grå schæfer på 3 år. Vedkommende har overtaget hunden da den var ca. 1,1/2 år. Han har rigtig meget bøvl med at få sit spor til at fungere. Hunden har forståelse for at den skal finde genstanden og dække af ved den, og det er så også det! Selve søget er meget uroligt, flakkende og slet ikke så dybt, som man kunne ønske sig.
Mit bud var i første omgang at starte forfra med søget og så fodre den ned i tempo og ind på sporet. Den helt store udfordring er nu at hunden slet ikke vil spise godbidderne, men i stedet markere dem som genstande! Hmm...
What to do?? Nogen bud?
Hunden har jo nok i sit "tidligere liv" lært at gentandene er driftmålet, før den har lært at gå et ordentligt spor! Ønsket er selvfølgelig at få noget ro, koncentration og dybde ind i søget...
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.679
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.998
Husk kun at træne en ting ad gangen.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Kan slæbespor måske være en løsning?
jun 2011
Hvor ser du mig skrive at den går spor uden noget? Enyway.. Jeg har set hvad du har skrevet og den går også enten korte spor, eller spor med forholdsvis kort aftstand mellem genstandene. Jeg må ikke have forklaret mig tudeligt nok. Så jeg prøver lige igen.. Hunden kan fint finde og markerer genstande, men vejen der til er meget rodet. Så ønsket er altså at få hunden mere "i sporet" og noget dybde i søget. Problemet er så at hunden ikke rigtig kan fodres ned i tempo, fordi mønsteret er fuldstændig det samme med godbidderne. Så snart den støder på en godbid, lægger den sig ved den uden at røre den.
Så hvordan får man den til at forstå de bare skal spise godbidden og fortsætte, uden at markere den? For så længe den gør det, er det jo ikke en mulighed at bruge maden til at guide den på sporet. Så har du evt et bud på hvordan man kommer mønster til livs?
jun 2011
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 253
I en periode skal målet være sporet og ikke genstande.
Prøv at skift maden ud til fx. kattemad som du lægger ud med en teske
jun 2011
Ja det var også det jeg tænkte og der er forsøgt med kattemad, fiskeboller ol., men hunden markere det som genstande. Den dækker altså af ved maden og rør den ikke.. Så den kommer ikke meget videre end til første godbid:-)
mar 2008
Hvad siger den til 1 cm tunguf fra tube.
aug 2006
Lave en kvadratmeter med fært, smide guffer udover (kun hvor er der er trådt - og det er trådt ikke jokket) og lade hunden søge.
Langsomt begynde at lave feltet trekantet for stille og roligt at føre det ud i et regulært spor. Men jeg ville starte et sted, der ikke er en mark, som den forbinder med genstandstræningen.
Når hunden kender opgaven det andetsted, ville jeg starte på samme måde på det kendte sted.
aug 2006
jun 2011
CH, ja det kunne måske være en løsning at starte den op i et helt nyt billede:-)
mar 2008
Start helt forfra og med et nyt billede. Glem alt om startpind, sporline o.l
Brug tiden til at vænne din hund til at finde og spise det mad som ligger i de fodspor du har trådt.
En firkant er til at overskue. Den kan blive til en trekant og efterhånden til et fodspor.
Problemløsning ifbm spor