Skal jeg irettesætte ved denne adfærd? Skal jeg irettesætte ved denne adfærd?
Hej.
Jeg er ejer af en SKØØØØØØØN Alaskan Malamute som er rigtig lydig, går pænt i snor og trækker sjældent andet end når det er meningen at han skal arbejde.
Han er nu 5 år gammel og har sommetider de der "jeg kan hverken høre eller forstå hvad du siger" dage. Herre gud det sker og det kan jeg sagtens leve med. Han er jo en slædehund, vi takler det med ekstra tålmodighed når man beder om den simpleste ting selvom det er røv træls og irriterende
Jeg lader ham altid snuse når han har fundet "en mus" eller en anden interessant plet når vi er på tur, lader ham pisse uden at trække i ham og "for så nu skal vi dælme videre", får har erfaret at hvis man jager afsted jamen og ikke lader ham snuse så gider han sku ihvertfald heller ikke vente (logisk nok). Nå det var nu heller ikke det jeg ville ind på.
Sagen er at jeg er jo en hanhund der ikke er kastereret og har det med at skrabe med alle 4 ben i jorden, og sige grynte lyde får at markere sig, det er som egentlig fint nok. Det er jo naturlig adfærd for ham. Men de dage hvor han bare ikke vil høre efter noget som helst kan han finde på at gøre det når jeg beder ham om en kommando som sit, plads, se her eller et eller andet når vi er på tur. Og det er helt vildt provokerende. I forvejen er man irriterer over at man skal ignorere dårlig opførsel og det er bare irriterende at han lige har en af de "dårlige" dage. Jeg har hidtil ikke gjort noget ved det fordi jeg har været i tvivl.
Mit spørgsmål er så: Skal jeg accepterer han gør det når det er i forbindelse med at jeg giver ham en kommando eller skal jeg irettesætte ham, så i så fald hvordan ville det være bedst at gøre?
Jeg kan nemlig ikke rigtig gennemskue om det rent faktisk ER fordi at han sku ikke lige gider at høre efter og derefter laver "protest" eller om det bare er noget han gør for at gøre det og det ligger uheldigt midt i en kommando hvor han ikke har tisset eller noget andet.
Jeg spørger i dag fordi netop i dag har han bare været i et rigtig træls hjørne og har bare følt at det var direkte provokation for det har mere mindre været hele dagen siden jeg kom hjem og det er psykisk hårdt for mig konstant at ignorere dårlig opførsel når det er hele dagen og det er lige meget hvad man gør - der er bare ikke hul igennem. Jeg mener jo ikke at man skal lade sin vrede gå ud over hunden eller lade temperamentet løbe af med en, men idag har det godt nok været tæt på at han havde fået skældt ud, men heldigvis fik jeg tøjlet det igen.
Det skal lige siges at det er lige meget hvilken dag, tid, periode om vi er stressede eller ej. Det kommer ud i den blå luft. Det er når han er i sine "hanhunde - unghund" perioder.
Nogen der har prøvet det før? Håber ikke jeg har kørt folk træt i mit lange spørgsmål.
okt 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 117
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.846
Vi skruer stemmen op, hvis ikke der lystres første gang.
Du skal altså irettesætte forkert adfærd og rose den korrekte.
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Ignorerer adfærden og start den øvelse forfra du ville lave når hunden har skrabet færdigt
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
Malene:
Ja, de gælder altid. Dog mener min kæreste at vi skal lave et regelsæt til besøgene fordi der er for mange regler som de skal overholde. Det er bare ærgeligt for dem
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.846
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
jan 2012
Han har ændret sig rigtig meget i den positive retning siden vi er flyttet og jeg har haft mere tid til at træne med ham ordenligt samt at jeg har også ændret min måde at træne på. Jeg var nok for hård og træner nu og et ½ års tid før vi flyttede med ignorer dårlig adfærd så vidt mulig og det virker super godt.
BTW jeg er ved at skabe sammen til aglilty forhindringer herhjemme det glæder vi os til.
Og kiks/pølser og andet guf spytter han ud hvis han bare ikke gider så han man sku hoppe og danse. Så glæder mig til vi får lavet det hele hjemme i haven
maj 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 456
Når de har de der of dage, så lav noget nemt og glem de andre ting til en dag hvor der mere kontakt.
jan 2012
jan 2012
Skal jeg irettesætte ved denne adfærd?