Jagt {{forumTopicSubject}}
Puuh nu håber jeg ikke jeg får trådt nogen over tæerne!
Jeg har en dejlig Prazsky Krysarik som jo fra naturens side er en muse/rottejæger og jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide mere/lære mere om at lære hende at jage.
Jeg kunne aldrig drømme om at lade hende jage kæledyrs mus og rotter, men dem som kommer i stalde og i fødevarebutikker. Dem som er "skadedyr" og alligevel bliver slået ihjel med gift..
Hvordan skal jeg forholde mig til det? Jeg tænker der må være en helvedes masse sygdom og gift især i rotter.. Men dem som kommer i stalden, er det ikke ok at lade hende fange dem?
Jeg kan ikke tåle kat, derfor anskaffer jeg mig ikke sådan en hurtigt krabat.
Min hund er tre år, har fanget én mus med hjælp fra en anden erfaren hund. Hun er hurtig og lille.. Hvordan griber jeg det an?
På markerne omkring min stald er der millioner af små markmus (overdrivelse fremmer forståelsen ;o)) og har set en enkelt DØD rotte..
Eller det bare en vanvittig tanke fordi jeg selv er vildt bange for rotter? :o)
Jeg gider IKKE dårlige og nedladende kommetarer, jeg vil gerne lære noget om hvordan jeg gør OG om risikoen ved det! For det skal selvfølgelig ikke skade mig og min hund og musene/rotterne skal heller ikke ses som legetøj og skal ikke lide!
Håber på nogle gode svar, erfaringer e.l.
Kh Anna og Cess (den lille rottehund :P)
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Da Nova var ung og jeg havde Jessie arbejdede jeg i stalde som fuldtid og havde dem altid med og deraf røg der jo af og til en med gift igennem.. så jeg havde altid kultabelletter i bilen, så kunne de gives og så ind til dyrlægen. Kullen suger giften.
http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/15723-aaaaaaddd
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 109
Jeg tror jeg holder mig til markmusene ;o) har vidst ikke nerver til de store med sandsynlighed for gift ;o)
Tak for svaret..vil lige kigge din video
jul 2006
jul 2006
Kul er det de giver hos dyrlægen også.
jul 2006
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
jul 2006
hvor er hun da bare for sej! Jeg kan næsten forstå det bare er at prøve sig frem og en dag er der måske bid
jul 2006
Øv, jeg er lige flyttet og kender ingen med små jagthunde.. Jeg må se at lære nogen hundemennesker at kende hernede
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.901
Min tidligere gravhund, var eminent på drevjagt, musejagt fattede hun ikke en brik af, så heldigvis havde vi på det tidspunkt en kat, som tog musene
De 3 jeg har nu er alle gode musejægere, gravhunden ligger på lur og tager dem fra hullet, whipperne nupper dem, når de kommer løbende, både inde og på gåture.
Alfa formår ovenikøbet at fange mus selv om hun går i 2 meter line.
Jeg er forbløffet over hvor mange mus, der egentlig er i græsset lige udenfor stierne, ofte snupper hun dem kun ½-1 meter fra mine fødder og de bliver spist med det samme.
jul 2006
WOW! Dine hunde lyder til de samarbejder virkelig godt! Hvor vildt! Det må være helt vildt at opleve de lige nupser sådan en mus lige foran dig.. Nu æder de dem godt nok skriver du, er der nogen risiko for sygdomme eller er det rigtig hvad jeg har hørt, at det kan de lugter før de æder den?
Når jeg går op til min hest, ser jeg også gerne to-tre mus på min vej der lige smutter ned i deres huller.. Det var lidt på den kæmpe fold jeg tænkte på at lære min hund at jagte, når der nu er så mange...og de skal ikke ind i stalden!
okt 2010
Ved mus er der altid en risiko for bændelorm, både når hund og kat indtager dem, mine får en ormekur i ny og næ af samme grund.
Du må se om der er en musejæger gemt i din hund.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
du skal nok ikke regne med at hun ikke måske vil lege lidt med fx mus, men du kan jo evt stå klar med en skovl og lige tage hovedet fra kroppen hvis hn lader en ligge der lider..
jul 2006
Louise: Det er nogle vildt gode idéer du kommer med Dog står jeg i løsdrift, så det er begrænset hvad vi har sådan af fodersække, stald osv. Men halmballerne kunne jeg måske godt prøve med Jeg vil helt klart stå klar med noget til at tage livet af den, hvis ikke hun gør det omgående. tak for du lige nævner det.. Når hun ikke er erfaren kan jeg jo ikke vide om hun kan finde ud af at slå den ihjel omgående eller der går leg i den
jul 2006
jul 2006
Det lyder for vildt at den lille krop skulle på sådan en svingtur.. Det har jeg ikke nerver til.
Jeg har engang prøvet at ville redde en sød lille mus fra en stor, ond og dum kat - totalt i mod naturens gang.. Det endte med musen bed mig i fingeren. Siden har jeg ikke villet redde en mus eller røre ved dem.. Men jeg kan godt give den en med skovlen, hvis jeg kan se den lider For det skal den ikke
jul 2006
aug 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 13
Fik i foråret 3 katte som er gode til at fange mus og muldvarper. Hunden, som tidligere aldrig har vist tegn på jagt (6 år), synes tilsyneladende kattenes leg er interessant. Han stjæler musene, gerne når de stadig er levende og leger med dem, som om de er små bolde for til sidst at spise dem. Han kommer ALDRIG selv til at fange noget, da han et for langsom grand. Dan/lab/?? Blanding. Men misundelse er jo en grim ting, så han stjæler bare;) Jeg bryder mig ikke om at se på deres leg, men naturen er nogle gange bare hård og brutal!
Hvis du har mulighed for det, kan du evt. vække jagt instinktet ved at lede den lege med en død mus. Og så få din hund gejlet op, når du flytter på ting, hvor der kan være mus under.
God fornøjelse med at træne din hund:)
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
okt 2010
Mine whipper rusker ikke mus, de klapper dem med fortænderne og sluger dem i en mundfuld, jeg er ikke sart
Hvis det var et større bytte eks. en hare eller kanin, ville de have et fast tag om nakken på det, og brække denne ved at ruske.
Katten var så dum forleden, at han satte kløer i Ghini, havde jeg ikke været i lokalet, havde han været død i dag.
Hun vendte lynende hurtigt rundt og fik øjeblikkeligt et dybt greb om nakken på ham, længere nåede hun ikke, før jeg havde et greb i nakken på hende og kommanderede slip.
Kat og hunde går aldrig alene sammen her i huset
Jagt