{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
977 visninger | Oprettet:

Jagt {{forumTopicSubject}}

Puuh nu håber jeg ikke jeg får trådt nogen over tæerne!

Jeg har en dejlig Prazsky Krysarik som jo fra naturens side er en muse/rottejæger og jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide mere/lære mere om at lære hende at jage.
Jeg kunne aldrig drømme om at lade hende jage kæledyrs mus og rotter, men dem som kommer i stalde og i fødevarebutikker. Dem som er "skadedyr" og alligevel bliver slået ihjel med gift..

Hvordan skal jeg forholde mig til det? Jeg tænker der må være en helvedes masse sygdom og gift især i rotter.. Men dem som kommer i stalden, er det ikke ok at lade hende fange dem?
Jeg kan ikke tåle kat, derfor anskaffer jeg mig ikke sådan en hurtigt krabat.

Min hund er tre år, har fanget én mus med hjælp fra en anden erfaren hund. Hun er hurtig og lille.. Hvordan griber jeg det an?

På markerne omkring min stald er der millioner af små markmus (overdrivelse fremmer forståelsen ;o)) og har set en enkelt DØD rotte..

Eller det bare en vanvittig tanke fordi jeg selv er vildt bange for rotter? :o)

Jeg gider IKKE dårlige og nedladende kommetarer, jeg vil gerne lære noget om hvordan jeg gør OG om risikoen ved det! For det skal selvfølgelig ikke skade mig og min hund og musene/rotterne skal heller ikke ses som legetøj og skal ikke lide!

Håber på nogle gode svar, erfaringer e.l.

Kh Anna og Cess (den lille rottehund :P)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jagt
  • #1   5. okt 2012 her er det aldrig noget indlært, men noget der er blevet lært fra den ene hund til den anden.. Jessie som var Novas (den sorte på videoen) plejemor var hardcore musefanger så hun har lært fra den bedste.;-)

    Da Nova var ung og jeg havde Jessie arbejdede jeg i stalde som fuldtid og havde dem altid med og deraf røg der jo af og til en med gift igennem.. så jeg havde altid kultabelletter i bilen, så kunne de gives og så ind til dyrlægen. Kullen suger giften.

    http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/15723-aaaaaaddd


  • #2   5. okt 2012 Kan man købe kuldtabletter uden recept?
    Jeg tror jeg holder mig til markmusene ;o) har vidst ikke nerver til de store med sandsynlighed for gift ;o)

    Tak for svaret..vil lige kigge din video smiley


  • #3   5. okt 2012 Hvor er hun dygtig! Det gik sgu stærkt! smiley

  • #4   5. okt 2012 Kultabelletter købes i håndkøb ja. Er i øvrigt også gode at give hvis de drikker af en vandpyt med olie på f.eks.

    Kul er det de giver hos dyrlægen også.


  • #5   5. okt 2012 ja hun har talent den gamle. Idag røg der også en enkelt i hundeskoven. Til stor fortrydelse for den unge sibirian husky der med stor beundring stod og forsøgte at gøre hende kunsten efter. Og så delte hun ikke engang da hun fik bid;-)

  • #6   5. okt 2012 hvis det ikke kommer instinktivt tror jeg også det er lettest hvis den ser en anden hund fange en mus. tror det er lidt svært som menneske at lære sin hund det - ikke umuligt, men sværere end det er for hunden at lære af en anden hund, tror jeg smiley

  • #7   5. okt 2012 De er nok meget fornuftige at ha med sig kan jeg høre :o)

    hvor er hun da bare for sej! Jeg kan næsten forstå det bare er at prøve sig frem og en dag er der måske bid smiley


  • #8   5. okt 2012 Tak Røsle :o)

    Øv, jeg er lige flyttet og kender ingen med små jagthunde.. Jeg må se at lære nogen hundemennesker at kende hernede smiley


  • #9   5. okt 2012 Jeg har heller aldrig indlært det med nogle af mine (gravhunde, whippets) nogle har haft talentet andre ikke.

    Min tidligere gravhund, var eminent på drevjagt, musejagt fattede hun ikke en brik af, så heldigvis havde vi på det tidspunkt en kat, som tog musene smiley

    De 3 jeg har nu er alle gode musejægere, gravhunden ligger på lur og tager dem fra hullet, whipperne nupper dem, når de kommer løbende, både inde og på gåture.
    Alfa formår ovenikøbet at fange mus selv om hun går i 2 meter line.
    Jeg er forbløffet over hvor mange mus, der egentlig er i græsset lige udenfor stierne, ofte snupper hun dem kun ½-1 meter fra mine fødder og de bliver spist med det samme.


  • #10   5. okt 2012 Kirsten: Der er nok noget om medfødt talent eller ej smiley haha.. I dag da jeg lukkede min lille skid ud, fór hun afsted med det samme hun kom ud.. Der sad en fugl hun var lige ved at nuppe.. Det har hun gjort før..hun når dog aldrig at sætte bisserne i dem.. men hun har det nok i sig smiley

    WOW! Dine hunde lyder til de samarbejder virkelig godt! smiley Hvor vildt! Det må være helt vildt at opleve de lige nupser sådan en mus lige foran dig.. Nu æder de dem godt nok skriver du, er der nogen risiko for sygdomme eller er det rigtig hvad jeg har hørt, at det kan de lugter før de æder den?

    Når jeg går op til min hest, ser jeg også gerne to-tre mus på min vej der lige smutter ned i deres huller.. Det var lidt på den kæmpe fold jeg tænkte på at lære min hund at jagte, når der nu er så mange...og de skal ikke ind i stalden!


  • #11   5. okt 2012 Jeg ved ikke om de kan lugt, hvis der er noget galt.

    Ved mus er der altid en risiko for bændelorm, både når hund og kat indtager dem, mine får en ormekur i ny og næ af samme grund.

    Du må se om der er en musejæger gemt i din hund.


  • #12   5. okt 2012 hvad med at have hende ved siden af dig når du hurtigt flytter en halmballe ud fra væggen fx, eller fjerner gamle fodersække, eller flytter rundt på ting i stalden, og så med lidt frisk stemme har kørt hende en lille smule op så hun er klar over der måske sker noget??

    du skal nok ikke regne med at hun ikke måske vil lege lidt med fx mus, men du kan jo evt stå klar med en skovl og lige tage hovedet fra kroppen hvis hn lader en ligge der lider..


  • #13   5. okt 2012 Kirsten: Ja jeg må bare se at komme igang smiley jeg fik af vide, den ene gang hun har nuppet en mus, at grunden til de rusker dem, er for at finde ud af om de er raske. Min spiste ikke musen, fordi den umiddelbart var svag? :S jeg har dog ikke undersøgt den påstand siden smiley

    Louise: Det er nogle vildt gode idéer du kommer med smiley Dog står jeg i løsdrift, så det er begrænset hvad vi har sådan af fodersække, stald osv. Men halmballerne kunne jeg måske godt prøve med smiley Jeg vil helt klart stå klar med noget til at tage livet af den, hvis ikke hun gør det omgående. tak for du lige nævner det.. Når hun ikke er erfaren kan jeg jo ikke vide om hun kan finde ud af at slå den ihjel omgående eller der går leg i den smiley


  • #14   5. okt 2012 nu kommer dyrepasseren jo op i mig. Du kan godt tage en mus i halen og slå den ned i jorden det dør de også af. MEN du skal tage fat i haleroden(altså helt inde ved musens krop) da du KAN riskikere at du -i det du svinger den- kun står med halen og knoglen og resten af musen flyver baglæns. Det er voldsomt smertefuldt (som hvis du fik rykket huden af en finger) så altid fat ved haleroden hvis du svinger dem i jorden.

  • #15   5. okt 2012 Puuh jeg tror bare jeg bruger den med skovlen.
    Det lyder for vildt at den lille krop skulle på sådan en svingtur.. Det har jeg ikke nerver til.
    Jeg har engang prøvet at ville redde en sød lille mus fra en stor, ond og dum kat smiley - totalt i mod naturens gang.. Det endte med musen bed mig i fingeren. Siden har jeg ikke villet redde en mus eller røre ved dem.. Men jeg kan godt give den en med skovlen, hvis jeg kan se den lider smiley For det skal den ikke smiley


  • #16   5. okt 2012 så sørg for at skille hovedet fra kroppen med skovlen. så er du sikker på du ikke bare lammer den.

  • Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 13
    #17   5. okt 2012 Økosystem hos mig:)
    Fik i foråret 3 katte som er gode til at fange mus og muldvarper. Hunden, som tidligere aldrig har vist tegn på jagt (6 år), synes tilsyneladende kattenes leg er interessant. Han stjæler musene, gerne når de stadig er levende og leger med dem, som om de er små bolde for til sidst at spise dem. Han kommer ALDRIG selv til at fange noget, da han et for langsom grand. Dan/lab/?? Blanding. Men misundelse er jo en grim ting, så han stjæler bare;) Jeg bryder mig ikke om at se på deres leg, men naturen er nogle gange bare hård og brutal!
    Hvis du har mulighed for det, kan du evt. vække jagt instinktet ved at lede den lege med en død mus. Og så få din hund gejlet op, når du flytter på ting, hvor der kan være mus under.

    God fornøjelse med at træne din hund:)


  • #18   5. okt 2012 så gå langs kanterne af løsdriften, altså ude ved murværket med hende, hvis det er lidt ældre bygning har de gerne udhulet nogle gange i mørtelen helt nede ved jorden så hvis i lige tager den tur nogle gange så er der en chance for at det er der de holder til...

  • #19   5. okt 2012 Jeg tror ikke rusken har nogen betydning i den sammenhæng.

    Mine whipper rusker ikke mus, de klapper dem med fortænderne og sluger dem i en mundfuld, jeg er ikke sart smiley

    Hvis det var et større bytte eks. en hare eller kanin, ville de have et fast tag om nakken på det, og brække denne ved at ruske.

    Katten var så dum forleden, at han satte kløer i Ghini, havde jeg ikke været i lokalet, havde han været død i dag.
    Hun vendte lynende hurtigt rundt og fik øjeblikkeligt et dybt greb om nakken på ham, længere nåede hun ikke, før jeg havde et greb i nakken på hende og kommanderede slip.

    Kat og hunde går aldrig alene sammen her i huset smiley


Kommentér på:
Jagt

Annonce