{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

hjælp... alenehjemme træning hjælp {{forumTopicSubject}}

hej hg....

jeg har simpelhen den sødeste husky men har meget store problemer når jeg lader den være alene hjemme.
info....

den er lidt over 5 måneder gammel jeg har fået den for en lille uge siden og føler vi har fået et ret tæt bond virkelig hurtigt. den følger kun mig i huset og er en virkelig stille rolig og sød hund. men problemet opstår når jeg går ud og lukker døren så bliver ked af det og ødelægger nogen ting og alt det der.

så jeg skal bruge noget hjælp for ved godt det ikke er hundens skyld med min!
hvad bruge i når i lader jeres hunde være alene hjemme ?

lige nu har den hele huset og hvis vi lukker dørene i huset åbner den dem bare igen den skider tisser rydder vindduskarmen for planter løber rundt med alt der kan fjernes ( sko tøj osv)

har tænkt på at købe et bur til den som den kan være i når jeg ikke er hjemme

men ved ikke hvad der er bedst hjælp til træning, er bur en god ide, andre gode forslag, hvad gør i, er

min ( alene hjemme) træning starter i dag og har i dag i morgen en kort dag fredag til kl 12 og så køre jeg 140 km og besøger min var en weekend.


håber der er nogen der gider og bruge lidt til på at hjælpe mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp... alenehjemme træning hjælp
  • #2   1. feb 2012 Havde samme problem med min toypuddel.
    Hun ødelagde dog intet, men pev bare. Det er dog vigtigt at du finder ud af om den savner dig når du går, eller om den keder sig - Så findes der jo masser af aktivitetslegetøj du kan ligge ind til den.

    Har læst at hunde skal have et enkelt rum de kan være i, så de ikke føler at de skal berherske hele huset og dermed blive stressede.
    Min har fået soveværelset da hun føler sig tryg der og så bliver der sat musik på hvis hun skal være alene i flere timer af gangen.

    Så øvede vi at hun skulle blive i kurven mens jeg gik mod døren (I starten styrtede hun hen mod døren før jeg nåede at vende mig om)
    Da hun så kunne blive i kurven mens jeg sad på dørtrinnet øvede vi at jeg kunne lukke døren i 2 sek og komme ind igen og rose hende helt vildt.

    Nu kan hun være der i ca. 2 min før hun begynder at pive, så det går fremad med RIGTIG langsomt!

    Derudover så luk døren når du går på toilettet og hvis du bare skal ind efter noget hurtigt i et andet rum - Det kan også være en god hjælp.



  • #3   1. feb 2012 holstevejen h. er jo lige startet. men har prøvet med 2 dage på 5 timer pga jeg ikke kunne få fri men var hjemme i medagspausen for at lufte den og nu har jeg en forlænget weekend til at starte op på...

    mia

    efter jeg har forladt den 2 min og kommet tilbage igen. skal jeg så rose den som jeg ikke har været der i lang tid eller.?? har lige prøvet det og der jeg kom tlbagde havde den væltet en af mine højtaler flyttet med min stationær pc der står på hjørnet af bordet og taget midt head set. nu har jeg været hjemme i 10 min og førs lige stoppet med at pive



  • #4   1. feb 2012 sabrina. har også tænkt på at købe et bur til den som den kan være i når den skal være alene. og den er ligeglad med legetøj. det er kun mig der dur smiley

    det der med at lade den kun få et rum der har jeg prøvet hvis jeg lukker alle døre i huset så åbner den dem bare igen og hvis jeg lukker den ind i et run og låser så hopper den og krasser på døren for at prøve og komme ud til mig / ødelægger døre smiley


  • #5   1. feb 2012 En forlænget weekend vil ikke hjælpe dig meget. Du kan måske nå op på 10-15 minutter, hvis du virkelig er ihærdig og træningen går lige efter bogen - men hvis du så smutter afsted i flere timer igen på mandag, så har du ødelagt det du har opnået.. Der ER ikke anden udvej end et par ugers fri/ferie, for at lære den at være alene.

  • #6   1. feb 2012 Mht. bur er der flere der har svaret dig på dette i den første tråd du oprettede?

  • #7   1. feb 2012 men kan ikke bare tage fri i flere uger. arbejdet skal jo passes. ikke for det betyder mere end hunden men det skal passes.

    det var en fejl jeg oprettet den inde i avl til at starte med men nu lader jeg den køre lidt. det kan jo være at der er en der ser den der der har nogen guldkorn.

    bare rolig Karina og møghundene jeg er stædig og i hærdig. vil bruge meget tid på at lære den det skal bare lige have at vide hvor dan jeg skal gøre. der er jo der for jeg spøger alle de kloge her inde smiley


  • #8   1. feb 2012 Martin - jeg kan godt høre, at du vil det bedste for din hvalp. Men hvis man planlægger at man gerne vil have hund, og forbereder sig på det, så sørger man også for, at man får den hjem, når man kan holde fri og få en god start på samlivet. Det her virker lidt som om det har været et impulskøb, og det gør mig meget ked af det - specielt fordi en husky IKKE er en nem race. Og alene-hjemme-træningen er nok den mindste af de udfordringer du vil møde.

  • #9   1. feb 2012 du skal ikke blive ked af det. det var igen impulskøb har gået og overnejet det i lang tid og det går mega godt og alt det der. og de andre problemer der kommer det kan vi nemt klare... det er kun det alene træning der er lidt vanskeligt for mig. det er også der for jeg ikke først købte den efter jeg var flyttet i hus alene. for at jeg havde nogen der kan hjælpe mig med at komme hjem før mig nogen gange og sådan. vi har det rigtig godt det er bare det med at være alene hjemme

  • #10   1. feb 2012 Du vil få mange flere problemer med hunden, bare rolig. Racen er ikke nem at have med at gøre, og hunden vil udfordre dig på mange områder, især når I kommer til kønsmodningen og senere lømmelalderen.
    Du skal læse noget mere om racen, fx Siberian Huskies for Dummies.
    Du må også gerne læse vores ABC, som er en guide til racen, vi har udviklet til vores hvalpekøbere.


  • #11   1. feb 2012 jeg fik også at vide at jeg skulle tage en uges ferie eller en forlænget weekend og det er jo også gjodt nu jo.

    så svær ved jeg ikke om rasen er tilhverdag. det er jo kun det med at være alene der er lidt problemer med.


  • #12   1. feb 2012 Mini små skridt - få sekunder, bare lige ned med skraldespanden, lige ud og tømme potkassen osv. de første dage. Gør det på tidspunkter hvor hunden er semitræt (mentalt) og lægger mærke til du går, men er rolig og ligger og slapper af. Kom ind igen inden den når at reagere negativt, og ros! Gentag øvelsen igen og igen, så den forstår den får ros for at ligge i kurven og slappe af.
    Når den kan med 2 sek. fraværd, øges til 5 sek. stadig ros når hunden stadig ligger og slapper af i kurven. så 1 min. osv osv. Du bygger minutter på langsomt - men FØRST når hunden har forstået den får ros for at slappe af i kurven!
    Du kan evt. lukke af til andre rum, hvor du har ting og sager du ikke ønsker ødelagt, Læg værdigenstande og ting du vil blive ked af at se væk, væk. Idet hele taget er det en god ide med en hund i huset som skal til at skifte tænder.. Men jo mindre område jo lettere at overskue for en hund. Læg noget hunden ved den må tygge i.

    Det tager tid! Og især med en meget flokorienteret hund som en husky. Nogle lærer det aldrig.. især hvis man ikke har trænet det inden den fylder 5måneder. Men Jo mere selvtillid hunden har jo lettere har den ved det. Derfor når jeg læser den følger dig rundt i huset, bliver jeg lidt "nervøs" for om den er af den mere bløde type.. (intet dårligt i det - du skal bare være klar over det tager længere tid for en uselvstændig hund at lærer alene hjemme). Tilgengæld får du lettere ved andre ting.

    Nogle andre ting der måske kan hjælpe- tænd for radioen, rul for vinduer, gør hunden mentalt træt inden, en mæt hund er roligere end en sulten.


  • #13   1. feb 2012 Martin - tro mig. Alene-hjemme-træningen er det mindste problem med en husky... Det er én af de allermest krævende racer både mht. træning, motion, aktivering og opdragelse. Så jeg håber du fx. vil benytte dig af Malene tilbud om, at læse den ABC, de har lavet om racen. Den vil klæde dig ret godt på til de udfordringer du har foran dig.

  • #14   1. feb 2012 jeg kan mærke det bliver en lang og hård kamp men jeg er villig til at tage udfordring op smiley og det du skriver med at det er den bløde tybe. der må jeg give dig ret. det er en blød tybe den er ligeså rolig som dagen er lang. men må vel bare prøve at lytte til jeres gode råd og se hvordan det kommer til at gå smiley


    men i teknisk set kan jeg vel sætte hunden ind i et bur give den nogen god bider gå ud af rummet (så tror den vel jeg er gået.) komme tilbage igen efter 30 sek 1 min lukke den ud, vente 10 min ind med den give den nogen godbider gå fra den 30 sek kom tilbage lukke den ud. og om og om og om igen ?


  • #15   1. feb 2012 Men du kan lige så godt, give den nogle godbidder på gulvet i rummet - gå ud af døren - og komme ind igen. En bur er ikke nogen "nemmere" løsning. Det tager lige så lang tid (hvis ikke mere) at gøre dem trygge i et bur, som i et værelse/rum.

  • #16   1. feb 2012 karina og møghundene

    ikke for jeg ikke lytter til dig skal nok læse abc og det, men det er ikke opdragelsen jeg spøger om hjælp til eller motion og træning. det skal jeg nok finde ud af hvor hvis jeg får brug for hjælp så spøger jeg bare igen for jeg vil jo kun det bedste for hunden om det er en god eller dårlig ide om jeg har fået den det er ikke noget i behøver at hjælpe mig med selv om det er sødt af jer og er glad for hjælpen.

    lige nu er det den her alene træning jeg gerne vil have gode råd til smiley

    alt det jeg skrev er kun ment med en god tanke intet andet smiley


  • #17   1. feb 2012 grunden til jeg er lidt vildt med det bur det er for flere grunde

    1 har hørt fra mange personer at det er en mega god ide, minder rum mindre stres mindre den kan ødelægge

    2 hvis jeg vener den til at være i et bur så mår jeg besøger nogen famillie og skal et sted hen så kan jeg tage buret med så den har det som et trykheds rum hvis jeg ikke er der.
    for ellers er det bare det samme hvis jeg besøger nogen.

    3 dem jeg har snakket med siger at en hund nemt han holde sig en arbejdsdag hvis man går nogen ordenlig ture med den om morgen f.eks. jeg går ca 30 min med den om morgen



    men hvis det er en dårlig ide s bare sig det til mig for så vil jeg jo ikke gøre det så må jeg finde en anden løsning


  • #18   1. feb 2012 Jeg skal nok lade være med at kommentere mht. bur, for der bliver vi slet ikke enige smiley

    Mht. nr. 3, så er det korrekt at en VOKSEN hund, kan holde sig en hel dag. Men det kan en hvalp på 5mdr. altså ikke.


  • #19   1. feb 2012 Et bur er en løsning, der er god til at fjerne symptomerne på alene-hjemmeproblemer.

    Det ser ud som om det virker for ingenting er ødelagt. Men er hundens problemer forsvundet?
    Det vides ikke..

    Og om man skal lære hunden at være alene i et bur eller være alene i et rum eller flere - det kan gå ud på et. Det er den samme proces man skal igennem. Hvorfor så ikke give hunden en smule frihed?

    Jeg må indrømme, at jeg på hundenes vegne er ked af denne mode, der er kommet, hvor man anbefaler bur til hunde i så mange timer. (Faktisk har vi en lovgivning der siger, at hunden kun må være i bur i 3 timer i streg).


  • #20   1. feb 2012 så lad mig gætte på det ikke er en god ide smiley

  • #21   1. feb 2012 Du kan ikke sætte en husky i bur! Du må bygge en god hundegård, og lære hunden at være derude. Man kan ikke tvinge en ulv til at sidde og kukkelure i et bur eller et lille rum.
    Vores hunde går frit i have og udestue når de er alene, og det elsker de.
    Vi gik langsomt frem omkring Lúas alenehjemmetræning, og hun var rigtig dygtig til det til sidst. det tog bare lang tid at nå op på 6 timers alenetid, fordi racen har brug for sin flok, samt brug for at arbejde.
    Giv mig din e-mailadresse, så sender jeg vores ABC om racen.


  • #22   1. feb 2012 vi bygger også en hundegård i dag og så må det blive der den skal lære det
    min email totmaskinen@hotmail.com


  • #23   1. feb 2012 Jeg ville heller ikke sætte en husky i bur.. Du risikere den opbygger en masse stress - og jeg ville ikke have lyst til at være der, den dag det udløses...

  • #24   1. feb 2012 ALDRIG ALDRIG alenetræne en slædehund med bur - Den bliver skingrende sindsyg af at sidde dér og ikke kunne passe på hele hjemmet.
    Det bedste ville være at alene træne den - Brug nogle lederskabs øvelser for at opbygge jeres tillidsforhold og lav nogle selvtillidsøvelser med vaps for at gøre at den bedre kan stå på alle 4 poter.

    man alenetræner ikke en slædehund på en weekend!
    Og ja du har fået kam til dit hår!


  • #25   1. feb 2012 bare rolig er også sprunget fra den ide med bur igen.

    nej har også fundet ud af at jeg måske ikke klare det på en weekend men jeg gør da i det mindste noget for at få det til at bive beder smiley

    mener du at jeg får kamp til stregen ?


  • #26   1. feb 2012 Ja det mener jeg martin...
    JEg syntes selv jeg var rimelig god til hunde og havde stor erfaring. Jeg følte jeg havde sat mig ind i alt og alligevel var det en stor udfordring for mig første gang jeg fik slædehund.

    Chunta bliver den sidste jeg har - jeg har fået en datter og føler ikke længere jeg har de 4 timer om dagen det kræver i træning og aktivering.
    Ingen tvivl om at det er dejlige racer, men de kræver utrolig meget.

    Du kan gå 4 timer i streg med din husky - når i så kommer hjem vil den nærmest løbe på væggene og sige hvad skal vi nu??? Den skal mentalt stimuleres og det er ikke kun krævende for hunden det er det også for dig, De er nemlig selvstændige nok til at du ikke bare kan bruge de samme metoder - de er kloge og keder sig hurtigt.

    Men al mulig held og lykke... hvis jeg var dig ville jeg søge ind i gruppen med husky og få noget hjælp fra erfarne folk i hvordan du gør med din slædehund. Hvis du kan mødes med nogen som kan give dig fif vil det være en stor fordel.

    Desuden kan du få meget glæde af www.polarhund.dk


  • #27   1. feb 2012 Da vi fik walde gjorde vi følgende:de første par dage var det noget med at gå ud af døren og komme igen i løbet af et par min,og det blev så langsomt trappet op.når vi kom ind af døren blev han bare ingnoreret ikke noget neej hvor er du dygtig eller noget andet,vi har valgt at han er i bryggerset når vi ikke er hjemme der er sat et børnegitter op så på den måde er han ikke helt isoleret fra resten af huset.Vi har aldrig haft nogle alene hjemme problemer.håber det lykkeds for dig.

  • #28   1. feb 2012 self. lykkes det for mig for bosko
    og kan nem følge dig Heidi og se hvad du mener jeg følte jo også jeg havde læste alt hvad der skuldes læses men jeg har da også fået et lille chok med hvor meget kontaktsøgende de er.
    og det med at gøre den mental træt det syntes jeg også jeg gør et godt forsøg med. den for kun foder i gemmen en foder bold

    mia
    tro mig den er sammen med andre hunde vi er næsten i hundeskoven hverdag. for den ikke skal blive inde lukket.
    men du kan da inviter os vi vil da gernekomme op og lege med jer hvis i har lyst.



  • #29   1. feb 2012 Det vil også være en rigtig god idé, at melde dig til træning. Gerne et sted med klikkertræning, og hvor de har god erfaring med at motivere spidshunde.

  • #30   1. feb 2012 Jeg kan anbefale rally til den voksne husky. De bliver dejligt trætte af det.

  • #31   1. feb 2012 Hmm.. Det der med huskyer og bur.. Nu bliver jeg sku nød til at blande mig.. Jamie er i bur når hun er alene hjemme.. Hun ELSKER hendes bur.. Vi kan nærmest ikke få lov til at stille det op før hun har smidt sig ind i det.. Buret er hendes helle.. Hun sover i det (med åben låge) hun sidder i det i bilen, og hun bruger det når vi er på udstilling.. Og så er hun alene hjemme i det.. Det kan altså SAGTENS lade sig gøre..

  • #32   1. feb 2012 Line - min hund elsker også sit bur i bilen. Det er hans base, når vi er ude..

    Men at en hund elsker sit bur betyder ikke, at det er hensigtsmæssigt at lade den være alene hjemme i det en hel arbejdsdag.



  • #33   1. feb 2012 Det med bur er simpelthen for unaturligt. Hunden skal da kunne bevæge sig, strække sig, løbe tosset rundt, hvis den har lyst.

  • #34   1. feb 2012 Som seng, på udstilling eller til transport anerkender jeg bur som en god løsning. Men ikke til en dag alene hjemme. Hvis man ikke gider lære hunden at være i balance i en hundegård eller i huset, så bør man vælge en kat i stedet.

  • #35   3. feb 2012 Hej Martin.. Håber det går godt med alenetræningen?
    Vi havde også lidt problemer i starten,, men så lagde jeg hende ind i soveværelset (hvor hun er alene) efter hun var faldet i søvn i stuen, og tændte noget lavt musik. Så var hun for træt til at pylre og faldt i søvn derinde igen efter hun så jeg var gået.. smiley vi startede også med meget kort tid, så hun ikke følte hun blev efterladt..



Kommentér på:
hjælp... alenehjemme træning hjælp

Annonce