alene hjemme træning alene hjemme træning
vi har nu boet i den nye lejlighed i 1,5 uge, og er igen godt i gang med alene hjemme træningen.
jeg træner ved at gå ud og ind mange gange og hvis jeg starter nåpr han slapper af og starter ud med korte ture (ca 10 sek) og langsomt øger (over 4 gange til 1 min) kan jeg de fleste gange se på videoen(filmer ham) at han bliver liggende enten hele tiden, eller indtil han hører opgangsdøren gå.
MEN hvis ikke jeg starter med kort tid, men siger i går kunne khan 1 min og 15 sek og så går ned 1 min, så er det næsten helt sikkert han løber hen til døren så snart jeg er ude, og piber lidt, evt gør, søtter sig, gør rejser sig og så står stille når han hører opgangsdøren går.
i morges prøvede jeg så noget andet, kan jo høre der er flere der har succes med at strø mad ud inden de går, og felix er en meget madglad hund, jeg regnede egentlig med at han ville løbe hen og spise men at så snart jeg gik ud ville han løbe til døren og pibe som sædvanlig - han løb også til døren stor stille et halvt sekund og luntede tilbage til maden hvor han stod lige indtil opgangsdøren smak, så løb han ud til døren ventede stile til jeg kom ind, og luntede så direkte til maden igen.
nu har jeg hele tiden tænkt at det var en dårlig ide det med at sprede fodder fordi hvad skulle han så lave når det var væk, meningen var jo at han skulle slappe af og sove . ligeglad med at jeg går, men vil dette her ikke bare udskyde den reaktion han plejer at have, eller er der en chance for han måske vil falde til ro og lægge sig når han har spist op? kan jo være han mest reagerer på afskeden og ikke så meget på rent faktisk at være alene...
det ultimative spørgsmål er nok om jeg skal prøve at bygge videre på at smide fodder til ham, eller skal fortsætte desentiviseringen af ham ved at gå ud igen og igen
skal siges jeg skal starte i skole igen sidst i august, så har mindre end 4 uger tilbage at træne i, og derefter får vi virkelig problemer hvis ikke han kan klare mindst 6 timer...
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.626
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 157
Da enzo var lille gik jeg os flere gange om dagen fra ham og os kun små ture-lige ned med skarldespanden osv..
Jeg har aldrig brugt det med at smide mad til ham, for læste et sted at det er vigtigt at de oplever at man går og lære at ha det godt med det...Jeg har gjort det at jeg har en sætning jeg siger hver gange jeg går (kommer lige om lidt) og det har virket fint ,for når jeg siger det går han hend i sin kurv og ligger sig..
Hvordan reagere han når du kommer hjem???
Jeg har gjort meget ud af at virke afslappet og kun lige hilse kort på ham når jeg kom hjem..Sån lige et lille høfligt hej og ellers bare forsat hvad jeg nu ellers har gang i.
Måske det er fordi han lige skal vænne sig til de nye lyde..
Har du prøvet at ligge en bluse af din i hans kurv, måske det kan give ham ro at kunne ligge på noget der dufter af mor
Det lyder ellers som at du gør det hele rigtigt..
feb 2009
men jeg synes det er ret utroligt vi kun er oppe på et min. hvis han ikke skal gø eller pibe, og hvis han skal blive liggende (sker ikke altid).
men ved ikke om det kun vil blive værre hvis jeg prøver at forlænge tiden selvom han gøer, gad nemlig godt at vide om han stopper med at gø og lægger sig, eller om han virkelig er ulykkelig og bare vil blive ved - er det sidste tilfældet så bliver jeg nød til at fortsætte på denne måde, da vi jo har en opgang at tage hensyn til.
men hvis han vil stoppe af sig selv efter et par minutter og lægge sig, så kan vi jo godt fortsætte.
grunden til jeg overvejer dette er netop at da jeg prøvede at smide fodder, så han jeg gik, gik lige hurtigt til døren, men så goik han ganske afslappet hen til godbidderne og begyndte at finde dem, indtil opgangsdøren gik op, så gik han hen og ventede, da jeg kom op gik han igen hen til godbidderne - og dette var altså næsten 2 min, altså dobbelt så lang tid som uden godbidder. men løber han tør for godbidder, så reagerer han som når jeg når op over 1 min...4
altså, kan jeg forlænge tiden selvom han gøer, eller skal jeg køre med ´den at "hvis hunden reagerer så gå tilbage i træningen igen"
vi har snart været i gang i to uger
feb 2009
men nu ved jeg det trods alt, vi kan slet slet ikke forlade ham før han meget langsomt har lært alene hjemme, for det stakkels lille krø gøede, hylede peb og hoppede op i sofam, rendte frem og tilbage satte sig, rejste sig peb osv... og til sidst, lige da jeg gik ind i opgangen ca satte han sig og tissede:(
ville så gerne vide hvad han tidligere har været ude for, han var trods alt 6 mdr da dyreværnet fik ham, så han må jo have prøvet at være alene hjemme før, men tænker om det mon er grunden til at tidligere ejer solgte ham (til en der havde ham to dage før politiet fandt ham)
så nu er vi helt tilbage fra begyndelsen . nu vil jeg køre det så langsomt og roligt at han ikke rejser sig, og slet ikke begynder at gø
jeg har jo hele dagen, men hvor lange intervaller ville i køre? han skal jo også slappe rigtigt af ind imellem.
lige nu kører jeg med at gå hen og åbne døren og lukke den igen, og han lille bare og løfter hovedet. så åbner jeg går ud, tæller til tre og går ind. stadig kun hvor han løfter hovedet, og sådan har jeg tænkt mig at fortsætte resten af dagen, mens jeg sidder og læser eller ser tv.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 157
Det du gør nu lyder bare så rigtigt og det kan næsten ik gøres mildere.
Følger han dig rundt i huset når du er hjemme ??
Er han fra et internat??
Det kunne godt tyde på at den tidligere ejer enten ik har lært ham det eller har ladet ham være MEGET alene.. Det er vildt synd for ham
Er han ellers en hund med selvtillid??
Hvad træner du med ham ud over alene hjemme?
Jeg fandt lige det her på nettet, bved ik om du kan bruge det..
(link fjernet)
feb 2009
har nu været i kontakt med en adfærdsbehandler, og hun siger også på baggrund af det hun hører at han har angst for at være alene, hun anbefalede med ham at prøve DAP og evt også angstdæmpende mens vi træner alene hjemme, og så ville hun undersøge om hun kunne få en ud til os i denne uge som kunne se ham live.
ja han er internathund og han fulgte mig i starten rundt som klisterpapir, men kan nu godt blive liggende de fleste gange når jeg skal hente noget eller smøre mad i køkkenet, men længere tid i et andet rum så følger han efter mig. man kan godt lukke døren mellem os, men nogle gange gør han lidt, hopper lidt op af døren, piber lidt og lægger sig så foran døren, kun sjældent bliver han liggende i sin seng
jeg tror egentlig han er en ret usikker hund, når han hilser på andre hunde er det ofte med rejste børster selvom han vil lege, han lægger dem ned igen og begynder så med legebuk og lidt gøen. men han tisser som en pige endnu, og er først for nylig begyndt at tisse mere end et par gange på tur....
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 8
feb 2009
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 3
feb 2009
det gjorde ondt på mig at se og for mig at se var det en meget angst hund.
nu er vi nået til at jeg kan gå hele vejen ned fra 1 sal og åbne opgangsdøren og gå tilbage hvor han bliver liggende i sin hundeseng uden at rejse sig, end ikke når jeg kommer ind.
jeg ved der er lang vej til en halv time som er vores første mål, men jeg tror på at det vi gør er sådan vi skal fortsætte, dog har jeg bestil DAP der burde komme med posten en af dagende, som suplemet til alene hjemme træning for måske at tage lidt af hans angst
alene hjemme træning