Renlighed Renlighed
Hej alle
Jeg henvender mig her til jer for at få et godt råd, ang. vores lille prinsesse, en pomeranian-tæve på 5 mdr. Vi fik hende fra en kennel da hun var 8 uger, og da var renlighedstræning ikke startet.
Nu er problemet ikke at hun ikke ved at det er forkert at lave indendørs, det er hun helt klar over. Hun har heller ikke problemer med at lave udendørs. Problemet ligger i at hun er rædselsslagen for trappen ned til græsplænen. Hun bliver naturligvis båret ned, men af en eller anden årsag vil hun helst ikke ud til døren og ned af trappen, og derfor giver hun heller ikke lyd eller på anden måde gør tydelige tegn til at skulle ud, så min kæreste og jeg må holde nogenlunde styr på tiden, da vi ved sådan rimeligt hvornår hun skal ud. Hun er heller ikke renlig når hun er alene hjemme endnu - ikke at hun ikke kan, for det har hun vist flere gange, men det er som om hun er ligeglad ligeså snart vi går ud af døren.
Er der nogen der har erfaringer med denne type problemstillinger, eller bare kan komme med et godt råd?
På forhånd tak
Sophie
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.468
I er kommet godt fra start lyder det som så bare bliv ved.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 271
Nej, jeg er godt klar over at en hvalp på 8 uger ikke skal være renlig, men hun er ikke 8 uger, derimod 5 mdr, og derfor måtte hun gerne snart begynde at give lyd når hun skal ud
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.468
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Det, der som oftest er problemet med trapper er at de for glatte, eller at der er åbent ind mellem trappetrinnene, hvis det er tilfældet hos jer, så skulle det være muligt at fikse uden de helt store investeringer.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 271
Jeg har glemt at skrive at vi bor i lejlighed på 3. sal, der er ikke nogle trapper i selve lejligheden, men hun er meget bevidst om at de er på den anden side af døren. Ikke at hun er bange for at gå på alle mulige andre trapper - der kan hun løbe både op og ned - men lige denne her trappe som vi bor for enden af bryder hun sig bestemt ikke om... Og jeg ved simpelthen ikke hvad vi kan gøre ved det..
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 189
Men det virker også som om hun trænger til noget mere "alvorlig" pottetræning
Der ud over er det ikke godt at i bærer hende ned af trappen... det styrker bar hende angst mere, da i viser hende at der ér noget at være bange for, ved at ta hende op når i nærmer jer trappen...
Hvis det er fordi hun er bange for trappen, at hun laver indenfor, er det en start at lære hende at hun ikke har noget at være bange for!
Ved hjælp af positiv træning (massere af ros, godbidder og massere af tålmodighed)
Jeg kunne ikke lige finde nogle links til den trænings form. men jeg ved at der er massere af bøger hvor i kan læse jer til det..! Eller spørg om hjælp på www.netdyredoktor.dk
Håber det lykkes for jer
Renlighed