{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Adfærds problemer... {{forumTopicSubject}}

Min blandings tæve Freja på 4 år, er blevet overfaldet flere gang er forskellige hunde.

De fleste gange har hundene gået løs med deres ejer, og så hilser hundene på hinanden og ja så hak… Det er så endt med at min hund, gør meget og til tide voldsomt, hvis vi møde andre hunde når vi er ude og gå, dette har vi arbejdet meget på og det blev meget bedre, hun kunne gå forbi andre hunde, uden at gø. Men det også betydet at hun ikke har, kunne være sammen/lege med andre "fremmede" hunde, hun bliver simpelthen sur og ikke bare sætter dem på plads, men meget mere voldsomt. Men så for nogle dage siden, var vi ude og gå og gik forbi en have hvor der var en hunde som gøede meget. Det ente med hunden sprang over et hegn og bed sig fast i min… Det gjorde så ikke hele bedre. Så vi er gået to skridt tilbage i træningen.

Men efter sidste overfald, har det slået helt klik for hende. I dag mødte vi naboens hund, en lille sød hund som ikke gøede, stod blot venlig og ville hilse og Freja stod og logrede med halen og virkede ikke sur, så vi lod hundene hilse, men så slog det klik for min hund og hun hakkede til i den anden, så den har fået et hul af en hjørnetand.

Så nu er jeg/vi meget forvirret om der er mere vi kan gøre…
Så håber der er nogen her inde som har en eller flere idéer til hvordan vi får vores glade hunde tilbage som ikke den er bange for andre hunde og så hun ikke gør skade på andre igen...?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærds problemer...
  • #1   11. apr 2008 jeg ville skrive til lillen herinde fra, hun er sindsyg dygtig, noah har været samme sted og vi er kommet videre, med hjælp fra hende...

• #2   11. apr 2008 Noget tyder på, at din hund nok har en uhensigtsmæssig kommunikation med andre hunde der gør, at de ser sig sure på hende...
    Og de erfaringer gør selvfølgelig, at hun vælger at "bide først, spørge senere" ;o)

Jeg ville ganske enkelt vælge at hun ikke skulle være sammen med andre hunde...

• #4   11. apr 2008 CH, kvinde, 33 år .

Tak for svaret.
    Hun har jo aldrig før i sit liv haft problemer med at omgåes andre hunde, jeg har kunne have hende med i hundeskoven unden problomer, og hun fungeret fint med vores anden hund... Synes bare at den beslutning om at hun slet ikke skal i kontakt med andre hunde er en hurtig løsning. Og at man har givet for let op, Men det kan jo godt være at det er beste løsning for hende...

• #5   11. apr 2008 Jeg selv ville ret hurtigt træffe den beslutning, men det er klart, den har udgangspunkt i min egen måde at holde hund på.
    Vi vægter hundens forhold til mennesker langt højere end hans forhold til hunde.
    Og jeg har det sådan, at får hunden dårlige oplevelser af at være sammen med andre hunde, så er det ikke længere til dens bedste...

• #6   11. apr 2008 Pernille -hunde har ikke behov for at lege med alle mulige fremmede hunde. Nogen hunde synes det er hyggeligt og sjovt, men rigtig mange er faktisk ikke meget for det.
    Og igen -det er ikke et behov hunden har. Hvis den kan fint med jeres anden hund og evt nogen andre hunde den kender, jamen så har den jo hundevenner, og hvorfor så ikke bare acceptere at den ikke synes fremmede hunde er fantastiske?

som CH skriver så ville jeg osse vælge at undlade møde med fremmede hunde når det ender i så dårlige oplevelser hver gang.

Og så self lære den at holde kontakten til dig istedet for en hund der skal passeres på gaden, så det ikke ender i udfald

• #7   11. apr 2008 har ikke læst alle indlæggene herinde:-) men jeg vil anbefale dig at kontakte Helle på www.hundensverden.dk

• #9   11. apr 2008 jeg har selv oplevet at min hund er blevet overfaldet en del gang, og derfor er han blevet en sur hanhund, derfor kontaktet jeg en hundeinstruktør -Helle ( www.hundensverden.dk) og nu er ved at træne den mistro Vanni har til andre hunde væk, og jeg vil bare sige, at det virker:-)

Men når din hund har været ude for flere overfald, så er den i en "chok" tilstand, som giver hunden stress. Når hunden er i den tilstand så har den svært ved at optage b-vitaminerne, som ellers er med til at hjælpe hjernen, men at stresse ned igen. Så du skal nok også igang med at give tilskud i form af græskarkerner eller bananer:-)

• #10   11. apr 2008 CH
    Forstår dig udemærkte, og har det på samme måde selv, vægter hundens forhold til mennesker langt højere end dens forhold til hunde. Men det ville da væer rart at kunne gå en tur med sin hund unden at tænke på hvad der sker hvis lille futte kommer for tæt på... Men tror måske bare at jeg må vende mig til at min hund ikke længere kan med andre hunde og så er den ikke længere... :0)

Michelle

Tak for svaret:0) Vi er helt enig om at hunden ikke har et behov for at lege med fremmede hunde. Er nu ikke ude efter at min hund skal synes at andre hunde er fantastiske. Men det ville da være rart at have en hund som kunne slippes løs i skoven uden at man skal være have i tankerne om det nu også var klogt, for hvis nu man møde en anden løs hund... Men det er jo bare at tage sine forholdsregler, også så vidt mulig ungå kontakt til "fremmede" hunde...

• #11   11. apr 2008 Marianne

Jo hun har lidt, men vi er desværre flyttet så de fleste hun havde bor for langt væk... :0(

• #12   11. apr 2008 Pernille, det er en vanesag - du vænner dig hurtigt til at scanne skoven ;o)

Vi har altid gjort det, også med vores gamle hund. Vi foretrækker altid at have kontakt med ejeren inden hundene mødes, så det er fluks line, hvis vi ser en anden hund - eller mennesker for den sags skyld...

• #14   11. apr 2008 En hund, der gentagne gange har haft dårlige oplevelser med andre hunde, lærer hurtigt, at det at bide fra sig, er det bedste forsvar.
    Man kan godt ændre hendes association fra negativ til positiv, men det kræver at man undgår flere dårlige oplevelser - først og fremmest.
    Sørg for hele tiden at have øjnene åbne, når I er ude at gå, så I kan gå et godt stykke uden om andre hunde.
    Husk at give hende en sele på da det mindsker det ubehag der evt. må komme hvis hun trækker i snoren. Det er vigtigt, at huske på at hunde associerer direkte - dvs. hvis hun mærker ubehag, når hun ser en anden hund, bliver det ofte hunden, der, i hendes øjne, er ubehagelig.

I hvert fald er det overordentlig vigtigt at I gør alt for at møde andre hunde direkte. Tag ingen chancer overhovedet - heller ikke selvom det umiddelbart virker til at jeres hund gerne vil hilse!

En af de rigtig gode måder at træne associationsændring på, er ved at gå ture sammen med andre hunde. Det bedste er at alliere sig med fornuftige hunde og ejere, der har lyst til at bruge lidt tid på at gå frem og tilbage (mange gange) sammen med jer og jeres hund.
    Et godt sted at mødes er en boldbane, eller en stor mark, hvor man nemt kan overskue om der skulle komme andre hunde.
    Start med at have god afstand mellem hundene - så stor, at jeres hund slapper af. Hun må gerne være opmærksom på den anden hund, men skal ikke være anspændt.
    Så skal I gå frem og tilbage mens I gradvist mindsker afstanden mellem hundene og jer. Ryk først lidt tættere på når hun er forholdsvist afslappet - begynder hun at spænde giver I hende lidt mere plads igen. På den måde, er I med til at vise hende, at hendes utryghed bliver respekteret. Hun bliver nødt til at få lært igen at gøre brug af sine dæmpende signaler, i stedet for at springe dem over og gå direkte til truslen eller udfaldet.
    Hav selvfølgelig godbidder på jer og forstærk hende når hun udfører ønsket adfærd - f.eks. tager kontakt til jer.
    Det er også fint at give hende en godbid i præcis det sekund hun kigger på den anden hund (dog kun hvis hun er rimelig afslappet) - det er også en måde at ændre hendes association på.

Denne proces med at gå tur med andre skal gentages mange gange og gerne med flere forskellige hunde, så hun lærer at generalisere positivt i forhold til andre hunde.

Ovenstående er en rigtig god måde at komme igang med træningen på. Det skal selvfølgelig udvikles efterhånden som hun får det bedre.
    Håber du er med på hvad jeg mener - jeg uddyber selvfølgelig gerne... (o:

I hvert fald skal du have held og lykke med træningen

• #15   11. apr 2008 Rettelse: det er vigtigt at I gør alt for IKKE at møde andre hunde....!

• Maja B
    Maja B Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #17   24. apr 2008 Hej.
    Se mere på www.hundecoach.dk, der kan du få professionel hjælp.

Kommentér på:
Adfærds problemer...

Annonce