1.970 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 81 Svar

Mentalbeskrivelse? Mentalbeskrivelse?

Hejsa, jeg er ved at finde info omkring mentalbeskrivelsen.
Og ville høre om nogle vil snakke lidt om den?
Må/hvor meget man træne "op" til den?
Hvordan er det den foregår?
Hvor gammel må hunden være?
Hvor meget skal der til for at hunden bliver disket?
Og har i andet god info om det?

Er ved at læse inde på dkk om det og se deres video, samt har jeg fundet en opdrætter som har lagt prøven med sine hunde.
Jeg kan ikke helt finde ud af om hundene i dkk video er bestået eller ej, især når de også viser flere hunde i samme øvelse.
(Kan ikke se dem med lyd, så det kan godt være at der bliver snakket.)

Jeg håber det giver mening og jeg ikke har opfattet det helt forkert.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Udskiftning af 6 fliser i et toilet. Budget 1500,- 1.500 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mentalbeskrivelse?
  • #1   20. dec 2023 Man træner ikke til en mentalbeskrivelse.
    Hvis man speciel træner efter momenterne, så siger det jo ikke noget om hundens mentalitet, men kun hvad den er tænet til.

• #2   20. dec 2023 Anni det giver godt mening. Tak.

• #3   20. dec 2023 Hunden bliver ikke disket, den bliver beskrevet! Man kan i dumpe, nogle hunde bliver stoppet hvis beskriveren vurderer at den ikke vil kunne klare at gennemføre beskrivelsen.
    Men det handler om at beskrive så godt som muligt hvad hunden indeholder.

• #4   20. dec 2023 Havde fået af vide at Angus blev disket og taget ud af træningen...
    Men kunne ikke læse noget om det, så det var det jeg brugte ud fra. Men det giver god mening Bodil.

• #5   20. dec 2023 Den hund du lige har afleveret, er blevet stoppet i mentaltesten og er nu taget ud af træning som servicehund? Og de har givet dig en ny hund, at være fodervært for? Uden at vejlede dig i hvordan du skal sikre en miljøstærk hund?

Det lyder sært. Og ret useriøst smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 925
    #6   20. dec 2023 En hund kan tidligst beskrives, når den er fyldt 10 mdr. Resultater af hunde i alderen 10-24 mdr. vil indgå i raceprofil-gennemsnittet, hvis der er udarbejdet en ønskeprofil for racen. Det samme gælder racer, for hvem der er et avlsrestriktionskrav (10-36 mdr.). Bemærk, at hunde over 24 mdr. ligeledes kan beskrives. Alle resultater bliver registreret i DKK

• #7   20. dec 2023 Trine - jeg tror du blander ting sammen. DKK's mentalbeskrivelse er, som de andre skriver, ikke en test der kan dumpes eller bestås, men en beskrivelse af hundens reaktionsmønstre.
    Jeg gætter på, at du forveksler den med en form for stop-prøve foreningen bruger ift om hunden er egnet til at fortsætte sin uddannelse. Sådan en kan jo selvsagt dumpes.

Anne - hunden kan jo altså godt bare være uegnet uden at det har noget som helst med TS/opvækst at gøre.
    Der er trods alt et vis "spild" når man laver hunde til specifikke jobs.

• #8   20. dec 2023 Michelle, det kan godt være. Blev bare fortalt at det var en mental ting ting. Men de havde 4 hunde oppe, 1 bestod.

Vi viste godt at der var noget. Som jeg trænet med at få bedre. Vi har stået foran et veteran tog der kørte hvor han gerne vil lidt væk, men stadig tæt på. Vi har stået foran brandbiler der er kommet kørende med lys og lyd. Molly har været med begge gange, da hun elsker sådan noget. Han skal have kigget på for ben og hofter på fredag. Derfra ved de om han kan sælges eller skal få fred. (Hvis han har ondt) Det der gør mest ondt, er ikke at han er rejst. Eller ikke bliver den service hund jeg har prøvet så godt jeg kunne at "træne frem". Det er at han måske ikke når at få sin første jul. At han ikke kommer til at hjælpe en, som han så gerne vil… Han var der altid på sek når jeg fik det dårligt. Han forlod ikke min side. Havde øjnene på mig 24/7. Om vi så stod foran 50 mennesker i kørestol var han lige ved siden af selv om der var hunde, godbidder, "familien" og andet spænde. Kunne jeg have ham løs. Jeg havde håbet jeg kunne hjælpe en der har så meget brug for det, så jeg ville prøve at gære det bedre med næste hvalp...

profilbillede
  • #9   20. dec 2023 Så vidt jeg husker DKKs mentalbeskrivelsesvideoer så viser de flere hunde gennemgå de forskellige momenter for at illustrerer forskellige reaktioner. Hunden skal så vidt muligt være mellem 10 og 24 mdr når den beskrives (jeg synes 10 mdr er alt for tidligt - her er den jo en unghund hvor der udviklingsmæssigt sker en hel masse). Jeg har fået beskrevet hunde i Sverige en del gange (Irsk Terrier har ikke nogen ønskeprofil i DKK, men det har den i Sverige). Mine har været tæt på 24 mdr og dermed forholdsvis færdige mentalt. De har allerede på det tidspunkt været trænet en hel del i lydighed, men en mentalbeskrivelse er meget langt fra en lydighedstræning så jeg tror ikke at det har spillet ind. Det er som sagt ikke en prøve men en beskrivelse af hundens medfødte mentale egenskaber. Den skal ses som et redskab for især avlere. Jeg har fået mine beskrevet fordi opdrætter har et stort ønske om at få mentalbeskrevet så mange af de hunde hun har avlet som muligt. Hun bruger det nemlig aktivt i avlen så hun laver irske terriers med det korrekte fandenivoldske rødhårede temperament smiley
    En hund kan blive stoppet i testen, hvis det skønnes at det vil skade den enten fysisk eller mentalt at fortsætte. Den kan som sådan ikke dumpe men den kan godt få en beskrivelse, der er langt fra racens ønskeprofil og på den måde 'dumpe'. Alle racer skal jo ikke reagere ens på de forskellige momenter idet hunderacer jo har forskellige temperamenter. Så 'facitlisten' er ønskeprofilen smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#10   20. dec 2023 En hund kan blive stoppet i testen, hvis det skønnes at det vil skade den enten fysisk eller mentalt at fortsætte.

Beskrivelsen kan afbrydes af mentalbeskriverne hvis det skønnes, at hunden er for nervøs, for udafreagerende eller hvis hunden forlader beskrivelsen mere end kortvarigt.

Ejeren kan til hver en tid selv afbryde.

Beskrivelsen bliver registreret i DKK uanset resultatet og en hund, hvor beskrivelsen er afbrudt kan godt beskrives igen, men det er den første beskrivelse der registreres.

• #11   20. dec 2023 Man kan ikke bestå/ikke bestå en mentalitetsbeskrivelse. Den bruges til at profilere hunden i forhold til dens race. Den bruges til at se hvor god/dårlig en hund er til at reagere/afreagere.

Beskrivelsen kan stoppes hvis, man ikke mener det ikke er forsvarligt for hunden eller de involverede ud fra hundens reaktioner.

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.282
    #12   20. dec 2023 #11
    Jeg tror, det er slået fast nu, Julia smiley

• #14   20. dec 2023 Trine - så tænker jeg det enten er fordi der er tale om en mentaltest foreningen selv har eller at de på baggrund af DKKs beskrivelse ikke mener hunden er egnet til formålet - i tilfælde af det sidste er den jo ikke dumpet (for det kan den ikke), men fravalgt af foreningen.

Uanset, så håber jeg han får en dejlig fremtid som god familiehund et sted smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#15   20. dec 2023 Linda: Jeg tror slet ikke, der her er tale om DKKs mentalbeskrivelse i det her tilfælde.

Jeg tror trådstarter skal spørge direkte hvilken test hunden har gennemgået for at få svar på sine spørgsmål.

• #16   20. dec 2023 Jeg spørger ud til mentalbeskrivelse, vil gerne vide mere om den. Jeg har jo ikke noget at gøre med hunden efter den er hentet. Tænker når jeg har haft et par hunde kan jeg spørge om jeg må se hvad det er de tester hunden på.

profilbillede
  • #17   20. dec 2023 Trine, hvorfor spørger du ikke bare foreningen?

Er det Angus eller den du har nu, der måske skal aflives?

• #18   20. dec 2023 Anne, jeg vil spørge hvad det er for en test de laver. Men vil også gerne vide om den DKK laver.

Den er Angus, hvis han har ondt i bene som 7 måneder er det ikke noget hunde liv. Når man tænker over det, giver det så meget mere mening at han ikke leget med de andre i kuldet…

Jeg er så glad for alt det jeg nået med ham.

profilbillede
  • #19   20. dec 2023 Har du læst alt på DKKs hjemmeside om mentalbeskrivelse?

• #20   20. dec 2023 Ja, prøvet. Men der står så meget og jeg er så dårligt til at læse hvad jeg læser... Så at det bliver sagt på en anden måde, hjælper tit.

• #21   21. dec 2023 Hvis det er Trine, så har jeg fået beskrevet Luna, så jeg har været igennem det. Du kan bare skrive til mig, hvis der er ting du stadig er i tvivl om smiley

Men jeg kan forstille mig at han er "dumpet" (ligger væk fra raceprofilen), hvis han reagerer voldsomt på overraskelsesmomenterne, hvis dette ikke er ønskeligt fra foreningens side, men han kan ikke dumpe fra DKK's side.

• #22   21. dec 2023 Han var bange lige fra han bliv taget ud af bilen. Så han skulle ind i fold med et får og en anden med et hund (ikke løs sammen) og han ville bare gerne væk derfra. Det er det vi har fået af vide. Vores træner var meget ked, at hun havde brugt vores tid på sådan en hund

• #23   21. dec 2023 Så har foreningen dumpet ham. Der er ingen får i dkk's mentalbeskrivelse og kun 1 hund inde af gangen smiley

• #24   21. dec 2023 Oh okay. Syndes også det var lidt mærkeligt hvis de skulle "stå på får" og det galt alle racerne, ikke kun dog der er avlet til det.

Fordi hvad jeg så på dkk, gav det meget god mening i forhold til det Angus skulle kunne.

• #25   21. dec 2023 Det lyder godt nok mærkeligt? Jeg har meget svært ved at se hvorfor man skulle lukke en hund ind til et får??
    Rent bortset fra det, hvis hunden allerede er bange når den kommer ud af bilen, så har den altså ikke oplevet nok i opvæksten, nye omgivelser burde være prøvet så mange gange at det ikke burde give problemer.
    I det hele taget har jeg rigtig svært ved at se, noget som helst professionelt ved at anbringe en, ikke stambogsført hund, formodentlig uden kendskab til sygdom i aner, hos en helt uerfaren pige og så forvente at kunne bruge hunden til servicehund!
    Det lyder simpelthen så skørt det hele.

• #26   21. dec 2023 På får???? Det er dælme da en underlig test af en potentiel servicehund.
    Det ville give mening at skulle gå forbi andre hunde, mennesker, teste lydfølsomhed, reaktion på forskrækkelse, gå på diverse underlag, trange steder osv...

Og er hunden allerede bange før dem er kommet i gang, så ville jeg slet ikke teste den, det er der jo ingen grund til at presse den ud i, den vil da være kasseret allerede der.
    Det lyder altså for mig som en lidt underlig forening

• #27   21. dec 2023 "Rent bortset fra det, hvis hunden allerede er bange når den kommer ud af bilen, så har den altså ikke oplevet nok i opvæksten, nye omgivelser burde være prøvet så mange gange at det ikke burde give problemer." Eller også er den bare resultatet af rigtig dårlig avl uden hensyntagen til psykisk robusthed og evne til at ryste ubehag af sig.
    ... det vil man så også kunne se i en mentalbeskrivelse.

• #28   21. dec 2023 #27 Men hvis det var tilfældet, så var hvalpen jo blevet sorteret fra for længe siden, det ville en erfaren træner eller ejer, da havde registreret for længst.

• #29   21. dec 2023 Altså, jeg ville da selv sige at han har oplevet meget. Men det kan da godt være han ikke har...

9 uger - 22 uger: med til dyrlæge, fødselsdag og torvedag(ikke samme dag, over to), med i skole, i legetøjbutik/posthus(var han to gange mindst om ugen), til vandet, i "hundeskov" (der var ingen hunde, bare en masse duft), til vac, med på færge der "brummer" og siger mærkelige lyde, ude og lege med hunde, til foredrag om servicehunde og vise hvad han kunne med andre hunde, med bus, med på min skole, til sps møde, oplevet fyrværkeri, veteran tog, i xl byggemarked, til frisør, i blomsterbutik, i maxi zoo, ude og kælke, på legeplads, til Vikingemarked, ude og gå mens der var jagt, været til roe optog + juletræstænding (med brandbiler), kørt med elevator, åbnet automater døre, på kræmmermarked + hesteskue, min far der har bygget ting i haven og så hvad jeg har glemt.

Jeg var bange for at jeg havde lavet for meget med ham. Og hvad jeg har fået af vide, har jeg trænet for "mange" "tricks". Hvis han kunne var han kommet i træning som 4 måneder. Men de skal være mindst 6 så der kan blive taget billede af hofter/ben. Vores træner hentet ham fredag, var i næstved storcenter med ham. Søndag var han ude og blive testet.

Men hvis nogle har nogle ider til hvad jeg kan lave med dem på Vestsjælland (Kalundborg/Slagelse) vil det være dejligt, for jeg kan ikke finde på mere.

Det med får er meget mærkeligt, men tænker at hunden skal kunne udføre sit arbejde selvom der er mærkelige dyr omkring. Det med den anden hund, den skal lytte til sin bruger og stadig kunne opfange angstanfald/andre anfald.

Men jeg prøver at lære. Læse, se, høre, opleve, hvad der kan hjælpe hunde og de forskellige måder man kan gøre det på. Jeg har så mange videoer af Angus, for at kunne nedstirre hans kropsprog.

Jeg vil sige jeg ved så meget mere end den 12 årig Trine der lærte Molly at selvom der kommer en hund og bider mig eller prøver at bide hende, så er andre hunde ikke farlig. At selvom der ikke er noget hegn, så må dådyrene godt løbe i gennem haven, mens hun ligger og kigger. At selvom store høje mennesker man ikke kan se ansigtet på, ikke kommer over og slår mig (hver gang). Og alt det andet vi har været udsat for. Jeg ved godt at Mollys mor og far bliv testet for alt muligt, men det har jo ingen garanti for en hund der har oplevet sådanne ting.

Hundene vil altid kommer for mig, jeg må bare tag mig sammen. Lægerne kan jo ikke finde ud af hvad der er Galt med mig, så det er jo ikke noget. Hundene vil og er altid alt, lige meget hvad.

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#30   21. dec 2023 Jeg synes, det lyder til, at Angus har haft fint med oplevelser, Trine.

"Men de skal være mindst 6 så der kan blive taget billede af hofter/ben."

Mener du 6 måneder?
    Hunden skal være minimum et år, før du kan få et retvisende resultat mht. hofterne.
    Albueledsdysplasi kan konstateres med rimelig sikkerhed, når hvalpen er seks måneder.

• #31   21. dec 2023 Mange tak Isabel.

Det med bene er hvad de har af aftale med deres dyrehospital. Jeg ved bare at det skal tjekkes og det vil de gerne gøre før de kommer i træning. (Også derfor deres træner ikke selv har de små hvalpe)
    Og ja det var 6 måneder.

• Isabelle
    okt 2023

#32   21. dec 2023 Man kan IKKE vurdere hofterne på en hund, der kun er et halvt år gammel, Trine. De har ikke "sat sig", så man kan få en forkert vurdering.
    Er det røntgentjek?

• #33   21. dec 2023 Kan godt være. Det er for at se om hunden kan holde til arbejdet.

• #34   21. dec 2023 Det handler jo mere om hvad man gør hvis hvalpen bliver forskrækket, det er de gode oplevelser hvalpen skal have, den skal ikke bare slæbes med til alverdens ting, den skal opleve verden under trygge forhold, det nytter jo ikke at slæbe hvalpen med ud og se veterantog hvis det ender med at blive en dårlig oplevelse for hvalpen.
    Hvis man skal benytte sig af hvalpe hjem, så ska man altså sørge for at den som får ansvaret, er sin opgave voksen.
    Uddannelse af udstationeringsfamilien må da være det aller vigtigste!

• Isabelle
    okt 2023

#35   21. dec 2023 "det er de gode oplevelser hvalpen skal have"

Meget enig. Jeg fik fx givet Kenia en skræmmende oplevelse ved at være alt alt for tæt på en kæmpe og meget larmende lastbil, da hun var 9-10 uger. Det gav hende en skræk for støjende trafik generelt smiley Hun er da kommet sig over den, men hun er stadig ikke helt tryg ved/afslappet overfor at gå langs trafikerede veje.

• #36   21. dec 2023 Isabel - der er altså ret mange med brugshunde der forfotograferer før de begynder at belaste hunden, der er da ret normalt. Ikke for at få en endelig status, men for at sikre at alt er ok, før man går i gang.

Trine - der handler jo ikke så meget om, hvor meget hunden har oplevet men om hvordan. Hvis hunden er så presset, allerede når den kommer ud af bilen et nyt sted, så ville jeg gå ud fra, at den var af ret elendig avl. En mentalt robust hund kan godt tåle ikke at være blevet grundigt miljøtrænet uden at blive et nervevrag. Den er måske ikke helt cool og afslappet når ting sker omkring den, men dem skulle gerne være mere nysgerrig end bange.
    Og det undrer mig, at man ikke har bemærket det tidligere - eller der har man måske også?

En bange/usikker hund skal absolut ikke opkeve mest muligt, men i stedet opleve BEDST muligt = samle på gode oplevelser uden at blive presset. Det gælder jo egentlig alle hunde, men især de usikre af slagsen.

• #37   21. dec 2023 @28: Ja, det skulle man jo umiddelbart tro. Men det afhænger jo så helt af hvor dygtige dem, der vælger hvalpen og 'træneren' er til at se den slags smiley Alt kan se meget tilforladeligt ud når hvalpene er i trygge og velkendte rammer hos opdrætter.
    Foderværterne skal så også være dygtige til at dosere oplevelserne rigtigt til en hvalp.

• #38   21. dec 2023 Mette - jeg aner jo ikke hvordan der foregår, når man er fodervært for en servicehund, men det lyder til, at der er en træner indover, og at fra 6 mdr går den til egentlig træning... en del af den træning nå da også være at færdes fremmede steder og øve færdighederne i nye miljøer? Så ja, selv uden foderværtens input, skulle man da synes træner så nogen ting?

• #39   21. dec 2023 "Hvis hunden er så presset, allerede når den kommer ud af bilen et nyt sted, så ville jeg gå ud fra, at den var af ret elendig avl. En mentalt robust hund kan godt tåle ikke at være blevet grundigt miljømærket uden at blive et nervevrag." Præcis!
    De to jeg har nu er ikke blevet udsat for alt muligt mellem himmel og jord som hvalpe. VI bor på en gård langt fra alfarvej og kommer ikke lige i byen særlig tit. Da Penny var 1 år skulle vi med tog. Hverken elevator, tog-peron eller togtur var nogen 'big deal'. Hun var sådan lidt 'Nå, OK så gør vi det'.

• #40   21. dec 2023 @38: Min hvis nu træner ikke er særlig kompetent. At man kalder sig træner og er med i en organisation er bestemt ikke nogen garanti for kompetancer i retning af hunde og hundetræning. Jeg må tilstå at jeg har oplevet en servicehundetræner, hvor jeg tog mig til hovedet.

• #41   21. dec 2023 Mette - Jo jo, hende med de "specielle hunde" (hint hint smiley ) har da vist også trænet servicehunde, har hun ikke?

Synes bare det virker mærkeligt, at man som forening (måske) ikke har kompetencer til at spotte den slags længe før der er gået et år... og absolut senest når man står med en bange hund udenfor bilen - så kunne man da kassere den der og lade den slippe for testen

• #42   21. dec 2023 Angus er fra et sted hvor der blev fortalt at de løb ude på deres store område og leget, bade i søen og oplevet alt muligt. Hvalpene var renlige. Alt var bare så godt...
    Vores træner test Angus der ude (både som 8 og da hun skulle hente ham). Hun kunne se at der havde ligget tis på gulvet. Hun fik kun hvalpen og sundhedsbog. Hun skulle bede om lidt mad til at skifte over til "deres" foder.
    Vi er i kontakt med hende en gang om ugen, hvor hun for af vide hvad vi har lavet og planlægger for næste uge, samt billeder. En gang om måned er hun på besøg, tager ud og træner med hvalpen, ser *mig* og hvalpe træne, snakker (mere) med os.

Hun har to hunde i træning hele tiden og sine egene. Mens hun har "alle" foderværter på Vestsjælland og Lolland.

Når vi har haft Angus med ude, har vi gjordt det i hans tempo. Nogle gange ville han gerne tage et par skridt væk fra hvad der sker. Da han havde været hos os i 4 min stampe en af kaninerne, det var ikke så sjovt så der "løb" Angus hen til mig. Efter det har der ikke været noget med kaninerne (andet end han tog stand til dem…) eller andre puselig lyde. Til trods for at veterantoget køre i vores baghave de 7 dage side sommer. Dog hader han normale døre… de gør ondt at løbe ind i… han havde lige vænne sig til kørestole venlige døre…

Måske ham bare er begyndt at se "spøgelser". For selv når mine venner han aldrig havde mødt tog snoren eller tog ham ud af bilen var der intet. Han var i fokus, så var han glad.

For et par uger siden var vi meget tæt på at han var meget skambidt, af en anden sort han lab. Min til al held stod min ven i mellem og var klar til at tage sin af den, så jeg bare kunne gå videre med Angus. Efter 100 m var der en løs schæfer (den har flere gange flugt efter min søster og Molly) han gik helt stille forbi den, han viste der var en gulerod der hjemme og vente på ham. Næste gang vi så en sort hund (især lab) var han opmærksom på der var en hund, men ikke noget med at være bange eller "sur" på den. Og ville også gerne lave øvelser(imens vi gik)

(Billede er fra familie fødseldagen vi var til efter at have haft ham i 5 dage. Han syndes det var dejligt. Alt opmærksomhed på ham, der var guffer, og altid nogle han kunne ligge på. Det eneste der manglet var en gulerod…)

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#43   21. dec 2023 "Isabel - der er altså ret mange med brugshunde der forfotograferer før de begynder at belaste hunden, der er da ret normalt. Ikke for at få en endelig status, men for at sikre at alt er ok, før man går i gang."

Det vidste jeg ikke - har kun hørt fra flere dyrlæger, at man netop IKKE kan se, om alt er OK, før hunden er omkring 12 måneder.

• Isabelle
    okt 2023

#44   21. dec 2023 Men jeg er med på, at man kan se de grelle dysplasier tidligere. Kenias AD blev fx konstateret på røntgen, da hun var et halvt år. Jeg fik hende fotograferet, fordi hun haltede jævnligt.

• #45   21. dec 2023 #43

Det er mest (primært?) sch-ejere, der gør det. Har ikke hørt om - ikke at det er lig med, at det ikke er sket - malle-ejere, der forfotograferer smiley

OT - KÆFT, den er kær, den lab smiley smiley smiley

• #46   21. dec 2023 Martine - jeg er stødt på det hos flere AG-folk og enkelte jægere. Nå ja, og så har jeg da set de dersens politihundeaspiranter på tv, som er blevet hjekket i forbindelse med noget stopprøve (både schæfer og labber) smiley

Isabel - du kan ikke stille en diagnose i den alder (medmindre det da er helt galt), meget kan jo ændre sig når hvalpen vokser, men det kan da give et hint om om tingene ser ud som de skal, og Fido er ok at fortsætte med.
    Selvfølgelig kan man da se på et røntgen af rn hvalp, om leddet ser ud som det bør - du kan bare ikke sige, om det ser lige sådan når den er udvokset.

• #47   21. dec 2023 Michelle

Det er bare når der skrives "brugshunde" - så tænker jeg sch, malle, rotte, dober ... du ved .. tænker slet ikke på de andre racer du nævner smiley

• #48   21. dec 2023 Mallerne i tolden forfotograferes, præcis som alle deres andre racer. Så særlige er maller ikke, trods alt.

• Isabelle
    okt 2023

#49   21. dec 2023 "Selvfølgelig kan man da se på et røntgen af rn hvalp, om leddet ser ud som det bør - du kan bare ikke sige, om det ser lige sådan når den er udvokset."

Det er faktisk dét, jeg mener - og med uddybelse i #44 smiley

• #50   21. dec 2023 De hunde, jeg har haft og fået forfotograferede har "holdt hvad de lovede" ved den endelige fotografering.

Men jeg har hørt om hunde, der var dårlige ved forfotograferingen og endte ud med gode hofter alligevel - og vice versa.
    Hvis jeg fik en fotograferings-krævende race igen, ville jeg derfor ikke smide penge i at få den forfotograferet .. og slet ikke en malle, de har squtte ikke knas med hofter og albuer .. så medmindre hvalpen haltede, ville jeg ikke bruge tid og penge på det smiley

• #51   21. dec 2023 Martine - det tænkte jeg næsten, vidste bare ikke hvad jeg ellers skulle kalde dem. "Hunde med job" måske smiley

• #52   21. dec 2023 Brugshunde er den rette betegnelse - jeg vænner mig til den en dag smiley

• Isabelle
    okt 2023

#53   21. dec 2023 "Forfotograferet" - jamen altså smiley

• #54   22. dec 2023 Jeg undrede mig altså lidt over denne her omkring at Angus skulle røngtenfotograferes "Derfra ved de om han kan sælges eller skal få fred. (Hvis han har ondt) " Altså viser han symptomer på at han har ondt? Halter han da?

• #55   22. dec 2023 Nogle dage kunne han ikke gå med på tur uden at halte. Andre dage kunne han løbe rundt i haven, vælte og springe uden der var det mindste.

• Isabelle
    okt 2023

#56   22. dec 2023 Det var sådan cirka på samme måde, Kenia opførte sig.
    Hun havde AD3 og blev opereret i begge forben med lovning om, at hun kunne leve et fuldstændig normalt aktivt liv efterfølgende. Hvis ikke, havde hun fået fred i stedet for operation.
    Hun VIL få slidgigt, men det vides ikke, om hun får det som femårig eller tiårig. Jeg håber på det sidste (eller senere helst), for hun nærmer sig jo de fem.

• #57   22. dec 2023 Så hvis Angus har det på samme måde, så vil han godt kunne komme ud til en familie?

• #58   22. dec 2023 Hvorfor bliver han først undersøgt nu, når problemet har været der længe? Det lyder altså som en virkelig useriøs forening smiley

• #59   22. dec 2023 Det var ikke vær uge han havde ondt. Måske var det 3/4 gange. Dyrlægen har været inde over det, flere gange. Vi fik afvide at sådan så hans ben bare ud, det var fordi han vokset meget. Vi må se hvad der bliver sagt i dag. Håber sådan han stadig kan få et godt liv. Men hvis han ikke har det godt, skal han få fred.

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#60   22. dec 2023 I skal få hofter og albuer røntgenfotograferet, Trine.
    Uden operation (pris omkring 14.000 kr + genoptræning) skulle Kenia helt sikkert have været aflivet. Intet dyr skal leve med smerter.
    Halter en hund, har den ondt. Den halter ikke, fordi det er "sjovt" at gøre.

• Isabelle
    okt 2023

#61   22. dec 2023 Jeg fik besked på at holde Kenia i snor, fra diagnosen var stillet og til hun kunne blive opereret - og i snor omkring tre uger efter operationen. Det var IKKE sjovt - for en hvalp/unghund med fuld fart på, men det var nødvendigt med tanke på, at hendes ben skulle have ro, så hun efter ugerne i ro kunne få et godt hundeliv smiley
    Hjemme måtte vi holde hundene adskilt, fordi de så frygtelig gerne ville lege - og det måtte Kenia HELLER ikke smiley

profilbillede
  • #62   22. dec 2023 Jeg håber foreningen vil hjælpe Angus på alt hvad de kan. Vi har intet med det at gøre.

• #63   23. dec 2023 Hvad sagde dyrlægen om Angus’ ben?

• #64   23. dec 2023 Vi har ikke hørt noget…

• #65   21. jan 2024 Har I stadig intet hørt?

• #66   21. jan 2024 Han er kommet videre. Han havde intet brusk i bene. Jeg græder stadig hver dag.

• #67   21. jan 2024 Altså aflivet? Øv.

• #68   21. jan 2024 Ja, den bog vi havde lavet til kommende bruger/ejer for vi tilbage når Mette (vores træner med Angus) kommer hjem til os. Nu er jeg meget glad for at jeg børstet ham og gemte pelsen. Ville gerne havde sagt farvel, men fik det først afvide da han var aflivet.

Foreviget min lille sorte klippe.

profilbillede
  • #69   21. jan 2024 Det er jeg ked af at hører. smiley

• #70   21. jan 2024 Det var jo det bedste for ham. Er så sur på opdrætter.
    Næste gang vi skal have en hvalp, vil vi gerne have en der ikke er i stykker...
    Mange tak.

• #71   21. jan 2024 Det er trist. Det er jo næppe noget opdrætter har gjort med vilje smiley Var han med stamtavle? Og hvordan er sundheden i forældrene og resten af kuldet?

Og når du kun er fodervært, har du vel næppe noget at sige ift udvælgelse af hunde. Sådan er det jo bare. Måske foreningen eller din træner kunne have gjort et bedre forarbejde, og måske er det bare sort uheld. Men sært at han i opvæksten har haft flere perioder med halthed, og at foreningen ikke har fået ham grundigt undersøgt længe før smiley

• #72   21. jan 2024 Jeg ved kun hans chipnr, fødselsdag, tæven var 7 år, de hade også søsteren, de skulle kun have en hvalp som de kunne beholde til jagt, -at de var pisse ligeglade med hvalpene og at det var jagthunde, altså de skulle bare pas sig selv, holde deres kæft, være klar til jagt, æde deres mad.- (noget vi alle fandt ud af bagefter)

Han passe deres første test, alt var bare godt ved ham. Men begrund af problemer ved deres allerede færdig træne hunde (og en glemsom cheftræner) opvejet alt det han kunne og vores sejre at han engang som 13 ugers halte 4 timer og da han havde løbet rund samme med en anden lab som er 3 måneder ældre. Var der ikke den store mistanke. Mere hvorfor hans ribben var på vej ud af kroppen. Dagen efter vi havde fået ham, var vi igang med at finde et sted hvor han kunne blive "rettet op på", jeg føler så stor skyld at vi ikke spurgte om vi måtte eller bare gjorde det og selv havde den 8.000 udgift.

Vores træner med Angus (vi har fået ny da hun bor nu tætter på) er så ked af det. At hun valgte ham, at hun ikke var løbet langt væk fra opdrætter. Altså de sagde (da hun havde udskrevet og var på vej væk med Angus) at hvalpene havde da badet i deres sø, eller det de tror de for alle hvalpene var våde en dag de kom ind.

Og nu føler jeg mig så uduelig. Jeg sidder med en hvalp på 16 uger, der ikke kan gå i snor, ikke kan være i sot bur, er "på stoffer", æder lort, hopper op af os, kan knap nok sit/dæk. Og det hele skulle hjælpe med noget dåse terapi. Jeg føler jeg bliver holdt for nar.

• #73   21. jan 2024 Jeg fatter hverken hat eller briller smiley

• #74   22. jan 2024 Så I køber en hvalp fra en opdrætter, som ingen stoler på. Og er efterfølgende sur over at det går galt?

Og nu er du fodervært for en hund, som ingenting kan, og som (også) er syg?

Løb nu LANGT væk fra den forening!!!

• #75   22. jan 2024 Hvalpe kan generelt ingenting smiley de skal lære smiley

• #76   22. jan 2024 Vi fandt ud af det efter.

Det med Mandfred, han vil ikke træne. Jeg prøver virkelig. Men min familie modvirker alt hvad jeg prøver at lære ham. Og så er jeg mega bekymret for han ikke for nok luft… han træk vejet mærkelig den ene aften og har sovet 3 timer siden…

• #78   22. jan 2024 Hvis jeg ikke kan være fodervært for kommende servicehunde, kan jeg ikke se en mening med at leve videre. Det er det der for mig op om morgen. Det er min plan for fremtiden, har ikke andre for troede ikke jeg ville have et valg til noget efter 10 klasse.

Vi har været til dyrlægen med Mandfred, og bedt dem om at være hårde i deres vurdering på ham. Lytte rigtig godt på lunger og virkelig kigge på hans næse (og tænder). Men det han lavet den anden nat er vist meget normalt for hunde, blev bare så bange. Det der med indadnys eller hvad det hedder, syndes jeg læse noget her inde om man skulle holde på det ene næsebors og hvis det blev ved/skete tit skulle man til dyrlægen. Vi har prøvet det en gang, tog ikke mere end 3 sek. Men vi har ringet til dyrlægen her til morgen. Men han snorker ikke, så tænker det er godt?

Jeg tror jeg sammenligner Mandfred og Angus alt for meget. Angus kunne alt det der står på hans profil, for han var 20 uger. Mandfred, gør det når han vil og syndes ikke det er en fest at gå fri ved fod, sidde for/bag, men "sjove" tricks syndes han er sjovere, han kan snart danse, lig sig på en sjov måde (jeg siger hov, han "slår" med poterne imens han ligger sig.) Han er totalt ligeglad med høje lyde, han mener ikke at det store hunde kan trampe ham ned, alle vil han hilse på, når jeg laver alt mulig mærkeligt (prøver at "idiot" sikre ham) syndes han jeg skal stop for det er da for mærkeligt, men det er da dejligt han kan ligge hos mig. Det er en fest at hente mine piller. Og Mandfred kan jo 100% løbe lige så hurtig som Molly… Det er en fest at være med i legetøj butikken. Men altså han kan en masse, bare ikke som Angus. Jeg ved det er forkert at sammenlignede dem, det er to mega forskellige hunde. En labrador der elskede mad, en Shih tzu der syndes at (små) godbidder er kedelige og spytter dem på mig…

Og så har jeg lige dumpet en eksamen, havde troede jeg kunne få 04, men det blev til et 00… Jeg havde allerede lyst til at droppe ud før, fik endnu mere lyst der. Men jeg lader ikke min 1 klasses lære få ret, at lille dumme Trine kan ikke noget her i livet.

Min læge prøver stadig at finde ud af hvad der er glat med min krop, det har snart stået på i 3 år. Men jeg er 18 år nu, så der er jo ikke noget glat med mig. Jeg kan klare alt. Hvis man spørg visse folk, dem der skulle kunne hjælpe mig.

Jeg tror vi har ramt foreningen på et forkert tidspunkt, men de lytter til alt med vi siger. Prøver at få det til at ske, men det er jo ikke altid det kan ske. Alt med Angus var mega uheldig, vi skulle havde gjordt mere.

Jeg håber snart min far kan blive rask. Det er hårdt at se sin far, ens helt, forsvinde.

Jeg vil kun hundene det bedste, men når jeg ikke kan tale op begrund af alle de stemmer der råber af mig, er det nemmer bare at løbe væk.

Nogle gange ville jeg ønske at min bror havde været her, og ikke mig.

• #79   22. jan 2024 Jeg er ked af su har det så svært, men jeg tror helt ærligt, det var bedre om du havde fin egen hund frem for at være fodervært.
    Det er et kæmpe ansvar adskille lægge grundstenene til resten af en servicehunds liv, og det kræver du har den nødvendige opbakning fra både familie og forening. Samtidig er det dig der skal have overskud og overblik til hunden, ikke omvendt.
    Og med en forening der er så ukritisk ift valg af hund og langsommelig ift opfølgning ved problemer øger det ikke ligefrem chancen for succes.

• #80   22. jan 2024 #79 enig, men ærlig talt også foreningens ukritiske forhold til værter er under alt kritik, det er simpelthen ikke i orden det der tilsyneladende sker her, hunde som skal bruges til noget så vigtigt skal altså have de optimale opvækst vilkår! Det får de ikke i et hjem som ikke magter opgaven!
    Mit råd til TS må være, få din egen hund, kom afsted til noget træning, hvor du kan deltage i konkurrencer senere, så har du noget at gå op i og du vil kunne give en hund et dejligt liv.

• #81   22. jan 2024 Trine: Hvis du har brug for at skrive ang. de tanker og følelser, som du slås med lige nu, så skriv til mig.
    Får du hjælp til de tanker du giver udtryk for? Hvis ikke, vil jeg gerne prøve, at finde nogen, der kan hjælpe dig.

• #82   22. jan 2024 Jeg kan ikke forstå, at gud og hvermand kan blive fodervært for hunde som senere skal uddannes som servicehunde mm.
    Der burde være rimelig skrappe krav til foderværterne.
    Blandt andet bør de have erfaring med hunde og træning med dem. Foderværterne bør gennemgå nogle kurser og prøver inden de kan godkendes.

Trine, det er trist at du har det svært,og jeg føler med dig. Men se nu med voksne øjne på det du foretager dig.
    Og det er ikke for at være ond ved dig, men du har overhovedet ikke kvalifikationer til at være fodervært.
    Inden du fortsætter, så få din egen hund, træn den og få noget erfaring. Når du er blevet dygtig nok, så kan du altid blive fodervært igen.

• #83   22. jan 2024 Hvad er det for en forening der er tale om, synes det er useriøst ikke at være mere obs på foder værterne og hvalpene, især når det er en så krævende opgave de gerne skulle kunne opfylde senere.

Der skulle jo gerne lægges et stabilt og solidt fundament i de her hvalpe ellers er ideen med fodervært vel irrelevant.

Kommentér på:
Mentalbeskrivelse?

Annonce