1.635 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Udstilling for nybegynder Udstilling for nybegynder

Hej HG,

Jeg bliver på søndag ejer af min første stamtavle hund.
Opdrætter nævnte at der snart er udstilling i min by, og foreslog at jeg prøvede det af smiley

Meeeeeeeeen!!! Jeg har aldrig selv prøvet det, set det eller interesseret mig for det..
Men, det lyder spændende, og det bliver jo bare "baby-klassen", så det er mest for sjov..

Nogle links til hvor man kan blive klogere på hvad udstilling indebærer?
Nogen der har lyst til at forklare?
Hvad skal jeg? Hvad skal hunden? Hvad bliver man dømt på/ikke dømt på? osv..

Ps. det skal fortælles til mig som om jeg er barn, for aner virkelig ikke hvad det er smiley haha

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling for nybegynder
  • #2   8. aug 2016 Prøv at Snak med din opdrætter, måske kan hun/han hjælpe dig den første gang eller ihvertfald fortælle dig om det smiley

• #4   8. aug 2016 Jeg kastede mig også bare ud i det, fordi hvalpen og mig kunne få noget seriøs miljøtræning ud af det..
    At hun så var en ret sej "baby" er noget andet smiley
    Nåede 3 skuer/udstillingerne som baby/hvalp og lærte selv en del, også om min lille hund ude i den store verden.
    Læste mig frem til det meste via DKKs hjemmeside..

• #5   8. aug 2016 Erika - Ja, tænker også bare at kaste mig ud i det.. Men aner ikke hvad man skal.. Hvad skal man ?

• #8   8. aug 2016 Når jeg ser på programmet, så der ens programmer lørdag og søndag - skal man deltage en eller begge dage?

Dørene åbnes 8.30, men babyklassen er først kl 16.. Skal man være tilstede hele dagen? begge dage?

• #9   8. aug 2016 Som jeg har forstået det og har gjort det: mødte op i god tid så hvalp kunne nå at vænne sig til virakken og få kontakt.
    Havde været henne og koge en kotelet så jeg havde noget lækkert med første gang.
    Det er dog om at finde ud af hvor meget ens hund kan klare, for det trætter også noget bare at være der, og en træt hvalp er svær at handle. .
    Jeg lærte min at stå foran mig og at løbe ved siden af mig.
    Fik venner og bekendte til at røre hende og se tænder, skulle nok have trænet at komme på bord, men da hun er af mellem stor race var det ikke noget hun skulle, men for mindre racer kommer de på bordet til bedømmelse.
    Jeg har skulle løbe en runde med hunden inderst så dommer kunne se hunden, derpå en lige linje tur/retur lige frem for dommeren, dernæst bare stå foran denne med hunden stående med siden mod dommer så de kan se den imens de dikterer kritikken.
    Har aldrig gået til ringtræning og kommer heller ikke til det, men har da fået at vide at hun blev fint fremvist..

• #11   8. aug 2016 Det er DKK udstilling i Ballerup d. 17-18 september..

• #13   8. aug 2016 Hvor finder du oversigten?
    Kan kun finde et generelt program, hvor der bare står de forskellige klasser..

• #14   8. aug 2016 Skal man være tilstede hele dagen?

• #16   8. aug 2016 Hva skal man så i store ring?

• #19   8. aug 2016 Han er DKK hund, en rottweiler smiley

• #20   8. aug 2016 Jeg vil ikke anbefale at du tilmelder din hvalp til en international udstilling, uden først i det mindste at have oplevet sådan en udstilling selv. Det kan virke som noget af et cirkus på nye ejere første gang.
    Tag istedet derhen som tilskuer, for at se om det er noget, du kan tænke dig at deltage i.
    Også vil jeg anbefale en specialudstilling, hvor der kun er din race, som første udstilling

• #21   8. aug 2016 Ringtræning, ringtræning, ringtræning.
    Vælg et skue første gang
    En international udstilling er ikke rette sted at blive fortrolig med den verden. Der er alt for meget uro og det er alt for seriøst for sådan en lille baby og en helt uerfaren ejer smiley

• #22   8. aug 2016 Jeg kommer og kan være dit heppekor smiley

• #23   8. aug 2016 Cynthia - Du skal da lære mig hvordan man gør smiley hahaha

• #24   8. aug 2016 Aner intet om rotterne. Det er vist noget med at de skal stå i "spændt" udstillingsline. Der er jo ikke mange krav til babyer, men du skal bare få Herman op i trav. Du kan evt købe en billig Retriever line fra Biltema til at øve med. De koster 20,-

• #25   8. aug 2016 Jeg har lige en uges tid til at tænke om vi gør det som deltager eller som tilskuer..
    Lige nu tænker jeg, det er 'bare' baby-klassen, så det er bare for sjov jo..

• #26   8. aug 2016 Præcis. Jeg har også bare en baby labrador med og det er bare for at han får erfaring

• #27   8. aug 2016 Fedt!!! Ej, så gør vi det..

• #29   8. aug 2016 Cynthia skal nok passe godt på mig smiley

• #30   8. aug 2016 Der er god plads i Ballerup og det er jo ikke en skrøbelig race. Venturo var tilskuer ved Ballerup da han hvalp. Han elskede det

• #32   8. aug 2016 Ulla:
    1: Dette er et forum - ergo råd kan søges.
    2: Aner intet om udstilling, overhovedet!
    3: Anede ikke at jeg kendte en som deltager.

God karma smiley

• #33   8. aug 2016 Ulla: Vi har jo alle forskellige erfaringer og derfor er rådene også forskellige. Som trådstarter må man vel godt sortere i andres erfaringer og vælge hvad der vil passe dem bedst i situationen

• #34   8. aug 2016 Jeg nåede 1 skue først, derpå 2 internationale udstillinger, både inden og udendørs.
    Jeg kastede mig ud i det fordi det var uofficielt i baby/hvalpe klassen.
    Jeg er vant til at have hundene med ud i byen og nåede også at få et par råd fra nogle søde medudstillere undervejs.
    Jeg skal så ikke udstille mere tænker jeg, men vi fik nogle oplevelser sammen hunden og jeg, og jeg fik afprøvet det her udstillings noget.. smiley

• #35   8. aug 2016 Jeg startede med at udstille på en international udstilling i Herning først gang.
    Ja det er total forvirrende, og man aner ikke hvad man går ind til. Især hvis man ikke har en til at hjælpe en.. Så fatter man hat..
    Jeg synes rådet om at starte med at tage ud og kigge og tage hvalpen med er et godt råd. Så kan du snakke med de andre om hvad de gør, hvordan det foregår osv. Og bliver det for meget for vaps kan du roligt tage hjem igen.

Men på den anden side, så er det nu også lidt sjovt at være med.
    Hvis opdrætter har mulighed for at være med og hjælpe dig igennem, synes jeg godt du kan tilmelde. Man kan jo vælge at gå hvis hvalpen ikke er vild med omgivelserne..

Ballerup er inddelt med forskellige grupper lørdag og søndag. Rottweileren er i gruppe 2. De vises lørdag. Dvs. Du skal tilmelde dig til om lørdagen hvis det er.
    Når du tilmelder dig opgiver du en mailadresse og ca. 10 dage før udstillingen modtager du en mail med dit startnummer.
    På denne kan du se hvilken ring i skal være i på udstillingen. Og hvor mange hunde der er før jer i ringen. Der kan godt være andre racer på før eller efter rottweileren ved samme dommer i samme ring.
    Dommeren dømmer ca. 15-20 hunde i timen. Dvs du ud fra starttidspunkt for udstillingen (typisk kl 9 eller 9.30) kan regne ud hvornår i skal ind. Være der i god tid, så der både er tid til parkering, indgang, finde ringen, og lige få hvalpen ud og tisse af inden.
    Når racen starter starter man med babyer, derefter hvalpe, hanner og tæver og til sidst bedst i racen.

I står klar ved ringsiden, din hvalp er iført halsbånd og fast snor. Og du har dit nummer fastgjort F.eks. Med en nummerholder eller en sikkerhedsmål på venstre side. I går ind i ringen sammen med de andre babyer af samme køn - hvis der er flere.. Og stiller jer i nummerrækkefølge. Ringsekretæren skal nok hjælpe jer. Man kan evt lige sige det er første gang for en, så er de super hjælpsomme!
    Først går alle babyer så rundt med hunden på venstre side ind mod dommeren rundt i ringen. Tempoet er trav. Så kigger dommeren dem igennem en efter en. Gennemgår dem og får nedskrevet en kritik om hunden. Bede jer gå i en trekant. Først går i væk fra dommeren, så går i på tværs og til sidst frem mod dommeren. Her kan han se hundens bevægelser bagfra, fra siden og forfra. Måske beder han om at i går frem og tilbage i en lige linie. Tilsidst stiller du hunden op, og det sidste om hunden bliver nedskrevet og dommeren vælger hvilken bedømmelse i får. Lovende eller særdeles lovende. Dette foregår en og en.
    I går tilbage på jeres plads i rækken og resten kommer igennem det samme. Til sidst bliver i måske sendt rundt igen, og dommeren vælger den bedste ud. Racens bedste baby.
    Denne er kvalificeret til konkurrencen mod de andre racer i gruppe 2 senere i storering. Nok det du kan se starter kl. 16.00. Den bedste hvalp i gruppev2 går igen videre til best in show baby mod hvalpe fra de andre grupper..
    Man bestemmer selv om man vil stille op eller tar hjem. Ligesom man ikke behøver være der fra udstillingens start hvis man først skal senere ind. Man skal bare være der når ens klasse går igang.
    Du må gerne have godbidder og legetøj med i ringen, men må ikke genere andre udstillere med det.

Dommeren kigger først og fremmest på om hvalpen er glad og tryg, bevæger sig fint og glad, og lader sig røre over alt. De tjekker tænder og testikler på hanner.

Første gang aner man ikke hvad der sker, anden gang dæmmer noget og tredje gang man deltager har man en ide om hvad gamet går ud på smiley

• #36   8. aug 2016 Tusind tak for en rigtig god beskrivelse!!!

• #37   8. aug 2016 Jeg skal udstille om søndagen med labben, så jeg har hele lørdagen til at kigge. Måske det kriller i fingrene at jeg udstiller en andens hund, bare for at have noget at lave om lørdagen smiley

• #38   8. aug 2016 Jeg bor jo lige ved siden af, så kommer bestemt over og siger hej om søndagen, og hopper alt hva jeg kan!

• #39   8. aug 2016 Ginne: Når nu at der er forskellige racer på dagene, mødes de så ikke alle til Store Ring? Eller bliver der BIS lørdag og BIS søndag?

• #41   9. aug 2016 Jeg tager det ny-indkøbte telt med ;Pernille -) Og så må vi se om vi skal dyste med vores babyer søndag smiley

• #43   9. aug 2016 Ville I anbefale nogen at tilmelde en lydigheds prøver, uden at de kender reglerne og ikke have overværet en prøve?

• #44   9. aug 2016 Hvis prøven gik ud på at gå i snor, blive klappet af en dommer og ellers blive stopfodret med godbidder, så ja!
    Den første udstilling som jeg nogensinde havde deltaget ved, blev hunden BIS. Der var to ældre herre der lige kort introducerede mig til hastighed på trav og som fik mig i ringen på de rette tidspunkter. Det gik sgu fint

• #47   9. aug 2016 Det burde være en sjov dag, men man kan altså også rende ind i en dommer, der absolut ikke kan se det morsomme i små nuttede hvalpe, som ikke har lært at bevæge sig rundt i en udstillingsring og som håndterer dem på samme måde som de voksne hunde.

Her skal man som udstiller have modet til at sige fra, har man ikke det, så bliv hjemme. Det er så surt, hvis en hvalp starter med at få en elendig oplevelse i ringen, jeg taler af erfaring det er prøvet.

Som uøvet udstiller ville jeg ikke melde en hvalp til på en international udstilling, jeg ville vælge et skue eller en specialklubudstilling, som er mere overskueligt.

• #49   9. aug 2016 Jeg fatter det heller ikke, men det må være let at vinde, når andre ikke vil stille deres babyer op smiley
    Det skal nok gå fint og Pernille har ben i næsen til udfordringen og sige fra hvis det skulle være en elendig dommer

• #51   9. aug 2016 Godt nok har jeg udstillet meget, men ikke to millioner gange...

Jeg vil ikke gøre udstilling til mere end det er, blot opfordre til, at man tænker sig om og agerer, hvis man oplever noget som man finder er grænseoverskridende for ens hund.

Jeg var selv i ringen den ene gang og fik fortalt dommeren, at det ikke er i orden at klemme læberne mod tænderne for at åbne munden på hunden, heller ikke i orden at klaske en målepind i bordet bag hunden.
    Den anden gang var det Thor, som dengang var 14 år, der var i ringen og ikke havde modet til at sige fra. Dommer viste ham såmænd bare hvordan man strammer og holder linen, så hunden ikke rører jorden med forbenene...

Vi behøver heldigvis ikke, hverken at bagtale eller nedgøre hinanden rundt om whippet-ringen, vi kan godt tale pænt sammen, selv om vi ikke altid er enige...

• #53   9. aug 2016 Og netop for at få en positiv oplevelse med at udstille, mener jeg at det er en god ide, at starte på en mindre udstilling.

Jeg skal snart sende et kuld whippet hvalpe ud i verden, et par stykker havner hos familier, der gerne vil udstille og er nybegyndere.
    Jeg anbefaler dem bestemt ikke, at starte med DKK-udstillingen i Herning, men juleudstillingen i specialklubregi i Nyborg.

Netop fordi stemningen er god og jeg ved dommer er sød ved hundene, så der er langt større sandsynlighed for, at både de og hvalpen får en positiv oplevelse, som giver lyst til at fortsætte.

• #55   9. aug 2016 Selvfølgelig kan man have sin debut på en international udstilling - men jeg forstår godt at der bliver foreslået at tage på en mindre udstilling først, hvis man ikke selv i det mindste har overværet en udstilling eller to.
    De store udstillinger kan virke overvældende, både for hvalp og udstiller. Som ny udstiller har man travlt i forvejen med at fokusere på hvad det er man nu skal i ringen.

Hvis du har mod på det, så go for it smiley
    Ballerup er i den forbindelse nok heller ikke den værste af de internationale at starte ud med - der behøver man jo ikke at gå igennem hallen med ringe og stande, men kan blive udendørs hvor der er lidt mere ro

• #56   9. aug 2016 Takker for alle råd og forklaringer mht udstilling.

Udstillingen er 3 dage før hvalpen bliver 3 mdr, så skal lige undersøge om vi overhovedet må deltage smiley
    Hvis vi må, så kan en udstilling ikke vippe mig af pinden, ej heller stresse mig - Så al fokus er på hvordan hvalpen trives smiley
    også er det heller ikke en sart race, så er sikker på vi nok skal klare den smiley
    Ellers får han et hvil hos Cynthia og hendes små vuffere smiley og ellers går vi bare hjem, da jeg bor 500 meter derfra smiley

• #60   9. aug 2016 Hvor kan jeg se mere om den udstilling? Kan ikke lige finde noget på deres hjemmeside sys jeg..

• #61   9. aug 2016 Hvis du går ind her og finder rottweiler i rullemenuen, kan du se hvilke udstillinger/skuer, der pt. er de næste 12 måneder.

https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=23

• #63   9. aug 2016 Præcis, kiggede på deres egen hjemmeside,og blev mødt af en tom kalender..

Hundeweb er helt nyt for mig, så der havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på at søge.. Tak!

Kommentér på:
Udstilling for nybegynder

Annonce