Udstilling for nybegynder Udstilling for nybegynder
Hej HG,
Jeg bliver på søndag ejer af min første stamtavle hund.
Opdrætter nævnte at der snart er udstilling i min by, og foreslog at jeg prøvede det af
Meeeeeeeeen!!! Jeg har aldrig selv prøvet det, set det eller interesseret mig for det..
Men, det lyder spændende, og det bliver jo bare "baby-klassen", så det er mest for sjov..
Nogle links til hvor man kan blive klogere på hvad udstilling indebærer?
Nogen der har lyst til at forklare?
Hvad skal jeg? Hvad skal hunden? Hvad bliver man dømt på/ikke dømt på? osv..
Ps. det skal fortælles til mig som om jeg er barn, for aner virkelig ikke hvad det er haha
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 616
At hun så var en ret sej "baby" er noget andet
Nåede 3 skuer/udstillingerne som baby/hvalp og lærte selv en del, også om min lille hund ude i den store verden.
Læste mig frem til det meste via DKKs hjemmeside..
jul 2016
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 87
jul 2016
Dørene åbnes 8.30, men babyklassen er først kl 16.. Skal man være tilstede hele dagen? begge dage?
feb 2007
Havde været henne og koge en kotelet så jeg havde noget lækkert med første gang.
Det er dog om at finde ud af hvor meget ens hund kan klare, for det trætter også noget bare at være der, og en træt hvalp er svær at handle. .
Jeg lærte min at stå foran mig og at løbe ved siden af mig.
Fik venner og bekendte til at røre hende og se tænder, skulle nok have trænet at komme på bord, men da hun er af mellem stor race var det ikke noget hun skulle, men for mindre racer kommer de på bordet til bedømmelse.
Jeg har skulle løbe en runde med hunden inderst så dommer kunne se hunden, derpå en lige linje tur/retur lige frem for dommeren, dernæst bare stå foran denne med hunden stående med siden mod dommer så de kan se den imens de dikterer kritikken.
Har aldrig gået til ringtræning og kommer heller ikke til det, men har da fået at vide at hun blev fint fremvist..
jul 2016
jul 2016
Kan kun finde et generelt program, hvor der bare står de forskellige klasser..
jul 2016
jul 2016
jul 2016
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
Tag istedet derhen som tilskuer, for at se om det er noget, du kan tænke dig at deltage i.
Også vil jeg anbefale en specialudstilling, hvor der kun er din race, som første udstilling
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.846
Vælg et skue første gang
En international udstilling er ikke rette sted at blive fortrolig med den verden. Der er alt for meget uro og det er alt for seriøst for sådan en lille baby og en helt uerfaren ejer
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
jul 2016
mar 2009
jul 2016
Lige nu tænker jeg, det er 'bare' baby-klassen, så det er bare for sjov jo..
mar 2009
jul 2016
jul 2016
mar 2009
jul 2016
1: Dette er et forum - ergo råd kan søges.
2: Aner intet om udstilling, overhovedet!
3: Anede ikke at jeg kendte en som deltager.
God karma
mar 2009
feb 2007
Jeg kastede mig ud i det fordi det var uofficielt i baby/hvalpe klassen.
Jeg er vant til at have hundene med ud i byen og nåede også at få et par råd fra nogle søde medudstillere undervejs.
Jeg skal så ikke udstille mere tænker jeg, men vi fik nogle oplevelser sammen hunden og jeg, og jeg fik afprøvet det her udstillings noget..
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Ja det er total forvirrende, og man aner ikke hvad man går ind til. Især hvis man ikke har en til at hjælpe en.. Så fatter man hat..
Jeg synes rådet om at starte med at tage ud og kigge og tage hvalpen med er et godt råd. Så kan du snakke med de andre om hvad de gør, hvordan det foregår osv. Og bliver det for meget for vaps kan du roligt tage hjem igen.
Men på den anden side, så er det nu også lidt sjovt at være med.
Hvis opdrætter har mulighed for at være med og hjælpe dig igennem, synes jeg godt du kan tilmelde. Man kan jo vælge at gå hvis hvalpen ikke er vild med omgivelserne..
Ballerup er inddelt med forskellige grupper lørdag og søndag. Rottweileren er i gruppe 2. De vises lørdag. Dvs. Du skal tilmelde dig til om lørdagen hvis det er.
Når du tilmelder dig opgiver du en mailadresse og ca. 10 dage før udstillingen modtager du en mail med dit startnummer.
På denne kan du se hvilken ring i skal være i på udstillingen. Og hvor mange hunde der er før jer i ringen. Der kan godt være andre racer på før eller efter rottweileren ved samme dommer i samme ring.
Dommeren dømmer ca. 15-20 hunde i timen. Dvs du ud fra starttidspunkt for udstillingen (typisk kl 9 eller 9.30) kan regne ud hvornår i skal ind. Være der i god tid, så der både er tid til parkering, indgang, finde ringen, og lige få hvalpen ud og tisse af inden.
Når racen starter starter man med babyer, derefter hvalpe, hanner og tæver og til sidst bedst i racen.
I står klar ved ringsiden, din hvalp er iført halsbånd og fast snor. Og du har dit nummer fastgjort F.eks. Med en nummerholder eller en sikkerhedsmål på venstre side. I går ind i ringen sammen med de andre babyer af samme køn - hvis der er flere.. Og stiller jer i nummerrækkefølge. Ringsekretæren skal nok hjælpe jer. Man kan evt lige sige det er første gang for en, så er de super hjælpsomme!
Først går alle babyer så rundt med hunden på venstre side ind mod dommeren rundt i ringen. Tempoet er trav. Så kigger dommeren dem igennem en efter en. Gennemgår dem og får nedskrevet en kritik om hunden. Bede jer gå i en trekant. Først går i væk fra dommeren, så går i på tværs og til sidst frem mod dommeren. Her kan han se hundens bevægelser bagfra, fra siden og forfra. Måske beder han om at i går frem og tilbage i en lige linie. Tilsidst stiller du hunden op, og det sidste om hunden bliver nedskrevet og dommeren vælger hvilken bedømmelse i får. Lovende eller særdeles lovende. Dette foregår en og en.
I går tilbage på jeres plads i rækken og resten kommer igennem det samme. Til sidst bliver i måske sendt rundt igen, og dommeren vælger den bedste ud. Racens bedste baby.
Denne er kvalificeret til konkurrencen mod de andre racer i gruppe 2 senere i storering. Nok det du kan se starter kl. 16.00. Den bedste hvalp i gruppev2 går igen videre til best in show baby mod hvalpe fra de andre grupper..
Man bestemmer selv om man vil stille op eller tar hjem. Ligesom man ikke behøver være der fra udstillingens start hvis man først skal senere ind. Man skal bare være der når ens klasse går igang.
Du må gerne have godbidder og legetøj med i ringen, men må ikke genere andre udstillere med det.
Dommeren kigger først og fremmest på om hvalpen er glad og tryg, bevæger sig fint og glad, og lader sig røre over alt. De tjekker tænder og testikler på hanner.
Første gang aner man ikke hvad der sker, anden gang dæmmer noget og tredje gang man deltager har man en ide om hvad gamet går ud på
jul 2016
mar 2009
jul 2016
mar 2009
mar 2009
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.714
mar 2009
Den første udstilling som jeg nogensinde havde deltaget ved, blev hunden BIS. Der var to ældre herre der lige kort introducerede mig til hastighed på trav og som fik mig i ringen på de rette tidspunkter. Det gik sgu fint
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.986
Her skal man som udstiller have modet til at sige fra, har man ikke det, så bliv hjemme. Det er så surt, hvis en hvalp starter med at få en elendig oplevelse i ringen, jeg taler af erfaring det er prøvet.
Som uøvet udstiller ville jeg ikke melde en hvalp til på en international udstilling, jeg ville vælge et skue eller en specialklubudstilling, som er mere overskueligt.
mar 2009
Det skal nok gå fint og Pernille har ben i næsen til udfordringen og sige fra hvis det skulle være en elendig dommer
okt 2010
Jeg vil ikke gøre udstilling til mere end det er, blot opfordre til, at man tænker sig om og agerer, hvis man oplever noget som man finder er grænseoverskridende for ens hund.
Jeg var selv i ringen den ene gang og fik fortalt dommeren, at det ikke er i orden at klemme læberne mod tænderne for at åbne munden på hunden, heller ikke i orden at klaske en målepind i bordet bag hunden.
Den anden gang var det Thor, som dengang var 14 år, der var i ringen og ikke havde modet til at sige fra. Dommer viste ham såmænd bare hvordan man strammer og holder linen, så hunden ikke rører jorden med forbenene...
Vi behøver heldigvis ikke, hverken at bagtale eller nedgøre hinanden rundt om whippet-ringen, vi kan godt tale pænt sammen, selv om vi ikke altid er enige...
okt 2010
Jeg skal snart sende et kuld whippet hvalpe ud i verden, et par stykker havner hos familier, der gerne vil udstille og er nybegyndere.
Jeg anbefaler dem bestemt ikke, at starte med DKK-udstillingen i Herning, men juleudstillingen i specialklubregi i Nyborg.
Netop fordi stemningen er god og jeg ved dommer er sød ved hundene, så der er langt større sandsynlighed for, at både de og hvalpen får en positiv oplevelse, som giver lyst til at fortsætte.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
De store udstillinger kan virke overvældende, både for hvalp og udstiller. Som ny udstiller har man travlt i forvejen med at fokusere på hvad det er man nu skal i ringen.
Hvis du har mod på det, så go for it
Ballerup er i den forbindelse nok heller ikke den værste af de internationale at starte ud med - der behøver man jo ikke at gå igennem hallen med ringe og stande, men kan blive udendørs hvor der er lidt mere ro
jul 2016
Udstillingen er 3 dage før hvalpen bliver 3 mdr, så skal lige undersøge om vi overhovedet må deltage
Hvis vi må, så kan en udstilling ikke vippe mig af pinden, ej heller stresse mig - Så al fokus er på hvordan hvalpen trives
også er det heller ikke en sart race, så er sikker på vi nok skal klare den
Ellers får han et hvil hos Cynthia og hendes små vuffere
jul 2016
okt 2010
https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=23
jul 2016
Hundeweb er helt nyt for mig, så der havde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på at søge.. Tak!
Udstilling for nybegynder