751 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Udstillingsreglementet DKK 2015 Udstillingsreglementet DKK 2015

Hej
Selvom I alle nok ikke er DKK medlemmer eller udstillere, så vil jeg gøre opmærksom på, at DKK har fået lavet det nye Udstillingsreglement frem for året 2015.
Der er en del nye tilføjelser.
Det nye står med rødt

http://www.dkk.dk/xdoc/120/aendringer_pr_01-01-2015.pdf

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstillingsreglementet DKK 2015
  • #1   19. dec 2014 Specielt stk 12 og 13 synes jeg er interessant.

• #2   19. dec 2014 Hvad er eksteriør fejl egentlig? smiley

• #3   19. dec 2014 Det er simpelthen fejl i udseendet. Det kan både være dårlig bygning f.eks. kohasede ben, men også forkert type, som f.eks. lang næse hos en boxer, hængeører på en hund, der skal have opretstående ører.

Mulighederne er næsten uendelige.

• #4   19. dec 2014 Lene forstår bare ikke det med at man ændrer eksteriør fejl? Man kan jo ikke ændre ben osv?

• #5   19. dec 2014 Natasha, nej man kan ikke ændre skæve ben, men der er ting, der kan ændres ved operationer, der kan rettes tænder, man har før hørt om falske "testikler" m.m.

Og hvis man holder sig helt rigidt til det skrevne, så vil jeg mene at f.eks. tape på ørene for at få dem til at sidde korrekt ikke er tilladt, for det gøres jo for at ændre en eksteriørfejl.

• #6   19. dec 2014 Okay på den måde. smiley men har hørt at sheltier aldrig har kip ører naturligt og at de kommer tyggegummi i ørerne, vil det så sige at næsten alle sheltier ikke er tilladt?

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #7   19. dec 2014 i princippet ja, som jeg læser det Natasha.

Dertil sagt at det nye reglement med stor sandsynlighed ikke kommer til at ændre noget som helst irl. Men flot ser det da ud, syntes dog der mangler en helt tydelig specificering i #12 (eller var det #13?) omkring "fit for function", og jeg så også gerne at man fik lavet brugsklassen på de udstillinger hvor dét er relevant, så det rent faktisk var for brugshundene.

Jajada.

• #8   19. dec 2014 Okay smiley hvad mener du med det sidste, foot? Kan nemlig ikke helt finde noget om det i linket men synes det lyder interessant smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#9   19. dec 2014 Bare en betragtning fra udstillingerne rundt omkring. smiley

• #10   19. dec 2014 Foot jo men er det fordi der skal være brugsklasse på udstillingerrne eller? smiley undskyld er helt ny indenfor udstillings verdenen smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#11   19. dec 2014 Der er, på nogle udstillinger, en brugsklasse, som kræver en eller anden brugsrelateret prøve for at kunne stille i den. Adgangskravene varierer afhængig af race.

...Og for visse racer, hvis ikke dem alle, er kravene så lavt sat, at man udelukkende ser udstillingshunde i brugsklasserne. Og det er jo ikke ideen i det, men det er, desværre, praksis.

Dét sammenholdt med hvad englænderne kalder "fit for function" noget FCI også har rundsendt et lilel skriv om, altså at hundene skal fysisk være egnede til racernes egentlige funktion og arbejde, hænger jo så ihvertfald ikke sammen, for de hunde der beviseligt ER "fit for function" ser man ikke på udstillinger, og det kommer man heller ikke til, sålænge udstillingsklassen for dem ikke også rent faktisk ER for dem.

Jeg tror så ikke man nogensinde kommer til at se brugshundene på udstilling uanset hvad man gør. Der skulle man nok have taget hånd om det for årtier siden.

smiley

• #12   20. dec 2014 13 er fantastisk. Alt for mange retter hunden ved at løfte voldsomt op i linen, mens den er på halsen. Det kan ikke være rart for vovse. Håber de kigger seriøst på det smiley

• #13   20. dec 2014 Natasha, jeg ved ikke, hvordan status er for sheltiers ørestilling, men et af problemerne ved at folk rutinemæssigt taper eller kommer "tyggegummi" i ørerne, er jo at på et tidspunkt mister man viden om, hvilke hunde / hvilke linjer der har naturligt korrekt ørerstilling.

• #14   20. dec 2014 Footroot, jeg tror nu ikke ideen med brugsklasser er, at der bare skal være brugshunde i den, lige meget hvordan de ser ud, men snarere at præmiere at der er hunde, der både kan se korrekte ud og arbejde.
    Men det er da muligt at kravene til brugsprøve m.m. ikke er høje nok til at tilfredsstille hardcore brugsfolk.

Men at lave en udstillingsklasse til hunde, hvor udseendet er totalt lige meget, giver jo ingen mening.

• #16   20. dec 2014 Vi ser nogle gange folk løfte hundene (engelsk cocker og amerikansk cocker) i hale og hals fra bord til jord eller omvendt. Jeg har aldrig set nogen dommer påtale det heller ikke ringpersonalet. Stk 13 siger direkte nu, at dette ikke er tilladt.
    Så må vi se om dommerne i fremtiden påtaler det - vil se det før jeg tror det.

• #17   20. dec 2014 Foot jeg er helt enig med dig. Jeg synes der er noget galt med, at man har udstillingshunde og brugshunde. En jagthund skal ud fra brugshunde standarden være det man ønsker at se på udstillinger. Det er helt forrykt med schæfere, labrador og goldens der er enten eller. Det giver ingen mening. En jagthund er en jagthund, den skal ikke blive en skødehund. I tollerverden er det heldigvis ikke delt så markant op, men det kommer nok en dag i forhold til den triste udvikling man ser. Racestandarden for brugshunde bør tage udgangspunkt i brugshunde standarden og ikke i sofa hunde standarden

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#18   20. dec 2014 "Footroot, jeg tror nu ikke ideen med brugsklasser er, at der bare skal være brugshunde i den, lige meget hvordan de ser ud, men snarere at præmiere at der er hunde, der både kan se korrekte ud og arbejde.
    Men det er da muligt at kravene til brugsprøve m.m. ikke er høje nok til at tilfredsstille hardcore brugsfolk.

Men at lave en udstillingsklasse til hunde, hvor udseendet er totalt lige meget, giver jo ingen mening. "

Det er noget af en fordom at påstå at brugshundene ikek ser korrekte ud, eller at udseendet er helt ligegyldigt.
    Fakta ér, at en del af de racer der er delte i dag, i brugslinjerne har fastholdt typen bedre end deres udstillingsfætre har.
    Og tillige har bibeholdt brugsegenskaberne.

Men det er meningsløst at stille dem i udstillingsringen, når det de er oppe imod og den mode der dikterer dét, er som det er.
    Så har man lavet brugsklasserne, for at forsøge at lappe lidt på det, og formentlig forsøge at få brugshundene tilbage i ringen og derved give lidt modspil.
    Dét er så også meningsløst, når de hunde du ser i brugsklasserne er de samme hunde du ser i alle de andre klasser, og det er sådan, fordi kravene er latterlige.

I England kan man finde ud af at håndtere de forskellige typer, helt uden nogen som helst problemer eller påstande om at brugslinjerne ikke ligner hvad de skal, for det gør de. I Danmark halter vi bare 30 år bagefter hvad dét angår.

• #20   20. dec 2014 Maj Britt jeg har hørt at 99% af alle sheltier får tyggegummi i ørerne... Jeg ved ikke om det er sandt, men hvis man kan finde kenneler der aldrig har gjort det vil jeg da foretrække dem smiley

• #21   20. dec 2014 Foot - ja en Formel 1 labrador kan ikke udstilles selvom det er sådan en "rigtig" labrador skal se ud. Jeg synes det er mærkeligt at man deler en race op i en oprindelig race også en moderne race der ikke kan anvendes til sit oprindelige formål

• #22   20. dec 2014 Natasha - bare fordi de får tygge gummi i ørene, er det jo ikke ensbetydende med at de ikke ville have haft kip øre alligevel.
    Men man taper, limer og sætter tygge gummi i ørene for at være sikker på at ørene får den ønskede ørestilling.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#24   20. dec 2014 Jeg syntes nu ikke det er så underligt igen.

Labberne begyndte at blive delt vel omkring 70 års tid siden, da "almindelige" mennesker begyndte at deltage på udstillingerne.

I racens hjemland har man absolut ikke noget problem med dét, ejheller at anerkende jagtlinjerne som rigtige labber.

I danmark ser det imidlertid noget anderledes ud.

• #25   20. dec 2014 footrot - Der er jo ofte udenlandske dommere på udstillingerne herhjemme, så det kan vel ikke kun være Danmark der har dette problem?

• #26   20. dec 2014 Camilla okay men så forebygger man bare? Det må man gerne ud fra de der krav dkk har stillet op? Eller?

• #27   20. dec 2014 Natasha - ja det kan du vel godt kalde det, for at være på den sikre side. For har ørene først fået den forkerte ørestilling, kan du ikke gøre noget ved det og når man så "nemt" kan undgå det, så hvorfor skulle man ikke gøre det?
    Om man må eller ej ifølge de nye krav, der må jeg være dig svar skyldig. Det ved jeg simpelthen ikke smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#28   20. dec 2014 "footrot - Der er jo ofte udenlandske dommere på udstillingerne herhjemme, så det kan vel ikke kun være Danmark der har dette problem? "

Til forskel fra Danmark, så har ENgland også delte udstillinger, hvor man rent faktisk skal have bevis for at hunden man står med ER en arbejdende hund, førend den kan stilles i en brugsklasse til udstillingerne.

Så problemet eksisterer ikke i England. Og er det i det hele taget et problem at der er racer der er delte? Det mener jeg nemlig ikek det ér.

Men jeg mener at det er et problem at en brugsklasse, som burde være for brugshunde, har så lave krav til adgang, at man ser alt andet end brugshunde i den klasse. Det giver et forvrænget billede af sandheden:

Man hører jo tit fra udstillingsfolkene at brugslinjerne slet ikek ligner hvad de skal ligne, og dét er altså forkert. Hvad labberne angår har brugslinjerne faktisk bibeholdt typen bedre end udstillingslinjerne.

• #29   20. dec 2014 Footrot - nu tænkte jeg mere på at det jo også må være et "problem" i andre lande i Europa, nå man jo netop ofte henter udenlandske dommere ind.
    Jeg har kun været vidne til en enkelt brugsklasse på Roskilde sidste år hos aussien (hvad jeg ved af eller kan huske) og der var tydeligt forskel på den ene der var tilmeldt og resten af aussierne - der er jo så også en kæmpe forskel på linierne.

Nu kiggede jeg lige hurtigt på race standarden for labben - med meget lidt kendskab til racen, studsede jeg lidt over at der står at den skal være kompakt, med en bred og dyb brystkasse (og ikke pga overvægt - hvilket er skrevet med fed).
    Umiddelbart så synes jeg ikke at de arbejds linier jeg har set af labrador, har virket kompakte eller har haft brede brystkasser. De slår mig mere som værende adrætte, 'lette' og 'slanke'.

Kan jo så derfor ikke lade være med at tænke på om race standarden har ændret sig... ? (Dette ikke kun indenfor labben, men med alle andre racer med arbejds- og udstillignslinier)

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#30   20. dec 2014 Tolkningen af dem har ændret sig ganske markant, for de hunde du ser i udstillingsringene er alt andet end "fit for function"

Istedet for bred og dyb brystkasse, er det blevet til sindssygt bred, bredt kranie er blevet til "mursten", kompakt er blevet til "rokokobord" osv osv osv.

http://www.minnows.se/Den_gammeldags_Labrador.pdf

• #31   20. dec 2014 Brugsklasserne har jo eksisteret i mange år. Jeg startede med at udstille i 1980, og dengang var der brugsklasser, så det er jo ikke noget, man lige har fundet på fordi man gerne vil have brugsfolk på udstilling.

Jeg har haft familie med labber tilbage i 1960'erne, og dengang var racen stadig ikke specielt udbredt i DK, og der ikke det split typerne imellem, som man ser i dag. Når jeg tænker tilbage på deres hunde, var de ikke meget tunge,som nogen udstillingslabber er i dag - de var så heller ikke fede - men de var bestemt heller ikke så letbenede som mange jagtmodeller er i dag.

Tanken om at den letbenede jagtmodel er den originale og korrekte, er jeg ikke så sikker på, er rigtig. Labben er mig bekendt lavet som apportør, ikke som den allround jagthund, mange bruger den til idag.

Kommentér på:
Udstillingsreglementet DKK 2015

Annonce