9. okt 2012 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Udstillingsreglementet DKK 2015 Udstillingsreglementet DKK 2015
Hej
Selvom I alle nok ikke er DKK medlemmer eller udstillere, så vil jeg gøre opmærksom på, at DKK har fået lavet det nye Udstillingsreglement frem for året 2015.
Der er en del nye tilføjelser.
Det nye står med rødt
http://www.dkk.dk/xdoc/120/aendringer_pr_01-01-2015.pdf
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Mulighederne er næsten uendelige.
nov 2009
maj 2008
Og hvis man holder sig helt rigidt til det skrevne, så vil jeg mene at f.eks. tape på ørene for at få dem til at sidde korrekt ikke er tilladt, for det gøres jo for at ændre en eksteriørfejl.
nov 2009
jun 2013
Svar: 478
Dertil sagt at det nye reglement med stor sandsynlighed ikke kommer til at ændre noget som helst irl. Men flot ser det da ud, syntes dog der mangler en helt tydelig specificering i #12 (eller var det #13?) omkring "fit for function", og jeg så også gerne at man fik lavet brugsklassen på de udstillinger hvor dét er relevant, så det rent faktisk var for brugshundene.
Jajada.
nov 2009
jun 2013
nov 2009
jun 2013
...Og for visse racer, hvis ikke dem alle, er kravene så lavt sat, at man udelukkende ser udstillingshunde i brugsklasserne. Og det er jo ikke ideen i det, men det er, desværre, praksis.
Dét sammenholdt med hvad englænderne kalder "fit for function" noget FCI også har rundsendt et lilel skriv om, altså at hundene skal fysisk være egnede til racernes egentlige funktion og arbejde, hænger jo så ihvertfald ikke sammen, for de hunde der beviseligt ER "fit for function" ser man ikke på udstillinger, og det kommer man heller ikke til, sålænge udstillingsklassen for dem ikke også rent faktisk ER for dem.
Jeg tror så ikke man nogensinde kommer til at se brugshundene på udstilling uanset hvad man gør. Der skulle man nok have taget hånd om det for årtier siden.
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.342
maj 2008
maj 2008
Men det er da muligt at kravene til brugsprøve m.m. ikke er høje nok til at tilfredsstille hardcore brugsfolk.
Men at lave en udstillingsklasse til hunde, hvor udseendet er totalt lige meget, giver jo ingen mening.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Så må vi se om dommerne i fremtiden påtaler det - vil se det før jeg tror det.
nov 2009
jun 2013
Men det er da muligt at kravene til brugsprøve m.m. ikke er høje nok til at tilfredsstille hardcore brugsfolk.
Men at lave en udstillingsklasse til hunde, hvor udseendet er totalt lige meget, giver jo ingen mening. "
Det er noget af en fordom at påstå at brugshundene ikek ser korrekte ud, eller at udseendet er helt ligegyldigt.
Fakta ér, at en del af de racer der er delte i dag, i brugslinjerne har fastholdt typen bedre end deres udstillingsfætre har.
Og tillige har bibeholdt brugsegenskaberne.
Men det er meningsløst at stille dem i udstillingsringen, når det de er oppe imod og den mode der dikterer dét, er som det er.
Så har man lavet brugsklasserne, for at forsøge at lappe lidt på det, og formentlig forsøge at få brugshundene tilbage i ringen og derved give lidt modspil.
Dét er så også meningsløst, når de hunde du ser i brugsklasserne er de samme hunde du ser i alle de andre klasser, og det er sådan, fordi kravene er latterlige.
I England kan man finde ud af at håndtere de forskellige typer, helt uden nogen som helst problemer eller påstande om at brugslinjerne ikke ligner hvad de skal, for det gør de. I Danmark halter vi bare 30 år bagefter hvad dét angår.
nov 2009
nov 2009
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Men man taper, limer og sætter tygge gummi i ørene for at være sikker på at ørene får den ønskede ørestilling.
jun 2013
Labberne begyndte at blive delt vel omkring 70 års tid siden, da "almindelige" mennesker begyndte at deltage på udstillingerne.
I racens hjemland har man absolut ikke noget problem med dét, ejheller at anerkende jagtlinjerne som rigtige labber.
I danmark ser det imidlertid noget anderledes ud.
jun 2007
nov 2009
jun 2007
Om man må eller ej ifølge de nye krav, der må jeg være dig svar skyldig. Det ved jeg simpelthen ikke
jun 2013
Til forskel fra Danmark, så har ENgland også delte udstillinger, hvor man rent faktisk skal have bevis for at hunden man står med ER en arbejdende hund, førend den kan stilles i en brugsklasse til udstillingerne.
Så problemet eksisterer ikke i England. Og er det i det hele taget et problem at der er racer der er delte? Det mener jeg nemlig ikek det ér.
Men jeg mener at det er et problem at en brugsklasse, som burde være for brugshunde, har så lave krav til adgang, at man ser alt andet end brugshunde i den klasse. Det giver et forvrænget billede af sandheden:
Man hører jo tit fra udstillingsfolkene at brugslinjerne slet ikek ligner hvad de skal ligne, og dét er altså forkert. Hvad labberne angår har brugslinjerne faktisk bibeholdt typen bedre end udstillingslinjerne.
jun 2007
Jeg har kun været vidne til en enkelt brugsklasse på Roskilde sidste år hos aussien (hvad jeg ved af eller kan huske) og der var tydeligt forskel på den ene der var tilmeldt og resten af aussierne - der er jo så også en kæmpe forskel på linierne.
Nu kiggede jeg lige hurtigt på race standarden for labben - med meget lidt kendskab til racen, studsede jeg lidt over at der står at den skal være kompakt, med en bred og dyb brystkasse (og ikke pga overvægt - hvilket er skrevet med fed).
Umiddelbart så synes jeg ikke at de arbejds linier jeg har set af labrador, har virket kompakte eller har haft brede brystkasser. De slår mig mere som værende adrætte, 'lette' og 'slanke'.
Kan jo så derfor ikke lade være med at tænke på om race standarden har ændret sig... ? (Dette ikke kun indenfor labben, men med alle andre racer med arbejds- og udstillignslinier)
jun 2013
Istedet for bred og dyb brystkasse, er det blevet til sindssygt bred, bredt kranie er blevet til "mursten", kompakt er blevet til "rokokobord" osv osv osv.
http://www.minnows.se/Den_gammeldags_Labrador.pdf
maj 2008
Jeg har haft familie med labber tilbage i 1960'erne, og dengang var racen stadig ikke specielt udbredt i DK, og der ikke det split typerne imellem, som man ser i dag. Når jeg tænker tilbage på deres hunde, var de ikke meget tunge,som nogen udstillingslabber er i dag - de var så heller ikke fede - men de var bestemt heller ikke så letbenede som mange jagtmodeller er i dag.
Tanken om at den letbenede jagtmodel er den originale og korrekte, er jeg ikke så sikker på, er rigtig. Labben er mig bekendt lavet som apportør, ikke som den allround jagthund, mange bruger den til idag.
Udstillingsreglementet DKK 2015