{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.616 visninger | Oprettet:

De store "commitments" i livet {{forumTopicSubject}}

Til jer, der har lyst til at dele: Hvor gamle var I, da I blev gift? Hvor længe havde I kendt hinanden / været sammen inden I blev gift?

Hvad med børn, købe hus mv?

Jeg er med på, det skal ske, når man er klar - og det med børn får i hvert fald lov til at vente smiley Vi har det sidste års tid snakket meget om at blive gift, der har dog været nogle ting i vores forhold, som først skulle på plads..... og det er de så småt ved at være smiley

I forhold til hus, er det rent praktisk - jeg bryder mig ikke om at bo til leje, jeg vil gerne have mit eget, og jeg vil gerne have en have til hundene. Jeg tror dog rent økonomisk at banken nok vil sige vi har for lidt penge - selvom vi føler os rige lige pt., fordi vi er gået fra 10.000 kr/mdr. til sammen til 17.500 kr./mdr til sammen (begge beløb udbetalt) smiley

Jeg indrømmer dog også gerne, at det var ikke sjovt at have 10.000 kr. om måneden (+ boligstøtte = 11000), med en husleje på 7650 inkl. forbrug. Så stramt vil jeg ikke sætte mig igen. Vi skal cirka have et rådighedsbeløb på 4-5000 for at vi har nok penge til mad, benzin, hunde, sjov, opsparing mv.

Kan dog se at banker anbefaler 8500-10.000 for par, så det er jo en del mere. Vores rådighedsbeløb lige nu er 9000 kroner, og det betyder at der ryger omkring 4-5000 kroner ind på en opsparing hver måned. Men det er jo også meget rart! Jeg kan godt lide at have en god opsparing liggende smiley

Nå - men jeg håber at I måske vil dele lidt jeres tanker/overvejelser før I tog nogle af de her store beslutninger. Jeg er altid lidt bange for, at folk synes vi er for unge (jeg er snart 21, han er 24. Vi har kendt hinanden i 5 år, været sammen i 4 år. Boet sammen 3 af de 4 år).

I får lige et familiebillede med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De store "commitments" i livet
  • #2   26. sep 2018 Jeg har ikke de fede svar, men vil da gerne fortælle alligevel

    Vi fik barn nr 1 lige før han fyldte 24 og jeg 21.
    Vi købte hus da vi ventede nr 2 hun kom da jeg var 23 og han 26.
    Og barn nr 3 kom da jeg var 25

    Vi blev skilt da jeg var 31/32
    Jeg kom ud af huset med en gæld på næsten 500.000 og han blev boende, så jeg har aldrig lyst til at eje igen, leje er fint for mig, der er ingen bekymringer når fyret går eller taget skal skiftes og man kan smutte med kort varsel smiley


  • #5   26. sep 2018 Vi mødte hinanden i 1992, flyttede sammen - til leje - i 1994 og købte hus i 1996.
    Vi blev gift i 2006.
    Det har ikke været de her kæmpebeslutninger, bare livets gang og naturlige rytme.
    Det var en stor beslutning at flytte fra Nordsjælland til Langeland i 2003, men pilen pegede den vej og så gjorde vi det.

    Hvad økonomien angår - vi har prøvet at have pænt overskud, vi har haft grusomt underskud - vi lever og overlever.


  • #6   26. sep 2018 Vi flyttede sammen ca 1 måned efter at vi havde lært hinanden at kende 'på den måde' smiley Egentlig havde vi kendt hinanden i flere år. Vi købte hus sammen da vi havde boet sammen til leje i ca 3 år. Vi ventede yderligere fire år før vi blev blev gift. Da var vi 32 og 33. Børn har vi aldrig fået. Vi har været sammen i 21 år 1/12 i år smiley
    Som John siger så må 10.000 være et minimunsbeløb når man ejer; der kan ret hurtigt komme nogle temmelig dyre uforudsete udgifter.
    Og ja, opsparing er fantastisk smiley Det giver en nogle muligheder og friheder man ikke kan få hvis man basere det hele på at man skal låne pengene. Opsparing satte os i stand til at realisere vores drøm: købe en landejendom, rive det gamle stuehus ned og få bygget et nyt hus - uden at skulle involvere banken til andet end en garantistillelse overfor byggefirmaet (altså fortælle byggefirmaet at de nok skulle få deres penge).


  • #7   26. sep 2018 Vi lærte hinanden at kende i 1995.

    1997 flyttede vi sammen i lejlighed.

    1998 blev vi gift. Vi var hhv. 25 og 27.

    1999 købte vi hus, mens jeg var gravid med vores første barn.


    Skulle jeg have gjort noget om, havde jeg ventet med huset. smiley


  • #8   26. sep 2018 Rent realistisk set er projekt hus nok heller ikke lige her og nu - jeg vil nemlig for alt i verden ikke sætte mig for dyrt, i noget jeg ejer - der skal være plads til vedligeholdelse mv, og så kan man jo ikke bare lige flytte fra noget man ejer, på samme måde, som når man lejer smiley

    - Ooog så er husene her i Nordsjælland jo også bare hammer dyre.

    I forhold til det, at blive gift: Når jeg kigger på os, og vores forhold, hvordan vi har det sammen, så er det en meget nem beslutning - men jeg synes stadig den er stor. Det er (i min verden) en stor ting at blive forlovet/gift smiley


  • #10   26. sep 2018 Altså nu er jeg ikke gift og har ingen børn, og har heller ikke planer om nogen af delene, så der kan jeg ikke være med.

    Men jeg købte eget hus alene som 25 årig, det er 6 år siden. Det var ikke bare lige ud af landevejen og jeg endte faktisk med at skifte bank midt i det hele, for daværende bank var totalt urealistiske omkring rådighedsbeløb, så der måtte en anden bank til.
    Jeg ville ikke bytte mit hus for noget smiley


  • #11   26. sep 2018 Blev gift lige efter jeg fyldte 23år, kendt hinanden fra jeg var 16år (dog med on/off periode i 1,5års tid fra 2005), flyttede i lejlighed sammen kort tid efter vi mødte hinanden. Forsøgte at få børn fra jeg var 22år, været i div. fertilitetsbehandling, men uden held. Købte hus da jeg var 27 (vi ledte i 5år før vi fandt det rette).
    Vi har nu boet i huset i 6år (men vil faktisk gerne finde andet hus i fremtiden), været gift i 10år og forsøgt at få børn i knap 11år (dog har vi de seneste år droppet det med børn og nyder nu vores tilværelse med masser af frihed, sammen med hundene) smiley

    Tænker man skal springe ud i det (gift, børn, hus) når man føler man er klar, og det er det rigtige, og økonomien er til det - personligt synes jeg ikke alder har nogen betydning. Man har hver især forskellig livserfaring som gør, at man kan være klar før/efter andre måske er smiley


  • #12   26. sep 2018 Jeg er 28 og købte mit hus sidste år.
    Har hverken mand eller børn! smiley


  • #13   26. sep 2018 Jeg er ikke gift, men jeg er forlovet (gift bliver jeg nok aldrig da min forlovede ikke ønsker at blive gift, længere forklaring og har intet med forholdet at gøre)
    Vi havde kendt hinanden i halvandet år da vi flyttede sammen, havde været kærester i et halvt år. Da vi havde været kærester i 1 år, blev vi forlovede, for os betyder det ligeså meget som at blive gift, vi har bare ikke papir på det, men vores ja er ligeså vigtigt. Jeg har ikke været et øjeblik i tvivl, han er den jeg skal være sammen med resten af mit liv. Til januar har vi været forlovet i 1 år og jeg elsker ham stadig mere for hver dag der går. Jeg var 22 da vi blev forlovede 2 mdr fra at blive 23, og han var 36.

    Mik ex var jeg sammen med i 6 år og boede med i 4 år eller deromkring og vi blev aldrig forlovet eller noget, hvilket jeg selvfølgelig er glad for, men vi havde heller ikke det som jeg har med min forlovede, så selvom snakken da faldt på fremtiden var vi aldrig klar til at binde os til hinanden, hvilket var godt, for set i bakspejlet var jeg ulykkelig i det forhold.

    Vi har ikke hus, men har da snakket om det, men vi har ikke råd til at købe hus, så der er det så nemt.

    Børn ønsker vi ikke, men jeg ville ikke se et problem i at få et sammen nu hvis det var det vi ønskede. smiley


  • #16   26. sep 2018 Vi mødte hinanden i Oktober 2006 som 17 og 18 årig - så vi har været sammen knap 12 år .
    I september 2008 købte han hus, jeg var med i beslutningen, men er ikke på papiret.
    Uffe fik vi 2012 smiley
    Datter nr. 1 Martina kom 20 November 2014
    Datter nr. 2 Malene kom 27 Juni 2017
    Og d. 30 Juni 2018 blev vi hemmeligt gift på rådhuset, kun overvåget af vores 2 døtre og vores 2 venner som stod vidner smiley


  • #17   26. sep 2018 Vi mødte hinanden da vi var 26 begge to. Efter 14 dage flyttede vi sammen (jeg opsagde dog først min lejlighed 6 mdr senere). Da vi havde været kærester i 1,5 år flyttede vi sammen fra Odense til Silkeborg. På vores 3 års dag friede han, vi blev gift 6 mdr senere. På 5 mdr sparede vi op til udbetalingen på hus, og det købte vi sidste år, lige inden vi havde 5 års dag. Børn er der ingen af. Vi er nu 32, og vi ved ikke om det er noget vi vil.

    Vi har et rådighedsbeløb på 10+ om måneden, kravet fra banken var 9500, vi lever fint, men kan da godt mærke, når der kommer uforudsete udgifter. Vi sparer i øjeblikket op til ny bil. Vi bor i Lystrup (forstad til Aarhus) kvm-priserne er hammerdyre, så vi sidder lidt hårdere end vi gerne ville, men det var et kompromis i forhold til den perfekte beliggenhed.

    Det vigtigste er at man ikke sætter sig for hårdt. smiley


  • #19   26. sep 2018 jeg mødte min mand, da jeg var 22 (Han var 37) i hundeskoven. Vi blev kærester et par måneder efter, flyttede sammen efter ca 1/2 år i hans hus - da jeg var 24 blev jeg gravid med den 1. (Planlagt). Vi blev gift 3 måneder efter han kom til verden, da havde vi været sammen i 3 år. Lillebror kom til verden 2 år efter opg vi købte et mindre landsted sammen sidste år. Så: Sammen i snart 7 år - gift på 4. år med 2 børn og gård og 2 biler smiley

  • #20   26. sep 2018 Vi flyttede sammen som 23 & 26 årig
    Første barn som 24 & 27 årig

    Og vi bor stadig til leje smiley og er ikke forlovet xD

    Vi vil gerne både have hus, giftes og alt det, men pt er der bare så meget andet smiley


  • #22   26. sep 2018 den korte version af virkelighedens bollywood film aka the lenschow/asif show

    vi mødtes via noget med en fra shady records og var bedste venner i en årrække. vores familier kendte hinanden efterhånden.

    der var små 16000 km imellem os da vi blev stormende forelskede. jeg tog derfor et fly alene til Karachi og giftede mig med min soulmate efter 3 uger der. herefter ventede vi med den store afstand imellem os i 1,5 år, og da han kom hertil efter en meget langsommelig sagsbehandling pga et flygtninge boom samtidig med at vi søgte om indrejse flyttede vi direkte sammen og har nu levet som gift siden

    jeg blev gravid kort efter han ankom og det var bestemt ønsket og planlagt.

    mange rådede mig fra dette lille eventyr men jeg gjorde op med mig selv at der er mange måder at dø på. i et flystyrt, i en bombe i Pakistan, kidnappet hos narkobander i karachi.... eller alene i dk i fortrydelse for livet.

    det sidste lød som det værste og jeg har aldrig fortrudt. nogle gange tænker jeg på at have jeg lyttet havde Zara ikke været her. hvor skrækkeligt!

    som man måske fornemmer synes jeg derfor ikke i skal holde jer tilbage smiley i ser sgu dejlige ud! kast jer ud i livet. det hele løser sig alligevel smiley


  • #23   26. sep 2018 Vi mødte hinanden for næsten 13 år (jeg var 24 og han 25), flyttede sammen i hans lejlighed efter 3 år (vist nok) i hver sin lejlighed...vi var alligevel altid sammen smiley Flyttede sammen i fælles lejlighed efter yderligere 2 år, hvor vi boede i 2 år før vi købte hus smiley Her har vi nu boet i 5 år.

    Vi er ikke gift (endnu) og har ikke børn (endnu). Nogle vil sige, at vi snart er for gamle til børn...men dem om det smiley

    Og ja...bankerne er blevet meget forsigtige. Det kræver en del at kunne blive godkendt til at købe. Nogle trives med at eje, andre med at leje...intet er mere rigtigt end det andet. Men I kunne jo booke et møde i banken og tale det igennem. På den måde får i et bud på, hvad det vil kræve og hvor meget det fx. vil koste...sådan ca. smiley


  • #25   26. sep 2018 Jeg er ikke gift, men vi har på lørdag været sammen i 12 år smiley

    Jeg er 32 og han er 34 (Eller det bliver han fredag) og vi har en datter på 9 år, og jeg skal ikke have flere børn (Er blevet sterilliseret)


  • #26   26. sep 2018 Her var det billigere at eje fremfor at leje. 3500 kr. pr. md. for en ejerbolig, og 7000 kr. pr. md. for en lejebolig. smiley

  • #27   26. sep 2018 Trine, købte i hus sammen, før i lærte hinanden at kende?

  • #28   26. sep 2018 Vi startede i øvrigt med at bo sammen i hans fars lejelighed, senere rykkede faderen ud smiley

    Nu bor vi hver for sig, da jeg pga mine diagnoser ikke må bo sammen med vores datter, så hun bor hos ham.


  • #30   26. sep 2018 Blev kærester i 2011, flyttede sammen 6 mdr efter.
    Blev gift i august 2014.
    Købte hus i oktober 2014 (Overtog i jan. 2015)
    Fik første barn i maj 2016.
    Venter barn nr 2 om 2 mdr.


  • #32   26. sep 2018 Vi har været kærester i 11 år lige om lidt og er hverken gift eller har hus smiley

  • #33   26. sep 2018 Der er 10 års forskel på min mand & jeg. Vi mødte hinanden i ‘98, - der var jeg 18, flyttede sammen i ‘99, købte hus sammen i ‘00. Fik vores første datter i ‘03, blev gift i 05, og fik vores anden datter i ‘06. smiley



  • #37   26. sep 2018 Man kan hurtigt komme til at overtænke.

    Livet skal leves...


  • #39   26. sep 2018 Husk også at i selv skal have de 5 % af købssummen og at banken lægger budget udfra at i afdrager på både banklån og realkreditlån...og så er det bare dyrt at flytte, det skal man også spare op til.

  • #40   26. sep 2018 Blev kærester i april 1996.

    Flyttede sammen i lejet lejlighed september 1997.

    1. søn kom til verden december 1998.

    Hus købt med overtagelse pr. 1/1-1999 ( fik dog nøglen, da jeg lå på barselsgangen med søn nr. 1 den 29/12-98)

    Søn nr. 2 kom til verden i maj 2001.

    Blev gift maj 2010

    Her sidder vi så knap 23. år senere i samme hus med børn på snart 20 og 18 år og tænker: “ Hvor blev tiden dog af” smiley


  • #41   26. sep 2018 Vi blev kærester da jeg var 15 og han var 19. Nu er vi 23 og 27 og har altså været sammen i 7 år smiley

    Vi købte vores første lejlighed sammen, en andelsbolig, i 2014, da vi havde været sammen i 3 år. Jeg ville flytte, han ville flytte, han havde en god opsparing og jeg havde en god opsparing. Vi lånte de penge vi manglede fra vores forældre. Den kostede "kun" 400.00, vi valgte at bruge 12.000 yderligere på at få advokat på, som også lavede en kontrakt imellem os, til hvis vi nu gik fra hinanden. I 2017 købte vi ejerlejlighed til 1.700.000 og genbrugte kontrakten fra andelsboligen smiley Derudover har vi lige købt bil.
    Umiddelbart planlægger vi ikke at få børn, og ingen af har det store behov for at blive gift. For mig er det eneste der er, ved at blive gift, en hyggelig god fest... og der vil jeg ikke spare smiley Så det bliver først langt ude i fremtiden smiley

    Personligt var jeg slet ikke i tvivl om hvorvidt vi skulle eller ej. Vi elsker hinanden, vi elsker den retning vores liv bevæger sig i sammen og jeg synes nemt man overtænker tingene. Hvis man ellers er fornuftig, så må man nogle gange bare tage springet smiley Mange mente også vi var alt for unge til at købe en ejerlejlighed til så mange penge, men banken mente nu bestemt det var muligt med vores økonomi.


  • #43   26. sep 2018 Vi mødte hinanden som 18 og 19 årige i 2001. Købte hus i 2003, blev gift i 2010, vores datter kom til i 2011 og vores søn her i 2018.
    Vores første hus blev solgt i 2011 og derefter købte vi drømmehuset som vi stadig bor i.


  • #44   26. sep 2018 vi mødte hinanden første weekend i september 2008 for 10 år siden.. vi blev kærester d 20 september og flyttede sammen i november. jeg var 18 og han 22

    efter 6 år i 2014 lavede vi fælles økonomi og flyttede i hus. dette var også året vi blev gift. (24+28 år)

    2017 fik vi endelig penge tid og stabilitet til vovse.

    der er ingen planer om babyer


  • #45   26. sep 2018 Vi har været kærester i 10 år, og har 4 års bryllupsdag i morgen smiley Jeg var 28 da vi blev gift, min mand var 35.

    Vi har hverken børn eller ejerbolig, og har heller ingen ønsker om det. Der er alt for meget sygdom i vores familier ( og os selv), og det syntes jeg ikke er fair overfor et barn, som vil have stor risiko for at fejle et eller andet, eller som i bedste fald skal leve med at både mor og far er syge.

    Jeg elsker at bo til leje, og ikke have en masse udgifter til vedligehold, ikke være bundet mere end 3 måneder frem, hvis jeg får et ønske om at flytte. Syntes det er så dejlig nemt at hvis noget går i stykker, så ringer man bare til boligforeningen, og så bliver det fikset smiley


  • #46   26. sep 2018 Gør det, hvis I føler jer klar til det. I lever kun en gang.
    Jeg tror på den talemåde om, at man mest vil fortryde de ting man ikke fik gjort, når man er gammel, og sidder på plejehjemmet.
    Jeg ville ønske jeg selv havde modet til at leve efter det.

    Jeg købte hus i en mani. Havde jeg været rationel ville jeg aldrig have købt hus. Men det er udelukkende fordi jeg ikke har råd eller overskud til vedligeholdelsen, og så hader jeg, at skovle sne smiley


  • #47   26. sep 2018 Jeg mener også man skal gøre hvad man ønsker, når man er selv er klar. Det er jo JERES liv, og ikke alle andres. Alle andre har altid en helt masse tanker og holdninger, men det er jo bedøvende ligegyldigt. Vi har f.eks IKKE fælles økonomi selvom vi er gift og har boet sammen i 10 år, det er der mange der syntes er underligt, men for os er det rette valg smiley

  • #48   27. sep 2018 #39 Det ved jeg godt - til december får vi min børneopsparing, det er ca. 55.000 kroner, og dertil kan vi selv spare en god slat op, hvis vi sætter 3-4000 kroner af pr. måned. Det er meget mere end 5% i forhold til det, vi kunne blive godkendt til (hvis vi overhovedet bliver godkendt) smiley

    I forhold til det med at blive gift, så betyder det bare noget personligt for mig. Festen skal ikke være noget der koster mange mange tusind kroner - jeg er totalt nærrig smiley :D Jeg bryder mig ikke om at være i fokus, så mange traditioner kommer vi til at skære fra - alt det med ned under bordet og kys, kysse det modsatte køn på kinden og alt muligt... nej tak smiley

    Til min 18-års holdte jeg helt almindelig fødselsdag med boller og lagkage - det er sådan jeg er. smiley

    Til gengæld kunne jeg virkelig godt tænke mig at inddrage hundene på en eller anden måde - om ikke andet, så skal de med på nogle af bryllupsbillederne!


  • #49   27. sep 2018 Milla, det var det der med hus i Nordsjælland der sprang i øjnene:) når jeg ser det, tænker jeg +3 Mill. Det kan godt være smart allerede nu at tale med banken, for ligesom at forventningsafstemme, ligeledes kan det være en god ide at tale med flere banker for at høre hvordan de ser på jer.

  • #50   27. sep 2018 #49 Kommer meget an på området - hvis man vil bo centralt i Hillerød, så ja, +3 millioner.. Hvis ikke, er det nu ikke SÅ dyrt, men udfra hvad jeg kan læse mig frem til, ville vi nok max kunne blive godkendt til 1,2 millioner (og det er at strække den - nok nærmere 1 million). Det KAN man godt få hus til i Nordsjælland, men de er ikke i skidegod stand smiley

  • #51   27. sep 2018 Huse til en million, koster jo ikke en million i andet end indkøb. Så er der jo reperationer udover, oftest meget store varmeregninger pga. dårlige isolering. Nervøsitet for svamp hvis der er fugtskader. Store opsparinger er nødvendige til risici for mange nødvendige omkostninger i forbindelse med reperationer af huset.

    Vores hus blev købt i en meget heldig handel, på sydsjælland, da finanskrisen stadig pressede boligmarkedet i bund. Vi gav 1.050.000 kr. for huset. Så lånte vi yderligere 200.000, der gik til materialeudgifter og så var der vel timeløn for nok 100.000 til diverse håndværkere. Bl.a. hvis ikke elnettet er trukket rigtigt så er det en dyr omgang. Vi blev ramt af en lovgivning der sagde at det var lovligt, men ved første reparation af huset skulle man udbedre det. Det var dyrt også fordi det skulle være autoriceret elektrikker, der skulle udføre arbejdet.

    Bare for at sætte det i et perspektiv at et hus til en million, kan godt koste 1.5 million uden problemer.

    Pas på ikke at købe for billigt. Pas på med at tro hvor meget i selv kan udbredre. Pas på med at sætte jer for dyrt.

    Lejligheder er træls, men at sidde i et hus med væglus, der er dårligt isoleret og et afløb på badeværelset der ikke virker - det smadrer din livskvalitet og jeres forhold.


  • #52   27. sep 2018 #51 Det er jo også derfor jeg skriver, at det vi (måske) ville kunne blive godkendt til, ikke er tilstrækkeligt smiley

  • #53   27. sep 2018 Man kan også være heldig som jeg.
    Hus vurderet til 1,2 mio., købt til 700.000 kr...
    Ja, der skal nye vinduer i, på et tidspunkt.
    Og ja, jeg smed 80.000 kr. efter det ved indflytning, til ny vandvarmer, fjernelse af oliefyr og -tank, maling, slibning og lakering af gulve.
    98 kvm., 38 kvm. udestue, 600 indhegnet (var der ved indflytning) grund, garage og skue.

    Hvis man ved, hvad man må låne, kan man jo så småt begynde at kigge smiley


  • #54   27. sep 2018 Jeg tror heller ikke det er tilstrækkeligt. Jeg hjælper min veninde med blot at finde en ejerlejlighed til en million, der ikke er forfalden, på sydsjælland - og priserne har desværre fået et par nyk op. Jeg kender ikke priserne i nordsjælland, men de kan i min fantasi kun være højere end sydsjælland. Jeg tror i skal gå efter at få 1.5 mill og så have 100.000 i baghånden til små reperationer

  • #55   27. sep 2018 Jeg var 23 eller 24 da jeg blev gift. Blev så også skilt igen ret hurtigt smiley

  • #56   27. sep 2018 Flyttede sammen sådan løbende over de første 2-3 måneder. Ligepludselig var der en lejlighed i overskud.
    Købte hus da vi havde været sammen i 6 år. Det handlede mere om økonomiske muligheder end om parforhold hvornår det skete.
    Børn skal vi ikke have og gift har vi da snakket om. Mest af alt for at sikre hinanden huset hvis nu en dejser om før tid.


Kommentér på:
De store "commitments" i livet

Annonce