Uddannelse! {{forumTopicSubject}}
er der andre end mig, der skal søge ind på et eller andet her d. 5. juli?
Hvad søger I? Og er der andre end mig, der er i tvivl?
Jeg skulle egentlig have været startet på Kalø Økologisk Landbrugsskole som Global Organic Farmer her efter sommerferien. Men der har simpelthen været så meget bøvl med at finde et sted at bo, hund osv. Æv! Så jeg må tænke i plan B-baner i stedet. Her står valget mellem tre spændende videregående uddannelser og ^#/'68@^#&$*/*"&', det er svært at vælge
Hvilke overvejelser havde I selv, da I valgte uddannelse?
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Min første prioritet var KU der så også krævede det højeste snit, men selvom man jo ikke kan være 100% sikker på at komme ind, så var jeg relativt sikker, men det var da min største bekymring...at skulle finde bolig og flytte ret hurtigt...hvis nu..
Jeg er dog af den type der synes du skal gå efter din første prioritet jeg kan ikke selv det der...ligeved og næsten noget...og slet ikke i forhold til lange og tunge uddannelser der skal og er en stor del af ens liv...og lidt identitet
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
MEN så kommer den obligatoriske "nu-er-det-snart-deadline" panik!!! Og bliver helt nervøs over om jeg, der hadede historie i gymnasiet, nu også vil finde interessere for religionshistorie?!? Har jeg nu truffet det rette valg?!? Skulle jeg have valgt noget HELT anderledes?!?
Men jeg er sikker på, at jeg har valgt rigtigt - og at jeg kommer ind på studiet - så jeg skal bare lige over den der "nu-er-det-snart-for-sent" panik
Jeg læste godt dit andet emne, er det veterinærmedicin du gerne vil på? Hvad står du ellers imellem? For ja der ER jo en masse spændende uddannelser, og før man kommer igang er det svært at vide med sikkerhed om det nu virkelig passer på én.
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
Jeg er ikke ligesom dig, jeg kan se mig selv mange steder og tror jeg vil få noget ud af næsten lige meget hvad. Men jeg har ikke mistet håbet endnu! Indtil mandag aften-ish er der stadig håb ;D
Fünke: hahaha, kan meget godt sætte mig ind i hvordan du har det hvorfor Aarhus?
de 3 andre muligheder er veterinærmedicin, medicin og jordemoder.
Sofie: Nej, overhovedet ikke! Har du idéer til hvordan man kan finde noget at bo i hernede? jeg er virkelig løbet panden mod en mur, kan slet ikke finde noget! Der er en campingplads hvor jeg kunne stille en campingvogn op, men det er 8-9 km væk fra skolen, og hvis jeg skal cykle frem og tilbage 2 gange om dagen, er det for langt. Kender du nogen tættere på, der måske ville give mig lov til at stille en campingvogn op mod leje, eller måske endda lejer et værelse ud?
maj 2012
dec 2012
Og jeg kan se mig selv i mange jobs, men med fokus på psykologi på en eller anden måde...og mennesker
Jeg ville nu også gerne have arbejdet med dyr, eller noget kreativt -illustrator, men jeg valgte at tage STX med et enkelt mål så det var ret givet på forhånd
maj 2012
dec 2012
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Husdyrvidenskab-uddannelsen blev startet imens jeg gik i gymnasiet, og så snart jeg hørte om den, var jeg sikker på, at det var det, som jeg skulle læse, og jeg var virkelig ikke fortrudt! Er lige blevet færdig med mit andet år. Det første år var ret hårdt, men jeg vidste at det andet ville være mere relevant, og efter at have afsluttet det, er jeg slet ikke i tvivl om at jeg er havnet det rigtige sted.
Jeg havde biologi som anden prioritet, men jeg har ingen interesse i planter og mennesker, så det var vidst godt, at jeg ikke endte der
maj 2012
maj 2012
det er også en fed uddannelse. Men alt for meget humaniora til min smag
dec 2012
Og og og *G*
Så troede jeg faktisk at de humanistiske dele af uddannelsen ville tiltale mig mest Det gjorde de IKKE.
uddannelsen flyttede det år jeg begyndte til samfundsvidenskabeligt fakultet og har skiftet ret meget fokus mod det naturvidenskabelige og evidensbaserede...
Og jeg fandt pludselig at min allerstørste interesse faktisk lå neuro-psykologisk hvilket selvfølgelig også er en af de to retninger jeg har valgt på kandidatdelen
Så helt pladderhumanistisk er den ikke -og det er jeg virkelig glad for
Og damn iøvrigt *G* det var ikke meningen det skulle skinne alt for meget igennem (pædagogbarns traumer)
mar 2011
Man kan ende som konsulent/rådgiver i landbruget både ude hos landmændene hvor man hjælper med optimal fodring, opstaldning, avl osv., eller i ministeriet med lovgivning. Man kan også arbejde i zoologisk have eller som rådgiver ved en dyrlæge. Der er også mulighed for at blive konsulent ved foderfirmaer. Jeg kender ex en som har skrevet bachelor om BARF-fodring. Og så er der jo altid mulighed for at blive forsker
Jeg vil gerne arbejde med hunde og træning, eller forskning i etologi, men jeg har heldigvis et par år endnu til at bestemme mig.
maj 2012
ej, jeg skal nok lade være med at drille! Det er godt at vi er forskellige. Og jeg synes simpelthen at den hetz mod humaniora vi har set de sidste år, er SÅ usmagelig
maj 2012
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
maj 2012
min ultimative drøm er delvis selvforsyning - dvs. både landbrug, og arbejde "ude i samfundet" - så begge dele får jeg brug for. Men det ville nu passe bedre at starte på en erhvervsuddannelse nu, og uni senere, for jeg er ikke sikker på man kan gøre det den anden vej når tid kommer!
http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE3236624/fremover-skal-du-selv-betale-hvis-du-vil-uddanne-dig-til-mere-end-en-ting/
apr 2008
Ja veterinærmedicin kan man jo kun læse på KU men de to andre uddannelser foregår jo flere steder - har du bestemte steder, du foretrækker?
maj 2012
medicin var jeg faktisk ret tændt på aalborg, for det er nyt og de bruger PBL og fordi det er så småt (100 studiepladser om året) har de studerende mange flere muligheder for praktisk arbejde. Men min ven som læser i Odense, har mindet mig om at netop pga. PBL, er der meget mere obligatorisk undervisning og fremmøde på AAU medicin, fremfor de andre, hvor der sådan set er næsten selvstudie, hvis man ikke møder op til forelæsninger. Og det hujer mig ikke! Odense ville jeg nødig, fordi de har blokstruktur. Aarhus og KBH - hmm - ingen af dem tiltaler mig rigtig. Forestiller mig en masse elitære studerende med rundsave på albuerne, men altså, det passer jo sikkert ikke
Veterinærmedicin giver sig selv, og jordemoder ville nok blive i KBH, da det er tættest på alle mine venner
maj 2012
apr 2008
Ahh ja det kan jeg godt forstå. Jeg synes faktisk det er lidt svært at afgøre hvad alt det med problembaseret læring, projektorienteret arbejde osv osv sådan egentlig gør af forskel i undervisningen i dagligdagen.
Hahaha - jeg tror det med rundsavene kommer rigtig meget an på studiet!! Men jo jeg har da også hørt nogle "skrækhistorier" fra enkelte studier og et miljø jeg simpelthen aldrig ville kunne trives i..
Nu fik jeg også lige læst resten af tråden og jeg synes simpelthen der er SÅ mange spændende uddannelser, jeg synes jo det lyder super spændende med husdyrvidenskab og noget der kan ende ud i forskning inden for etologi, generelt mange af de uddannelser der har med dyr at gøre samt Cognitive Science som er en ny uddannelse på AU..
Men jeg VED med mig selv at jeg ikke er til de naturvidenskabelige fag for slet ikke at nævne, at jeg er rigtig dårlig til dem. Jeg kan godt lide idéen om mange af uddannelserne men jeg husker mig selv på, at det altså slet ikke vil gå i praksis :D
apr 2008
maj 2012
Godt at du husker dig selv på, hvad du kan og vil!
Ja - problemet er Rotteberg. Alle bor på skolen til spotpris, undtagen os med hunde! Og da skolen ligger så langt ude på landet, er det svært at finde noget i nærheden. Men hvis du hører om et eller andet, der udlejes ved Kalø, må du MEGET gerne skrive
maj 2012
apr 2008
Jeg har altid haft en interesse for psykologi og det lyder egentlig rigtig fedt, hele uddannelsen er på engelsk, men kigger man på uddannelsens opbygning så handler en del af indholdet om computerprogrammering, alt muligt avanceret statistik i "R" og "MatLab", og det er jeg simpelthen ikke interesseret i. Så ja jeg synes jo også man skal være realistisk.
Ahh så det er simpelthen for dyrt at bo på skolen med hund?
maj 2012
Nej, man må overhovedet ikke have hund med på skolen
mar 2011
Og så lærer vi også en lille smule om at drive egen virksomhed, vi har blandt andet haft erhvervsøkonomi
apr 2008
maj 2004
Kan du ikke købe en billig campingvogn? Kan man ikke bo i sådan nogle, i hvert fald midlertidligt?
maj 2012
Campingvogns-muligheden er jeg ved at researche på. Selve campingvognen er intet problem, det er mere det med et sted tæt på, hvor man kan stille den
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Jeg kan se du står imellem to uddannelser, som kræver et vældigt højt snit fra STX eller øko landmand.
Nu har jeg jo selv gået på KalØ, dog kun et halvt år, og endte så der, hvor jeg hele tiden vidste, jeg ville være - på engelsk og religion på KU.
Men det, jeg vil sige med ovenstående, er, at du med al sandsynlighed vil finde det faglige niveau på KalØ... Mindre udfordrende (mildest talt)..! Hvis du ønsker viden om landbrug til at kunne leve på en gård og være selvforsynende og den slags, så jo.. Så er der da noget at hente der, men helt ærligt, så tror jeg også sagtens, du kan læse dig til det selv og evt. bare få noget hjælp fra folk, der allerede selv har den livsstil.
Nu gik jeg på skolen i en overgangsperiode, hvor der var en del uro omkring fremtiden, især pga. højskolen, som dengang var tæt tilknyttet landbrugskolen, så vidt jeg er orienteret, er de totalt adskilt nu. Der var også store problemer med at de polske elever (og der var vidst 25-30 stk) var uhøflige, især når de blev fulde, overfor de danske elever. De begik hærværk og ja, sådan generelt lidt utilpassede.. Studievejlederen derude (han er der ikke mere) havde lovet guld og grønne skove til en del af eleverne, simpelthen for at få dem til at vælge KalØ, og da det kom til stykket kunne de ikke levere hele varen. Fx. en ung mand, der ønskede at komme på en maskinstation, og så består skolens maskinpark af tre traktorer, hvoraf én ikke må bruges af elever, en er 1000år gammel og så én, der rent faktisk var noget ved.. Det kan han jo ikke bruge til ret meget ift. sin fremtid.. Det var ærlig talt ikke altid fryd og gammen at bo på skolen.. Jeg har dog på samme tid indtryk af, at skolen, i tiden efter jeg har gået der, har oplevet en stor positiv fremgang på mange områder, så det kan sagtens være helt andre forhold, der er der nu
Umiddelbart tror jeg, udfra den bitte smule man "kender" folk gennem nettet, at du ville finde veterinæruddannelsen langt mere interessant. At du ville passe bedre ind i det miljø
Men ja, det skal selvfølgelig være lige præcis dét, du føler allermest for!
maj 2012
maj 2012
er faktisk ikke i tvivl længere.. kun når jeg tænker over det
dec 2010
maj 2012
dec 2010
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Jeg skulle søge ind på noget sidste sommer.. Jeg valgte finansøkonom fordi jeg ikke kunne overskue noget hvor jeg skulle sidde på skolebænken alt for længe.. Og så fordi jeg tænkte ejendomsmægler, ja hvorfor ikke?
Nu her et år efter står jeg så og brænder overhovedet ikke for det, og kan slet ikke længere se det fede i at være ejendomsmægler.. Puha.. Sikke et mysterie.. Jeg holdt to sabbatår efter gymnasiet og tænkte nu ved jeg det! Det gjorde jeg så ikke så ja, jeg vil bare sige held og lykke og håber du vælger det rigtige
jun 2012
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
Jeg søgte ind på Administrations bacheler og må sige jeg har ikke er sekund fortrudt det. Det er en fantastisk uddannelse.
Fik ferie i torsdags d. 30 efter 4 Eksamen i dette skoleår.
maj 2012
Marie-Louise: Tjah, årene på en uddannelse er ikke spildt, heller ikke hvis man vælger at tage en anden bagefter. Hvad med økonomi på universitetet, kunne det ikke være en mulighed? Her er jo både økonomi, som er samfundsrettet, mat-øk og aktuar som er mere matematik/forsikring (=mange penge) og agronom, som er landbrugsøkonomi
Hunden: Den er jeg faktisk lidt nysgerrig på - hvad bliver man med sådan en?
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
Man kan primært få job indenfor for det offentlige men det private er også ved at få øjnene op for at "vi" findes.
Men det er primært job inden for HR, økonomi, jura, vejledning, noget med politik er også en mulighed . Samt kan man få job mange andre steder. Jeg plejer at sige at vi kan få alle job som har noget administration i sig.
Jeg drømmer selv om at få et administrativt job et sted de arbejder med dyr, primært hunde. Eller et job hos foged retten, måske som foged, selvom jeg bliver for højtuddannede i forhold til hvad man skal have af uddannelse til et sådant job.
Der er også mulighed for at læse videre efter de 3.5 år som uddannelsen tager. Her er der bl.a. mulighed for at læse politik og samfund på Aalborg uni, HR og phsykogi på CBS, noget med noget jura på Københavns universitet, samt andre muligheder som jeg endnu ikke har hørt om.
Jeg syntes selv det er en super fin uddannelse hvor man har så mange muligheder bagefter at ikke engang vores vejleder på uddannelsen kender alle mulighederne.
Hold da op, det blev et langt indlæg.
Men spørg endelig så skal jeg prøve at svare så godt jeg kan.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Det resulterede så i at jeg søgte ind på civilingeniør. Det kan ikke anbefales at lade andre diktere sit uddannelsesvalg!!
Jeg holdt i 1 1/2år og så søgte jeg ind på biologi og der blev jeg fagligt lykkelig.
Jeg har ikke haft problem med at få job på noget tidspunkt, men det havde jeg måske haft hvis jeg var levet en middelmådig civilingeniør?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.805
jun 2012
Ja jeg ved det ikke helt.. Lige umiddelbart føler jeg mig også lidt "bundet" da jeg bor på Falster sammen med min kæreste. Hvis jeg skal læse på universitetet, skal jeg flytte fra min kæreste, da han blandt andet pga. Barn og læreplads ikke kan flytte herfra, og jeg er ikke rigtigt interesseret i at flytte fra ham.
Jeg gør det ikke lettere for mig selv, i know. Men så må jeg jo arbejde med det jeg har
maj 2004
Selvom det ville være hyggeligt at se dig på studiet til september!
dec 2010
Rotteberg: Har du overvejet om man måske kunne finde et bofællesskab, eller lave et selv, i nærheden af Kalø ?
maj 2012
Ann-Marie: Ja - jeg kigger efter alt. Men selv at oprette et bofællesskab for kun at bo der i knap et halvt år kommer jeg nok ikke til det kræver for meget blod, sved og tårer til det.
dec 2010
maj 2012
dec 2010
maj 2012
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
maj 2012