{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.331 visninger | Oprettet:

Når specialet falder til jorden.... {{forumTopicSubject}}

Ja så skete det der absolut ikke måtte ske.

14 dage før jeg skal underskrive min vejlederkontrakt er mit speciale faldet til jorden.... Alt sammen fordi en flok mennesker på mystisk vis har formået at smide et helt arkiv ud smiley

Det er simpelthen så utroligt. Hvordan kan man som Danmarks ældste by, med det ældste vægterkorps, som gennem 80 år har fungeret som kulturbevaring turistattraktion bare smide hele sit arkiv om sit vægterkorps væk?!

Jeg er sur, rasende og har mest lyst til at tude. Alle siger arkivet findes, hvorefter en folk voksne mennesker giver sig til at pege fingre af hinanden for det er i hvert fald ikke deres egen skyld at materialerne er forsvundne.

Alt mens sidder jeg her midt i det hele og føler mig totalt lost. Jeg skal underskrive min vejlederkontrakt 15 november og jeg har ingenting. Aboslut ingenting. Hvis det da bare ikke havde taget så lang tid at finde frem til at det ikke kunne findes, så havde jeg kunne nå at finde et nyt emne.

I stedet har jeg nu sendt to bønfaldende mails til to af mine lektorer og tigget og bedt dem om at hjælpe mig med at finde et nyt emne, fordi jeg ikke længere aner hvad jeg skal... smiley

Øv hvor er det en klam situation at stå i. Især fordi jeg lige nu lever på mine lektorers nåde. Det er emne nr 117 som falder til jorden for mig - og nu har jeg bare ikke mere tid til at gå i gang med et nyt emne smiley

Normalt anser jeg ikke mig selv som et forvokset barn - men lige nu virker den bedste løsning at rulle mig sammen i fosterstilling og ellers bare vræle øjnene ud af hovedet.

Håber mine lektorere er hurtige med deres svar/redning/afvisning eller hvad de nu kommer med. Mine negle er allerede ved at være bidt ned, og det er knap en time siden jeg skrev til den første...

Ved ikke rigtig hvad jeg vil med indlægget, andet end at lukke en masse frustrationer ud. Tak fordi i læste med.

Og hvis nogen af jer kender det perfekte emne til et speciale i historie, hvor kilderne ligger nemt tilgængeligt og hvor jeg ikke skal bruge 4 måneder på at rydde op i dem - så sig lige til, tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når specialet falder til jorden....
  • #1   30. okt 2015 Øv hvor er det da bare frustrerende altså. Føler virkelig med dig! Har du en bestemt interesse? Eller er der nogle bestemte krav til kilder ift. hvor gamle de skal/må være, typer mm.?

• #2   30. okt 2015 Jeg er ikke så meget til samtidshistorie, og mit tysk er temmelig rustent.
    Men jeg er nærmest åbent for alt. Meget gerne middelalder omkring 1500+.

Har desværre lige fået svar fra den første. Han er totalt booket, og har aldrig haft så mange specialeskrivere at skulle vejlede, samtidig med at han skal vejlede flere der skriver phd. Så han har ingen mulighed for at hjælpe smiley

Ikke engang et emne har han overskud til at forslå...

Så nu har jeg sendt en mail til endnu en, og sidder igen og venter svar fra to forskellige. Jeg skal nærmest være heldig for at få en vejleder. Jeg vidste jeg havde trukket det for længe, men jeg ville jo gerne have styr på det arkiv inden jeg valgte hvem af to mulige vejledere jeg gerne ville have...

• #3   30. okt 2015 Er der mulighed for at skrive om vægterkorpset i en anden by?

• #4   30. okt 2015 Hm vil lige gå i tænkeboks.

• #5   30. okt 2015 Karina den sidder jeg faktisk pt og vender med en anden vejleder, som muligvis godt vil påtage sig jobbet med at redde resterne fra min research.

Så pt. har han arrangeret et møde på tirsdag, og så skal jeg lige undersøge hvad jeg evt. kan finde af materialer.

Ribe var jo bare det første, og derfor kan man bedre arbejde med deres motiver - fremfor fx Ringsted, som genopretter korpset i 2001 alene pga. den succes Ribe har haft.

Men evt. forslår han også at jeg kan vinkle den på turisme i stedet - hvilket bare stadig er ret bøvlet fordi at der stadig mangler store dele af den oprindelig turistforenings arkiv...

Jeg håber han kan udvirke et mirakel på tirsdag i hvert fald. Så må vi se hvor det bærer hen.

Det tricky er også bare at jeg ved der i 2006 er skrevet et speciale om Storken i Ribe - som symbol og turistmagnet, og jeg gider virkelig ikke at rende ind i at blive beskyldt for at kopiere fra den opgave...

• #6   30. okt 2015 Hvordan kan det bare forsvinde? Var det noget der aldrig eksisterede selvom du troede det gjorde? Eller var det nogle filer der rent fysisk blev smidt i skraldespanden? Og i saa fald, hvorfor var de ikke digitaliserede?

Hvad er vægterkorpset?

• #7   30. okt 2015 Kan det hjælpe noget, så står jeg gerne til rådighed for hjælp med det tyske.

Hvad læser du? måske nogen kloge hoveder herinde kan hjælpe dig videre hvis du fortæller lidt om hvad det er vi er ude i smiley

forstår slet ikke hvordan sådan noget bare sådan lige forsvinder.

• #8   30. okt 2015 Åh, hvor må det være frustrerende smiley
    Hvad med vægtersang i Ebeltoft? Jeg ved ikke hvor stort et kildemateriale, der foreligger og det har heller ikke i nyere tid været aktivt så længe som i Ribe (men dog ca. 60 år)

• #9   30. okt 2015 Jeg kan ikke hjælpe dig med noget, desværre.. Men sender en kæmpe krammer i din retning! Jeg håber, at der sker mirakler for dig smiley

• #10   31. okt 2015 Haderslev har også et vægter korps. Min far er vægter og vil da sikkert være interesseret i at hjælpe med evt. Oplysninger.

• #11   31. okt 2015 Kan desværre ikke hjælpe, men vil bare sige at jeg virkelig forstår din frustration!
    I det virksomhedsprojekt, som jeg er midt i at skrive, har virksomheden lige meldt ud, at de alligevel ikke kan stå tilrådighed fordi vores kontakt person stopper.. Så halvvejs i projektet skal jeg starte forfra smiley Det er næsten ikke til at overskue..

• #12   3. nov 2015 Arkivet har eksisteret, men er blevet nedlagt på et tidspunkt mellem 2006 (for der kan jeg se at der er en anden der har brugt nøjagtig de kilder til en anden opgave) og så i dag.

Det har taget så lang tid fordi alle har sagt at arkivet findes - men alle har derefter sendt mig rundt på må og få. Så det er desværre ret sent gået op for mig at tingene virkelig er væk.

Om det er smidt ud eller hvad der er sker, er der heller ingen der kan hjælpe mig med at belyse. Arkivet på turistforeningen bliver lukket ned og overflyttet til et advokatfirma - og under denne flytning forsvinder det.

Om det er forsvundet med et uheld eller om advokaten har smidt det ud som "gammel ragelse" ved ingen - der kan jeg kun gætte mig frem.

Mødet i dag fik jeg desværre ikke det store ud af. Mulighederne ligger mest i at skrive om vægterne generelt som turismemagnet, og inddrage alle de byer der i dag har vægtere. Problemet ligger i det tidsmæssige - jeg kan simpelthen ikke nå at sikre mig at alle kilderne er til stede inden 15/11. Der var min vejleder desværre ikke meget bevendt, eftersom han ikke ved så meget om vægterne.

Så jeg har simpelthen valgt at droppe emnet. Jeg orker ikke at stresse de næste 14 dage for at risikere at finde ud af at det heller ikke hænger sammen.

Så jeg har lavet en ny aftale med en anden vejleder i morgen, og så vælger vi et emne som hun ved en del om (og derved kender kildegrundlaget), og som hun forhåbentlig kan hjælpe med at finde kilder og materialer til.

• #14   5. nov 2015 Ida det er desværre slet ikke muligt med den nye fancy fremskridtsreform, som trådte i kraft 1 september. Uanset hvor meget jeg hyler og skriger, så skal jeg starte mit speciale 1 februar 2016 - og ellers er det ud.

Det er slet ikke fedt at være specialestuderende længere.

Før sommerferien havde vi de sædvanlige 6 måneder til at skrive.

I sommerferien beslutter ledelsen sig så for at ændre dette til 4 måneder (og det er absolut uden undervisernes godkendelse....!). Og så lader de ellers være med at fortælle os studerende om det, så vi først hørte om det via rygter midt i september...

• #16   7. nov 2015 Ja....

Der er heller ikke mange af os der opfatter specialet som en fordybelse i et emne vi godt kan lide - det er bare noget bras der skal overstås nu smiley

Kommentér på:
Når specialet falder til jorden....

Annonce