Privat lejer, ingen kontrakt - rettigheder {{forumTopicSubject}}
Jeg har sgu lige brug for noget hjælp her. Sagen er den, at min kærestes far (min svigerfar) er gået bort ret pludseligt og vi står med det hele selv, stort set.
Landet ligger så sådan, at min kærestes far bor til leje, privat, i en lille lejlighed - men det er uden lejekontrakt åbenbart (de var vidst gode kammerater)
Desværre er der ingen af os der kommer særlig godt ud af det med ham udlejeren (han har absolut ikke nogen situationsfornemmelse)
Vi skal selvfølgelig ned og rydde ud i hans lejlighed når det har været igennem skifteretten og lad os bare sige sådan; Der er ikke særlig lækkert i hans lejlighed (der er røget til, ikke gjort rent og rodet) Det jeg så egentligt gerne vil vide, det er: Hvad er vores rettigheder, nu hvor der ikke er nogen lejekontrakt? Kan vi risikere at skulle betale en del penge for istandsættelse osv? Eller kan vi i princippet bare tage derned, rydde lejeligheden og smutte igen, uden nogen form for kvaler? Han har vidst heller ikke betalt husleje for denne måned (hvilken vi synes lyder underligt)
Jeg har prøvet at Google, men jeg må sgu indrømme at det hele er lidt uoverskueligt lige nu. Jeg håber at der måske sidder en "bolighaj" her på HG, der kan hjælpe lidt
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
Og tak for de hurtige svar i øvrigt
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Der kan være tilføjelser - og her gælder mundtlige lige så meget som skriftlige (de er bare noget sværere at bevise) - men aftaler i strid med lejeloven er IKKE gyldige - uanset hvad.
aug 2009
aug 2009
Jeg regner med at han ringer til skifteretten i morgen, så der bliver styr på det med lejligheden, da der er 2½ timers kørsel ned til hans far's lejlighed
Alt det andet du skrevet, ved jeg ikke om jeg helt forstår. Vi er faktisk en smule på bar bund og er rundforvirrede, da der ikke rigtig er nogen af os der ved hvordan og hvorledes med sådan en trist situation som denne.
aug 2009
Og tak for din lange forklaring Birgitta, det gjorde mig meget klogere - alt det var jeg slet ikke klar over
aug 2009
Og ja, jeg tror det bliver rart for min kæreste når han ligesom han sætte sig ned og "trække vejret", jeg tror desværre ikke det er gået op for ham endnu, at han er gået bort - netop pga. alt det der skal ske lige nu Men vi støtter ham jo bedst muligt og har også sagt at hvis han vil have hjælp til noget, så skal han sige til.
Jeg ved faktisk ikke hvornår der er begravelse endnu, men engang i næste uge tænker jeg
aug 2009
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Det kunne måske være jer en hjælp?
aug 2009
Privat lejer, ingen kontrakt - rettigheder