{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.688 visninger | Oprettet:

Privat lejer, ingen kontrakt - rettigheder {{forumTopicSubject}}

Jeg har sgu lige brug for noget hjælp her. Sagen er den, at min kærestes far (min svigerfar) er gået bort ret pludseligt og vi står med det hele selv, stort set.
Landet ligger så sådan, at min kærestes far bor til leje, privat, i en lille lejlighed - men det er uden lejekontrakt åbenbart (de var vidst gode kammerater)
Desværre er der ingen af os der kommer særlig godt ud af det med ham udlejeren (han har absolut ikke nogen situationsfornemmelse)

Vi skal selvfølgelig ned og rydde ud i hans lejlighed når det har været igennem skifteretten og lad os bare sige sådan; Der er ikke særlig lækkert i hans lejlighed (der er røget til, ikke gjort rent og rodet) Det jeg så egentligt gerne vil vide, det er: Hvad er vores rettigheder, nu hvor der ikke er nogen lejekontrakt? Kan vi risikere at skulle betale en del penge for istandsættelse osv? Eller kan vi i princippet bare tage derned, rydde lejeligheden og smutte igen, uden nogen form for kvaler? Han har vidst heller ikke betalt husleje for denne måned (hvilken vi synes lyder underligt)

Jeg har prøvet at Google, men jeg må sgu indrømme at det hele er lidt uoverskueligt lige nu. Jeg håber at der måske sidder en "bolighaj" her på HG, der kan hjælpe lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Privat lejer, ingen kontrakt - rettigheder
  • #2   26. nov 2014 Som Maj-Britt skriver.

  • #3   26. nov 2014 Okay, så vi hæfter ikke for nogen ting ved lejligheden overhovedet? Udover at skulle rydde ud i den, selvfølgelig smiley
    Og tak for de hurtige svar i øvrigt smiley


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
    #4   26. nov 2014 I kan ikke komme til at hæfte for noget, i værste tilfælde kan boet, men eftersom i først skal rydde lejligheden, efter der er sket skifte, ville der være opgjort smiley

  • #6   26. nov 2014 Lejeloven trumfer alt - også evt. lejekontrakter. Altså: du kan ikke indgå en aftale, hverken mundtlig eller skriftlig, som er i direkte strid med lejeloven.

    Der kan være tilføjelser - og her gælder mundtlige lige så meget som skriftlige (de er bare noget sværere at bevise) - men aftaler i strid med lejeloven er IKKE gyldige - uanset hvad.


  • #8   26. nov 2014 Okay, så rydder vi bare hans lejlighed og satser på at der ikke er mere i det. Jeg tror ikke at han har noget af værdi, gæld til offentlige ved jeg ikke, men det får vi vel noget af vide om på et tidspunkt går jeg ud fra? Det var i øvrigt en god information Maj-Britt, den fortæller jeg lige videre til kæresten smiley

  • #11   26. nov 2014 Birgitta - Ja, det er meget interessant, det anede vi så ikke noget om smiley Altså umiddelbart ved jeg ikke om han har skrevet testamente? Den eneste arving der er, er min kæreste. Dog hjælper den ene af hans far's brødre med begravelsen, selvom de ikke har haft den vilde kontakt med hinanden. Jeg ved dog ikke om der er noget at arve, og hvis der er - så tror jeg ikke at det er meget vi snakker om.
    Jeg regner med at han ringer til skifteretten i morgen, så der bliver styr på det med lejligheden, da der er 2½ timers kørsel ned til hans far's lejlighed smiley
    Alt det andet du skrevet, ved jeg ikke om jeg helt forstår. Vi er faktisk en smule på bar bund og er rundforvirrede, da der ikke rigtig er nogen af os der ved hvordan og hvorledes med sådan en trist situation som denne.


  • #14   26. nov 2014 Jeg har lige fået af vide at det er min kæreste der står for det hele, hans onkel forholder sig "passiv" - men har været sød at hjælpe med at finde bedemand, præst og alt det der. Så det skulle der gerne være styr på smiley
    Og tak for din lange forklaring Birgitta, det gjorde mig meget klogere - alt det var jeg slet ikke klar over smiley


  • #16   26. nov 2014 Altså, han har en bror - men de har ikke samme far og der er vidst ingen der har kontakt med ham, så den vej tror jeg ikke der er noget. Den eneste min kæreste har/havde kontakt meget med i sin familie, var sin far - så jeg tror heller ikke der bliver det vilde "drama" på den front.
    Og ja, jeg tror det bliver rart for min kæreste når han ligesom han sætte sig ned og "trække vejret", jeg tror desværre ikke det er gået op for ham endnu, at han er gået bort - netop pga. alt det der skal ske lige nu smiley Men vi støtter ham jo bedst muligt og har også sagt at hvis han vil have hjælp til noget, så skal han sige til.
    Jeg ved faktisk ikke hvornår der er begravelse endnu, men engang i næste uge tænker jeg smiley


  • #17   26. nov 2014 Men det er godt rart at vide at der ikke bliver noget drama omkring lejlighed, det tror jeg slet ikke min kæreste kan overskue. Så det er rart at vi bare kan rydde ud i den og "smutte igen", hvis du forstår smiley

  • #18   27. nov 2014 Da min oldemor flyttede fra sit hus og ikke orkede at tømme det, der fjernede vi de ting fra huset som hun eller vi andre ville beholde, og så kom nogle lokale spejdere og hentede resten - de måtte beholde hvad de ville, mod at de tømte held huset.

    Det kunne måske være jer en hjælp?


  • #19   27. nov 2014 Jeg vil lige forslår det for ham, så kan han tage stilling til hvad han har det bedst med smiley

Kommentér på:
Privat lejer, ingen kontrakt - rettigheder

Annonce