{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

børn før og nu .... {{forumTopicSubject}}

Er godt nok ikke 50´er, men 60´er barn, men der er nu noget om snakken .....

Til alle de børn, der overlevede 1950'erne

Først så overlevede vi at blive født af mødre, der røg og drak under graviditeten.

De tog aspirin og alle mulige medikamenter og spiste tun direkte fra dåsen, men blev aldrig testet for diabetes.

Efter dette traume, blev vi lagt på maven for at sove i en krybbe malet i en lyserød eller babyblå maling med højt blyindhold.

Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller vinduer, og da vi cyklede, vi havde ingen hjelme! For ikke at tale om den risiko vi tog, da vi blaffede.

Som spædbørn og børn kørte vi i bil uden et børnesæde, bil pude, sikkerhedsseler eller airbags.

Vi drak vand direkte fra haveslangen og ikke fra glas eller flaske.

Vi delte en sodavand med flere venner og drak direkte fra flasken og ingen døde af det.

Vi spiste kager, mors boller, hvidt brød, frisk smør og for meget sukker på cornflakes. Vi blev ikke overvægtige af det! For:

Vi var altid UDENFOR og legede!

Vi kunne gå ud om morgenen, lege hele dagen og komme hjem, når gadelygterne blev tændt.

Ingen var i stand til at nå os hele dagen, og vi var OKAY!

I timer var vi i stand til at bygge gocarts ud af gammelt skrammel og derefter køre ned af en bakke og derefter finde ud af, vi har glemt bremserne.

Efter kollision med træer og buske et par gange, lærte vi at løse problemet.

Vi havde ingen Playstation, Nintendo, X-box, ingen video eller dvd, der var ikke 150 kanaler på TV, ingen surround sound, CD-afspiller, ingen telefoner, computere, ingen internet eller MSN. Men vii havde venner og dem fandt vi udendørs!

Vi faldt fra træer og tage, skar os, brød lemmer og slog tænder ud! Og der var ikke nogen der blev sagsøgt eller stævnet for det.

Vi spiste orme og kager lavet af sand eller jord og ormene fortsatte ikke med at leve i maven!

Vi fik luftgevær ved 10 års alderen, opfandt lege og legede med en stokke og tennisbolde, og selvom man sagde, at det kunne ske, så det var ikke så mange, der fik deres øjne stukket ud af spidse pinde..

Vi cyklede eller gik til venner, ringede eller bankede på og nogle gange gik vi bare ind og talte til dem.

Gymnastik havde alle konkurrencer, og ikke alle blev udvalgt, dem der ikke blev det, måtte lære at håndtere skuffelsen…. Utroligt eller hvad??

Tanken om at vores forældre ville være på vores side, hvis vi brød loven var ikke til stede. De var faktisk loven højre arm!

Denne generation har faktisk fået den største risiko-vilje, er de største problemløsere og investorer nogensinde.

For de sidste 50 år har været en eksplosion af innovation og nye idéer. Vi havde frihed, fiasko, succes og ansvar, og vi lærte at tage alt dette!

Hvis du er en af dem:

TILLYKKE!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  børn før og nu ....
  • #1   9. feb 2014 Nu er jeg godt nok fra 1986, men nogle af de ting på listen kan jeg også nikke genkendende til smiley

• #2   9. feb 2014 er fra 1993, voksede op på en gård og min søster og jeg var altid ude og fandt på en masse ting/ulykker smiley

• #4   9. feb 2014 Er 73'er, og har også overlevet mange af de ting smiley

• #5   9. feb 2014 Nu er jeg både ...40'er....50'er.... og lidt ...60'er barn .... ( dengang var man barn lidt længere .) ...... smiley ........ og jeg lever da endnu...mærkeligt nok.... ha ha ha

Og hvor havde vi det sjovt og hyggeligt dengang... smiley .. at være barn i dag.... er dælme blevet besværligt ........ ( det kan jeg bare se , på mine 8 børnebørn )

Og det samme gælder egentligt Hunde........ Det var meget nemmere at have / være.. hund den gang .... dengang så man ikke én eneste hund med gummistøvler og overfrakke.....

• #6   9. feb 2014 Helt enig med Natacha! Er også fra 86.. Vi skal ikke mere end 25-30 år tilbage i tiden før de fleste f tingene på listen stadig var gældende!

• #8   9. feb 2014 Jeg er en 89'er og kan nu også genkende mange af tingene fra min barndom..

• #9   9. feb 2014 Den mest sørgelige tendens i nutidens samfund er, at mange forældre mener at det er tv'ets opgave at lære børn at tale pænt og lærernes job at få børnene til at opfører sig pænt. Det er så nemt at skyde skylden på fejlagtig opdragelse videre.

• #11   9. feb 2014 Altså jeg er 96'er, og jeg kan da også genkende mange af tingene smiley

Har aldrig haft et TV på mit værelse, fik en Nintendo i 2009, byttede den to år senere til en hund (jeps, sådan fik jeg min hund), fik først en computer til min konfirmation, og kun fordi jeg havde brug for den i skolen smiley
    Var ude og lege dagen lang, dog var/er jeg altid meget ude hver dag, da jeg har tre ponyer at passe smiley

Så det er faktisk ikke fordi man skal ret langt tilbage i tiden smiley

• #13   9. feb 2014 Jeg tror også at det største skift på børn kom i 00'erne smiley

• #14   9. feb 2014 Som 76' er er der også rigtig mange ting jeg kan genkende. Og jeg lever og har det fint endnu. Mangler ingen lemmer eller har andre mén fra barndommen smiley

• #16   9. feb 2014 Der er kun enkelte ting, som ikke var normalt i sluthalvfjerdserne, startfirserne da jeg var barn.
    Hvilket er tankevækkende hvad udvikling angår. Det er gået hurtigt de sidste 20 år.

• #17   9. feb 2014 Altså jeg kan da også nikke genkendende til nogen af tingene. Jeg er 95'er smiley Min søster og jeg legede altid udenfor. Det var dog i haven eller i parken lidt fra vores hus, og min mor vidste godt sådan nogenlunde hvor vi var. Vi fik engang en PS2, den blev godt nok ikke brugt ret meget. Jeg bruger heller ikke vores PS3 nu, udover når jeg skal se film. Men altså det med at lege udenfor ændrede sig dog da jeg blev konfirmeret, og fik computer. smiley

• #18   9. feb 2014 Føler mig egentlig lidt priviligeret at have nået at opleve noget af den frihed børn havde før hen.
    Også selvom det var lidt småfarligt.

Vi lavede huler i skoven, fandt småhuse med nedstyrtningsfare og opholdt os der, legede cowboys (kåbøjdere) og indianere med hjemmelavede pistoler og geværer. Børn bankede på, hentede andre børn, flokke fra blokkene mødtes og spillede, legede, blev uvenner, blev venner igen. Fra små til store - om de store holdt øje med os små ved jeg ikke *GG*

Kælke, skøjte uden de voksnes blikke og uro. Rulle ned af bakkerne, klatre i træerne.

• #19   9. feb 2014 Jeg personligt er nu glad for sikkerhedsseler, styrt/ridehjelme, den store opmærksomhed på hvor giftigt rygning er, osv.

En af de ting jeg husker bedst fra min barndom var den der kæmpe berøringsangst der var omkring børn (eller dyr) der ikke havde det godt. Alle viste det, ingen gjorde noget, for " det blander man sig ikke i". Dengang i 80'erne var der vist ingen der havde indberetningspligt, i hvert fald ikke på Lolland....

"De gode gamle dage, mig et vist sted! Det kan godt være de var gamle, men de var satme ikke gode!" Citat: anonym morfar.

• #20   9. feb 2014 Hov - vil lige sige TO ting, jeg aldrig kommer til at savne:

Jod og levertran *GGGG*

• #21   9. feb 2014 jaaa jeg er en årgang 49 og altså ægte 50-60er barn...har væltet på cykel, faldet ned af en bakke med jerngelænder 20 gange kunne min mor høre gong...gong...gong... når hovedet ramte(fik en lussing da jeg var nede, af bar skræk hos moar)klatret på skrænter svømmet i roskildefjord fra jeg var 7 år og havde 3 store søskende, var med på den værste...ohg har ingen-skade taget taget skade taget....ups, er vist helt normal.
    og røg, ja der røg min mor og siden mine søskende far og jeg røg ikke, ryger heller ikke nu. smiley

vores mellempuddel levede af rugbrødsmadder med leverposteg fik to kuld hvalpe der også voksede op på alm. menneskemad.....og der var ikke noget der hed opdrætter uddannelse...skrækkeligt ikk`?

• #25   9. feb 2014 Det er jo et både/og.

Nogle ting var rigtig gode og sunde, en del af dem har vi sagt farvel til.

Andre ting var noget regulært lort, og det har vi heldigvis OGSÅ sagt farvel til smiley

Intet er jo 100% fantastisk hverken før eller nu. Vi kan bare konstatere at det er anderledes og vi er heldige at få lov til at opleve de gode ting, der nu engang ligger i den tid vi har.

• #28   9. feb 2014 Isabelle: Tønder-sagen var rædselsfuld. Men der blev jo indberettet, igen og igen og igen. Her var det myndighederne der ikke handlede. Det er lidt noget andet, end en hel kultur af "ikke se, ikke høre, ikke tale".

• #29   9. feb 2014 Jeg har godt nok heller ikke en fornemmelse af at berøringsangsten hvad angår børn i store vanskeligeheder har forandret sig til et positive.

Det er de små ting folk er mere end villige til at blande sig i. Resten lukkes øjnene for.

• #32   9. feb 2014 En nøjagtig kopi af min barndom. Jeg er 61" og bybarn. Mine børn har fået en barndom nøjagtig som min , dog måtte jeg flytte på landet og få børn der - for byen var for forandret.

• #33   9. feb 2014 Det er tankevækkende som medieudviklingen fuldstændig har lavet om på måden man er ung på.
    Barndommen tror jeg ikke er så forandret som man ofte gør det til - men ungdommen er på få generationer næsten uigenkendelig.

• #35   9. feb 2014 Er en 73er så ja jeg har osse ræset baggården tynd sammen med en MASSE andre børn, leg i træer osv gav blå mærker og knups, meeeen det var bare sjovt...

Kan huske vi kaldte på mor istedet for at ringe til hende, og vi fik 1 krone til snoller en gang imellem. Se det var tider...

Nu er børn foran commen eller deres mobiler, ikke blå mærker fra andet end bordet når de flytter sig rundt....
    Ej min 9 årige datter er udebarn og elsker at lege, kan sagtens lege uden at være på nettet... smiley

• #36   9. feb 2014 Men jeg tror altså også at dem, der er børn nu, er glade for DERES barndom.

At den er anderledes gør den jo ikke nødvendigvis dårligere.

De farer vi blev udsat for virker nu langt ude og børnene bliver passet på på en anden måde - men det betyder ikke at det ikke er farligt at være barn. Det er det bare på en helt helt anden måde.

Der var godt, der er godt. Der var skidt, der er skidt.

Det er dejligt vi kan mindes det, som vi elskede ved barndommen og ungdommen - og det kommer de nye generationer også til at gøre. De ting de husker er bare heeelt anderledes smiley

• #37   9. feb 2014 Som flere andre her i tråden er jeg også 86èr, og jeg kan nu også genkende ret så mange ting. Jeg fik først egen computer da jeg flyttede hjemmefra, fik tv på værelset da jeg var 12 ( min stedfar flyttede ind, og jeg fik hans det gamle), men det var uden kanaler, eller jeg havde stue antenne og så en video.

Jeg var altid " en af drengene" som barn, klatrede i træer, byggede huler i parken, stod på skateboard og rulleskøjter, cyklede ret så meget, spillede fodbold osv osv. Jeg var generelt bare mest udenfor både sommer og vinter.

På sin vis er jeg glad for jeg har fravalgt børn, for jeg ville uden tvivl blive en af de "skrappe" forældre". Jeg mener ikke små børn på 6 skal have mobil, tv og computer på værelset. Hvad andre gør er deres valg, men jeg ville ikke give det til mine små børn.

Mine brødre på min mors side er 13 og 15, og det er kun den store der har egen computer og tv, computeren fik han til hans konfirmation, og tvèt har han selv købt for nyligt, efter at have sparret op til det. Så min mor er nok også bare en af de "skrappe", når det kommer til sådan noget smiley

• #38   9. feb 2014 Jeg er nu 1'er, og jeg har stort set alle de moderne ting. Men jeg har altid været meget aktiv, og har gjort alle tingene smiley Husk nu ikke at skære alle over en kam smiley

Kommentér på:
børn før og nu ....

Annonce