1.064 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Nogen med styr på lejeloven? *LANGT* Nogen med styr på lejeloven? *LANGT*

Ja, sagen er jo den, at vi har haft MANGE problemer med vores tidligere udlejer. Vi laver et flyttesyn og skriver under på, at der er en smule beskidt på badeværelset (maling i håndvasken og kalk i bunden af toilettet), at der er sprunget en pære i ventilationen over komfuret, at der er en revne i en teglsten i køkkenet, at toiletbrættet er i stykker og at vindueskarmene skal have olie.
Nu får vi så et brev hvor udlejer har taget 200 kr pr. time i ti timer, for at se på kalkfjerner virke på badeværelset, og desuden også for en revne i hoveddøren, der altid har eksisteret.

Lejeren der boede der før os flyttede op oven på, og jeg spurgte ham om ikke også det var rigtigt at den revne havde været der mens han også boede der. Rigtigt nok, det havde den!

Den revnede rude havde han taget 500 kr for.

Udlejeren henviser til en email han har sendt omkring denne her rude, som skulle have været indenfor 14 dage efter fraflytning, men han gør først opmærksom på det idet han sender fakturaerne, nogle måneder efter fraflytning.

Jeg ringer til hans mobil og fastnet telefon, og lægger en besked som de ikke svarer på. Sender derfor en email. Vil lige sætte denne udveksling ind:

Hej X, vi har forsøgt at kontakte dig pr telefon (både fastnet og mobil) og har ydemere lagt en besked som du ikke har svaret på. Vær venlig at ringe enten jeg eller Mads op. Vi er noget forargerede og kræver en forklaring.

Hilsen Sabina

Til det svarer vedkommende:

Jeg vil ikke bruge mere tid på Jer. Har hørt lidt af din besked. Det var, som sædvanligt, noget sludder.
I har efterladt en lejlighed med diverse fejl/mangler og et meget beskidt toilet/badeværelse. At det kun har kostet Jer cirka 3.000 kroner skal I være glade for. Hvis jeg havde brugt externe håndværkere ville prisen være meget højere.
Alt er gået efter reglerne, og der er vedlagt bilag til depositumopgørelsen. Se mail og synsrapport.

Svarer så igen (med åben mund og polypper):

Det er meget muligt at du ikke har lyst til at høre mere, men jeg vil stadig gerne se nogle paragraffer, der tillader dig at tage 200 kr i timen i 10 timer, og derudover også, at vi skal betale for det glas i fordøren. Jeg har tilfældigvis en email fra august sidste år, hvor der gøres opmærksom på, at der er den revne i glasset i hoveddøren, samt udtalelser fra T (tidligere lejer). Desuden står der i lejeloven, at det ikke er lovligt at bruge lejerens depositum, til forbedringer af lejligheden. Den skal afleveres i samme stand som givet, og den revne har altid været der. Vær venlig at sende den paragraf i lejeloven, der giver dig ret til, at tage den mængde penge i timen for at sidde og se på kalkfjerner virke.

Hvis du stadig ikke ønsker at tale må jeg samle alt hvad vi har udvekslet af emails og beskeder og tage til LLO sammen med T omkring denne her sag.
Send desuden også omtalte email omkring døren. Der er intet modtaget. Er sikker på at den må lægge under bakken "sendt" på din emailadresse. Det kunne jo være du havde tastet forkert.

Tager kontakt til T pr. telefon, da han flyttede samme tid som os, og han nikker genkendende til, at denne udlejer selv sætter mål for, hvad han kan tillade sig at tage penge for. Bl.a. har han taget penge for at se på skader i T's lejemål (altså udlejers egen lejlighedskompleks!!) og derudover også skrevet, at der vil blive opkrævet gebyrer for unødvendige opkald (EFTER at lejer er flyttet?!)

Vi tager ned til LLO på torsdag.
Men kunne være rart hvis der muligvis lige var en ekspert der kunne komme med en ide til, hvilke dokumenter der skal tages med til LLO, for at få pengene tilbage, om ikke andet så for den revne i døren?


 
Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nogen med styr på lejeloven? *LANGT*
  • #2   22. nov 2011 Du skal have alt jeres konspondance med der ned, jeres lejekontrakt, hvis i har taget billeder af lejemålet både da i flyttede ind og da i flyttede der fra.

    Jeg har lige selv haft LLO inden over mit da jeg har massivt meget skimmelsvamp i hele lejligheden og håber at jeg kan komme herfra med skindet i behold. Min udlejer skal rive hele lejemålet ned da fugten kommer ind både fra loftet og fundamentet i gulvet.


  • #3   22. nov 2011 Maj-Britt: Jeg har forsøgt at finde det selv, men det kræver jo at vi skal have styr på hele lejeloven, både fra vores egen og udlejers synspunkt, og så mange timer har jeg ikke tilovers til at sidde og få styr på det. Det er derfor jeg spørger, om der er nogle der kunne fortælle mig præcist hvad/hvor jeg kunne læse mere specifikt om det problem vi har.

    Sanne: Mange tak for svar, vi fik desværre ikke taget nogle billeder, og mange af problemerne blev diskuteret ansigt til ansigt med udlejeren, men jeg har nogle email, og dem tager jeg helt sikkert med. Også lejekontrakten. Prøver at få fundet synsrapporten. Ved den lægger et sted mellem alle vores papirer smiley


  • #4   22. nov 2011 Der står intet på synsrapporten om, hvor mange timer han må sætte af til udbedringer, ej heller til hvor mange penge i timen. Der står KUN hvilke skader vi godkender er tilstedeværende i lejligheden.



  • #5   22. nov 2011 Fik ikke lige læst helt rigtig kunne jeg se bagefter smiley

    Men han kan godt tillade sig at tage den sum penge for det.. DOG skal han forelægge kvitteringer på alt.. smiley og de skal være udspecificeret med hvad der præcist er blevet lavet smiley


  • #6   22. nov 2011 Altså vil mene han gerne må tage penge for de ting I har ødelagt/efterladt/ikke lavet, men hvordan og hvorledes ved jeg ikke smiley

  • #7   22. nov 2011 Der er en inde på hestegalleri der siger, at han skal være uddannet håndværker og momsregistreret, for selv at måtte ordne det, eller skal jeg have en kvittering på, at fagfolk skal have lavet det. Noget andet er, at vedkommende også siger, at han selv står til ansvar for, at vi modtager en notifikation omkring det vindue, altså via almen post, ikke email.

    Så er jeg lidt mere sikker i min sag smiley


  • #8   22. nov 2011 Jeg mener ikke at LLO tager stilling til hvad tingene koster, men kun de mangler som udlejer mener lejer hænger på.
    200 i timen er vel også en ok pris? I forhold til en håndværker der tager 400 i timen.
    - hvis de vel og mærke er gået til noget brugbart.
    Der skal stå i jeres synsrapport hvis i skal udbedre ruden, ellers kan han ikke hænge jer op på den - mener jeg.

    Han kan godt blive tung at danse med... Det er muligt at LLO giver jer ret, men hvem skal få ham til at hoste op med pengene? Jeg mener ikke de har retsvirkning, medmindre det ryger i retten.

    Men igen, det er snart 3 år siden jeg var igennem en større mølle med min udlejer, og muligvis husker jeg forkert, og ellers også er det måske ændret i mellemtiden.


  • #9   22. nov 2011 hmmm..... tænker kun at LLO vil være de bedste til at hjælpe jer. De har også gode jurister.



  • #10   22. nov 2011 Nu som med....: Hehe jo, selvfølgelig, og er heller ikke tvær over revnen i køkkenet, men revnen i vinduet har eksisteret fra før vi flyttede ind, og 10 timer har han ikke stået nede i den lejlighed, for at kigge kalkfjerner smiley
    200 kr i timen er da ellers en klækkelig sum, for at stå og glo smiley


  • #11   22. nov 2011 Helt enig smiley Men kender desværre ikke reglerne smiley

  • #12   22. nov 2011 Men takker for gode svar alligevel ^^
    Vi tjekker op med LLO på torsdag, og sender lige en email om, at jeg vil have kvittering for hans arbejde smiley


  • #13   22. nov 2011 Det er det jeg heller ikke forstår... Der står bare, at han har måttet lægge badeværelset i blød i kalkfjerner op til flere gange. Og det tog 10 timer, som han har taget 200 kr for i timen.

  • #14   23. nov 2011 Akfisten: Den revnede rude har altid været der. Vi har ikke skrevet under på, at ruden er en skade vi har påført lejligheden. Hverken ved syn eller flyttesyn, så den skal vi da ikke hæfte for? Vi har jo ikke gjort det mod ruden?!
    Det er mange penge når man er studerende!


  • #15   23. nov 2011 You know: men når den så heller ikke bliver noteret ved fraflytning, hvordan skal han så bevise at revnen var der da vi flyttede ud? Det er det der irriterer mig! Så skulle han vel have noteret det indenfor 14 dage efter vi flyttede, hvilket han siger han har gjort pr email. Emailen er aldrig modtaget, og der gøres først opmærksomt på, at han har sendt den, flere måneder efter flytning. Hvordan kan det være vi så skal hæfte for det?!

  • #16   23. nov 2011 Jeg giver ihvertfald ikke efter lige foreløbigt. Hører llo ad, omkring om de synes det er noget vi skal gå videre med, og så må vi se.

Kommentér på:
Nogen med styr på lejeloven? *LANGT*

Annonce