672 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 45 Svar

Erfaring med Pension og var det nemt at vælge Erfaring med Pension og var det nemt at vælge

ja jeg er lidt nysgerrig efter at høre om der er nogen der har fået pension, og om det var et nemt valg for jer at tage.. jeg sidder og skal tænke på om det er pension eller flex jeg skal vælge.. flex job kan man vel stadig arbejde en time eller to om dagen, så kommer man jo lidt ud.. men ved så ikke helt om jeg kan holde til det i sidste ende.. synes det er et svært valg, da jeg jo altid har været en arbejdshest og taget alt det arbejde jeg kunne få.. nu sidder jeg og ikke kan ret meget og skal vende mig til tanken om evt, pension eller flexjob..

hvordan havde i det og er det en lang kamp med systemet...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med Pension og var det nemt at vælge
  • #1   27. sep 2011 Hall, der er noget du helt har misforstået, desværre.

Det er ikke noget man vælger, det er noget man bliver afprøvet, testet og udredt i forhold til. Man har ingen valg muligheder - man får det, man er berettiget til i forhold til det helbred man har...

Du kommer igennem en lang række afprøvninger, der vil afsløre, om du er berettiget til det ene eller det andet - eller ingen af delene.

Så det finder du ud af helt automatisk - men det kan blive meget hårdt og tage meget lang tid, for det er ikke ydelser man bare lige får. Der skal beviser på bordet...

Jeg selv har været i systemet i 8 år, de tre uden forsørgelse - og er stadig uafklaret.
    Jeg er nået til fleksjobansøgningen, det vil sige at revalidering er udelukket.

• #2   27. sep 2011 okay, jeg har nemlig lige været til samtale i torsdags og han sagde at jeg stod til en match 3 i systemet og han ville håbe min læge ville skrive med store fede bogstaver, pension på en LÆ255.. men det er også noget med om jeg selv synes jeg ville have pension eller var interesseret i at prøve at arbejde et par timer om dagen... og så det blev en match 2 som er flex job

• #3   27. sep 2011 Det lyder helt sort. Match 3 er også den gruppe man er i, når man søger og/eller bliver indstillet til fleksjob.

Derudover er det sådan, at lægen under ingen omstændigheder må beskæftige sig med ydelser - han skal udelukkende beskrive helbreddet og funktionsnedsættelser, men ikke arbejdsevne og ydelser. Det er noget jobcenteret skal udrede.

Han kan heller ikke tilbyde dig at vælge om du vil prøve at arbejde nogle timer - det SKAL du. Der er meget få undtagelser fra den regel.

Der skal laves en ressourceprofil - og den indeholder både lægeerklæringer og resultater af arbejdsprøvninger.

Så jeg synes han lyder temmelig frisk ham din sagsbehandler.

• #4   27. sep 2011 Læs om matchgrupper: (link fjernet)

• #5   27. sep 2011 okay, så blev jeg leg lidt glad for der var en der hørte mig lidt.. for hurtig.. som jeg kan læse på det jeg fik med hjem, så skal min læge jo udfylde den Læ255 (mener jeg den hedder) sammen med mig, og hun skal skrive hvad jeg fejler.. og om hun mener jeg skal have pension.. en match 3 står der i mine papirer at det er pension.. men det har jeg misforstået så.. og skal man kæmpe i flere år, så når jeg at blive træt af det inden.. jeg ved godt alle siger jeg skal tage kampen og få min pension, men som sagt synes jeg også det er et svært valg, om det er pension eller flexjob jeg skal gå efter..

CH er det ikke hårdt at være i systemet i så lang tid..

• #6   27. sep 2011 åh okay, så er det derfor han mener jeg er match 3.. jeg har da misforstået det hele.. ja jeg kan ikke finde ud af alt det her med kommunen.. synes godt nok det er et cirkus indimellem..

han mente heller ikke min læge skulle tage stilling, men ville håbe hun mente det var pension jeg var nået til i forhold til min sygdoms situation

• #8   27. sep 2011 Jo for Søren, det er hårdt - selv ikke mine skader og min sygdom har fået mig mentalt så langt ned, som jeg har været i denne periode, hvor jeg sidder som lus mellem to negle, i klemme i systemet. Jeg ønsker det ikke for min værste fjende.

Ja, det er et cirkus, det er der ingen tvivl om - og man bliver desværre nødt til at være skarp som pokker, når man er i det. Det er lidt forskelligt fra kommune til kommune, men nogen steder skal man regne med, at kommunernes muligheder for at få høj refusion står meget højere end den enkeltes helbredsmæssige og sociale situation.

Så vær på forkant, vær kritisk - få ALT på skrift. Også den slags "løfter" som din sagsbehandler er kommet til at give dig.

Hvad lægen angår, så er det ligegyldigt hvad denne mener om pension eller fleksjob. De har intet at skulle have sagt i den forbindelse. Og sagsbehandleren må ikke lægge vægt på det i sin indstilling senere. Så det er sagsbehandleren selv, der skal arbejde for at godtgøre at du er berettiget til det ene eller det andet.

• #9   27. sep 2011 okay, det lyder ikke særlig godt.. pt er jeg også røget så langt ud økonomisk da jeg ikke kan få sygedagpenge.. grunden er at jeg ikke var på job dagen før jeg blev syg og den dag jeg blev syg.. så ingen sygedagpenge til mig.. hmm den har jeg aldrig hørt før.. og ingen kontanthjælp, da jeg jo har et job, og er syg.. nogen der har oplevet det.. og hvor skal man så have indtægt fra??? så ingen indtægt siden 7 måned.. det kan man da ikke byde folk?? eller...

• #10   27. sep 2011 Ja, underligt at en sagsbehandler ved mere om end sygdom end en læge. men sådan er det i dag.

• #12   27. sep 2011 Hall, det lyder da helt tosset. Har du klaget?

Om du er på arbejde på dage eller bare den uge, du er blevet syg i, har intet at gøre med, om du kan få sygedagpenge eller ej. Sygedagpengerettigheden udmåles over en meget længere periode. Jeg kan ikke huske tallene på stående fod, men det er X antal timer over X antal måneder. Ikke noget med hvad du har lavet fra dag til dag.

Med hensyn til kontanthjælpen lyder det også tosset - er du sygemeldt, så kan du jo ikke arbejde. Og er du i matchgruppe 3 og ikke er gift eller har formue, så er du berettiget til kontanthjælp.

• #13   27. sep 2011 nej jeg bor alene med 2 børn.. kan ikke betale udgifter eller købe mad eller noget.. så spurgte jeg dem hvad jeg skulle gøre hvis jeg blev smidt ud af min bolig.. jamen så skulle de nok sørge for mine børn fik et sted at være??? hvad F**** sker der lige for dem..

• #15   27. sep 2011 jeg har arbejdet i mere end 13 uger som man skal også mere.. og fuld tid og mere til.. ja jeg mener jo heller ikke det har noget at sige med om man har være på job dagen før og der er da ingen der tager på arbejde den dag de er syge.. og kontanthjælp kan jeg ikke få da jeg har et job.. har sendt klage da man skal gøre det indenfor 4 uger.. alle siger det ikke kan være rigtigt, men det er så sadan det er.. jeg har arbejdet mere eller mindre hele mit voksen liv siden jeg var 17 år.. så man bliver en smule harm.. har dog været syg indimellem, men altid vendt tilbage til job.. den sagsbehandler jeg snakkede med sagde at der ikke var minimum af timer for flex job, så gad vide hvad han har været ham jeg har snakket med.. for han har da ikke haft styr på det heller..

ch.. jeg bor alene og har ingen formue.. min bil måtte jeg også komme af med.. en gammel spand til 5000 kr men den funkede.. arbejder 55 km væk så skulle have en bil..

• #17   27. sep 2011 jamen jeg har nogle kroniske sygdomme, dog har jeg valgt at arbejde alligevel, selv om jeg har været syg har jeg haft det der hedder en delvis sygemelding, hvor jeg er taget på job det jeg kunne og så fået suppleret op fra sygedagpenge, jeg fik 2 blodpropper i hjernen for 6 år siden så der gik jeg jo et stykke tid også men var af den overbevisning at jeg skulle tilbage på job, det var sejt men jeg vendte tilbage.. nu har jeg fået konstateret leddegigt, men stadig i arbejde.. for et par måneder siden fik jeg en hjerneblødning og har jo så gået sygemeldt siden.. og ved ikke om jeg tør vende tilbage på job..

• #18   27. sep 2011 -MGMGB - Det er ikke korrekt. Der er ikke nogen nedre grænse, selvom de godt nok prøver at presse folk op i tid ved at sige anderledes.

Den logiske grænse ligger på 12 timer, i det arbejdsgiveren højst kan få refunderet 2/3 og derfor kan det ikke betale sig at have en ansat under den grænse.

Men i bund og grund er 1 time nok.. 1 time er nemlig nok til ikke at kunne få tilkendt førtidspension. Der må INGEN resterhvervsevne være tilbage.

• #19   27. sep 2011 Daisie ja lige netop.. det står der også i det brev med afslag.. dem på ydelses kontoret forstår det heller ikke.. men de må ikke give kontanthjælp, når jeg har et job og kun er sygemeldt..

• #20   27. sep 2011 Hall, har du fået svar på din klage?

Det kan være, det handler om din deltidssygemelding - at du faktisk har fået sygedagpenge i 52 uger, som er grænsen.

Det skal de dog give dig besked om.

Kontanthjælp er du berettiget til, den kan de ikke løbe fra.

Uha, du skal være om dig, kan jeg se. Pas på dig selv. Har du nogen til at hjælpe dig med det her?

• #21   27. sep 2011 -MGMGB - Heller ikke det er korrekt. Man SKAL ikke have sygedagpenge, der er nogle ret entydige retningslinjer omkring det.
    Men dermed ikke sagt, at Hall ikke skal have det - det lyder for mig sådan, om ikke andet så efter en af forlængelsesmulighederne, der findes i loven.

Det, man til gengæld skal have, hvis man ikke har formue eller er gift og partneren tjener penge er kontanthjælp.

• #22   27. sep 2011 Nej, det er ikke forskel fra kommune til kommune. Men der er forskellige måder at udøve press på borgerne for at få dem op i tid - jo mere tid de tager, jo mindre koster det kommunen.

Og i en arbejdsprøvningssituation er det altid selvforsørgelse, der er målet - derfor det høje timeantal.

• #24   27. sep 2011 Jo, når man er sygemeldt og er i match 3 - så er man ikke længere i arbejde. Og så er man berettiget til kontanthjælp ud fra de regler jeg har nævnt.

Igen - det afhænger ikke af kommunen. Det er lovgivningen - der er IKKE en nedre grænse for fleksjobtimer, men der er en logisk grænse på 12 timer fordi det ikke betaler sig for arbejdsgivere at ansætte folk under.

Hvis du har fået et afslag på den baggrund, så skal du klage - for det er der ikke lovhjemmel til at give afslag på.

• #25   27. sep 2011 ch.. nej den deltids sygemelding var da jeg havde udbrud i de kroniske lidelser jeg har.. det er nogle år siden, men for at fortælle jeg gerne vil arbejde og ikke bare ligger mig trods diverse sygedomme.. så de har ikke haft de vilde udgifter på mig trods de ting jeg fejler.. jeg har og kan intet få fra det ene eller andet sted.. og jeg har skrevet klager til dem men intet svar endnu.. men sikke en frustration man sidder i, og nej har ikke nogen der kan hjælpe og ved hvad man lige gør.. så jeg er noget frustreret i det her.. troede ikke systemet var så slemt.. flere har sagt jeg skulle gå til avisen, men seriøst så er jeg ikke vild med det.. derfor jeg spørger her om nogen har prøvet systemet og hvad man skal gøre.. har tænkt på advokat, men det koster og hvem skal betale..

• #27   27. sep 2011 Hall - jeg har selv måtte hyre en privat socialrådgiver fordi jeg er blevet kørt rundt ved næsen i så mange år.
    Det koster mig 625 kr. om måneden og er hver en krone værd - også selvom jeg ikke har dem.

Sig til, og jeg skal formidle kontakt. Ihvertfald vil jeg anbefale dig at få en prof til at se på det, for det er helt galt.

-MGMGB - Så længe du kan arbejde bare lidt, så er du ikke berettiget til førtidspension. Til gengæld er det sådan, at der for at par år siden var et retssag i Helsingør, der faldt ud på den måde, at man ikke må få afslag på pension uden at få tilkendt fleksjob. Og igen - timeantallet er fuldstændig underordnet. Har man erhvervsevne tilbage, så er det fleksjob.
    Din kommune handler ulovligt, når de giver afslag på den baggrund. Og det burde der været klaget over med det samme, for den ville give øjeblikkeligt medhold i beskæftigelsesankenævnet - hvis den altså nåede så langt.

Det er et eksempel på kommunal Går den så går den...

• #28   27. sep 2011 Jeg ligger i match 4-5 altså lige imellem, men pension er blevet afvist da jeg er for god til den, men kan ikke få flex fordi jeg er for dårlig til det...
    Min sag har kørt i 11 år snart 12, er træt og led og ked af at blive revet rundt i røven...

• #29   27. sep 2011 Anika, der findes ikke længere mere end 3 matchgrupper, så mon ikke du lander i match 3 ;o)

Har du nogen til at hjælpe dig? Som skrevet før, så er der en klokkeklar dom for, at man ikke må være der, hvor du er - altså mellem fleks og pension. En kvinde har fået udbetalt 485.000 kr. fordi kommunen havde placeret hende der i en årrække.

Så klø på!

• #30   27. sep 2011 http://avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

• #31   27. sep 2011 Har ikke en disse til at hjælpe alle har givet op, kommunen er ikke til at hugge eller stikke i.... Men har snakket med en advokat som gerne vil se på min sag... Og ja ved godt det med den sag hvor hun vandt...

Men mine læger med speciale i ryg har sagt der er ikke mere at gøre, min læge med speciale i arme og håndled har sagt de ikke kan gøre mere, men så går kommunen bare over på det psykiske som at jeg har adhd men uden de negative sider og siger det er skal undersøges yderligere, og min psykiater har sagt det er umuligt for mig at arbejde.
    Har sgu ikke søgt pension pga psyken men pga mine smerter i ryg og arme/håndled...
    Og så er man bare kontanthjælpsmodtager... Hader det som pesten....

• #32   27. sep 2011 Da jeg fik mit match lå jeg mellem 4 og 5... Hvorfor har jeg så ikke fået et nyt match...????
    Vidste ikke engang de havde lavet det om, min søn har lige fået match som ligger mellem 3 og 4..???????

• #33   27. sep 2011 Det er hjørring kommune.. mg, ja jeg har job, men kan jo af gode grunde ikke gå på job, da jeg jo er sygemeldt.. så kan de da ikke sige bare ærgeligt men du kan ikke få penge nogensteder fra, jeg har jo stadig alle mine faste udgifter, har fået rykker anmas, og brev fra en advokat om husleje.. på kommunen siger de jeg skal afdrage, men hvad skal jeg det med, når jeg ingen indtægt har..

• #34   27. sep 2011 Anika - det er meget genkendeligt. Også i min sag kører de den nu over på det psykiske. Dette på baggrund af stress, som jeg har fået mens jeg har været under afklaring. Og så har de nu også inddraget min vægt. En overvægt jeg i øvrigt fik fordi jeg blev tvunget til at tage en prednisolonkur for ikke at miste sygedagpenge... Det gjorde jeg så alligevel...

Så de gør ALT, de kan for at holde os ude af systemet...

• #35   27. sep 2011 Hall - det er fuldstændig forkert, det du udsættes for.

Jeg vil meget gerne hjælpe dig, hvis jeg på nogen måde kan. Måske lige til at få et overblik?

• #36   27. sep 2011 Uha nu blev jeg endnu mere spændt går i øjeblikket og venter på indkaldelse til møde om hva der skal ske nu , så må vi se om jeg for første gang for bøvl med dem , lægen har skrevet at det er ikke er nogen mulighed for det bliver bedre og at jeg på ingen måde kan klare et arbejde med alle de skader jeg efterhånden har så er meget spændt Held og Lykke til jer alle

• #37   27. sep 2011 Hader kommunen og den måde de bahandler folk på, hey de ligger ned lad os lige sparke lidt til dem....

• #39   27. sep 2011 Anika :det der mødte jeg heldigvis kun inden kommune samlægningen der havde jeg en rådgiver der sagde at jeg var uforsvarlig jeg havde børn om jeg da ikke var klar over det smittede og være i systemet ..... osv men siden jeg fik min nuværende har der ikke været noget endnu og jeg har haft hende de sidste 4-5 år så nu må vi se hva der sker .....

• #40   27. sep 2011 jeg har ingen til at hjælpe mig, og tager gerne alt den hjælp jeg kan få, men så længe det koster penge lige pt så er jeg jo mere på den end med på den..

• #41   27. sep 2011 Ja du er så heldig at du ikke har skiftet sagsbehandler, jeg er oppe på 15 forskellige over 10 år... Pga omlægning inden for kommunen....
    Lige så snart man får en god en som arbejder for at ting skal ske og lykkes så får man lige en ny... Viborg kommune er ikke nemme at arbejde med...

• #42   27. sep 2011 *Hall* *>>> Ja men det ved de da osse på kommunen, men der muligheden i at søge fri proces ved advokaterne...

• #43   27. sep 2011 Anika ja jeg ved det godt men tror det var fordi jeg klagede over hende fra den tidliger kommune at hun syntes jeg havde været igennem nok .....
    men jeg kender mange i samme situation som dig så ved det forekommer tit

• #44   27. sep 2011 og hvor søger man fri proces.. mit problem er jo også at skal skrive disse klage papirer, da jeg jo må indrømme at jeg har mistet en del i hjernen, incl hukkommelse, så alt er på papir, ellers kan jeg ikke finde ud af det.. og nej jeg er altså ikke dum hehe.. men klart påvirket i og med jeg har erhvervet mig en hjerneskade af de propper og blødning.. så selvom i tænker hun er da lidt dum, så nej jeg er bare ikke den hurtigste knallert på havnen til at finde ud af hvad man kan og ikke.. jeg har ikke siddet i det system på samme måde som jeg kan høre flere af jer desværre har.. men er glad for at høre om hvad jeg kan og ikke og at det ikke er mig der er helt forkert på den..

jeg tænker også hvorfor tænker de pension, flexjob, når de ikke en gang kan finde ud af hvad jeg skal have af indtægt lige pt..

• #45   27. sep 2011 Men ikke nok med det den følelse af at være lort under en sko er ikke til at ryste af sig så skal man lige prøves igen og igen og igen og så have den følelse af at være endnu mere til grin.... smiley

• #46   27. sep 2011 jeg opfylder jo de første 3 krav for at få sygedagpenge.. det er der jeg synes det virker mærkeligt, for du skal jo opfylde bare et af kravene.. jeg har haft job i mere end de 13 uger og har haft mere end de 120 timer.. så bare der er det nok til jeg burde få det..

• #47   27. sep 2011 Hall - jeg ved jo præcis hvordan det er ikke at have penge til at hyre en prof.

Men jeg kan love dig, at det er dyrere at lade være.

Jeg ville ønske, jeg havde gjort det fra starten, for nu, hvor det er 3 år siden jeg mistede forsørgelsen, så er der altså ikke noget at gøre med mere.

Men jeg bliver NØDT til at bruge de penge på rådgiveren. Ellers har jeg ikke en chance.
    Så det vil jeg endnu engang anbefale dig.

Det burde dog være en nem sag at få forsørgelsesgrundlaget tilbage til dig. Det er helt sort, det, som er sket.

Jeg kan hjælpe dig lidt. Da jeg dog selv sidder i med håret i postkassen så kan jeg ikke gå meget dybt - men jeg vil meget gerne kigge på dine ting for dig, hvis du vil have det.

• #48   27. sep 2011 CH.. vil jo helst heller ikke være til besvær, når du har nok selv.. men hvis du får overskud må du gerne kigge på det.. og ja jeg skal nok tage sådan en rådgiver..

• #49   27. sep 2011 Hall, jeg vil gerne hjælpe dig i gang - og hjælpe dig til at få et overblik.
    Jeg er ikke helt klar op, om du har fået lavet klagen, eller den venter?

Hvis den venter kan jeg hjælpe dig med at lave den, såfremt du er ved at være presset på tid.

Det kræver dog, at jeg ser dine papirer - ser hvad de har lavet indtil nu og med hvilken begrundelse og ud fra hvilken lovgivning de har givet dig afslag på ydelserne.

• #50   27. sep 2011 skal se om jeg kan få en til at hjælpe med at scanne afgørelsen ind, og de andre papirere.. så kan jeg evt sende den til dig i pb senere.. for ville da være super super dejligt.. og takker mange gange for din støtte.. man er jo ikke herre over at man bliver syg, men man føler sig i den grad straffet over at være blevet det..

• #51   27. sep 2011 *Hall* *>> Lige nøjagtig man føler sig straffet fordi man er blevet syg eller har fået en skade...

• #52   27. sep 2011 Hall - det er en aftale. Når du er klar, kan du sende en pb, så får du lige min mail...

Kommentér på:
Erfaring med Pension og var det nemt at vælge

Annonce