Hajer! {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg ved det ikke handler om hunde, men jeg har brug for nogle råd til, hvordan jeg kan bearbejde denne såkaldte og meget underlige "fobi".
HAJER!
Jeg kan hverken se billeder / videoer, læse- eller høre om dem, uden at jeg får billeder i hovedet som gør, at det er meget svært at tale om, og sommetider begynder jeg at hyperventilere.
Bare det at læse om dem gør, at jeg trækker vejret hurtigere end normalt og jeg får en knugen i maven som gør, at jeg straks lukker ned for siden (f.eks nyheder). Bare det at jeg skriver om det nu, giver mig en ubehagelig følelse.
Jeg er sikker på, at det er en fobi og jeg prøver virkelig at se film om dem (korte klip) for at bearbejde det, men det er virkelig op ad bakke.
Jeg bliver helt stiv i kroppen hvis jeg på en eller anden måde, kommer til at læse, se eller høre om dem, og selvom jeg kæmper ihærdigt for, at være rolig, så går det ikke særlig godt.
Nogle der har råd til, hvordan jeg kan slippe af med denne angst / fobi? Skal der mon professionel hjælp til?
Bemærk: Jeg synes hajer er smukke og de skal virkelig bevares i havene.
Og ja, det er tosset, men det hænger mig langt ud af halsen.
nov 2014
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 66
Ja, jeg bliver også forskrækket af dybt, mørkt vand og det, at jeg ikke kan se hvad der er i vente. Kan ikke engang bade i koldt vand længe ad gangen, før jeg bliver bange og får seriøse vejrtrækningsproblemer.
Og ja, jeg ved der findes hajer, men ikke lige i den nærmeste sø, men at bade i havet, er ikke lige mig da jeg har hørt, at der findes sildehajer i danske farvande, og de er ikke lige til at spøge med.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Hajangreb på mennesker er uhyre sjældne.
Statistikken er ret tydelig der.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
nov 2014
Michelle: Tak for dit svar! Jeg kan en sjælden gang godt se et filmklip med dem, men ja, som skrevet tidligere er det op ad bakke, så tror ikke det er vejen frem længere.
Julie: Tja, måske kan hypnose hjælpe. Tak for svar!
nov 2014
Som skrevet, har jeg ikke nerver til det lige pt, men spørgsmålet er, om jeg skal prøve langsomt at læse om dem, vænne mig til deres udseende (som nok er det der skræmmer mig mest, samt de hurtige bevægelser de kan lave, når de svømmer aggressivt) og adfærd mv.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.932
jan 2007
For mig lyder det ikke som noget der lige kan fikses med lidt tip fra internettet, men som noget der faktisk kræver professionel hjælp. Det er jo ikke bare lidt ubehag ala hvad mange oplever når de ser en edderkop e.l.
I øvrigt lidt sjovt, at når vi snakker hunde, så er flooding nærmest et fyord, men der er ingen betænkninger ved at foreslå det til et ukendt menneske med en voldsom fobi?
jun 2011
Desuden er det jo netop ikke flooding at udsætte sig for det, som skræmmer i små mængder og med tiden mere og mere...
jan 2007
Og jo, det er faktisk flooding, når man placerer sig midt i det, man er bange for og så ellers bare venter på, man har vænnet sig til det/symptomerne går væk. TS får kraftige symptomer blot ved at læse om hajer... at se dem i levende live svømme omkring kan da næsten ikke blive andet end flooding.
Og for god ordens skyld - jeg har ikke sagt at flooding altid og under alle omstændigheder er skidt. Blot at jeg synes, der er lidt spøjst, at det er hvad der foreslås på et forum, hvor man ellers er mega kreative med alternativer når det er hundene der skal trænes
nov 2014
Tusind tak for jeres råd allesammen.
Jeg kan sige så meget, at jeg har været i Kattegatcentret, hvor jeg stod lige overfor en sandtigerhaj. Det krævede stort mod fra min side, bare at gå ind i tunnelen, men jeg overlevede.
Da jeg bor alt for langt væk fra Den Blå Planet, er et årskort desværre ikke et alternativ, men tak for idéen. Kunne være man skulle besøge stedet, når jeg engang kommer på de kanter
Jeg må bare starte i de små og tage et skridt af gangen. Prøve med læsning omkring dem og så bygge videre derefter, så må jeg se hvordan det går, og ellers må jeg finde ud af hvad jeg ellers kan gøre.
Jeg takker endnu engang for jeres råd og ønsker jer en rigtig god aften
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.630
jeg har selv en fobi mod edderkopper og de er immervæk svære at undgå i dagligdagen end hajer
Jeg kan gå og holde mig en hel dag, hvis der sidder en foran badeværelses døren, nu bor jeg et sted man må have kat og det har hjulpet en del, da han både dræber den og skiller sig af med liget
nov 2014
Ja, haha! Det har du så evig ret i, at edderkopper er en større del af ens hverdag, end en haj. Din fobi lyder da også ret voldsom Godt du har en hjælpende hånd (pote)
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
nov 2014
jun 2011
Jeg tænker TS er i stand til at flytte sig selv og derfor selv kan vurdere hvor og om hun vil tage derhen eller ej.
jun 2011
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
jan 2007
Nej, mennesker er ikke hunde (men den fundamentale læringsteori er den samme) - derfor må jeg vel stadig finde det lidt morsomt, at vejledningen er SÅ modsat rettet.... også uden at det retfærdiggør kommentarer som den du kommer med her
nov 2014
jun 2011
2) For mig at se foreslog jeg egentlig mere en træningsteknik a la desensibilisering, hvis vi absolut skal sammenligne med hundetræning, som du åbenbart insisterer på. At du læser det som flooding står for din egen regning, det er ikke hvad jeg skrev om.
Jeg kan ikke sige om vejledningen (jeg ville nok selv kalde det forslag?) er modsatrettet ift hundetræning. Dels synes jeg det er en sær sammenligning og dels så har folks forslag været ret forskellig. Men hvorfor kommer du ikke bare selv med de teknikker du skriver om, hvis det er lige det, TS har brug for?
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Pia Callesen har skrevet slip angsten og øvrige bøger ud fra en metakognitiv tilgang.
Det er mest til generel angst, men jeg er sikker på, at teknikkerne kan hjælpe dig til at give slip og når først du mestrer det, ville jeg påbegynde flooding og udfordre dig selv med meget små skridt.
Bøgerne ligger på Mofibo hvor man jævnligt kan få tredive dage gratis, så udover arbejdstiden, er det et næsten gratis forsøg
nov 2014
Hajer!