1.776 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Nytårsdessert Nytårsdessert

Hej

Der er så mange gode mad-freaks herinde (læs positivt!) Det gik pludselig op for mig i crazy tråden, der pludselig blev til en masse guldkorn omkring vaniljekranse.

Vi er nogle faste vennepar, der mødes til nytår, og hver især medbringer noget. Vi skal have en dessert med og har som udgangspunkt ikke adgang til køkkenet, så den skal helst være færdig på forhånd.
Manden og jeg har lidt snakket en god chokoladekage og så et par kugler hjemmelavet vanilje / appelsinis.

Er der nogen, der har en anden brilliant ide?
Den skal indeholde et element, der ikke indeholder gluten som fx is som tilbehør, men jeg kaster mig ikke umiddelbart ud i at eksperimentere med at bage glutenfrit. Alle mine forsøg indtil videre har ikke levet op til min egen tilfredshed.

Eller er der nogen, der har en fantastisk opskrift på isen / chokoladekagen?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nytårsdessert
  • #1   11. dec 2020 Jeg ved ikke, om det er helt off men whiskylagkage, som består af mandelbunde, flødeskum rørt med whisky og så friske hindbær og blåbær på toppen. Jeg elsker den!

• #2   11. dec 2020 Her hjemme laver vi vores egen parfait is, med chokolade stykker i, den smager så sindssyg godt, det er min mors opskrift, jeg må lige se om jeg kan finde den.

Ellers skal vi til at eksperimentere med at lave vores egen skildpadde is smiley

Min mor laver også jordbær is om sommeren, hjemmelavede is er et hit hos os smiley

• #3   11. dec 2020 En gateau marcel, måske?

At bage glutenfrit, behøver ikke være så kompliceret. Særligt ikke hvis det er skærekager, eller meget let bagværk (lagkagebunde, roulader og den slags). Jeg deler gerne ud af nogle fifs, og I vil gøre vedkommende, som ikke tåler gluten, ovenud lykkelig, hvis desserten kan spises af alle smiley

• #4   11. dec 2020 Eller en vandbakkelse, fyldt med en kraftig chokoladecreme og is ved siden af. Vandbakkelser er nemme at lave glutenfrie smiley

• #5   11. dec 2020 https://www.valdemarsro.dk/hasselnoeddekurv/

Kunne også være en mulighed, og så med lidt hjemmelavet chokoladesauce eller bærcoulis/friske bær ved siden af.

• #6   11. dec 2020 Ida: den lyder spændende - den vil jeg meget gerne prøve. Formoder at der er så lidt whisky i at en gravid godt kan smage?

Mathilde: spændende, den vil jeg gerne prøve. Har du tricket til at undgå krystaller?
    Tricket med skildpaddeis er fryse dem inden du knuser dem - så kan du nemmere få delt skildpadderne ud i mindre og bedre stykker.

A: tak - ja for min udfordring er at hun selvfølgelig ikke skal undvære dessert, omvendt har jeg bare så dårlige erfaringer med det og jeg er ikke ret god til at servere noget, jeg ikke selv synes er godt. Sidst med cheesecake lavede jeg bare et par stykker uden bund, men jeg synes det er svært og jeg har helt droppet at bage.

Kirsten: ja det er altid en god klassisk dessert smiley

• #7   11. dec 2020

profilbillede
  • #8   11. dec 2020 Alt efter hvad i skal have til hovedret, så vil en citronfromage måske være en idé?

Det får vi ALTID, for min mand, min søster og min bedste ven, tror deres røvhul falder af hvis ikke man får min hjemmelavede citronfromage til dessert nytårs aften.

Og den er nem, og er frisk efter en muligvis tung forret og hovedret. smiley smiley

• #9   11. dec 2020 Ziva, jeg mener, at det er 1 eller to spiseskeer der skal i. Ellers kan man jo lave dem med forskellige skum i, fx chokolade. Min mor plejer at lave dem som "byg selv"

• #10   11. dec 2020 Jeg ved ikke om der er gluten i Lady Fingers... men jeg har lavet en Tiramisu med Bailey, den laves bedst dagen før, og står så bare tildækket i køleskab ... den smager virkelig godt, man kan evt servere nogle bær til ... eller hvis der er oste elskere så den og 2 gode oste med fx nødder ... Jeg kommer så ikke så stærk kaffe i, hellere lidt mere bailey ...:
    der er flere opskrifter hvis man googler, men tror det var denne jeg brugte :

https://www.anjasopskrifter.dk/showRecipe.asp?recipeID=1893

• #11   11. dec 2020 Der er (selvfølgelig) gluten i ladyfingers (der er gluten i hvede, rug og byg). Men man kan købe gf ladyfingers. De er bare ikke til at opdrive i DK smiley Jeg køber en stak hver gang jeg er i Tyskland, og leverer til min veninde, som er min tiramisu-pusher smiley

Hvor meget er “1 gl Bailey”?

• #12   11. dec 2020 Wow, det er jo ikke til at vælge.
    Gateau marcel, cintronfromage eller tiramisu?!

Jeg tror bare, I skal gå all in og lave det hele, så afhenter jeg gerne nogle rester smiley smiley

• #13   11. dec 2020 Jeg skal lave kransekage og har tænkt mig at lave en lille dessert-kage, der sagtens kan bruges tidligere på aftenen.
    Kransekagebund, passionsfrugtmousse, passionsfrugtgele og krystaliseret hvid chokolade med lakrids. Udseende som en cheesecake.
    Alt er fuldstændig glutenfrit.

• #14   11. dec 2020 Jeg har opskrift på en super lækker kage. Det er en form for nøddemarengs med frossen chokolademousse i. Der er intet hvedemel i. Vi har lavet den til dåb for mange år siden og skal lave den igen til konfirmation til april. Den er super super lækker og skal bare opbevares i fryser og tages op en halv times tid før den skal spises. Kan evt serveres med noget passionsfrugtcoulis til.

• #15   11. dec 2020 Louise - opskrift, tak smiley

• #16   11. dec 2020 Jeg prøver. Håber du kan læse den. Det er en gammel nusset kopi. Du får én side af gangen.
    1:2

profilbillede
  • #17   11. dec 2020 2:2

profilbillede
  • #19   11. dec 2020 Nøddekurven kan sagtens piftes op, lav den f.eks. i en lille cirkelform og lav mange af dem. Så kan du lave din hjemmelavede is, måske to flødeisvarianter og byg dem op lag med nøddebunde imellem. Server på bærcoulis og læg en lille ske med en klump sorbet på tallerkenen.
    Eller lav dem som aflange streger, og mens de er varme så kan du lægge dem hen over en ske så de tager facon derefter. Så kan du servere en klump is i dem på tallerkenen.
    Du kan også servere isen i et højt flot glas eller et et lavt flot glas og så bruge en nøddecirkel som låg, smør en anelse smeltet chokolade på midten, så kan du lægge en skefuld af en eller anden mousse på toppen eller et jordbær etc.
    Fordelen er at man kan lave nødde- eller mandelbunde/kurve etc. i forvejen, så skal man bare arrangere desserten, når den skal på bordet.

• #20   12. dec 2020 Cheesecake, cheesecake, cheesecake smiley Elsker cheesecake smiley

Jeg laver den med lagkagebund. Så bliver den ikke så bastant. Mon ikke bunden kan laves glutenfri? Evt lavet som portionsanrettet i glas.

Eller pavlova med en masse frugt og råcreme til smiley

• #22   12. dec 2020 Søren: er lidt mere ambitiøs end det smiley

• #23   12. dec 2020 Dorthe: oh yes og det er nærmest en livret. Elsker citronfromage, men tænker at alle i omgangskredsen kender lemon lime cheesecake og citronfromage, så tænkte at jeg ville opgradere lidt med noget nyt i anledning af årets sidste dag. smiley Men det er verdens bedste dessert

• #24   12. dec 2020 Ida: mindre end 0.1 spsk tænker jeg nemt at man kan servere - det kan umuligt påvirke bogen udvikling hos fosteret.
    Jeg har kun en enkelt gang lavet hjemmelavet lagkagebunde, men det gik ret fint. Det kunne være et godt spændende bud og det kræver ingen forberedelse overhovedet på selve aftenen

• #25   12. dec 2020 Hanne Mmm den ser god ud men jeg har bare 0% succes med Tiramisu. Det bliver for vammel, for vådt, for tørt smiley det er åbenbart kun en glæde jeg skal nyde hos andre

• #26   12. dec 2020 Cheesecake er lækkert ja - jeg elsker den med krumblebund, citron i selve ostedelen og kirsebærgel øverst. Kan pyntes med “guldflager”.

• #27   12. dec 2020 Funke: gerne - elske at bage men kan slet ikke spise det i samme tempo, så jeg søger tit hjælp til stop madspild. Særligt fordi jeg elsker nybagte boller, men jeg gider kun spise 1-2 og det er simpelthen umuligt at bage under 8. Så bliver dejen alt for træls at arbejde sammen med.

• #28   12. dec 2020 Ellers fik vi fra bageren godt nok sidst en kage med brownie bund og citronfromage oven på. Imellem de to lag en lille smule hindbær syltetøj. Den var også eminent. Den tunge kage sammen med det syrlige er altid godt.

• #29   12. dec 2020 CH det er smart, kreativt og hvem elsker ikke passionsfrugt

• #30   12. dec 2020 Louise - den ser spændende ud. Glutenfri og ligner noget jeg ikke kan få til at gå galt.
    Er den så sød, så man bør servere is til?
    Er vild med at det hele kan overstås dagen før.

• #31   12. dec 2020 Kirsten: du er helt sikkert en af de kreative i er køkken smiley jeg er vild med det! smiley
    Det er også en dejlig nem glutenfri dessert.

• #32   12. dec 2020 Linda - jeg får bare lavet rigeligt cheesecake, men hvis du har en vidunderlig opskrift laver jeg gerne en cheesecake en af dagene bare for at være sikker på ikke at tabe mig i december

Pavlova er en god kage, men synes den hører til i sommeren hvor frugterne smager lækkert og nogle af dem kan være danske. smiley

• #33   12. dec 2020 Ziva den spises faktisk semifrossen som en slags mousse-is, så du skal ikke servere is til. Så hellere en let syrlig coulis til. Fx passionsfrugt eller hindbær. Jeg synes bestemt ikke at den er oversød.

• #34   12. dec 2020 Tina lyder lækkert og så bliver det vist ikke nemmere smiley men ville gerne gøre lidt mere ud af det denne dag.

• #35   12. dec 2020 Ginne at lave kage med citronfromage lyder som et spændende eksperiment smiley jeg vil kigge på det i en weekend i januar.

Louise: jeg laver en med hindbær - tror du, at det gør meget at erstatte cognac med Baileys? Er ikke nogen stor fan af cognac og ville aldrig få brugt flasken.

• #36   12. dec 2020 Ziva det tror jeg bestemt godt du kan gøre og med fordel.
    Må indrømme at fordi der er en del børn, så er det uden sprut her.

• #37   12. dec 2020 Key lime pie, men det har du nok allerede prøvet med din kærlighed til cheesecake smiley

https://www.glutenfreepalate.com/easy-gluten-free-key-lime-pie/

profilbillede
  • #39   12. dec 2020 Louise: ja det overvejede jeg også, men det giver en god smag, og vi har børnefrit nytår.
    Ellers prøver jeg at bage en med og uden Bailey. Har lidt tid til at øve mig i

Funke: har aldrig prøvet en version med kondenseret mælk. Det kunne være jeg skulle lege med den en af dagene bare fordi den ser lækker ud og alt med lime smager fantastisk.
    Elsker sure kager, det fjerner alt det kvalme, som jeg ret hurtigt synes kage bliver.

• #40   12. dec 2020 En key lime pie kan godt blive for sød, så man skal også være lidt skarp og nogle gange er det godt med lidt mere lime i. Jeg ELSKER den! Den er på højde med cheesecake og jeg må tilstå at cheesecake er noget af det bedste der findes

• #41   12. dec 2020 Jeg gad godt at smage det med rigtig Key lime..

• #42   12. dec 2020 Det var slet ikke gået op for mig at der var noget, der hedder Key lime, indtil jeg lige søgte. Uhm, det kunne være lækkert smiley

• #43   12. dec 2020 Yeah særligt med kondenseret mælk. Det er noget utroligt sødt snask

• #44   14. dec 2020 @41: Det smager helt fantastisk med de rigtige Key Limes smiley Jeg fik det for nogle år siden da jeg var i USA og på en fin restaurant. Amerikanerne kan bare et eller andet med kager smiley
    Sørens forslag med regnbueisen behøves ikke være uambitiøst smiley HJemmelavet regnbueis med italiensk is og lækkert og flot tilbehør kan være ret festligt smiley

Kommentér på:
Nytårsdessert

Annonce