4.052 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 125 Svar

Så stod naboen der Så stod naboen der

Jeg bor i rækkehus, og til leje. Jeg har boet her i over 10 år og er pt så mættet.
De naboer jeg har pt er ikke de mest stille naboer og jeg bor i en konstant irriterende støj. Men der er børn i begge hjem, og jeg forsøger virkelig at være overbærende.

Her i formiddags prøvede jeg så, at jeg kom ud fra badeværelset efter badet og så en af naboerne på vej ind i min have. Måtte hoppe tilbage til badeværelset, da jeg ikke lige var påklædt. Ikke noget kønt syn. Men jeg havde nu heller ikke lyst til at vise alle " herlighederne" frem.
Hvad hun ville ved jeg ikke, for hun var jo væk da jeg havde fået tøj på.
Spørger hende en dag, hvor det kommer til at passe med jeg ser hende.

Heldigvis var Albert indenfor og min låge er møj besværlig at få op.

Hvordan overlever andre i rækkehus?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så stod naboen der
  • #1   14. jun 2020 Jeg ville blive tosset, man må ikke gå igennem andres haver for at komme til den næste..

Børn ville jeg til dels kunne se igennem fingre med gjorde det, men ikke en voksen.

• #2   14. jun 2020 Man kan ikke gå fra min have til andres. Hun kom kun ind til mig hvis det var. Da jeg havde fået tøj på, var jeg ude og se om der var kommet noget over i min have de ville hente, men det var der ikke.
    Havde der været det, havde jeg nok også fortrukket at de var gået over på den anden side til min fordør og ringet på. De ved alle godt at jeg har hund.

• #3   14. jun 2020 Du har ikke mulighed for at sætte hegn op? Måske noget rimeligt højt hegn så du fik mere fred fra både børn og voksne?

Jeg skal flytte i mit første rækkehus i august, glæder mig! Men noget af det første der skal ske er et et relativt højt hegn smiley Hegnet er til hunden, højden er til mig smiley

• #5   14. jun 2020 Vi endte jo med at købe hus, fordi jeg ikke kan fungere så tæt på andre mennesker (sikkert pga min autisme). Vi endte jo med at bo mange forskellige steder til leje, i lejligheder og rækkehuse. Intet fungerede.
    Vi har boet i eget hus siden 2012, og har en grund der er lukket hele vejen rundt, og med lås på indvendig side af lågen, så folk ikke kan komme ind.
    Dét har virkelig givet ro på, på mange fronter. Både i forhold til ro og fred fra andre mennesker i forhold til min angst. Og til ikke at skulle være nervøs for at nogen kommer til at lukke hundene ud, eller værre endnu (efter vi fik Elvis = vagtsom) kommer til at gå ind, uden jeg lige er der til at tage i mod.

• #6   14. jun 2020 Jeg oplever heldigvis ikke noget her hvor jeg bor eller da jeg boede hos min mor. Men vi er så også heldige at vi ikke bor ved børnefamilier og at vi begge bor i enden af vores rækker smiley
    Dog er der ved min mor en cykkelsti rundt ved hendes have og hun bor lige op ad skolen, så der er en del børn rundt omkring, primært i frikvarterene og lige inden og lige efter skole, men aldrig noget der har generet.

Her hvor jeg bor nu, er vi nok dem der larmer mest, men jeg har aldrig hørt for det, så jeg satser på at det ikke er noget der er generende, vi forsøger dog også at tage hensyn smiley
    Vi høre da af og til børn fra nogle af villaerne omkring os, eller de andre hunde der bor i vores lomme (eller som kommer gående på gaden, så de lige skal diskutere med lucky hvem der må være på fortorvet, men så ryger lucky ind) Men aldrig noget der er generende.

Her kan man heller ikke bare lige gå ind i vores have, for vi har en låge, man kun kan åbne indefra, det vil sige du kan godt udefra, men så skal du have din arm ind igennem hækken og have fat i den. Det gør vi selv tit, men hvis du ikke ved hvor låsen sidder, er det ret besværligt smiley når du så har fået åbnet lågen er der et hegn du skal hoppe over, for ellers kan hundene bare klemme sig ud under lågen. Og så har vi en høj hæk hele vejen rundt smiley

Jeg er helt enig i, at hvis man har smidt en bold over hækken eller lign. ved et uheld, så går man pænt hen og banker på og spørger om man må hente den eller om personen lige vil hente den for en smiley

• #7   14. jun 2020 Jeg er nu lukket godt inde. Men der er en låge i højre hjørne af gave så jeg kan komme ind med græsslåmaskinen. Den låge er ud for mit soveværelsevindue, så der er frit udsyn hvis man står helt henne ved lågen.
    Håndtaget er røget af udenfor, så man skal have hånden over eller ind gennem hækken for at åbne den. Stolperne til lågen sidder ikke godt fast, så man skal have et ordenligt tag på den, for at kan åbne + en tyk gren der kan drille. Så tror at enten så hun mig, eller også smuttede hun fordi hun ikke kunne åbne. Hun havde også datteren med.

Jeg har så meget støj. Til den anden side bliver jeg af og til vækket kl 5.15 fordi mor og datter skriger og hyler af hinanden eller smækker med dørene, eller også skal jeg høre på, at hun har kæresten på besøg. Børn der løber og aldrig går henover gulvende.

Lige pt er jeg ved at blive idiot af at bo her.
    Jeg har bare ikke andre muligheder smiley

CF her var det ikke bare et barn, men også moren

• #9   14. jun 2020 Åh sådan et sted har jeg også boet. Det var dog en lejlighed i et ældre hus, der var lavet om til flere lejligheder.
    Vi var så glade for at bo der i starten. Men så begyndte drengen og hans mor at råbe og skrige kl tidligt om morgenen, så jeg ikke kunne sove inden jeg skulle op på arbejde, og gik med ondt i maven, for jeg vidste ikke helt hvad der skete (jeg ved at de havde en fra kommunen ude, så de fik hjælp til hvad end det var. )
    Heldigvis fik vi jo så muligheden for at flytte herud, hvilket også gav os en større have, så det var ren win/win for os.

Jeg har også boet i en ungdomsbolig lige ovenpå et festlokale engang. Vores trappe var udenfor, så når jeg skulle ned med Lucky for at nattisse i weekenderne, skulle jeg ofte først have unge fulde mennesker til at flytte sig fra trappen for at komme forbi, hvilket ofte endte i at de skulle snakke i ti år.. Dengang havde jeg slem angst og depression, så det var virkelig grænseoverskridende for mig. Der var altid fest larm om natten, så man ikke kunne sove i weekenderne. Det var virkelig heller ikke fedt, men der var ikke festlokale da vi flyttede ind, så i starten var der jo bare skønt.

• #11   14. jun 2020 Haha krumme jeg må kun have en hund og Albert gør ikke jobbet som vagthund ret godt smiley vi kender fint hinanden her, så hun kunne jo gå på den anden side og ringe på min dør. Hvad hun ville her, aner jeg ikke.

Det hele fylder rigtig meget lige nu. Jeg gider heller ikke rende sammen med mine naboer. Jeg er også rigeligt social uden.
    Jeg bliver helt ked af det inden i, når jeg ser bilerne er hjemme. Der er altid bump i gulvene når jeg er indenfor og udenfor råberne ungerne HEEEEEEJ bare jeg tænker på at åbne døren

• #12   14. jun 2020 Har forsøgt at smide et billede op af min låge i hækken, men jeg kan ikke få lov

• #14   14. jun 2020 Hahaha - herude på landet er vi meget værre! Vi vader ud og ind af hinandens haver og huse - også når ingen er hjemme - vi deler hunde og katte, værktøj, havetraktorer, trailere osv.

I love it!

• #17   14. jun 2020 Hjemmegående, det er i sikkert også ret enige om, at det er okay smiley

Her har jeg aldrig givet udtryk for, at man bare må vade ind på min matrikel eller at jeg gider være involveret i deres privatliv mere end højest nødvendigt. Deres problemer, deres sexliv og hvad ved jeg fylder lige så meget hos mig som hos dem selv smiley

Den ene af naboerne som har det barn hvor jeg skal vækkes tidligt om morgenen kommentere sjovt nok på, hvis hun kan høre Albert. Han stod og pev den anden dag hvor jeg havde min fordør til at stå åben og jeg havde været så fræk at gå over med noget affald. Havde døren været lukket havde han ikke sagt et pip. Det var kun fordi han fik ondt af sig selv over, ikke at komme med.

• #18   14. jun 2020 Elvira
    Jeg føler med dig. Det er som om, eller det er sådan jeg føler det, at jeg skal kunne rumme folks børn. Det kan jeg også, men der er også grænser.
    Jeg har haft mit liv med små børn, så jeg behøver ikke naboens.

• #19   14. jun 2020 Vi har haft det hele, imens vi boede i rækkehus(e)
    En genbo, som stod og sniffede pulver på rækværket søndag morgen, en far, som skreg og bandede af sine børn he-le tide og spille banjo i haven klokken 3 om natten, en psykisk syg, sød dame, som spillede orgel og græd sig selv i søvn, den sødeste gamle dame, som passede vores tomater, og en fordrukken gammel dame, som erklærede os krig, fordi vi kontaktede den forkerte ekssvigerdatter, da hendes hund var låst ude i haven og gøede i 5 timer, imens naboen var på værtshus.
    Nu har vi købt et hus og kommet ud af det sociale boligkvarter smiley

• #20   14. jun 2020 og det er mig der bor i ghettoen smiley

jeg havde ikke klaret en uge med de naboer i beskriver lol

Vi har Jens og Hans og to enlige mødre plus en afrikaner som er mega hjælpsom og tilbyder alt fra at lave cykler til at gøre rent

men det er heller ikke se blokke vi bor i der skal rives ned i 2021 ...

hvor er det nogle vilde naboer i beskriver.. Jeg går ud fra deres slags bor derovre hvor der rives ned og bygges et stort center... kæft man kan være uheldig.

Jeg har før boet et sted hvor jeg havde fælles indgang med en pusher... Det gav en række uheldige situationer lol

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
    #21   14. jun 2020 Undskyld for at lige skifte emne.

Krumme.. nye Krumme hjem? jeg er bare meget nysgerrig på hvilken krumme variant man taler om smiley

• #22   14. jun 2020 Vi boede i rækkehus for ti år siden. Med en høj hæk gik det fint.
    Der var ingen, der frivilligt gik ind til hundene smiley

• #23   14. jun 2020 Malene jeg har boet her for længe, så de ved at Albert ikke er så farlig smiley

Hækken er høj og der er forskellige beplantninger og stakittet er blevet lukket helt af så man ikke kan kigge ind gennem, men jeg er nød til at have lågen.

Jeg spørger hende en dag jeg render på hende. Uanset om datteren havde smidt noget herind eller ej, så vil jeg gerne de spørger først. Jeg kunne jo også ligge og slikke sol.

• #24   14. jun 2020 Hvor er jeg glad for, at jeg bor på landet, når jeg læser sådan noget. Og her er det altså heller ingen, der bare går ind. Mit hegn, min låge og mine hunde indbyder ikke til det. Min låge er besværlig at åbne udefra, når jeg er hjemme, og det er bevidst. Jeg vil ikke have nogen til at lukke mine hunde ud ved et uheld, eller ved et uheld gå ind mens hundene er omme bagved.

Jeg ved ikke hvor udbredt, det er på landet mere bare at gå ind hos hinanden, jeg går bestemt heller ikke bare ind hos andre. Men hvis det kan fungere til alles tilfredshed, så er det da fint. Bare det bliver respekteret, at ikke alle ønsker det.

• #25   14. jun 2020 Lene - Da jeg boede på en gård gik venner og familie bare ind og råbte hallooooooo når de kom på besøg smiley

• #26   14. jun 2020 Da jeg flyttede til Grindsted fik jeg et SHOK første gang jeg skulle have håndværker ud. Det foregik ved at de gik ind imens de bankede på døren og sagde, "Halloooo?"
    Shit jeg fik lært at låse min dør HELE TIDEN efter det!

Så jeg tror gerne på at man har en anden holdning ude på landet...

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#28   14. jun 2020 Oh wow.. det ligner en bjørn! smiley

Tillykke med den kommende nye vagthund, jeg er sikker på den bliver effektiv smiley

Her har jeg fået en dræber piranja hvalp i lære som skødehund smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#30   14. jun 2020 En lille boxer baby selfølgelig smiley

• #32   14. jun 2020 Haha A-S. Her risikerer folk nogen gange næsten ikke at komme ind, hvis de banker på, fordi jeg er så vant til, at folk bare vader ind og råber - at jeg bliver totalt overrasket hvis folk banker... og så oveni ikke selv bare går ind bagefter

• #33   14. jun 2020 Jeg har også børn boende til begge sider. Og en masse af deres ting ender i min have, inkl. ting jeg IKKE vil have her, såsom balloner etc. Vil de have det igen, må de jo spørge pænt, eller passe bedre på deres ting.
    Jeg har investeret i stort og meget dyrt hegn, for at sikre mit privatliv, og hundens sikkerhed, så godt som muligt. Og så virker det også som støjværn.

I mit hjem vil jeg have lov til at være nøgen, når det passer mig. Jeg vil IKKE have uanmeldt besøg, overhovedet.
    De kan larme som de vil, til kl. 02.00, så skal der være ro ...
    Jeg er vant til larm fra børn, da jeg bor ret tæt på en skole, så det er baggrundsstøj.

Den værste støj er den enerhverende støj fra de skide trampoliner der sættes op overalt ... så langt fra ungernes egne huse, og så tæt på naboernes som muligt, da de heller ikke selv kan holde larmen ud.
    Fordi trampolinerne placeres op af skel, så kan ungerne se ind, i naboernes have, og dermed kompromitere disses privatliv.

Jeg er kommet dertil, at hvis ikke deres unger kan tåle, ved et uheld, at se mig rende nøgen rundt, så må de flytte trampolinerne.

Sidste sommer havde jeg ikke fået låst hoveddøren, mens jeg tog en lur (gør jeg gerne i de varme timer, da vi så kan være aktive i de kolde). Skye var stadig kun en baby.
    Jeg vågner ved, at jeg kan se 2 skygger i mit soveværelse, og høre dem, gå på gulvet, forbi sengen, og ud af havedøren (jeg kan ikke rigtig se noget, uden briller, og de ligger i den anden ende af soveværelset, så Skye ikke slæber dem med ud i haven, og æder dem.)
    Mit nervesystem kan slet slet ikke holde til den slags chok. Jeg havde ikke tøj på, og jeg klarede ikke situationen specielt godt.

De skulle nok bare hente noget, som var smidt ind i haven (jeg fandt aldrig rigtig ud af det ... men det er mest sandsynligt).
    Jeg fik aldrig snakket med deres Mor om det, selvom hun jo må have sendt dem. Måske de fik et chok også, og hun har lært, at de ikke skal sendes herind ...

Skye accepterer sådan noget nu, men om hun bliver ved, ved jeg ikke (tror jeg).
    Var de kommet mens Kia levede ... så ville det kunne have været et meget meget stort problem.

Da de gik, lukkede de ikke døren efter sig, så jeg havde Skye rendende rundt på en stærkt trafikeret vej, som jeg skulle ud at hente hende på, halvt påklædt.

Nu er alle indgange børnesikrede. Det er træls, at det er nødvendigt.

I mit hjem vil jeg have mit privatliv i fred, det burde ikke være så svært at forstå.

Det er ufatteligt, at det kan blive nødvendigt ligefrem, at pointere det.

• #35   14. jun 2020 sikke dog en opførsel.... styr dog lige de børn... smiley

• #36   14. jun 2020 C F - Det kan være det er ligesom det med at mekanikerens bil altid er i stykker fordi han laver alle andres smiley

• #37   14. jun 2020 Jeg forstår heller ikke hvis man bare går ind i haven. Gå til min hoveddør og bank på. Min husleje, min matrikel.
    Jeg er blevet vildt lydsensitiv. Jeg kan ikke klare unødvendige lyde mere og jeg tror det er fordi jeg går i konstant støj.
    Jeg har ikke haft det sådan før, men har talt med nogen om det, og vi har talt om, at det kunne være muligt derfor.

Synes sgu det hele er svært at være i og har da været gået grædende afsted med Albert for at få ro

• #38   14. jun 2020 Har du ikke mulighed for at flytte? Jeg har helt ærligt svært ved at se det forkerte i, at man lige henter sin Bold eller andet. Det er vel netop for IKKE at chikanere, at man ikke ringer på

• #39   14. jun 2020 Nej. Der er kun rækkehuse her og omegn. Er skrevet op et andet sted også, men det er etage byg.

Jamen jeg gider ikke der render folk ind pga hunden og i tilfælde af, at jeg sidder og soler osv.
    Albert er voldsom når der kommer gæster.

• #40   14. jun 2020 Åh nej, hvor lyder det bare forfærdeligt smiley
    Så bliver ens egen situation lige sat lidt i perspektiv - jeg er ved at blive en smule skør af at bo i min lejlighed, men der er absolut ingen problemer, jeg bor blot i en lillebitte ungdomsbolig/skotøjsæske.

Jeg kan så godt følge din pointe i #37! Der skal mindre og mindre til, for at det rykker i flossede nerver. Især det dér med lyd. Jeg har også et stort behov for at få RO når jeg kommer hjem, og det er jo virkelig virkelig vigtigt at få opfyldt for at man fungerer optimalt resten af tiden. Til sidst går man vel i en eller anden stresstilstand konstant.

Ens hjem er et helle - og det IKKE fair at gå og føle sådan, som du gør smiley

• #41   14. jun 2020 Synes bare det er et svært emne at tage op med dem som larmer. Jeg føler bare det går mere og mere udover min lyst til at være her.
    Jeg elsker mit hjem, mit frirum. Jeg elsker at være alene og gøre hvad jeg vil. Om så jeg vil ligge i sofaen hele dagen.
    Jeg vil gerne være hjemme, men kan ikke holde ud og være her

• #42   14. jun 2020 Lige angående at hente sin bold - der kan selvfølgelig ske fejl og misforståelser især hos børn, men generelt synes jeg det er dybt forkert. Det er da lige så grænseoverskridende og forkert som at gå uinviteret ind i en fremmeds hjem?

Det kan ske, hvis man har en klar aftale om hvordan og hvornår. Ellers er det på alle måder uacceptabelt. Men det er da lidt sjovt, at der måske er noget kulturelt/geografisk som gør, at vi har helt forskellige holdninger til det.

• #43   14. jun 2020 Men troede faktisk bare det bare var mig der var bims og for følsom, men kan se at jeg ikke er ene om at have de følelser.

• #44   14. jun 2020 Du er bestemt ikke bims, vi har alle forskellige grænser men det er helt i orden at have brug for ro og frirum smiley
    Og det er jo ikke unfair at naboerne bør holde støj på et moderat niveau og tage hensyn når man netop bor tæt.

• #45   14. jun 2020 Er i hvertfald blevet mindre tolerant med de her naboer kan jeg mærke smiley

• #48   14. jun 2020 Altså jeg er født og opvokset i Odense i villakvarter. Vores naboer for dengang fungerer stadig som min reservebedste og inviteres med til alle fødselsdage mm. Også mine børns. Vi rendte da også dengang på kryds og tværs mellem haver - det samme når jeg besøgte veninder mm. Man vidste selvfølgelig godt, hvem man måtte rende hos - men det måtte man da hos de fleste. Ingen dør jo af at se nøgne mennesker der solbader. Synes faktisk det er lidt ærgerligt at læse MIN matrikel så mange gange.

• #49   14. jun 2020 Tror ikke jeg ville trives i et rækkehus.
    Her er 100 meter til nærmeste nabo og et godt læbælte, så jeg kan sagtens gå nøgen rundt både ude og inde smiley

• #50   14. jun 2020 Hjemmegående, det er jo også helt okay for nogen, at man kan komme og gå som man gerne vil smiley
    Det er bare ikke mit behov.
    Jeg har brug for mit space, og det er hvor jeg bor. Mine tætte går ind her, men mine naboer er ikke mine tætte

• #51   14. jun 2020 Vi snakker med vores naboer. Seriøst, byd dem på en sodavand eller øl en dag. Man skal selvfølgelig have lyst til at være social, men det at man prøver at komme hinanden ved og lære hinanden at kende, gør det meget nemmere at snakke med sine naboer. Børnene leger sammen her og når den enlige mor med 2 større børn har aftenvagt, så ved ungerne de kan komme over til os, hvis der er noget galt. Den anden dag skød en anden nabo fyrværkeri af kl. 01.30 lige uden for min have i sin brandert. Selvfølgelig blev jeg gal og forskrækket, men han var mega flov og undskyldte mange gange dagen efter. Så det gør han nok ikke igen og så det er forhåbentlig klaret uden konflikter.

Stik da ind til naboen og spørger om hvad hun skulle i din have og fortæl at du gerne vil have at de banker på hoveddøren en anden gang, da du er bange for hunden løber ud.

• #52   14. jun 2020 I vores opgang snakker vi tit om børnene larmer. Jeg er stor fan af den løbende dialog.

som forælder kan man ofte ikke høre det selv

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#53   14. jun 2020 Undskyld igen.. sidste spam af tråd, jeg lover.

Ham her Krumme.

profilbillede
  • #54   14. jun 2020 Stella. Jeg har brug for mit eget selskab når jeg er hjemme. Jeg er meget social i min hverdag og har sandelig brug for alenetid.
    Jeg har ingen hjemmeboende børn mere, så her finder de ingen legekammerater alligevel.
    Den ene nabo er meget social og det er hendes børn også. Kan knap nok trykke håndtaget ned før de råber over hækken eller står ud af lågen. Det er ikke mit behov.

Jeg vil spørge den anden nabo, om hun manglede noget i min have. Men invitere dem ind, nope smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

#56   14. jun 2020 Vi har købt en lås til havelågen og sat ekstra hegn.... netop fordi folk ikke helt forstår man ikke bare går ind i andre folks haver.

Jo du gør, han er fra RH. smiley

• #57   14. jun 2020 Der skal jo være plads til det hele. Min nabo i min nuværende lejlighed har sat den her op, som hun trækker ud, når det er varmt og hun vil sidde på altanen.
    Jeg går tit rundt i min lejlighed uden bukser på, når det er varmt, så for min skyld måtte hun gerne have den oppe konstant smiley

profilbillede
  • #61   14. jun 2020 Hippie det er jeg sikker på vil ske med den ene nabo.
    Jeg er sammen med mennesker hver eneste dag, og jeg har det ikke svært med at være mig selv. Så det vil jeg jo også gerne nyde.

Det har også bare været for meget det sidste halve år. Tror bare dråben i bægeret er nået.
    Jeg har været sygemeldt siden december pga dårligt knæ, så oplever støjen hele tiden.

• #63   14. jun 2020 Det har jeg faktisk også tænkt.
    Jeg synes jeg viser ret godt, at det er okay med lidt smalltalk over hækken indimellem. Det er dog aldrig mig der starter samtalen.
    Men et er larm udenfor, ikke mit største problem, det er mere når jeg er inde.
    Og så lige i dag, hvor den ene part pludselig forsøgte at åbne min havelåge.

• #65   15. jun 2020 Jeg bor også i rækkehus. Havde jeg råd, så købte jeg noget med længere til naboerne, men det har jeg ikke, så jeg må nøjes med dette.
    Jeg er dog så "heldig at min nabo (bor i enden, så har kun en) har social fobi eller noget, så hun er aldrig ude og larmer sjældent - det hænder hun råber og kaster med ting inde hos sig selv, men her er ikke ret lydt, så det generer ikke.
    Til gengæld efterlader hun jævnligt en sur seddel, når jeg ikke er hjemme om, hvordan min hund har gøet så og så længe og at det er træls... Det gør hun så også, når Sten bliver passet eller er med mig - måske hun hører stemmer? Videoovervågning viser, at han sover det meste af dagen, når han er selv.
    Til gengæld tør hun jo ikke tale med nogen, så det bliver ved sedlerne, ingen officielle klager over fiktiv gøen smiley

Ellers er her ret roligt - der bor kun en med børn, ellers er det mest enlige ældre.

Nu er mit arbejde dog flyttet til Grindsted, så jeg er på jagt efter noget lidt tættere på - men er jo kræsen, vil simpelthen ikke flytte ind i et boligkvarter med børnefamilier hele vejen rundt, det magter jeg ikke. Så forstår sagtens din situation må være frustrerende - jeg valgte bevidst et sted der ikke var oplagt for børnefamilier.

• #66   15. jun 2020 Hvor er det træls TS, den slags opførsel er bare ikke i orden smiley

før vi boede herude på bølandet, boede vi i lille landsby, et halvt dobbelthus, ikke leje, hvor noboen, er frisør, før vi fik hegnet ind i forhaven og plantet hæk i baghaven, var der en kunde der i ind i vores forhave placerede et barn stående på vores bænk foran køkkenvinduet og han stod selv og stirrede ind køkkenvinduet, jeg var ved at veje ris af, blev så forstrækket at jeg tabte alle risene ud over det hele, der var flere træls oplevelser af den slags, herude er det bla. jægeren som ikke rigtig kan respektere grænserne også en anden ubehagelig oplevelse var da jeg gik med Milo på landevejen, ud for vores grund der var løbet et rådyr henover vejen og en jæger der kom gående med sin dreng, gloede vredt på mig,, gik hen mod en parkerede bil med en anden jæger, jeg var imellem tiden inde for at hente Tim vores anden hund for at gå tur med ham, da vi kom ud stod der 2 vrede jægere i vores indkørsel, ham med drengen ville have skudt mod det rådyr der løb hen over vejen, og jeg havde gået i vejen, efterfølgende tog det lang før jeg kunne gå ud af indkørslen uden og ryste over hele kroppen, det var angst provokerende og så grænseoverskridende, min mand klagede over ham, siden da har han heldigvis ikke været herude, så har vi oplevet en børnefamilie på cykeltur som valgte at holde picnic i vores forhave. Måtte bede dem om at finde dem et andet sted for vores store hund Tim var vildt stresset dem, synes bare heller ikke det er i orden i en privat forhave.

• #68   15. jun 2020 Synes faktisk det er vildt at læse, hvor meget folk egentligt får overskredet sine grænser.
    Jeg er enormt dårlig til at sige fra, og får det først gjort, når det er lidt for sent. Så er jeg røget for langt ud.
    Lige nu sidder jeg og frygter en uge med meget tidlig morgenskrigeri, da den ene nabo har børnene hver anden uge, og ja, det er så den vi går ind i nu smiley

• #69   15. jun 2020 Frk. Jensen, venner og familie kan da også gå ind hos mig. Det er jo folk, der er vant til at komme her og kender hundene og omvendt. De kommer til gengæld sjældent uventet.

Men naboerne gør det ikke og fremmede gør det slet ikke.

• #70   15. jun 2020 @Krumme
    Wow! Kan godt forstå at ingen kommer ind til dig nu! smiley

Det gebis ser jo ud til være lige så stort eller større end en Broholmers.

Troede jeg kendte de fleste Mollosere, men din race havde jeg aldrig set eller hørt om før.

Hvordan har den det med andre hunde?

Her kommer der ingen ind som ikke er en del af omgangskredsen. De vil blive bidt hvis de prøvede.

Desuden er det kun den allernærmeste del af familien som går ind til ham, når jeg ikke er der.

• #71   15. jun 2020 Jeg har boet her siden 2007.
    Dengang var det kun den ene nabo, der havde børn. 3 drenge.
    De børn larmede en del, og de 2 ældste overskred mine grænser ved, at kaste sne/isbolde efter Kia. Det var ikke smart, da hun ikke skulle lære, at børn var fjender.
    Hun endte med i stedet at gø meget, når hun hørte dem.
    Forældrene og den yngste dreng var glade for Kia, og hilste på hende, når hun var i haven.

Jeg har det ekstremt svært med konflikt, men når det gælder mine dyrs velfærd, så tager jeg dem. Jeg fik inviteret drengene, og deres forældre, ind i haven, så de officielt, kunne møde Kia. Det at hun også mødte dem ansigt til ansigt, gjorde en forskel. Kia blev glad for den yngste af drengene, og gøede af de 2 ældste, når de mobbede den yngste (han var ikke helbror til de 2 store).
    Det, at jeg ikke sladrede til forældrene, ang. de 2 store drenges handlinger (chikane af Kia) gjorde, at jeg aldrig fik problemer med dem igen. Drengene er jo nu alle voksne.

Deres forældre er skilt i dag, og kun den yngste dreng, nu voksne mand, bor her stadig, med sin Mor, og 2 nye halvsøskende, på 4-5 år.
    Desværre er alle derinde ret døve. Så de snakker generelt meget højt, de små råber og hviner.
    På den anden side, så tager de alle høreapparaterne af, når de går i seng, og så kan jeg ellers larme, som jeg vil.
    Men da de var helt små kørte børnesange på repeat derinde. Og jo højt, pga deres medfødte dårlige hørelse.
    Så jeg tog mig selv i, at gå og nynne, "Stop den lille kænguru,
    Før den hopper igen!", mens jeg handlede ind.
    Det er en træls sang, at få ind i hovedet.
    På den anden side er det bedre, end før hun fik børnene, og var i hjertesorg, og hørte Rasmus Seebach igen, og igen, og igen smiley

De 2 små har også været med deres Mor inde og hilse, på først Kia, og siden Skye.
    Hundene siger dem ikke rigtig noget, hvilket er fair nok smiley

Et af deres første ord var "Kia!!!". Jeg råbte det åbenbart meget, når hun larmede, og jeg kunne pludselig høre ekko, fra de små smiley

Deres Mor vil gerne, at vi er mere sociale. Hun er tidligere SSA'er (arbejder som det pt. pga. Corona, det er ikke nemt, at få nyt job), og nu nyuddannet sagsbehandler (derfor er hun lidt en trigger, hun tænker som en sagsbehandler ...). Hun skriver engang imellem over FB, og siger gerne, når vi mødes i haverne, at hun gerne vil, at vi mødes og spiser sammen etc.
    Men jeg holder meget igen. Jeg vil gerne undgå konflikter, på sigt, så derfor er det bedst, tror jeg, ikke at udvikle for tæt et forhold.

Naboerne til den anden side har også ynglet. Og man kan godt mærke, at det er en pædagogfamilie (lever op til stereotypen).
    Det hjælper meget, at jeg har fået et hegn op, der tager meget af larmen.
    Jeg var meget obs. på, at skåne Kia fra dem. For grænser, det var ikke noget, de kendte vildt meget til, da de var yngre. Det har hjulpet, at deres forældre også er blevet ældre, og bedre til grænsesætning.

Nu er de børn 7 og 10 år. De blev inviteret ind for at møde Skye, da hun var lille, og den ældste (en pige), forelskede sig i Skye. Da hendes bror er allergisk, kan de ikke selv få hund, så hun adopterede lidt Skye.
    Hun fik lov til, at komme, og træne med Skye, da Skye var lille. Efter Skye er blevet voksen, der lokker pigen sin far til, at de 2 går tur med Skye sammen engang imellem. Især under nedlukningen smiley

Jeg har aldrig været social med dem. Men det sidste år, har den store pige jo så gjort, at vi har set lidt mere til hinanden. Vi har været inde og se hinandens hjem etc.
    Men vi render ikke hinanden på dørene, og respekterer hinandens privatliv, så godt som muligt.
    Jeg kan høre dem hilse på Skye, når hun er i haven, men det er okay.
    Vi SMS'er hvis der er noget.
    Jeg er meget åben om, at jeg ikke vil have uanmeldt besøg, og at jeg er syg.

Det skal ikke misforstås. Jeg kan godt lide børnene. De er børn. Men det er ikke mine, og jeg har ikke et ønske om, at skulle have dem rendende, uanmeldt.

• #72   15. jun 2020 Uh ha - alle jeres nabohistorier bekræfter bare hvorfor vi købte hus uden for byen med langt til naboerne smiley

Vi snakker da med naboerne når vi render ind i dem - vi ved hvem hinanden er, hvilke biler vi kører i.
    Den ene nabo henter vi æg ved - og det er altid uanmeldt

Vi holder nabo/vejfest 1 gang om året for em der har lyst - super hyggeligt

Jeg ELSKER at jeg bare kan være mig selv når jeg kommer hjem, og at det eneste jeg kan høre når jeg går ud i min have er fuglene synge smiley

• #73   15. jun 2020 Vi har boet i vores byhus siden 2007 og husene ligger tæt. Det er sket få gange at naboen pludselig har været i haven uden at have fået lov og det er rigtig mange år siden.

Da de skulle bygge et skur kom de uanmeldt ind i vores have og pillede hegnet ned på vores side (dvs trampede rundt i vores bed) byggede skuret og satte hegnen op igen bagefter på vores side. Det var der en del planter, der ikke overlevede og min store klematis er aldrig kommet sig over det. Jeg var inde og brokke mig og det er ikke sket siden da. Og i en periode løb deres barnebarn ind til os, en dag kom jeg ind i stuen efter at have været i haven og så sad der et barn i sofaen smiley men det er hun da for længst vokset fra igen smiley

Samme nabo støjer en del, da de er ved at renovere huset. Det er et langvarigt projekt, de har været i gang siden 2016 og det er langtfra færdigt endnu. De bygger selv og typisk om eftermiddag/aften, weekend og helligdage, hvor vi selv er hjemme. Kan godt mærke, jeg nogen gange trænger til lidt ro. Vi har mærket en del til deres byggeprojekt her under corona.

Vi har så købt et sommerhus, som vi skal overtage her 1/7. Der er super fredeligt derude. smiley Sommerhuset trænger til noget istandsættelse og så skal vi på sigt have fundet på en løsning med noget kattesikker indhegning, så vi kan have kattene med derud. Det er noget nemmere at hegne ind for hund smiley

Tror på, vi bliver glade for det. Det ligger ikke så langt væk, så kan vi smutte derud i weekender, miniferier mv smiley

Jeg ved ikke, hvad der er af muligheder i dit område, men kan godt forstå din frustration. Håber, der dukker en god løsning op smiley

• #75   15. jun 2020 Har aldrig hørt om den race før, Krumme.

Undskyld, men synes den ligner en lidt mere “grum” (dvs ikke-bamseagtig) newfoundlænder smiley

• #76   15. jun 2020 @Krumme
    Det lyder som en hund for de færreste.

Det ligner den ville kunne udrydde 99 procent af alle andre racer i DK hvis den fik lov.

Jeg skulle ikke nyde noget, og kan snildt følge din mand.

Men flot det er den godt nok! Jeg er jo helt vild med den type hund. Bare jeg ikke selv skal have en. smiley

• #77   15. jun 2020 Sarah, jeg var blevet stiktosset hvis det havde været mine naboer. Der tror jeg ikke at jeg har kunne holde mig i skindet.
    Jeg kan slet ikke forstå hvad der får folk til at gøre sådan. Hvordan de kan tro det er okay.

Jeg har desværre ikke andre muligheder for bolig her i området, og pga økonomi. Ingen tvivl om, at jeg sukker efter et sommerhus, men det bliver heller ikke aktuelt smiley

• #78   15. jun 2020 Staff

Jeg ved det ikke helt, måske noget kulturforskel?

• #79   15. jun 2020 Jeg har de sidste 15 år boet på landet, og synes at jeg har haft min andel af sære naboer.

Naboen i den lille landsby T, som bare ikke havde situationsfornemmelse, og i øvrigt var typen, som enten bare gik ind, eller kiggede ind over det 2 meter høje hegn til haven (han er over 2 meter høj).

Så flyttede vi til lidt større landsby L, hvor naboejendommen var 4 andelslejligheder. Det ene par havde INGEN (!!!!!) situationsfornemmelse! Belærte mig en dag om, at jeg skulle putte paraghurt i hundens betændte sår i hovedet, for da nabokonen var gravid med den første, havde hun tit skedesvamp, og så puttede hun bare paraghurt op i dåsen og alt var godt smiley I samme ejendom blev lejligheden ind mod os solgt til et ældre ægtepar, som brokkede sig over hvis hundene gøede. Hundene gøede typisk kun når deres børnebørn spillede bold op af plankeværket ind til os. Og så var der den dag, hvor de havde hængt en dartskive op på plankeværket, og pilen røg over og landede 10 cm fra Dorit, som var 3 måneder gammel. Måske eksploderede jeg, og råbte SÅ højt, at ingen turde sige så meget som et pip smiley

Så flyttede jeg til lortelandsbyen L, hvor naboerne egentlig var gode til at holde sig for sig selv. Men byen har en ret slem social slagside, så der var temmelig meget ballade - særligt om natten.

Nu er jeg flyttet til et øde sted, hvor ingen kommer uanmeldt. Undtagen den høje nabo fra T, som har fået den ide, at hvis han banker stille på døren (og ikke bruger dørklokken, som ellers er der for det samme), så er det ok at hoppe over havelågen og gå ind gennem min have. Hvor man først kommer forbi mit soveværelse, så gæsteværelset (hvor crosstraineren står, og som jeg står på i shorts og sports-bh), så forbi spisestuen, køkkenet og til sidst stuen.

Når jeg fx har en flirt på besøg, ruller jeg ikke gardinet ned i soveværelset. Hvorfor skulle jeg det? Jeg går til og fra badeværelset nøgen, når jeg skal i bad. Jeg sidder tit i min stue i undertøj.

Jeg har været nødt til at forklare tidligere nabo, at man skal bruge ringklokken, og så skal man gå, hvis jeg ikke åbner. Har man noget der skal afleveres, kan man stille det i carporten eller skuret. Man må ikke gå ind i haven smiley

• #80   15. jun 2020 A med Bom.
    Tør han virkeligt det med Schæfer i huset?

Altså det ville jeg da godt nok være nervøs ved.

Om ikke andet troede jeg de gøede ved den mindste lyd?

• #81   15. jun 2020 Han har kendt schæferen siden hun var hvalp, og hun elsker ham, så ingen problemer i det. Og jo, begge gør hvis de hører en lyd, men når han bare står og tjatter til ruden i hoveddøren, er det ikke til at høre inde i huset, hvis døren ud til bryggerset er lukket. Af samme grund sidder der hele 2 ringklokker (2 forskellige steder), så man kan være sikker på at jeg hører det smiley

• #82   15. jun 2020 @A med Bom...
    Så er han nok bare en grisebasse. smiley

• #83   15. jun 2020 smiley smiley smiley

• #85   15. jun 2020 Jeg har haft en anden lejlighed her før bare lidt længere oppe af vejen. Har haft flere forskellige naboer, men aldrig så slemt som nu smiley
    Jeg kan krydse for, at de snart gider rykke videre, trods det ikke ser sådan ud pt.

• #86   15. jun 2020 Jeg har kun boet i rækkehus en gang i mit liv indtil videre.

På den ene side havde vi den altid nøgne kvinde og på den anden side skøre Jens.

Skøre Jens havde det med at skyde sit haglgevær inden midt i Svendborg by når han var fuld.

Så gik jeg ind og hentede hans gevær, og han så altid så flov ud når det skete. Det gjorde hans kammerater også så det var fint nok. smiley

Det slog da intet da de i fuldskab prøvede at brænde vores dør måtte af, og jeg greb dem i det. Der stod så fire mand og så meget flove ud, da jeg fortalte dem om god opførelse. smiley

Den nøgne nabo var bare underlig, men hun var pæn at se på.

I øvrigt er min ekskone og hende rigtigt gode venner den dag i dag.

Jeg tror bare at hun tændte lidt på at vise sig frem.

• #87   15. jun 2020 Haha en nøgen nabo ville jeg kunne leve med. Jeg kan jo kigge den anden vej smiley

Lige nu har jeg slet ikke tal på, hvor mange gange det ene nabobarn har " hylet" det er ren skab.

• #89   15. jun 2020 @Stafford.
    Jeg må indrømme at jeg prøve at skjule jeg kiggede, men kvinder ved.

Hun var/er flot!

Det er er/var min ekskone også, så der var ingen sure miner der...

Enig, hellere det end hyleri. smiley

• #91   15. jun 2020 Åh nej smiley
    Jeg tænker, jeg er single, elsker musik, og musik kan gøre mig glad. Mon de gider høre på det når børnene er kommet i seng? smiley

• #93   15. jun 2020 Jamen jeg er enig. Jeg føler i hvertfald, at det er som om det er i orden fordi det er børn smiley

Please gå en tur med grydelåg smiley

• #97   15. jun 2020 Hippie jeg er desværre ikke så god til at sige fra og går bare og bliver så indædt sur i stedet. Pludselig knækker filmen og så bliver jeg så vred.
    Som lige pt har jeg svært ved bare at hilse på dem. Orker dem simpelthen ikke. I dag skulle jeg bare lige ud og aflevere noget ude ved vejen og det ene sæt nabobørn har et behov for at hilse på alt og alle. Der bliver råbt bare de høre håndtaget på døren, for de kan ikke se mig.
    Men jeg kan bare ikke rumme dem mere, så allerede ved så lidt bliver jeg muggen smiley

• #98   15. jun 2020 Jeg bliver lige lidt gladere for vores gamle naboer fra dengang vi boede i byhus i Odense med 3 hunde og to børn, der nåede at blive 3 og 1 inden vi flyttede. Der var ALDRIG sure miner over larm - selvom hundene gøede og ingen af børnene sov (larmede om natten) den lille ville endog kun sove udenfor i sin barnevogn hele natten - så der var også larm fra terrassen natten igennem. Og de har aldrig været tavse børn om dagen heller. Jeg undskyldte ind i mellem: men som de sagde: pjat med dig - hvis man ikke kan klare at høre Sine naboer - skal man ikke bosætte sig som vi.

Jo jeg var da ind i mellem også træt af lydene fra dem. Eksempelvis den nat, hvor den ene spillede trompet og spillede meget høj musik. Jeg sendte ham en SMS, om de ikke ville dæmpe sig lidt. Jeg fik svaret: jamen vi holder nøgen-yoga-event. Du må gerne komme ind og joine smiley

Naboen til den anden side spillede hjerterfri på sin computer - dag og nat/ og han RÅBTE når han tabte (eksempelvis: PIS mig på PATTERNE for HELVEDE -
    Måtte jeg høre på hver evig eneste dag og nat)

Men vi valgte da bare at grine over det, glæde os over at de unge mennesker hyggede sig, når der igen blev holdt fest i baghaven der stødte op til vores osv.

• #100   15. jun 2020 Nogen kan rumme det, andre kan ikke og der er forskellige årsager.
    Jeg gad da 100 % godt det ikke gik mig på.
    De er ikke lige flyttet ind de kære naboer, så jeg har levet med dem længe. Faktisk omkring 3 år.
    Men det bliver kun værre

• #103   15. jun 2020 Så hænger de udover stakittet eller kommer ud på fortovet smiley

• #105   15. jun 2020 Sikke noget pjat CF - nu har jeg sgu ikke præget mine børn til da de var små babyer ikke at kunne sove pga maveproblemer osv.

Og SÅ små børn skal sgu da heller ikke præges til ikke at grine højt når de leger osv.

Nej jeg synes egentlig ikke vi var heldige. Jeg synes simpelthen det er noget pjat, at man mener hele gaden skal tage hensyn til en, hvis man ikke kan klare hverdagslyde. Børn der hopper på trampolin kl. 22.00 inkl. Så
    Må man jo vælge at flytte ud af byen. Det er da decideret dumt at bosætte sig i lejlighed eller rækkehus, hvis man bliver stresset af lyden fra andre mennesker.

Jeg lærer da også mine børn, at når vi er steder, hvor det er upassende at tale højt eller larme, så gør man ikke det. Men sådan skal det da ikke være i hjemmet. Men jeg ville selv stresse over, at mine børn larmede (almindelig larm) i et boligkvarter, og blandt mange andre ting er det en af grundene til vi er flyttet og bosat os som vi har.

(PS vores trampolin står lige op ad køkkenvinduet, så jeg altid kan høre dem, hvis jeg bliver nødt til at være inde, når de er ude)

• #106   15. jun 2020 Jeg har selv et barnebarn der som lille, havde utroligt mange mavesmerter pga kronisk sygdom. Min datter gik ind og bankede på hos naboen og forklarede sagen.

Jeg har nu i 2 år hørt på det ene barn ved naboen. Hun har ikke fysiske problemer men vil ikke have rent tøj på. Jeg har været overbærende i så lang tid nu. Så for mig er det ikke hverdagslyde.
    Moren har ikke overskuddet eller de rette pædagogiske værktøjer, men så må man sgu søge hjælp til at få dem.

Jeg har en datter med adhd og det har heller ikke altid gået stille for sig, men JEG har fået kurser, samtaler osv og det samme med min datter.

Så nu hvor jeg er uden børn, uden det ansvar, så skal andres liv fylde så meget i mit?

Som sagt har jeg pt. Ikke muligheden for at flytte til andet og hvorfor skal jeg? Jeg har boet her over 10 år og det er de sidste 3 år der har fyldt og eskaleret.

• #108   15. jun 2020 Nej men jeg mener, at det er noget pjat at børn skal lære stille adfærd i hjemmet, når de leger/prøver grænser af mm.

• #110   16. jun 2020 I dag skulle jeg tidligt ud af døren for at køre mit barnebarn i skole.
    Nåede kun udenfor døren før en af nabopigerne råbte hej Heidi og så ud på trampolinen men hun råbte ind til sin mor, at jeg allerede var taget afsted. Stakkels dem med soveværelsesvinduerne åbne, men kl var 6. 30 så på tide de kom op

• #113   16. jun 2020 Ja, det tænkte jeg også lige på: Hvis det er lejebolig må der være et støjreglement.

Der hvor jeg sidst boede i Kbh måtte der overhovedet ikke støjes efter kl.20 i hverdage og kl.22 i weekender (reglementet var fra husets begyndelse, så omkring 1919 smiley )
    Der var generel konsensus om at man ikke støjede efter kl.22-23 i hverdage omkring kl.00-02 i weekender. Det synes jeg egentlig var fair.

Vi havde så boldbur i gården - shit det var anstrengende at høre på, når folk spillede og bolden bankede ind i det.. Men generelt var folk gode til at holde styr på børn og dæmpe dem lidt, hvis de spassede helt ud i skrig og skrål smiley

• #115   16. jun 2020 I er blevet gamle når i går op i det... selv går jeg heldigvis kun op i at folk stiller storskrald ved molokkerne! sådan et svineri... og ham end knallerten der larmer! og...

smiley

• #117   16. jun 2020 Jeg kan tit høre unger inde ved siden af lege.

Ja de råber når der spilles bold og når der hoppes i trampolin.

Kunne jeg ikke tåle det, så var det nok på tide, at jeg overvejede et plejehjem istedet. smiley

• #118   16. jun 2020 Ja der skal så! smiley hehehe

• #119   16. jun 2020 Jeg kan godt hører at jeg er flyttet ud i et område hvor der er flere børnefamilier end i den gade jeg boede i før..

Der er en del grønne områder og kan hører børnehvin det meste af tiden når der er godt vejr..

Heldigvis ikke ret højt og kan ikke lige se hvor børnene befinder sig smiley

• #121   16. jun 2020 der mangler virkelig en art senior boliger i DK... Det er faktisk seriøst jeg skriver det.

• #122   16. jun 2020 Martin det kan jeg sagtens holde til. På min bagside er der et grønt areal med både voksne og børn der spiller bold og andet.
    Har også boet lige op af en fritidsklub, ingen problem.

For mig ligger forskellen i, at der godt må tages hensyn, og jeg behøver ikke være en del af deres liv.
    Synes jeg også det kan læses gennem tråden, at det er hensynet der mangler.
    Som jeg heller ikke spiller høj musik tidligt eller sent, fordi jeg tager hensyn, eller lader min hund stå og galpe op eller på anden måde være generende for naboen.

• #123   16. jun 2020 Min udsigt til en seniorbolig er ikke lige om hjørnet, så den hjælper ikke.
    Synes det er lidt sjovt, at man ikke kan lære børn om hensyn.
    Jeg kan faktisk godt finde på at tysse på mine børnebørn eller sige, at nu falder vi lige lidt til ro

• #124   16. jun 2020 staff... Det kan også godt smiley

Vi kom fra landet til lejlighed og bebsen skulle da lige lære at være lidt mindre larmende. men det lærer de fleste hurtigt synes jeg

• #126   16. jun 2020 HL ikke her. Det er kun tiltagende.

• #127   16. jun 2020 Radar
    Jeg sidder i bestyrelsen hvor jeg bor og har hørt fra administrationen, at det er hvad klager oftest handler om.

• #128   16. jun 2020 Vi har sommerhus, der ligger tæt med andre huse. Synes faktisk det efterhånden er træls at være der. Fordi vi selvfølgelig skal tage hensyn til naboerne. Men både ungerne og jeg er ret larmende, når vi leger (opdager jeg, når vi er sådanne steder) så vi plejer at gå i skoven når vi skal lege skydelege osv dernede. Min mor har flere gange kommenteret: husk der er andre mennesker - når vi er på legeplads eksempelvis. Så det ligger åbenbart ikke så naturligt for os, ikke at være højlydte, når vi leger. Ig ville godt nok få stress, hvis vi generelt skulle begrænse os selv i vores hjem. Men ja - vi har jo så også taget konsekvensen af det smiley

• #129   16. jun 2020 Jeg må være dårlig til at formulere mig. Jeg har det fint med leg.
    Jeg har det knap så fint med at blive vækket kl 5.15 fordi mor og barn ikke kan finde ud af det ( stået på i 2 år). Jeg har det knap så fint med, at bare jeg tænker på at gå ud af min dør, så skal jeg råbes op uden jeg kan ses. Måske jeg bare gerne ville tøffe ud og så kunne vi hilse på fortovet, og knap så fint med, at man tidlig morgen ikke viser naboerne lidt hensyn til de måske ikke skal så tidligt op. Lad ungerne tegne en fin tegning til alle er klar til at gå ud af døren i stedet for at hoppe i trampolin, og råbe ind til mor.

Jeg har det knap så fint med, at naboen er på vej ind i min baghave ( gennem låge), og børn der gennem det meste af dagen, hopper, løber hen over gulvet. En konstant bumpen. ( igen det har stået på længe)
    Knap så fint med, at barnet " hyler" så mange gange på en dag jeg ikke har tal på det, over et eller andet småt. Så er hun blevet våd bag ørerne eller hvad ved jeg. Mor siger 1000 gange, så må du komme op. Der sker ikke en skid. Bliver jeg idiot af at høre på.

Som sagt har det hele stået på et par år og det er tiltagende, og min dråbe er nok bare nået.

• #130   16. jun 2020 #128
    Du ville synes det var stressende hvis i skulle dæmpe jer i hjemmet. Så pyt med den anden part eller hvordan?

• #131   16. jun 2020 Ja jeg ville synes det var maks stressende - men derfor bor vi også hvor vi ingen kan chikanere. I sommerhuset tysser jeg F.eks konstant og siger - husk nu små stemmer osv

• #132   16. jun 2020 Men hvordan tror du så det kan være at være nabo?

• #133   16. jun 2020 ?? Jeg forstår ikke dit spørgsmål?

• #134   16. jun 2020 Du skriver bla at folk må flytte fra byen, hvis man ikke kan rumme lyd/larm fra naboen.

For dig vil det være stressende, hvis dine børn skulle dæmpes.

Men du tror ikke det er stressende at være nabo til det jeg kalder unødvendigt larm?

Ikke alle kan flytte og bo hvor de har lyst til

• #135   16. jun 2020 Hjemmegående,
    Hvis nu du helt fra starten havde lært dine børn (og dig selv?) at tage hensyn til folk, så ville det nok ikke stresse dig så meget at være i sommerhus i nærheden af andre mennesker smiley

• #136   16. jun 2020 Jo jeg mener bare ikke at det er så ligetil, at børn bare skal kopiere god voksen adfærd. Kan huske da jeg var barn, og min kusine boede i lejlighed. Jeg holdt til sidst op med at komme der, fordi det var så ubehageligt at man hele tiden blev irettesat, hvis man hoppede for meget, dansede for meget, grinede for meget og snakkede for højt mens man legede. Og så synes jeg flere i denne tråd er MEGET lidt rummelige overfor naboadfærd. Og jeg prøver bare at sige, at hensynsfuld adfærd OGSÅ kan påvirke negativt for den der skal udvise den.

Og mange kan da finde en lejlighed et andet sted/ få en el-cykel, hvis man ikke har råd til bil osv. Især når man ikke har børn. Mange lejligheder er jo langt billegere udenfor byen. Men jeg er fra Fyn - og ved måske ikke så meget om , hvordan det er på Sjælland i forhold til det. Odense er jo en provinsby, hvor det er nemt at flytte kort væk ud til fred og stadig være tæt på byen.

• #138   16. jun 2020 A-S. Mine børn er fuldt ud i stand til at vise hensyn. Jeg får eksempelvis altid af vide når vi er ude, at mine børn er så søde og stille - fordi jeg har lært dem, at når man er ude så opfører man sig ordentligt og hensynsfyldt. Jeg får af vide fra børnehave, legekammerates forældre osv at de fungerer super godt socialt, er meget meget betænksomme og at de altid hører efter mm. Så det er ikke DET der er problemet. Jeg kan bare se, hvordan det påvirker børn, når de skal opføre sig 'pænt'. Så kommer der ofte reaktioner i hjemmet. Små frustrationer, der er bygget op gennem en børnehavedag med 'opføre sig pænt' det så skal ud herhjemme på forskellig vis osv.

• #141   16. jun 2020 CF.
    Eller også er man bare normal, og ikke hænger sig i små ting.

Sådan kan vi køre rundt i ring i timevis. smiley

• #142   16. jun 2020 Jeg synes ikke hjemmegående siger at hun bare er ligeglad osv.

Det er en balancegang.

at I har skrækkelige naboer betyder ikke at hendes børn er til gene. man skulle næsten tro i havde hørt dem smiley

en god dialog når man længst med. Det er min erfaring at hvis man er lyttende og indbyder til at naboer kan komme og sige hvis man larmer så er folk mere large.

alle larmer ind imellem hvor vi bor. Vi forsøger at være stille men leve før og efter kl 8 på hverdage. og lidt senere i weekender.

og så har vi en aftale med naboerne om at de siger til hvis vi larmer. Det sidste har de aldrig gjort. Jeg bringer det ellers tit op fordi lejlighed med barn er nyt for os

de larmer også en gang imellem. men pyt. De lever. De bor her. før vi flyttede ind havde vi gjort op med os selv at i en lejlighed kan man høre mere end i et hus på landet.

vedvarende generende larm er der regler for.

• #143   16. jun 2020 Hjemmegående - nu er boliger altså ikke gratis, bare fordi man ikke har børn (tværtimod, man får jo faktisk mindre i boligsikring - hvis man kan få, pladskravene er nemlig også noget mindre)

Jeg bor alene, og så er der altså kun en løn at betale alt med. Jeg kan ikke sidde i en bolig til et sted fra 7000 om mdr + forbrug, og det er hvad de der huse uden naboer koster at leje.

Jeg er heller ikke håndværker. Jeg kan da svinge en pensel og bore et hul, men at købe et håndværkertilbud er nok ikke vejen frem. Og så ryger vi op i priser, som er svært at gå lov at låne til, når man kun er dig selv og er pp lægesekretærløn.

Så finder du mig lige et bedre betalt job eller den der superbillige bolig uden naboer?

Jeg er som sagt heldig hvor jeg bor - specifikt valgt ud fra, at der ikke er masser af børnefamilier.
    - der kommer børnebørn på besøg og den slags, og ja de larmer, men det er helt fint, det er jo ikke 24/7/365.

Men min frygt er simpelthen, at jeg finder noget tættere på job, og det så viser sig at være blandt folk der larmer både dag og nat.

• #144   16. jun 2020 senest er der flyttet en ind ned to små børn ved siden af os. De sover før vores datter som skal sent op og derfor sover kl 2030 til 21. da der boede to unge fyre der larmede vi i sengen med at hoppe og kilder hende om aftenen men nu er vi flyttet ind i stuen om aftenen og leger kildelege med bebsen kl 17 i stedet.

så vækker vi ikke de små ved siden af.

Hun har aldrig sagt noget men vi fornemmer at hun er presset nok med to små og derfor viser vi af os selv hensyn.

ellers ville der være en regel som kunne lære os det. men vi foretrækker at gøre det selv.

• #145   16. jun 2020 Tak HL

Min point er lige præcis - jeg er overhovedet ikke ligeglad - tværtimod går jeg for meget op i ikke at være til gene for andre, til jeg kan holde ud at bo ved siden af andre end verdens bedste naboer smiley

MEN jeg synes flere her i tråden går i små sko og glemmer at hensyn også gælder om at kunne være tolerant

• #146   16. jun 2020 Jeg skriver jo netop flere gange, at det er ikke almindelig leg, snak eller hvad der sker ved naboerne. Det er den ekstra larm der er hele døgnet.
    Jeg har haft andre naboer med børn, og sågar teenagere, og alle skal være her.
    Lige pt fylder deres liv bare for meget i mit. Jeg kan høre alt, også når der er kæreste på besøg . Jeg kan høre det hele.

De ville da også være træt af Albert hvis han stod og gøede i tide og utide. Så ville jeg da også gøre noget ved problemet. Det er bare som om, at børn de skal være her, og vi andre må være her.

Hvorfor er det nødvendigt at barn skal ud og hoppe på trampolin tidligt om morgenen, og stå og råbe ind til sin mor?
    Er det nødvendigt, eller unødvendigt larm?

Jeg behøver heller ikke spille musik når mindste barnet inde ved siden af skal sove til middag. Det er i hvertfald noget jeg tænker over, ikke er nødvendigt.

• #147   16. jun 2020 P.S. Min første samtale med vores naboer efter vi havde fået hane var: i siger bare til, hvis han chikanerer jeg ryger hans hoved selvfølgelig.

Ligesom Poulsen får klofyl i løbetid, for at deres hanhunde ikke stresser for meget osv osv.

Til gengæld kommer de så op med gulerødder dagen derpå, at de er blevet holdt vågne af min ene hypper hele natten, fordi han savnede sin veninde - fordi de synes det var så synd for ham. De kunne jo også være blevet sure over at være holdt vågne

• #148   16. jun 2020 Jeg tænker det er fordi folk har nogle virkelig irriterende naboer... Jeg ville tage det op boede jeg til leje tæt på en nabo der virkelig generer....

har I andre gjort det?

her kommer vicevært Kim og banker på og det er mega pinligt. Han er rar men klar i mælet smiley det virker, har jeg hørt

vores naboer er glade for os fordi hende der boede her før altid klagede over larm... Jeg kan slet ikke forestille mig de der bor her larme....

så der findes og så folk der klager over alt. De er sgu lige så irriterende.

• #149   16. jun 2020 HL og hjemme-gående
    Hvordan ved i at det er at gå i små sko? Nej jeg har ikke hørt jeres børn, men i har heller ikke hørt dem her?
    Hl du skriver også indimellem, jeg skriver det er alle deres vågne timer, og det er ikke dem alle jeg brokker mig over. De må GERNE lege. Der er bare ting jeg synes er unødvendig larm.
    Hvorfor skal jeg være en del af deres liv...

• #150   16. jun 2020 staff... Ja det er også ekstremt.... Det du beskriver behøver man slet ikke.

Jeg har råbt stille! til nogle unger herude som mente de skulle holde somalisk familie på 100 møde foran min datters vindue kl 23.30 en hverdag...

Det virkede også men en mor er også verdens farligste dyr smiley lol

• #151   16. jun 2020 staff jeg synes ikke du går i små sko. Jeg synes dine naboer lyder skrækkelige smiley Jeg ville klage....

• #152   16. jun 2020 Men jeg er ked af at klage og jeg er ikke god til det. Men jeg ved også, at det kommer rigtig uheldigt ud en dag. Jeg er ikke den bedste til at tage sådan en konflikt op, og tænke på hvad følgerne bliver.

• #153   16. jun 2020 Det kan jeg sagtens forstå.... Kan du snakke med dem mon?

• #154   16. jun 2020 men ja... Det er mega ubehageligt når der er noget med en nabo...

• #155   16. jun 2020 Jeg ved det sker på et tidspunkt. Mangler også at rende rigtig på hende der pludselig ville ind i min have. Men er ikke rendt på hende endnu

• #157   16. jun 2020 Jeg har nævnt for pædagogfamilien, at deres dreng godt nok kan råbe ekstremt højt, og da især når han skal råbe med den svagthørende dreng, på den anden side af mit hus, mens de begge hopper på hver deres trampolin ...
    Det stoppede samme dag.
    I stedet for at råbe til alle, også dem der står ved siden af ham, så lærer han nu at snakke, i normalt stemningsleje, og pludselig kan mange flere holde ud, at være sammen med ham ...

Jeg vil helst ikke brokke mig, for Skye er i en alder, hvor hun bliver irettesat verbalt en del, og og jeg er sikker på, at det er irriterende, at høre på. Men det er fx. for at forebygge larmende og uhensigtsmæssig adfærd, som på sigt, kan blive forstyrrende.

Men kommunikation er vigtigt. Det er bare ikke altid, at man kan trænge igennem.
    Jeg ville blive sindsyg af, at have Hjemmegående som nabo. Den der med at ens yngel SKAL være der, og alle andre MÅ være der, det er til at blive sindsyg af, og også meget usundt, for børnene, på sigt, efter min mening.

• #159   16. jun 2020 @CF.
    Skrev jeg det?

Eller er det din begrænsede kognitive analyse?

Vi er ikke enige, og fred være med det. smiley

• #162   16. jun 2020 Jeg opgiver - i misser pointen. Og igen - mine børn er velopdragne, hensynsfulde, betænksomme og søde - så nej ingen ville blive sindssyge af at have os som naboer. Vi er nemlig alt for gode til at tage hensyn, når vi et tæt på andre. DERFOR bor vi ikke tæt på andre - fordi jeg ikke har lyst til at begrænse os i hjemmet.

Selvfølgelig skal man vise hensyn til sine naboer - men jeg synes bare, at det går begge veje. Det er da SÅ fint, at man kan snakke stille og roligt sammen og finde kompromisser, der passer alle. Der er jo nok også en god grund til, at jeg har haft er rigtig godt forhold til alle naboer, jeg nogensinde har haft de 6 steder jeg har boet. Og det er nok ikke pga af hensynsløs adfærd. Men fordi vi altid har snakket sammen, har forventningsafstemt. Eksempelvis spurgt: hører i hundene meget, når de gø'er om morgenen, generer hanen, er det ok jeg holder fest, er det ok jeg anlægger møddingen dér, har I brug for hjælp til... osv.
    Så har de vist, at de kunne udtrykke HVIS de oplevede noget, der generede dem, og så har linen nok også været lidt længere, når de ind i mellem har hørt dyrene eller os for meget.
    På samme måde, kan man jo spørge- er det ok jeg slår græs kl. 12.00 - eller chikanerer det jeres middagssøvn ( eksempelvis) - så bliver naboerne også tit mere bevidste om egen adfærd. Altså holde bolden over på egen banehalvdel, i stedet for at fortælle, hvad de gør, som man Finder træls.

• #164   16. jun 2020 Nej men hvorfor er jeres grænser mere Ok end andres? Hvem skal sætte barren - det er bare det jeg mener. Og her er dialog vel vejen frem, fremfor bare at state hvad der er hensynsfuld/hensynsløs adfærd. Jeg ville synes det var 10000 gange mere træls - hvis ungerne nede af vejen kom og ringede på for at spørge, hver gang de brugte vores gårdsplads til at øve sig i at cykle på, end nu hvor de bare gør det.

Så hvem skal bestemme om det er god adfærd, bare at gå ind i en have for at hente en bold (fordi man ikke vil chikanere nogen) eller ringe på først og spørge om man må hente en bold (for ikke at chikanere nogen)

Hvem skal bestemme om det forstyrre mindst at sende ungen ud kl. Lort om morgenen for at hoppe på trampolin (for ikke at chikanere væg-væg naboen med børne-morgenlyde inde fra huset) eller at beholde barnet indenfor mens man ved, at ungerne hundrede procent begynder at slås kl 6.30 fordi den ene er alt for vågen og den anden er alt for træt (for ikke at chikanere naboerne, der kan høre en udenfor)

Altså - basale point. Alle skal vel have overskud til at vise hensyn til naboerne - om det så er at nedsætte støj eller udholde støj. Ingen har samme forståelse af acceptabel adfærd OG man er måske ikke KLAR over man chikanere folk (ved at lukke en dør eller hoste forkert) og så er venlighed og dialog sgu en god ting.

• #166   16. jun 2020 Jeg kan ikke se kommentar-nr på app (ved ikke om jeg gør noget forkert) så kan ikke svare på den med 160. Igen så tror jeg mange bliver provokeret af, at skulle indrette sit liv efter andre (selvom det er en helt reel forespørgsel man kommer med) så tror det vigtigste er at starte med selv at være i dialog med naboerne om alt mulig andet - end vil du ikke godt gøre noget anderledes. Og det er selvfølgelig svært, hvis man generelt ikke gider snakke med sine naboer (og nej radar den var ikke henvendt specifikt til dig)

• #167   16. jun 2020 Jeg er helt gennemsnitlig og oplever ikke problemer.

Hov, hvem bestemmer hvem der er gennemsnitlig?

Er virkligheden ikke bare, at der er cirka 50 procent der konstant oplever problemer (det har de sikkert gjort i deres liv sådan gennerelt på mange punkter), og så er der 50 procent der oplever meget lidt eller ingenting?

Det afspejler vel meget typisk debatten her... smiley

• #168   16. jun 2020 Haha Martin - jeg har MASSER af problemer (bare spørg min psykiater)
    Åbenbart bare ikke med naboer. Enddog selvom jeg lider af migræne

• #169   16. jun 2020 PS. Men der er det så heldigt - at det gør min nabokone også - så jeg ved hun sover middagslur hver dag mellem 12-13.30 - så der skal jeg ikke ringe eller komme forbi, og jeg ved også, at der kan hun ikke gå tur med hundene sammen - til gengæld ved hun, at hun bare skal skrive, de dage hendes migræne er så slem, at hun ikke selv, kan gå med hundene)

• #172   16. jun 2020 Der er ingen kursiv og smileys her smiley

Jamen ingen - jeg tror som skrevet bare at folk desværre tit ender med at blive kontrære, hvis ikke man i forvejen har en relation til dem. (Om ikke andet så en - hej - sikke dejligt vejr / har du brug for hjælp med at bære den etc- relation til naboerne, hvis ikke man ønsker andet

• #175   21. jun 2020 Hehe - kom lige til at tænke på jer, da jeg med er nøgent barn i hånden , og den anden med (godt nok med tøj på) vadede ind på naboens grund, for at vise ungerne, deres nye Pool - og endte med at stå højt piftende, da den mandlige del af naboskabet lå ved selvsamme nye Pool i små badebukser og solede sig.

Fortalte ham om tråden her, efter jeg havde sagt: ja jeg ville bare lige vise ungerne poolen, kunne jo se, at I blev færdige i går. Hans kommentar: haha - jamen vi bor jo på landet! Der er andre regler

• #176   21. jun 2020 Ja jeg kunne jo ikke se nogen grund til, at nogen skulle ind og se hvad jeg havde i min have. Så ville der jo ikke være nogen grund til at jeg havde en hæk

Men dejligt i bor på landet så smiley

• #178   21. jun 2020 Vi skulle da ind og se den, så vi kunne se hvornår vi skulle bruge den smiley

Kommentér på:
Så stod naboen der

Annonce