sense sense
har nogle herinde spist efter sense?
jeg må sige det virker og er let. en varm anbefaling. Jeg vil gerne dele mine erfaringer indtil nu.
Jeg er i gang med en større livsstil ændring. har tabt 10 kg indtil nu men tal er mindre vigtige. jeg får det simpelthen så godt af at spise sådan. Jeg ved ikke hvor meget mere jeg skal tabe mig. jeg joker når folk spørger og siger cirka 50 kg mere... lol... så tier de... men sandheden er at det tror jeg kroppen regulerer når jeg spiser sådan her men jeg vil ikke være en pind det synes jeg ikke er pænt. min motivation er min datter. Jeg er 41. hun er 2. Jeg vil være aktiv med hende i mange år.
og sense giver mig et unikt indblik. Jeg kan se at jeg både har spist for meget og de forkerte ting. det bedste er at du må spise alt blot måler du med dine hænder. er du til fest kan du spise som alle andre.
du har 3 måltidskasser om dagen.
en kasse består af:
en håndflade kulhydrat, en håndflade protein og en til to håndflade grønt. 1 til 3 spiseskefulde fedt.
du må supplere med snack men kun hvis du er rigtig sulten. ofte er vand nok eller du har ikke fået fedt nok. Så snup en håndfuld mandler eller en halv avocado.
spiser du en kage eller noget slik så spring en kasse over.
dette virker for mig. Jeg gider ikke stå og måle og veje men mine håndflader har jeg med mig og hurtigt udvikler man et øjemål
fik lyst til at dele det da det har hjulpet mig så meget.
er der andre der kender det? Jeg har to veninder der har tabt 49 og 56 kg med sense.
Jeg vil anbefale at man samtidig går op på sit lokale sundhedshus og får en gratis vejning på en tabita vægt. herefter har man 10 min samtale med en diætist. det er guld værd. De findes mig bekendt over hele landet.
og husk træning så du ikke taber muskler. jo flere muskler, jo bedre forbrænding.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.275
Idéen er dog super god, da det ikke er en decideret kur.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.236
øv du ikke kan bruge det... er det fordi du skal spise helt anderledes med stofskiftet? Jeg tror gerne at hvis man er på.særlig kost så dur det ikke...
jun 2007
Jeg ved godt at man skal have fedt for at kunne tabe sig.
Jeg spiser 2 store skefulde skyr 0,2%om morgenen plus "resterne" af drengenes grøntsager når jeg smøger madpakke. Agurk, gulerod, tomat og peberfrugt. Til frokost gerne en dåse fisk, et stykke kød med grønt. En sjælden gang et halvt stykke rugbrød. Til aften spiser jeg en normal portion. Vi spiser ikke fed mad. That's it! Jeg er hundefrisør. Det får nok ikke pulsen op, men jeg står/går hele dagen fra kl 8.30 til kl 17-18 stykker. Derudover ture med hundene Jeg er 174 cm høj og vejer 90-92 kg. Jeg kan ikke komme under 90. Jeg spiser simpelthen mere end jeg forbrænder. Jeg indrømmer blankt at jeg godt kunne spise mere.
jan 2017
Følger: 33 Følgere: 106 Hunde: 1 Svar: 203
Målet var, at komme i denne smukke brudekjole Sep i år
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
jun 2007
Sense har jeg prøvet gennem nogle måneder. Det er dybt frustrerende.
Jeg har Hashimotos oveni og det gør det heller ikke nemmere.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 255 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 5.664
Min datter på billedet
Jeg har også selv smidt en del kilo med den kostændring. Jeg har dog for højt stofskifte
jun 2007
apr 2018
det gjorde jeg nemlig ikke. Jeg er overrasket over hvor meget jeg skal have
apr 2018
Jeg skal og så motionere mere! mangler en hund
apr 2018
Ja Trine man får det simpelthen så godt:)
jun 2007
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 255 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 5.664
https://www.madbanditten.dk/
apr 2018
'Sundt fedt er umættet fedt. Særligt de essentielle fedtsyrer, omega-3 og omega-6 er vigtige. Du finder de sunde fedtstoffer i planteolier, plantemargarine, nødder og kerner, avokado, mayonnaise, oliven og fede fisk.'
apr 2018
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
apr 2018
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.087
Jeg har heller ikke råd til en ny garderobe - og hvem skal holde slikfabrikanterne oven vande uden mig
jun 2007
jun 2007
Det er svært med motion.
jun 2007
Ja jeg er godt klar over hvilke typer kød bla og ligeså hvad jeg skal holde mig fra af raffinerede ting. Jeg elsker brød, men det fungerer jeg ikke på.
Jeg har lavt stofskifte. Får Tirosint og har fået det i et års tid nu. Har kæmpet med typiske symptomer i flere år og vidst at den var gal, men min tidligere læge mente ikke det var stofskiftet, selvom mine tal var dumme. Han ville ikke teste for Hashimotos. Han gik heldigvis på pension og så fik jeg taget udvidet blodprøve. Mine antistoffer lå på 10000. Den er kraftigt forhøjet ved 1500.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Jeg er dog ikke så god til alle de kunstige sødestoffer, men alt kan jo ikke være perfekt
Jeg har BED (spiseforstyrrelse), så selve omlægningen til fuld sense tager noget tid. Heldigvis kan man smække en spisekasse i, og komme videre, uden at blive skammet ud ... Det er noget af det fedeste ved sense. Hvis du bryder "reglerne" så er der ingen formaninger, ingen tale om at have syndet etc.
Eneste konsekvens er jo, at man ikke taber sig, hvis ikke man er i kalorieunderskud. Så det styrer man selv.
Du fortsætter bare hvor du slap, før du røg af hesten.
Jeg synes det er fedt, at man kan få en masse støtte i FB-grupperne. Der er sensegrupper for alle, diabetikere, gravide, ammende, folk med tarmsygdomme, folk med stofskiftesygdomme etc.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.454
apr 2018
jeg ville faktisk starte efter nytår pga jul. men så regnede en i gruppen ud hvor mange måltider det var og selvom nogle af dem ikke var sense så betyder der noget. det var en kæmpe øjenåbner
apr 2018
aug 2008
apr 2018
apr 2018
jeg har sådan en app der husker mig på det. fantastisk opfindelse
jun 2007
Problemet med brød/gluten er, at det er noget af dét der kan give mig mæthed. Men samtidig også forstoppelse og en gravid mave. Remas glutefri rugbrød på frost, er dog super lækkert.
Jeg valgte Tirosint. Min læge ville give mig Eltroxin, men jeg bad om Tirosint. Min mor får Eltroxin og jeg føler ikke hun trives. Hun burde være velmedicineret, men har stadig mange smerter og har lidt frygteligt af urinsyregigt. Får nu nogle piller for det.
Jeg tager stærke d-vitaminer og ditto B12. Er desværre ikke super god til at huske det. Min medicin husker jeg til gengæld. Så vitaminerne er ikke hver da jeg får det. Magnesium tager min mor. Jeg prøvede, men tænkte det var til træg mave og kramper. Dem har jeg heldigvis ikke haft meget meget længe.
Ja det er en udfordring at leve sådan, men der er ting der er værre. Jeg er trods min vægt ikke vildt overvægtig. Jeg har en bred bag og nogle gode lår, men ellers rimelig "pæn". Jeg ville dog ualmindeligt gerne af med noget af det. Det ville hjælpe på lænd, knæ og hofter og almen velbefindende.
aug 2008
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 379
De kom desværre på igen, så nu hopper jeg på sense-vognen igen
aug 2008
Men jeg undre mig igen.
Jeg har som sagt tabt 7-8 kg det seneste år. 7-8 kg fordi den svinger en smule.
Nå men her i december har jeg ikke holdt mig tilbage. Har spist julemad den 24, julefrokost den 25, småkager, juleslik, en masse kinder chokolade.
Igår, nytårsaften, spiste jeg seriøst hele dagen. Jeg havde et helt fad med tunmousse kun til mig. Med en stor bøtte rejer, en hel bøtte krebsehaler, dressing osv. Og samtidig en hel bøtte med skåret frugt og en røvfuld råcreme.
Jeg spiste af det hele dagen igår, sådan på skift og resterne i dag. Startede endda til frokost i dag.
Jeg tænkte åh nej med vægten. Efter en måned med ædegilde. Men den er stadig på 7-8 tabte kg. Hvordan kan det lade sig gøre??
apr 2018
en måde at tabe de sidste kan være ved at drikke mere vand måske?
aug 2008
Jeg kan heller ikke slippe sodavand.
Jeg forstår bare ikke hvordan man kan æde som et svin i en hel måned og så ikke have taget på.
jun 2007
Keto tiltaler mig rigtig meget og de tilladte fødevarer passer meget godt ind i hvad der er mest optimalt ift min Hashimotos. Kan se at Keto oprindeligt er udarbejdet til epileptikere. De skal have ret fed (sundt fedt selvfølgelig) mad. Det fede gør jo også at man er mæt længere. Vores yngste har epilepsi og han er evigt sulten. Medicinen gør ham derudover lidt "rund". Han vil elske at komme på Keto. Han holder meget af fx avokado, græsk yoghurt, oliven osv.
Jeg tænker de 3 andre i familien heller ikke tager skade
apr 2018
okt 2007
Intet er forbudt på Sense. Og dressinger er en ret stor del af kosten, så ikke meget af det du nævner, ligger uden for sund og varieret kost
Det hele handler om, at man hele tiden er i kalorieunderskud/mæt imellem måltiderne.
Og måske du også får mere motion nu du har Gipsi?
Måske du forbrænder mere, fordi det er koldt etc.
Uanset hvad, så har du kunnet nyde en masse lækker mad, uden at blive fed af det, det misunder jeg dig
apr 2018
det er ikke en kur. Jeg spiser som de andre, bare en anden fordeling og mindre da min mand har større hænder.
apr 2018
apr 2018
okt 2007
Men det er nu ikke pga. kalorier, det er fordi jeg skal drikke rigtig meget pga. medicin, og rent vand bliver hurtigt blah.
I Sense tæller man som udgangpunkt ikke kalorier.
Det skal ikke være den store videnskab. Man spiser hvad der svarer til 2 håndfulde grønt, 1 håndfuld protein (kød, bønner, skyr, etc.)
1 håndfuld kulhydrat (brød, pasta, majs, frugt (kan også gå under ½ håndfuld grønt) etc.
Så skal der være lidt fedt, og så kan man få en vis mængde mælkeprodukter.
Så din lasagne kan du inddele i:
Håndfuld 1+2: Grønt? Man kan putte spinat i næsten alt, uden man kan smage det. Hvis man holder sig til 3 kugler. Ellers er der vel som minimum løg, hakkede tomater etc. i, så kan du tage lidt grønt ved siden af, til at supplere op.
Håndfuld 3: Protein? Kød, mindst 120 gram. Kan man ikke med kød, er der også andre muligheder.
Håndfuld 4: Lasagneplader, evt. mel i sauce ...
Fedt: Olie eller lign. Ost, alt efter fedt%,
Så du skal bare sørge for, at alle håndfulde er repræsenteret i mindst 2 måltider/spisekasser dgl. lige meget hvad du spiser.
Så du kan sagtens spise det samme som de andre, du skal så selv sørge for at supplere, de ting der mangler, og så sørge for at portionsstørrelse passer med dine håndfulde
Det er vigtigt, at hvert måltid kan holde dig mæt i omkring 6 timer.
Jeg er meget kræsen og virkelig dårlig til at lave mad. Så det er også en udfordring for mig. Jeg tænker ikke et hurtigt fix, men vægten skal selvf. være for nedadgående. Det bliver nemmere, når jeg bliver bedre til at lave mad, samt får smagt på alle de ting, jeg altid har udelukket, som bvadr, uden egentligt, at have smagt på det
Men det er med vilje, at den kan passe ind over alt man spiser, med en smule omtanke. Det skal være så lidt surt som muligt, ingen konstant kalorietælning.
aug 2008
Det har nok taget 7-8 måneder at tabe 7-8 kg, altså intet vildt vægttab, og så har vægten vel stået stille nu i 3-4 måneder.
Jeg spiser virkelig ikke særlig sundt, og spiser ikke faste måltider. Det er da fedt at kunne æde sig igennem en hel måned og vægten stadig er bundstabil, men omvendt også træls at den står stille.
Jeg har skruet op for motionen efter Gipsi er kommet for 4 måneder siden. Jeg plejer at gå med Gipsi først, hun går i et godt rask tempo, jeg får pulsen op med hende og vores længste tur er på 7,2 km, men går oftest turen på 5 km. Og så plejer jeg at gå med Zenta til sidst. For hun kan ikke gå så langt mere og går ikke så hurtigt mere, så det passer fint at jeg får pulsen ned igen til sidst når jeg går med Zenta.
Derudover hjælper jeg (Og Gipsi) min søster med at muge hestebokse 1-2 gange om måneden, det giver gerne 3 timer udendørs og det er med håndkraft.
Jeg håber at knække koden til at smide de sidste 10 kg, for det er sku lidt træls at den er komplet stabil.
aug 2008
sense