DKK snobberne

DKK snobberne

Medlemmer: 374
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.533 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

spørgsmål om frost sæd fra en der er helt grøn :) spørgsmål om frost sæd fra en der er helt grøn :)

Hey kloge mennesker smiley
Jeg har haft postet den her tråd i gruppen "hundeopdræt", men da jeg ikke fik nogen respons, poster jeg den igen her smiley
Jeg håber ikke de manglede svar er fordi spørgsmålene er for dumme, for jeg er helt grøn inden for emnet og mener det helt seriøst smiley

Sagen er den at jeg så småt kigger efter hanhund til min tæve, hvis hun vel og mærket udvikler sig til at jeg vil bruge hende i avlen... Da vi har en rimelig høj standard inden for min race havde jeg altid regnet med bare at finde en her hjemme fra og så kunne paringen foregå helt naturligt... MEN i min søgen er jeg nu faldet for denne helt fantastiske hanhund fra canada der har hele pakken og tilmed en type lige efter mit hjerte der ikke rigtig er i DK. Han er desværre ved at være oppe i årene og bliver 10 næste år hvilket er en flot alder inden for min race..

Og nu kommer det så til mit spørgsmål: er det nu jeg skal være impulsiv og invistere i frost sæd efter ham? Hvis det viser sig min tæve ikke bliver god nok, hvor længe kan det så gemmes?
Er frost sæd dyre end en almindelig parring?
Og sidst men ikke mindst jeg er helt ny i faget opdræt og har først lige taget opdrætter uddannelsen, så har i nogle gode råd til hvordan man henvender sig til sådan en hanhunde ejer? Vil de se hvem man ville bruge ham til osv? Da prisen jo ikke er alt afgørende men alligevel har en betydning for hvor længe man skal spare sammen, virker det så useriøst hvis man spøger til prisen i første mail? Og er der noget med ekstra skatter når man importer fra udlandet?

Og er der ellers andet der er godt at vide og som er anderledes fra en naturlig parring? smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål om frost sæd fra en der er helt grøn :)
  • #1   8. okt 2012 Har du kigget på canicold.dk ? Tror måske nogen af svarene er der?

Hanhundeejer skal jo sige ja til at du må bruge sæden og har nok nogen betingelser. Så skal du nok være opmærksom på om Dkk har nogen specielle krav til hanhuns fra Canada...
    Du skal betale moms af importen, så 25% skal du ligge oveni smiley

• #2   8. okt 2012 Tak lise, det er lige sådan nogle svar jeg søger smiley
    Jeg kender ikke hjemmesiden så den må jeg kigge igennem smiley

• #3   8. okt 2012 Jeg tror at jeg i første mail vil forespørge og præsentere mig selv og tæven og hvad jeg ønsker med mit opdræt og hvorfor jeg ønsker deres hanhund. Jeg vil i denne mail også stille spørgsmål om sundhed og mentalitet hos hanhunden - medmindre du allerede kender dette samt måske til udstillinger/prøver m.m
    I 2. mail (hvis opdrætter er positiv!) vil jeg spørge om hvad de skal have for sæden + hvad en "tapning" ca. vil koste i Canada. Jeg vil også spørge om der er andre udgifter forbundet som de skal have dækket..

Du kan få hjæp og vejledning hos Canicold og de kan ordne fragt m.m for dig.. der er nogen priseksempler på deres side smiley

• #4   8. okt 2012 Kan se du er fra Østjylland, så kan Katrine K, fra Hadsten dyreklinik også varmt anbefales til at udføre arbejdet. Hvis man kan sige det sådan. Katrine og Birgitte(CaniCold), er de 2 DKK bruger ihvertfald.

• #5   8. okt 2012 Hende havde jeg allerede tænkt mig at bruge lige meget om det bliver inseminering eller naturlig parring smiley
    Vi havde hende som underviser på opdrætteruddannelsen og der synes jeg hun var helt fantastisk smiley

• #6   8. okt 2012 Ej var du med i Sabro og høre Katrine?

• #7   8. okt 2012 Den frosne sæd kan holde i mange år uden problemer. Vi brugte sæd fra 1990 sidste år.
    Men hanhundens sædkvalitet falder med årene.
    Der er mange udgifter ved at bruge frosset sæd som man ikke har ved en naturlig parring, så ja det er meget dyrt.

• #8   8. okt 2012 Holdbarheden er næsten uendeligt. Men du er afhængig af at der allerede er frosset sæd efter denne han, for ellers er han for gammel til at fryse efter.
    Det er ret så dyrt at hente sæd hjem - men snak med Birgitte, hun ved alt om dette ... Katrine er først ved at starte op, under birgittes vejledning.

• #9   8. okt 2012 Nå man undersøger det nærmere tror jeg godt nok ikke lige det er noget for mig at bevæge mig ud i før jeg bliver lidt mere erfaren smiley men hvor er det øv for hold op hvor er han lækker... det kunne være man skulle undersøge mulighederne i at importere en hvalp fra ham istedet, det ville da være noget nemmere ;P

Jackie og billie: ja det var jeg smiley

• #10   8. okt 2012 platugler - han KAN være for gammel, det ér muligt at hans sædkvalitet er virkelig god, på trods af hans alder (det er set sket før)

jeg ville nok personligt sige at med den alder han er nu, så skal du sørge for at spørge til hans "sperm count" også, for hvis det er lavt så er der i hvertfald ikke noget at komme efter.
    Også har du jo egenligt god mulighed med sådan en ældre herre at se hvordan hans andet afkom er endt ud at blive, for at se om han også avler godt og ikke bare er en éner.

Sidst ville jeg personligt anbefale dig at selvom du henter sæd hjem til opbevaring (hvis det lader sig gøre - det er også muligt at du kan reservere hos ejer så ejer gemmer til din tæve, og hvis hun så ikke udvikler sig godt ja så kan ejer opsige den kontrakt - jeg tror ikke bare de lader dig råde over sæden for eget forgodt befindende) at du så venter til din tæve allerede HAR haft én naturlig parring før du insiminerer, på den måde sikrer du dig at hun rent faktisk også kan parre sig naturligt..

• #11   8. okt 2012 Hov i skal da forresten ikke lige snydes for et billed smiley

profilbillede
  • #12   8. okt 2012 Inde på opdrætters hjemmeside står der faktisk de har tappet sæd til rådighed, men hvornår det så er tappet står der ikke noget om...
    Men som jeg var inde på ovenover så tror jeg det er en lidt for stor mundfuld til at starte med smiley

• #13   8. okt 2012 Jeg ville ikke inseminere en 1. gangs tæve med frostsæd, da det skal ligges helt ind i livmoderen, og det kan være svært. Dertil ved man heller ikke om den overhovedet kan få hvalpe, så jeg ville under alle omstændigheder vente til 2. kuld, da det er en noget kostbar affære. Selve sæden koster som regel det samme, men så er der fragt udgifter til transport af sæden det er dyrt:-(

Men ja kan godt forstå hvis du synes at det er lidt for stor en mundfuld:-)

• #14   8. okt 2012 Det er ikke mere kompliceret at implantere en første gangs fødende. Men det er dyrt og kræver en del mere planlægning, end hvis man bruger naboens hund.
    Når det er sagt, så er det et fantastisk redskab.

• #15   8. okt 2012 Jeg tænker lidt ud fra min egen holdning.. Du står med en tæve som er under 1 år, du ved slet ikke om hun kan indgå i avlen endnu.. Hvad udvikler hun sig til og fordi han hunden er lækker , flot osv er det slet ikke sikkert at han passer til din tæve.. Hvorfor snakker du ikke med din opdrætter eller andre opdrættere af racen for at høre hvordan og hvorledes.. f.eks også mht hanhunden om de kender ham osv

• #16   8. okt 2012 wolfcub: han kan have SUPER sædkvalitet .... vi har lige brugt en han på 11 år, så intet problem der. Men at fryse er noget helt andet og der dur det ikke at være så gammel. Jeg har lige købt sæd hjem fra en han på 11 år, men det er sæd der er frosset ned da han var ung. Jeg ville ikke begive mig ud i af fryse efter så gammel en han.

• #17   8. okt 2012 Fordi hvis det kunne holde 30 år i fryseren og han er så lækker som jeg synes han er, så skulle muligheden nok komme på et tidspunkt smiley
    Og som jeg selv sagde aller øverst er det alt for tidligt at vide om min tæve over hovedet bliver god nok til at kunne indgå i avlen...
    Jeg kender kun til inseminering fra hesteverdenen og det er det ikke unormalt man finder hingst før hoppen og derfor har frost sæd til at ligge smiley

Jeg kan godt lide at bruge hg til at spørge løs og blive klogere og i det her tilfælde var det nok til at jeg synes det var for stor en mundfuld... var det noget jeg ville undersøge videre ville jeg først spørge min opdrætter til råds og blev der sagt god for det her, ville jeg også gerne møde ham personligt hvis det da kunne nåes for at se om han stadig lever op til min høje standard...
    Som jeg også har nævnt tidligere så er der også virkelig godt avls materiale her i landet så det skulle bevises han er virkelig ud over det usædvanlige - på alle områder smiley

• #18   8. okt 2012 hvis sæd kvaliteten er god nok så har det ikke noget at sige i forhold til alderen, der er en vis procentdel der dør når det fryses, men det sker uanset om hannen er 2 eller 15, så det er klart hvis en han har middelmådig sædkvalitet så kan den næppe tåle at blive frossen ned, men det er jo ikke sikkert det er det..

• #19   8. okt 2012 Rikke - det er bare ikke sikkert at hanhunde ejeren vil lade dig gemme deres hunds sæd i 30 år til en eller anden (i deres øjne) tilfældig tæve, enhver god opdrætter vil vide præcis hvilken tæve sæden går til og ikke lade dig bruge den til hvem som helst, ligesom hvis det havde været en naturlig parring..

• #20   8. okt 2012 Det var også bare for at gå i det ekstreme smiley
    Men hanhunde ejeren kan man vel holde kontakten med og stadig tages med på råd selvom der går et par år? smiley

• #21   8. okt 2012 Nej man kan ikke købe sæd fra en seriøs opdrætters hanhund, uden at h*n har godkendt paringen.
    Det er hanhunde ejeren der ejer sæden indtil paringen skal ske.

• #22   8. okt 2012 Housebuster: du får det jo til at lyde som om jeg er useriøs med mit kommende avl smiley

• #23   8. okt 2012 Rikke - de kan jo ikke være sikre på at du bruger den til en tæve de vil have du skal bruge den til hvis ikke de har papirer på det på forhånd? smiley

Hvis de har frossen sæd, så er det nok fra da han var yngre, da det er det gængse..

• #24   8. okt 2012 Wolfcob: det er nok bare fordi jeg er naiv så og selvfølgelig regner med at folk er ærlige mennesker smiley

• #25   8. okt 2012 Rikke
    Naivitet er dejligt (det er et tegn på uskyldighed hvis du spørger mig), men desværre kan man ende med at få nogle slag på den måde også - men det er jo også derfor vi har sådan et forum her, for at få nogle synsvinkler vi måske ikke havde set selv smiley

• #26   8. okt 2012 Rikke jeg forklarere bare, hvordan frosset sæd håndteres i USA/Canada.
    Hanhunde ejeren skal jo også underskrive DKKs registrering.

• #27   8. okt 2012 Wolfcob: lige præcis og det synes jeg jeg har fået her smiley

For mig er hg folk de første jeg spørger når jeg får en ny skør idé ellers kunne jeg jo hænge i røret af min opdrætter hele tiden... så for mig er der rigtig langt fra et spørgsmål herinde til det er en realitet, det kan folk bare godt glemme og tage det lidt for seriøst smiley

• #28   8. okt 2012 Wolf: nogle har super sæd, som bare ikke tåler frost og andre middelmådig sæd som tåler det godt. En ældre han har bare større sansynlighed for at sæden ikke tåler det særlig godt og derfor frarådes det.
    Sæden har ofte størst kvalitet i de kolde måneder og på hanhunde mellem 2 og 6 år gamle.

• #29   8. okt 2012 Housebuster: det er jeg ikke enig i - jeg har lige købt sæd fra en han, som måske skal bruges til en tæve som pt er 5 mdr gammel. Der er købt mere end til 1 parring. Dette var det sidste sæd der var til salg og der er ingen bestemmelser på hvilke tæver jeg benytter det til. Det er der ikke, fordi ejeren ved hvad jeg står for og som hun skrev, så stoler hun på min dømmekraft omkring brugen af sæden.
    Jeg kender også andre der har købt sæd, uden at tæven er valgt.

• #30   8. okt 2012 platugler - I know, vi bruger også AI i min race (især fordi der er SÅ stor afstand mellem ejerne i Europa og USA og det er lidt- meget- svært at finde en passende han inden for ens eget lands grænser, ja sågar på eget kontinent), jeg kommenterede også bare på at det nu godt KAN lade sig gøre smiley

• #31   8. okt 2012 Alt kan jo prøves, men dælme nogle penge at smide ud, for at tjekke om bestefars sæd stadig tåler frost. Hvem skal betale for det? Ejer eller køber?

• #32   8. okt 2012 Housebuster: når du har købt sæden, så er det dig der skriver under hos DKK. Vi ejer feks sæd efter en italiensk han der har været død i 10 år - hans spanske ejer er også død .. Så hvis det du siger passede, så ville sæden være værdiløs. Sådan er det heldigvis ikke.

• #33   8. okt 2012 Platugler På blanketten til DKK står der at det er hanhunde ejeren.
    Hvordan man håndtere det i DK når der er tale om at ejeren er død, ved jeg ikke.
    Men nu udtalte jeg mig om Canada/USA, og der vil salg af sæd til fri afbenyttelse, blive regnet for uetisk, og ville få konsekvenser i forhold til medlemskab af mange special klubber.

• #34   8. okt 2012 Man medsender bevis på købet af sæd/ejerskabet og at man dermed er underskriftsberettiget.
    Jeg har ikke købt sæd i USA, i vores race er de ikke interessante. Men jeg har aldrig oplevet eller hørt om de problemer i Europa.

• #35   9. okt 2012 Det er før hørt, at der er blevet frosset sæd ned efter ældre hanhunde, også af store racer - men den er dog bedst mellem 2 og 6 år. Sæden undersøges FØR indfrysning, om den er godnok til det. Det koster ikke alverden, at få undersøgt en sædprøve, om den er egnet til indfrysning .... men nu er det jo ikke aktuelt her, da der allerede findes frostsæd efter den omtalte hanhund smiley

<b>Eksempel på import udgifter ved sæd fra USA </b>
    Grænsedyrlæge kontrol kr. 850
    Speditør vedr. import ca. kr. 2000
    Transport USA til DK ca. kr. 4000
    Indsættelse af sæd udefra kr. 500
    Kontrakt med sædbanken kr. 450
    Administrationsgebyr vedr. kontakt til klient/eksportør og sædbank kr. 1000 - 2000
    Returnering af tanken til USA ca. kr. 3600

<i>(dertil kommer forsendelses udgifter fra USA til DK - disse opkræves i USA)</i>
    <b>I alt ca. kr. 14.000</b>
    (Kilde: www.canicold.dk)

Det er de rene udgifter omkring klargøring/håndtering af sæden, dertil kommer jo så parringsafgift.

Mon ikke det ligger i samme prisleje i Canada ?

• #36   9. okt 2012 Smydi: det er ikke korrekt - sæden fryses og et strå tøes op, for at se kvaliteten efter frysning, så en alm sædprøver er ikke nok, med mindre den selvfølgelig viser så dårlig kvalitet at det ikke kan betale sig at forsøge frysning.

• #37   9. okt 2012 Platugler - nå, men det står altså på Canicolds hjemmeside. Man kan godt checke om sæden er egnet til frysning. Og det er iøvrigt også hvad Birgitte Schjøth har fortalt mig!
    Men selvfølgelig, har du ret og ved bedre end den førende ekspert på området !!!!

• #38   9. okt 2012 <i>Straks efter opsamling af sæden skal denne evalueres, cellerne tælles og deres bevægelighed vurderes. Hvis kvaliteten er tilfredsstillende til frysning....</i> Kilde: Canicold.dk

• #39   9. okt 2012 Smydi du klippede lidt tidligt.
    Fra dit link

Straks efter opsamling af sæden skal denne evalueres, cellerne tælles og deres bevægelighed vurderes. Hvis kvaliteten er tilfredsstillende til frysning, tilsættes en buffer, som beskytter sæden under frysning og optøning. Derefter nedkøles blandingen i ca. 2 timer og fortyndes yderligere med endnu en buffer før den kan nedfryses. Sæden fryses i ID-mærkede strå, som hver indeholder ca. 0,5 ml. Efter frysning optøs et enkelt strå for evaluering af kvaliteten efter frysning og optøning.

• #40   9. okt 2012 Housebuster - nej, for det jeg ville have med var jo, at underbygge min påstand om, at sæden kan undersøges for egnethed for indfrysning ...... kan den det, går man videre til næste step smiley

• #41   9. okt 2012 Ja egnet til frysning ... Det siger jo intet om det næste skridt og det vigtigste ... Hvordan tåler sæden at være frosset. Det er og bliver da det vigtigste. At sæd som udgangspunkt findes egnet til at blive frosset, betyder ikke at det også et super når det bliver tøet op og det er jo det vigtigste - ellers er alt spildt.
    Vores han er tappet og frosset - og han og flere hanner fra mit opdræt har deltaget i et projekt omkring frysning af sæd ... At sæd er egnet til frost garantere ikke super sæd efter optøning.

• #42   9. okt 2012 At lave en sædprøve er kun et step på vejen, men vil aldrig give det endelige svar, som du mener. Så derfor kan det aldrig stå alene, med mindre sæden er super dårlig og man stopper der - så man skal regne med flere penge på bordet og så risikere man stadig at står uden brugbart resultat.

• #43   9. okt 2012 Nå, men så siger vi det. Jeg har fået andre oplysninger, og dem henholder jeg mig til, og tror på.

• #44   9. okt 2012 er 100% enig med platugler:-) jeg har også fået sæd nedfrosset efter min han, og ja én ting er, at det måske er fryseegnet, noget andet er, hvordan det opfører sig ved tøning efter frysning. Det testede vi også på min han

• #45   10. okt 2012 Smydi: så er du fejlinformeret eller har misforstået tingene.... Vi har fået vores tappet og frosset hos Birgitte og det er hende du linker til - hun skriver jo lige netop det jeg også skriver - men du vælger at stoppe midvejs i det hun skriver og tror at så er du ved vejs ende og har det endelige svar - det er ikke tilfældet.

Da hannerne fra vores opdræt var med i den undersøgelse, var det tydeligt at en sædprøve ikke er nok - den han der havde bedst sæd ved tapning, var ikke den som havde bedst sæd efter optøning.

• #46   10. okt 2012 Platugler - Jeg gider ikke diskutere med dig, du misforstår det jeg skriver, så det giver ingen mening at blive ved med at forklare hvad jeg mener - du får ret og jeg får fred smiley

• #47   11. okt 2012 tja - det kan man jo altid sige, når man nu ikke har ret - for indrømme det, ville jo ikke være rart smiley

• #48   11. okt 2012 Det har intet med at gøre at jeg ikke får ret, men at du VIL misforstå det jeg skrev. Længere er den ikke !

Kommentér på:
spørgsmål om frost sæd fra en der er helt grøn :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce