{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

Muskelhunde/(kamphunde)fordom herinde {{forumTopicSubject}}

Læste i aftes dette indlæg i forum af en person med to schæfere. en vis nicolai A. Der mente han vidste præcis hvad en "kamphund"/muskelhund var.
Må da indrømme jeg følte mig stødt, derfor måtte jeg lige skrive, kommer under hans.

Han sagde:
nå ja jeg er kedelig og mit spørgsmål var at for meget. kamphunde ejere tuder over at de bliver set skævt til og alt det der.. men i skal ikke komme og sige i ikke vidste hva i gik ind til ved og anskaffe sig såen en hund. udover det er det også svært og ikke se lidt skævt til alle dem der skal have omplaceret en kamphund i alderen et halvt år til halvandet år. kommer nemt til og gi et billede af at mange der anskaffer sig en kamphund er en smule inkompetente.. dermed ikke sagt jeg har det såen. har selv en kammerat der har to kamphunde og det er sku nogen gode hunde og han er en god hunde ejer og pablo leger skide godt med begge mine hunde..

siger bare i bør have mere forståelse hvorfor i bliver set ned på på den måde. der er desværre rigtigt mange useriøse hunde ejere derude og og det gælder sku ikke kun kamphunde ejere

(5 gange bliver der sagt kamphund)
Herfra:
jeg kan godt forstå ham hen ad vejen, MEN noget er galt.

Herfra:
Hvis du selv havde haft en muskelhund (for det hedder nemlig ikke kamphund) ville du have haft denne diskussion debateret færdig inden hun/han var 10 uger gammel.

Det kan nemlig ikke undgås som ejer af en sådan race, hvis man er engareret i sin muskelhund.

Hvis du selv havde den erfaring, ville du så også være fuldt ud sat ind i vores dilemma, at uerfarne folk, der anskaffer sig et dyr de ikke aner noget om, eller som måske anskaffer sig dem af forkerte grunde, hvilket dårligt rygte der er blevet dannet som går ud over velopdragne glade hunde og ejere.

Jeg tror man skal passe lidt på, hvordan og med hvad man lægger ud i sådan en diskussion.

Jeg begynder heller ikke at referer til din schæfer som værende tidligere nacist-vagthund vel smiley

eller hov det gjorde jeg, men kun for at statuere et eksempel.

ps. det er okay, det er et misforstået udtryk, ordet kamphund.

For at kalde en hund for en kamphund, skal den være trænet til kamp, og det tror jeg flertallet herinde er enige i.

Se denne side, læs om en kamphunds historie/opvækst/liv.
De muskelhunde man ser på gaden, har ikke haft noget nær dette. De muskelhunde der bliver trænet til kamp, ser man forresten ikke blive luftet, nedenstående link til historien forklare vist også tydeligt hvorfor. (Det ville være for afslørende)
Så næste gang du vælger at kalde en amstaff, eller en bulldog eller en rednose for en kamphund, så tænk lige over hvad det ord indebærer, det er total nedværdigende....

http://www.stophundekampe.webbyen.dk/

Hans svar:
kalder jo også en hyrde hund for hyrde hund selv om den ikke hyrder mere. mine argumenter er ligeså gode som dine og når jeg kalder din hund for hamphund er det ment på en alt andet repektløs måde. se det mere som for og hylde racen og dens historie

Mit svar:
Og sjovt nok, så er det fleste muskelhundes oprindelse heller ikke lavet til kamp...

Nej de, er lavet til at nedlægge større byttedyr, såsom tyr/okse, vildsvin m.m.

Så hvorfor kalder du dem efter din egen teori ikke jagthunde?

Herfra:
Og sjovt nok, så er det fleste muskelhundes oprindelse heller ikke lavet til kamp...

Nej de, er lavet til at nedlægge større byttedyr, såsom tyr/okse, vildsvin m.m.

Så hvorfor kalder du dem efter din egen teori ikke jagthunde?

Fra ny lytter:
"HISTORIEN BAG DEN AMERIKANSKE STAFFORDSHIRE TERRIER:

1936 lykkedes det en gruppe Pit Bull Terrier entusiaster at opnå anerkendelse af AKC (American Kennel Club) og få deres hunde registreret i denne som Staffordshire Terriere. Indtil da havde racen kun været anerkendt i UKC (United Kennel Club), hvor racens omdømme var belastet af hundekampe. Denne gruppe ønskede af kærlighed til racen - dens fremtoning, intelligens og hengivenhed overfor mennesker – at videre avle den som showhund og i særdeleshed som familiehund. Man avlede derfor særdeles restriktivt på den Amerikanske Staffordshire Terrier ud fra et krav om en standardiseret kropsbygning, samt efter et roligt og pålideligt temperament.


Derimod har det eneste kriterium ved baggårdsavl af Pit Bull Terrieren til hundekampe været, at man har brugt de individer, der havde gode præstationer som angrebs- og kamphunde. Resultatet af disse 2 vidt forskellige kriterier for avl er, at man i dag har 2 MEGET forskellige hunderacer, hvor den Amerikanske Staffordshire Terrier er en show- og familiehund og Pit Bull Terrieren er en såkaldt kamphund. Det er således ikke uden grund, at Pit Bull entusiaster ved salg af hvalpe fremhæver, at der IKKE findes Staffordshire blod i disse.. (KILDER: ‘A Complete History Of Fighting Dogs’ af Mike Homan, ‘The World Of Fighting Dogs’ af Dr. Carl Semencic)."

I følge det her er Amstaffen slet ikke avlet til at være en kamphund, men til at være show og familiehund..

Det er fundet på http://www.amstaffs.dk/racen.htm

Fra ham:
jeg har en kammerat der selv har en amstaff og har hørt hele den smøre der før og han kalder dem også selv for kamphunde. har i overhovedet læst tråde og ved at jeg absulut intet har imod kamphunde tværtimod

Fra mig:
men det er ekstremt nedværdigende og uvidende at kalde dem kamphunde.....
Så hvis du skal omtale nogle muskelhunde-race bør du bruge deres race-betegnelse, og hvis du ikke kende den, så kald den muskelhund, og fortøl din kammerat det samme, medmindre han vil sende dumme signaler....

Fra ham:
magter det ikke. kalder hunden hva jeg vil


Ved denne debat er en vi alle kender til, men ærlig talt vil jeg gøre meget for at stritte uvidende fordomme imod, ellers ender det med at vores hunde bliver gjort ulovlige fordi forskrækkede folk har større betydning end hundeejerne....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskelhunde/(kamphunde)fordom herinde
  • #1   7. nov 2008 jeg tror debatten kører i langs højere grad herinde end den gør ude i "virkeligheden". og dette forum er da heldigvis kun et meget lille snit af befolkningen

  • #2   9. dec 2008 En hund har, uanset race, nogle behov der skal dækkes.
    Og det der bekymrer mig mest omkring folks valg af hund, er at de ofte ikke sammenligner de forskellige racer med, hvad kommende ejere, i virkeligheden kan tilbyde disse hunde.
    Så uanset race og størrelse så er hunden oprindeligt et rovdyr der stadig, har behov for at blive stimuleret.
    Nogle hunde har et større behov for f.eks. længden af gåturen, mængden af næsearbejde osv.
    Vi har som mennesker i flere tusind år, valgt selektiv avl, for at fremelske de karaktertræk i hunden, som vi har behov for.
    Så kan i kalde dem "kamphund" eller "muskelhund" eller "skødehund" men i mine øjne er det "bare" en hund, som har lige så meget behov for stimuli som fru. Jensens lille pølsehund.


Kommentér på:
Muskelhunde/(kamphunde)fordom herinde

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce