1.682 visninger
|
Oprettet:
Udstilling i Østrig {{forumTopicSubject}}
Så lige et opslag på FB fra DKK, angående en episode fra en udstilling i Østrig, hvor en hund fik forbud mod at stille op på grund af at stedets dyrlæge vurderede at den ikke var sund nok, det stod på engelsk så fik ikke lige helt fat i det, men de er vist lidt skrappe i øsstrig ang sundhed hos hunde på udstilling, der var også noget med at man ikke må ha barberet knurhårene af sin hund.
Jeg synes det er fantastisk hvis usunde hunde begynder at blive bortvist fra udstilling.
Hvad tænker i?
https://www.facebook.com/search/str/dansk+kennel+klub/keywords_search?epa=SEARCH_BOX
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Man spøger da ikke med dyrs sundhed?!
https://www.facebook.com/188221254975/posts/10157062600019976/
Og helt enig Maya
Fantastisk hvis dyrlæger endelig griber ind overfor syge og usunde hunde.
Om knurhår gavner eller ej så virker det da lidt underligt at klippe dem af bare fordi. Men om det er synd ved jeg ikke
maj 2008
Men har opslaget floreret i en uge, er det jo ikke aprilsnar. Jeg så bare, at det kom op på DKK's side i dag, så tanken var oplagt.
maj 2008
dec 2008
Drastisk ... måske... nødvendigt.. ja det synes jeg.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.891
maj 2008
Men selv om jeg ikke bryder mig om klipning af knurhår, så synes jeg ikke, det er dyrplageri på et niveau, hvor der skal falde store bøder. Og jeg ville foretrække, at de brugte ressourcerne på de reelle store problemer. Det var specielt klipning af knurhår og gigantiske bøder, der fik mig til at tænke aprilsnar.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.056
Til gengæld vil jeg da juble, hvis man har lagt en hård tone over det dyrplageri, der er de ekstremt overtypede racer. Nej, det er absolut ikke alle individer i de racer, der er syge. Men ekstrem overtypning øger risikoen for en lang række sygdomme temmeligt markant, så det kan da kun være en god ting, hvis avlen blev mere moderat... men det er så næppe tilstrækkeligt, at ET land slår så hårdt ned på det.
dec 2008
Da jeg arbejdede i konkurrencestald fjernede flere de hår på hestene... nogle klarede det uden problemer. Og så var der nogle, som var paniske angst bagefter, da de hår jo mærker, når mulen nærmer sig noget eller noget rammer mulen.
jan 2007
Det gælder ikke alle racer, men for en god del racers vedkommende, har standarden faktisk ikke ændret sig eller ikke ændret sig nævneværdigt, men det har hundene til gengæld. At man vælger at belønne "stort set ingen snude", blot fordi racestandarden beskriver en kort snude er jo ikke racestandardens skyld.
Tager man schæfer, så beskriver standarden faktisk ret præcist de ønskede vinkler - man har bare i mange år valgt at belønne hunde med meget kraftigere vinkling, end det standarden beskriver. Igen ikke standardens skyld.
At dommere/avlere m.fl. læser standarder som fanden læser biblen er ikke et problem med standarderne men med den måde FCI/de enkelte landes klubber vælger at uddanne personale og hvad de tillader i avlen.
Ang knurhår så er det ved nogen hesteracer f.eks. arabere helt standard at fjerne dem, det samme gælder for mange konkurrenceheste. Jeg har aldrig oplevet en, hvor det gav problemer (men nu lever den type heste også typisk under ret kunstige forhold).
Yderligere er heste og hunde temmeligt forskellige, og hvor jeg har hørt om heste der angiveligt skulle have problemer, så har jeg til dato ikke så meget som hørt om en hund, der ikke klarede sig ligeså fint uden som med knurhår.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
dec 2008
jan 2007
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.245
Skræmmende at en opdrætter affærdiger det som aprilsnar, og oven i købet en sjov en af slagsen
Så vidt jeg husker, var det en udstilling engang i sommers, hvor der stadig var meget varmt. Og der var flere hunde der blev afvist, fordi de var for ringe til at kunne kapere varmen.
maj 2008
Jeg synes da ikke dyrplageri er sjovt, men sammenlignet med hvad man ellers ind i mellem hører af aprilsnarre, så kunne dette sagtens være en af dem. Det er baseret på noget alvorligt, ja, men at forsøge at bilde nogen ind, at man vil afvise eller endog straffe ejere af hunde med klippede knurhår, kan jeg nu sagtens se som en aprilsnar. Ikke en hund ville få det dårligere af det, hvis dette var en aprilsnar.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 628
Så er vi ude i at en del race bare slet ikke skal findes.. ????
dec 2008
jan 2007
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Dét er sgu da at gå for langt..
sep 2017
Dyrevelfærd og hundeudstillinger i Østrig
Efter en række hunde blev afholdt fra at deltage i en hundeudstilling i Østrig tidligere i år, har DKK modtaget en række bekymrede henvendelser fra danske udstillere, der forventer at skulle deltage i European Dog Show i Wels i Østrig til juni.
Hundene blev afvist af statsansatte dyrlæger ved ankomst til udstillingen Graz den 9. – 10. marts med henvisning til den østrigske dyrevelfærdslovgivning, hvori der står, at ”The exhibiting of dogs with tortured breeding characteristics (for example dogs with difficulty in breathing, hairless dogs with a strong tooth outnumbered or toothless) is prohibited".
Hændelsen har skabt opmærksomhed på de sociale medier, og Svensk Kennel Klub har derfor taget initiativ til at spørge den østrigske kennelklub om betydningen af ovenstående regel. SKK har modtaget dette svar, som vi deler her:
"The Austrian Animal Welfare Act prohibits in § 5 the issuing of dogs with characteristics of tormenting and lists the following symptoms: Shortness of breath, Movement abnormalities, Lameness, Inflamation of the skin, Inflamation of the conjuncativa and / or the cornea, Blindness, Deafness, Neurological symptoms, Malformations of the dentition, Malformation of the skull. These symptoms are controlled by an official veterinarian and dogs can be excluded from the exhibition if the disease is diagnosed. Unfortunately, as the diagnosisi of the veterinarians is always an individual opinion, we can not predict the diagnosis and its consequences. The existing residual risk must be assessed by the dog handler himself."
Ud fra ovenstående udmelding fra den østrigske kennelklub kan vi fra DKK´s side desværre ikke give et entydigt svar på, hvad denne lov vil kunne få af betydning for den enkelte danske hund og udstiller, der vælger at deltage i European Dog Show i Østrig.
Vi kan derfor kun opfordre til, at man som udstiller selv, og evt. i samarbejde med dyrlæge, vurderer, om ens hund kan anses for at have en eller flere af ovenstående symptomer og ud fra denne vurdering beregne risikoen for at blive afvist ved ankomst til udstillingen.
Sjovt at en episode med knurhår, er det eneste der udledes. Jeg ville sådan ønske at både DKK og danske myndigheder bakkede op. Men sjovt? Nej!
dec 2008
Aktivister eller ej.... nu har det her stået på så længe uden at DKK reelt har kunne/ville gøre noget som har virket. Så ja... det er ok med mig. Klip de knurhår på pudlerne ... hvis nogle andre racer evt fik lidt snude og ikke blev avlet så ekstremt og også blev belønnet på udstilling.
sep 2017
dec 2008
dec 2008
dec 2008
jan 2007
Jeg tror det kunne være helt godt at ryste dommerposen engang. Lad en BC- dommer dømme bulldogs på et par udstillinger fx. Nej, så får man ikke en dommer med indgående kendskab til racestandarden. Men man får formentligt en dommer der påtaler rallen og grynten og måske, hvis man er heldig, standarden læses som den er skrevet, ikke som bulldogfolk er endt med at forestille sig den?
Samtidig kunne man jo så lade en pudeldommer dømme schæfer - det gad jeg også godt se
maj 2008
Snart er der Euro Dog Show i Wels, Østrig.
I denne weekend har der været udstilling i Salzburg. For nogle uger siden var der udstilling i Graz. Også i Østrig. Jeg er sikker på, at jeg taler på vegne af mange forvirrede og frustrerede udstillingsfolk med dette opslag.
Som mange fra udstillingsverdenen efterhånden nok har hørt, foregår der p.t. en massiv dyrlægekontrol på udstillingerne i Østrig. Både ved indgangen og på selve udstillingen. Det handler om dyrebeskyttelse og tilsyneladende om håndhævelse af en østrigsk lov, hvor nogle af de restriktioner de forsøger at håndhæve, er fuldstændig misforstået. Bl.a. mener dyrlægerne/kontrollanterne, at det er dyremishandling at fjerne hundes knurhår. Hos nogle racer, bl.a. Pudlerne, er det jo et decideret krav, at snuderne er barberet, når de skal udstilles. Derfor er der ingen knurhår. Så at møde op på en hundeudstilling med tilvoksede snuder er absolut No-go.
På udstillingen i Salzburg i dag den 31. marts, var der igen kontrol. Hundene blev sorteret ved indgangen. Numre blev noteret. Der blev lavet ekstrakontrol, hvor der var krav om at alle hunde skulle have knurhår. Folk blev belært om at fjernelse af knurhår var at “amputere en af hundens sanser”. Kontrollen blev efter sigende gennemført høfligt men bestemt og belærende. Men altså både ved indgangen og omkring ringene. Jeg har ikke kendskab til bortviste hunde, men risikoen er åbenbart tilstede. I Graz for nylig, blev deltagere truet med bøder på 7.500 EUR for overtrædelse af lovgivningen.
Jeg og mange andre udstillere, ikke bare pudelfolk, savner nok at høre fra DKK i denne sag. Arbejdes der med problemstillingen i DKK-regi? Og hvad med FCI? Er der kontakt med den østrigske kennelklub? “Forhandles” der med de østrigske dyrlæger (forkortet ATA). Bliver de såkaldte “regler” også håndhævet i Wels? Hvad er vores rettigheder? Hvis vi ikke har tænkt os at rette os efter “reglerne” som jo er østrigske og ikke FCI’s? og hvis vi allerede har tilmeldt, har vi så ret til at få vores deltagergebyr refunderet?"
Og som jeg skrev allerede i indlæg 8, så var det sammenhængen mellem klipning af knurhår og kæmpe bøder, der for mig var så grotesk, at jeg tænke aprilsnar.
Som jeg har skrevet allerede flere gange i denne tråd, og rigtig mange gange tidligere, så går jeg bestemt ind for at der gøres noget ved de meget usunde racer.
sep 2017
Hvordan skal DKK opretholde bare en smule troværdighed?
Lene, det jeg kan få frem af linket i startindlægget, er bare DKK’s fb-side, ikke et bestemt opslag. Jeg gik derfor ud fra at det var dét jeg satte ind, ikke mindst fordi TS skriver at noget af det er på engelsk.
maj 2008
sep 2017
Måske TS kan opklare om det er knurhår eller deforme hunde, hun tænker på?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.843
Hunde har brug for deres kroppe, som de er designet oprindeligt. Det er ikke menneskets opgave at manipulere den.
dec 2008
maj 2008
Det kan hun da måske godt, men det er vel ikke så vigtigt nu. Vi har opklaret, hvorfor vi har reageret forskelligt.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.891
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
"Sundere" ... tænk lige over den formulering. Ikke rask, men sundere.
Fatter ikke at folk ikke kan se det - eller i det mindste høre det.
En kollega har en OEB som, når den ligger og sover på siden, snorker.
"Ihhhh, hvor er det sødt" ...
OMG.
Omvendt - så er de der dyreaktivister en pind i _øven ind imellem.
Jeg synes ikke de er ret objektive. Så er det bare ALT, der er synd (heste rides, hunde trænes, hunde udstilles) - og der er ingen differentiering i den måde de ser tingene på.
Jeg bliver provokeret af ensrettethed i det hele taget.
Det er så enormt ucharmerende, at folk ikke kan se nuancerne i tingene.
Er det synd for en mops .. ja !!! - og det er uanset, om man vælger at klippe knurhårene af den, eller udstille den .. det er bare synd for en mops, period !!!!
Er det synd for en cane corso, at blive udstillet?
Ikke rigtigt, vel?
Så jeg ER delt - men kan naturligvis ikke være uenig i, at der er racer, der burde lukkes og slukkes.
Tanken om at få en anden dommer til at dømme i en anden race end h*n er uddannet i, lyder også tillokkende.
Bare man ikke forventer mirakler - hos schæferhundene har man jo f.eks en udstillingsdommer til at dømme "mod og kampdrift" på HAS .. det er sq ikke noget, der imponerer
jan 2007
Men at få lidt nye øjne på en race kunne jeg godt tænke mig. Typisk har en dommer jo selv en tilknytning til den race h*n dømmer, f.eks. som opdrætter. Det betyder at dommeren jo også ofte selv et en del af problemet og sikkert lige så blind for det unormale i grynten, overtypning osv som resten af opdrætterne i racen.
En udefrakommende dommer skulle selvfølgelig ikke bedømme brugsegenskaber mm. Men blot læse racestandarden og dømme ud fra den. Det er en udstilling ikke en test i brugsegnethed.
Kunne være meget sjovt at se, om det ville rykke noget på resultaterne.
jan 2006
Jeg var f.eks på besøg hos en tidligere collega, der har en corgi.
Jeg synes selv, at vores maller er stille og rolige, når de er indenfor - men der fik jeg faktisk et wakeup call.
Den hund, den kom og hilste da jeg kom ind - logrede og var venlig. Og så .. lagde den sig til at sove - og det gjorde den også, da jeg gik igen
Mao - jeg må tage op til revision om hvor "rolige" vores hunde er indendørs.
Sjov oplevelse faktisk.
Min kommentar om bedømmelsen af mod - og kampdrift var blot en bemærkning .. brugsegenskaber og udstilling er jeg helt klar over intet har med hinanden at gøre, og i virkeligheden ikke bør stå i samme sætning
maj 2008
Ofte starter folk jo som dommere for deres egne racer og uddanner sig så løbende til flere og flere racer, og nogle af dem får til sidst godkendelse til resten af en eller flere gruppe.
Dommere, der kun dømmer få racer, bliver sjældent inviteret til de store internationale udstillingerne, fordi behovet er for dommere, der kan dømme mange racer. Det giver simpelthen bedre udnyttelse af dommerne.
Specialdommerne, dvs. dommere, der dømmer egne racer eller racer som har deres store interesse, er til gengæld værdsatte på de store specialklubudstillinger, hvor der blandt andet derfor ofte er flere deltager af en race end på DKK's udstillinger. Dommere kan sagtens være f.eks. gruppedommere, men stadig anses for specialdommere for en eller et par racer.
At lade dommere dømme racer, de ikke er uddannet til, er jo det, der sker på skuer. Tanken lyder måske meget sjov, men for det første tror jeg, det ville knibe med tilmeldinger, og for det andet tror jeg, at en del dommere sidder og ser på, når der dømmes i store ring og derfor får deres indtryk derfra, af hvad der er det bedste og mest korrekte i en race. De ved trods alt, at det er en dommer, der er uddannet i den pågældende race, der har sendt det pågældende eksemplar videre til store ring. Mon ikke det ville afspejle sig i de flestes bedømmelser.
At lade en udstillingsdommer dømme mod og kampdrift hos schæfere på HAS, virker mærkeligt. At lade en agilitydommer, en IPGdommer, en lydighedsdommer etc. dømme på udstillinger kunne da være et sjovt eksperiment men som en engangsforeteelse.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
maj 2008
sep 2017
Der er jo KÆMPE forskel på om det er det ene eller det andet, der debatteres.
Og selvfølgelig kommer DKK-dronningen ind og melder at det udelukkende er købernes skyld. De stakkels DKK-opdrættere er jo NØDT til at avle usunde og deforme hunde, for det er dét folk vil have, og opdrætterne har hverken fri vilje eller evnen til at tænke sig om Stakkels opdrættere!
jan 2007
For at lægge al skylden hos køber kræver det altså, at der faktisk er nogen, der ikke avler med hovedet oppe i r*ven. SÅ kunne man give køber skylden fir at vælge at støtte de ekstreme avlere istedet for de moderate.
sep 2017
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Der er fine mål om at avle forskellige racer med store problemer sundere. Men helt ærligt målet må da være at avle dem SUNDE OG RASKE. Og kan man ikke det af forskellige årsager ja, så burde man vel stoppe med at avle dem i ren form. Det forekommer mig helt åndsvagt at man ikke må ørekupere hund når man gerne må avle en hund der ikke kan trække vejret og som kun kan bevæge sig langsomt og besværet afsted.
Skylden for at det er endt hvor det er ligger vel flere steder:
- hos køberne fordi, de gerne vil have hunde der ser ekstreme ud. For ja det vil folk faktisk gerne også selvom det betyder dyrlægeregninger og specialhensyn - jeg tror der er mange der ikke ved bedre.
- hos opdrætterne fordi ganske enkelt ikke har taget deres opgave som forvaltere af en race alvorligt nok.
- hos dommerne og de stambogsførende organisationer fordi de har tilladt at det kunne ske.
jan 2006
A - helt enig. Jeg reagerede bare på det med aktivisterne, for de er godt nok trælse ind imellem og ude af proportioner.
Ja, det er lidt det samme som "jamen hun kan jo bare lade være med at gå i lårkort, hvis hun ikke vil voldtages - det kan ALDRIG blive voldtægtsmandens skyld og pigerne beder jo selv om det, sålænge de bliver ved at gå udfordrende klædt".
Sry, hende kan jeg ikke tage alvorligt .. og det er nok temmeligt spild af tid, at forsøge
feb 2013
Nej - det er ikke bare dig der har det sådan. Man oplever folk avle - med åbne øjne - på hunde der har allergi, hunde der har HD eller AD, hunde der har vejtrækningsbesvær, hunde der er 'nervøst anlagt', hunde der lider af imundefekter, hunde der er svære at få drægtige osv osv osv. I min optik er det ganske enkelt ikke seriøs forvaltning af en races genpulje.
dec 2008
feb 2013
feb 2013
jan 2007
maj 2008
Men dyrlægerne skal jo også leve, det skal bare helst ikke være alt for meget af mine hunde.
feb 2013
Udstilling i Østrig