Fanconi syndrom Fanconi syndrom
nogen der kender det ... har taget dette fra fb :
Susanne Olsen? til Aktive pudler på Sjælland
20. februar kl. 12.52
EFTERLYSNING - har din hund eller har du haft en hund med Fanconi syndrom
Jeg har i dag fået en opringning fra KU hvor de beder mig om at samle de henvendelser som jeg har modtaget om hunde som har fået konstateret eller er død af Fanconi syndrom og videresende dem. De vil nedsætte en cases og indsamler alle oplysninger om disse hunde. Alle de oplysninger og sager som de får, vil blive indrapporteret til
FDA Provides Update om Jerky Pet Treat Investigation, så man på verdensplan kan få stoppet, at hunde bliver dødssyge eller dør på grund af kinesiske godbidder.
KU meddeler også at man ikke ved helt nøjagtigt, hvad det er i de kinesiske godbidder der gør hundene syge. Det arbejder man også videre med.
Så hjælp os med at få samlet så meget som muligt, som KU kan arbejde videre med. ??
og googlede så lidt og derfor også dette, som jo så er et år gammelt :
Universitetshospitalet for Familiedyr
9. januar 2018 ·
...
Vi har stærk mistanke om at en dansk hund har udviklet nyresygdom som følge af såkaldte ”Chicken jerky”-godbidder, altså tørret kyllingekød, der er importeret fra Kina. Godbidderne i det pågældende tilfælde er trukket tilbage fra det danske marked.
Vi vælger alligevel at gøre jer opmærksom på problemet, da nyresygdom som følge af kinesiske jerky-godbidder tidligere er rapporteret i både USA og Europa, siden en del år tilbage. De fleste rapporter peger på netop Chicken jerky, men også tørrede produkter baseret på and, oksekød eller sød kartoffel fra Kina er nævnt. Trods flere års forskning, er det stadig uvist hvilket stof i jerky godbidderne fra Kina som forårsager nyreskade.
Nyresygdommen kaldes Fanconi-syndrom. Hvis diagnosen stilles tidligt kan hunden komme sig fuldt, hvis man stopper med at give godbidderne, og hunden får støttende behandling. Oftest er det små hunde der udvikler nyresygdom efter indtag af jerky godbidder. Symptomerne vil typisk være øget tørst og urineringsbehov, nedsat appetit, opkast, vægttab og nedstemthed. Hvis du mistænker at din hund har sygdom pga. jerky godbidder, bør du umiddelbart stoppe med at give disse godbidder og få din hund tilset af en dyrlæge.
Læs evt. mere på den amerikanske side Food and Drug Administration:
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Fanconi syndrom