765 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Artikel vedr adfærd og neutralisering Artikel vedr adfærd og neutralisering

https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201702/are-there-behavior-changes-when-dogs-are-spayed-or-neutered

Jeg vidste ikke, at man ikke måtte neutralisere sin hund i Norge, ved mindre det er af sygdoms hensyn - er det virkelig sandt?

Jeg ved hvad der er bedst for min hund. Så jeg vil ikke argumentere for/imod neutralisering. Synes dog artiklen var spændende.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Artikel vedr adfærd og neutralisering
  • #1   23. feb 2017 Læste du tilfældigvis om det i en international sheltie-gruppe på FB? For der var der nemlig én der skrev at man ikke måtte sterilisere i Norge med mindre det var medicinsk begrundet. Så ja det tænker jeg da er sandt. Det vidste jeg godt nok ikke.

• #2   23. feb 2017 Artiklen er amerikansk ikke?
    I USA kastrerer man størstedelen af hunde, og mange allerede inden de er færdigtudviklede og kønsmodne. Jeg har ikke et bud på hvorfor de er så dårligt oplyst derovre, for herhjemme er det jo almen viden efterhånden, at der er mange bivirkninger, og at det altså ikke bare er lutter lagkage at fratage en hund dens essentielle hormonproduktion og -sammensætning.

• #4   23. feb 2017 Hej Fünke, nej det har jeg ikke læst. Det er første gang jeg læser om det her i aftes i denne artikel.

Jo jeg tror artiklen er fra Amerika Malene, jeg er dog ikke sikker.

• #5   24. feb 2017 Det er bare fordi jeg NETOP i dag faldt over et indlæg hvor der var en, som spurgte ind til folks holdninger omkring sterilisering af tæver, og en person svarede, at "I would do it on all my dogs, but its not legal unless medical background in Norway."
    Så ja med mindre hun virkelig har misforstået noget omkring loven, så tror det er ret sandt smiley Det vidste jeg dog ikke, at man overhovedet kunne lave regler om

• #6   24. feb 2017 det er ikke helt sådan loven fungere, men dyrlægerne SKAL vurdere din hund og begrunde neutraliseringen, enten medicinsk eller fx. hvis din han-hund bliver kulleret under løb osv.
    de neutralisere ikke bare fordi du synes det er lettere, det skal være til gavn på den ene eller anden måde, så det er op til hver dyrlæge og vurdere om din vaps skal neutraliseres eller ej smiley

• #7   24. feb 2017 https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/kastrering_av_hund__er_det_tillatt.13955
    går ud fra det er læseligt, ellers må i sige til så oversætter jeg gerne smiley

• #8   24. feb 2017 http://nkkbloggen.no/2015/11/04/kastrering-av-hund-er-det-lov-er-det-lurt/
    b
    her bliver der hvis forklaret lidt bedre smiley

• #9   24. feb 2017 Jeg ved i hvert fald at man ikke kan konkurrere med kastrater i Norge. Jeg ved ikke om det er det der er blevet misforstået? Ligesom at kemisk kastration ikke er tilladt ved konkurrencer i DKK.

• #10   24. feb 2017 Nederen hvis man har en dygtig hund som så måttes kastrere pga sygdom smiley
    Jeg blev engang fortalt at steriliserede tæver i princippet heller ikke må konkurrere i dk. Men jeg tror personen har taget fejl.

• #11   24. feb 2017 Jeg mener at der kan gives dispensation hvis det er på grund af sygdom.

• #12   24. feb 2017 Men det er jo ikke anderledes end de hunde der på grund af skader for amputeret noget af halen. Da Cassi var fire måneder gammel fik hun halen i klemme i en dør, vi var heldige og den blev hel fin igen, men vi kunne have været så uheldige at den var helt ødelagt og at vi skulle have amputeret de yderste centimeter.

Jeg kender folk der har hunde der har fået amputeret halen, da der var risiko for koldbrand, og det er da synd de ikke kan stille til konkurrencer.

Jeg har forståelse for hvorfor man i sin tid valgte at indføre den regel, netop så det ikke blev nær så attraktivt at gøre det af kosmetiske årsager, men hvis der er en attest fra dyrlægen, så burde man kunne få lov til at bruge hunden. Forhåbentlig lykkes det for DcH at få succes med deres arbejde med justitsministeriet, så der kan dispenseres.

• #13   24. feb 2017 Ja min opdrætter havde en han hund hun udstillede hyppigt. Så kom naboens ukontrollerede boxer på uanmeldt besøg, sprang over hegnet, og hapsede i min opdrætters hunds hale.

Der måtte amputeres noget af halen, og siden da måtte den ikke udstilles pga reglerne smiley

• #15   24. feb 2017 Kein ahnung

• #16   25. feb 2017 En del dobere og rotter blev halekuperet på grund af udseende... Vil tror at en del af forklaringen kan findes her...

Kommentér på:
Artikel vedr adfærd og neutralisering

Annonce