837 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Arbejde og moral Arbejde og moral

Ja, jeg synes jeg står i lidt af et dilemma. Jeg kan huske at der på et tidspunkt har været et lignende emne herinde, men det her er ikke helt det samme.

Sagen er den at jeg har besøgt et sted med henblik på at blive frivillig. Det er en af de såkaldte "hundebørnehaver" / en dagpleje. Jeg mangler enormt meget omgangen med hunde, nu hvor jeg ikke har hund længere, så jeg ville give det en chance og opleve det med egne øjne.

Problemet er, at der som sådan ikke er noget helt galt - hundene virker da glade, og den daglige leder er flink - men går jeg ikke på kompromis med min moral hvis jeg bliver frivillig et sted, jeg aldrig ville benytte til min egen hund om den så kunne med alle andre eller ej?
Uanset hvorfor og hvordan, så er der bare noget der vrider sig inden i mig ved at skulle sprøjte vand direkte i hovedet på hunde hvis de trænger sig på når man skal ind til dem - eller på andre måder ikke opfører sig ordentligt, gør for meget osv. Jeg kan ikke få mig selv til det.
Princippet er jo ikke forkert, det er bare hvordan det udføres.. og jeg ville ikke selv have min hund der. Men kan jeg være frivillig alligevel?

På den anden side føler jeg mig også bare led og bedrevidende ved at skulle meddele, at det ikke harmonerer med mit syn på hundehold.
Ville i kunne se bort fra enkelte ting, for at få opfyldt jeres behov for samvær med hunde? Eller er svaret ret klart; at man ikke skal være frivillig et sted, hvis ikke man ville bruge det til sin egen hund?

Puha, jeg håber ikke det blev for meget tekst... jeg tror bare, jeg søger lidt perspektiv på det... og er der andre forslag til, hvordan søren man får sit hundebehov opfyldt når man ikke længere har hund - bortset fra at gå ud og købe en ny - så er det også hjerteligt velkommen smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.
  • Rør til Køkkenvask hænger ikke sammen 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arbejde og moral
  • #1   3. jan 2017 Jeg ville ikke kunne gøre det. Jeg ville få det så dårligt med mig selv, hvis jeg skulle gøre ting mod hundene, som jeg selv var imod.
    Man kan dog vende den om og sige, at du måske kan forbedre hundenes oplevelse ved at være der, men det kræver så nok bare, at du klart melder ud overfor lederen hvordan du ser på tingene, og hvad du ikke vil gøre. Det tror jeg så bare, at jeg selv er for konfliktsky til at gøre et sted, hvor jeg er helt ny.

Hvis du hellere vil noget andet, kunne du måske finde et internat at blive frivillig på, eller passe hund for en privat person, som mangler hjælp en gang imellem smiley

• #2   3. jan 2017 nu skal du vel ikke bruge deres metoder hvis du kan få det til at fungere på andre og bedre måder ??? måske du endda kan lære dem noget på stedet så det bliver til alles bedste .....

men kan godt se dilemaet ... synes nu ikke det lyder så fedt, ved de der bruger stedet hvilke metoder der bruges, sidder jeg og tænker .... ville ikke bryde mig om min hund blev sprøjtet i hovedet for at den skulle gå væk, det kan man da få den til på andre måder ..

• #4   3. jan 2017 Jeg ville ikke være frivillig sådan et sted. Noget helt andet er at det ikke ville kunne godkendes nu mens jeg går på dagpenge. Men nej, lige på det punkt ville jeg ikke kunne gå på kompromis med min etik og moral. Jeg synes der er så meget "forkert" i den måde der bliver drevet hundebørnehaver på. Tænk hvis man en dag selv står med en af de hunde der stikker af og aldrig kommer hjem til ejer igen? Jeg ville ikke kunne bære det.

Jeg har selv overvejet at blive frivillig på et internat eller et større dyrehospital. Det giver for mig en helt anden mening.

• #5   3. jan 2017 Det er en anden måde at holde hund på, og jeg ville aldrig byde min egen det, og vand i knolden -virker det også mod hul i hovedet?!

Men derudover, så har folk ikke endda kun frivilligt valgt at placere vovsen der, de betaler for det.
    Og hunden, skønt man kan diskutere hvilken læring de tager med sig, tager altså ikke dyreværns-alvorlig skade af det. Og de får sikkert også fordele ud af det som mit kræ ikke gør hjemme på sofaen...stadig ikke nok til jeg ville overveje det, men stadig..

Med jobs er det ofte sådan man skal agere indenfor en vis rammesætning der alligevel ikke er helt ens egen...og er hundene bedre tjent UDEN dig der? smiley

Alternativt...så mangler mange internater hundeluftere smiley

• #7   3. jan 2017 Jeg vil hellere undvære omgang med hunde end skulle mishandle dem på den måde. Ja det er jo ikke mishandling som i vold eller manglende mad, men synes i hvert fald at det er uetisk behandling.

Hvor fedt er det lige for usikre fido som gør hysterisk af afmagt over ikke at kunne overskue situationen og så blive smidt vand i hovedet på? smiley

Jeg ville hellere søge om nogle kunne bruge hjælp til at lufte deres hund smiley end jeg ville være frivillig sådan et sted, synes det vidner om en grundlæggende mangel på viden om hunde. At man i det hele taget kan finde på at sådan en hundebørnehave er en fremragende idé vidner om det samme smiley

Korte af det lange, nej, jeg ville ikke kunne holde til at være et sted hvor dyr ikke behandles fair. Bla derfor jeg ikke blev på den rideskole hvor jeg havde fået job. Først gik hestene 2 timer med turister i skoven, de kom tilbage dækket af sved og så skulle de da også liiiige slæbe rundt på en håndfuld unger en time.

• #11   3. jan 2017 Jeg tror ikke at der er andet for, end at afprøve det, og så mærke efter din "mavefornemmelse".

Jeg hjalp på et tidspunkt til i en stald, de var søde og venlige både ved mig og hestene, og jeg kunne super godt lide at være der, men vilkårene for hestene var elendige, de havde for lidt plads i stalden, og stod i mudder til knæene på foldene.
    Det kunne jeg mærke gik mig så meget på, at jeg blev nødt til at stoppe derude efter kort tid. Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at lukke dem ud på de elendige folde.
    Måske får du samme følelse med hundene, eller også får du forhåbentlig lov til at gøre tingene på din egen måde smiley

• #12   3. jan 2017 Tak for jeres svar!

Mine tanker går blandt andet også på, at hvis det er nødvendigt - nu vi snakker om vandsprøjt - har man så ikke for mange hunde (en 8-9 stykker) i én indhegning?
    Jeg synes også det ville være underligt at komme og så nægte at gøre det de beder mig om. Komme som fremmed ny og sige: jeg synes dét og dét og dét er forkert. Men på samme tid så ved jeg, at én gang med det vandsprøjt var nok at prøve for mig. Det var sgu ubehageligt at gøre, men jeg er så autoritetstro at jeg gjorde det da hun bad mig om det. Jeg ved bare, at det kommer jeg ikke til at gøre igen.

Ah, jeg er sådan i tvivl, for jeg kan ikke helt forlige mig med konceptet i en stor hundebørnehave (og så nogle af de mere konkrete ting), men samtidig er spørgsmålet om jeg kan være der uden at gå på kompromis med min moral..

• #13   3. jan 2017 Line - en afprøvning er fin men jeg tror ikke det dur her smiley Det skal helst ikke være sådan at der er udskiftning hver måned, og siden der er flere frivillige, som kun har været der i et par uger og så fandt ud af at det ikke var dem, så opfordrede ejeren mig til at tænke over det i et par dage først. Hvilket jo i sig selv er meget fint.. men det skal enten være et nej, eller et ja til en længere periode..

• #14   3. jan 2017 Hmm ja, så ville jeg nok gå efter min mavefornemmelse allerede nu smiley
    Og det lyder umiddelbart til, at det overskrider din grænse, og så ville jeg ikke fortsætte.
    Men jeg synes sagtens at du kan sige til dem, at du gerne vil være der, hvis du må bruge dine egne metoder - og vil de ikke gå med til det, så ville jeg finde noget andet smiley

• #16   3. jan 2017 Funke: jeg er egentlig lidt nysgerrig omkring hvilket arbejde man har som frivillig sådan et sted? følger man en ansat eller har man en flok hunde selv?

• #17   3. jan 2017 Mille - det kan vist være lidt forskelligt (afhængig af hvor mange og hvilke hunde der er) men du kan godt have en flok selv.
    Jeg er på vej ud af døren, så jeg svarer lige når jeg kommer hjem igen smiley

• #18   3. jan 2017 Det er bare lidt 'interessant' hvis man som frivillig må stå med det ansvar alene.

• #19   3. jan 2017 Hmm ja, det synes jeg ikke er okay. Folk betaler for at få hunden passset der, så er det da ikke ok at det så er tilfældig gratis arbejdskraft der skal passe hundene.

Hvis jeg sender min nye hest i træning hos min ridelærer, så ville jeg blive pænt knotten hvis det er staldpigen der rider den. Jeg betaler ligesom for at det er min ridelærer der rider den.

Ser det på samme måde her, med hundene

• #20   3. jan 2017 Hvis du mangler dyr i dit liv, så blive da frivillig ude på DDAA i Tranbjerg?

Fuck no om jeg ville lægge frivillige kræfter i den slags pengemaskine med dårlige forhold for hundene. Jeg forstår slet ikke, at en virksomhed bruger frivillige- betaler ejerne ikke dyrt for at have deres dyr der?

• #21   3. jan 2017 Salla og Julie: det er præcis mine tanker. Dertil kommer om der er forsikring der dækker hvis uheldet skulle være ude, om en evt. kontrakt mellem hundeejer og børnehave er gyldig når det er en frivillig der varetager jobbet. Hvis man modtager offentkige ydelser vil et frivilligt job et sådan sted i hvert fald ikke blive accepteret. Det er godt nok en nem ogbillig måde at have personale på.

• #22   3. jan 2017 Salla, jeg har faktisk haft PRÆCIS samme tanke - at det ville være fedt, hvis man som frivillig kunne få hænderne i hundene, men at det jo altså samtidig betyder, at dem der passer på ens hund kan være "tilfældige" uerfarne frivillige (for let's face it, jeg har haft hund men arbejdsmæssigt er jeg jo en amatør).
    Så på den ene side fedt nok, på den anden side ikke noget jeg som hundeejer vil bryde mig om.

Julie - jeg har haft tanken og har faktisk tænkt at ville ringe til dem i Tranbjerg. Skal bare lige over den hurdle der hedder 1 time og 20 minutters transport (bare én vej), men det er klart en mulighed og især når det jo ikke er hver dag smiley

Hov - for ikke at blive beskyldt for udhængning eller lignende, skal det måske lige siges, at der også er en daglig leder, en fast hundepasser og praktikanter udover de frivillige

• #24   3. jan 2017 Letbanen kommer til at køre til Tranbjerg smiley det må kunne lette lidt på transporten

• #25   3. jan 2017 Skrigehunden - Bestemt! Men jeg har nogle begrænsninger der hedder, at jeg pga. stop på studie er flyttet hjem til mine forældre igen, så jeg kan ikke bare sådan lige tilbyde pasning i mit hjem..

Gud ja Julie! Det er da rigtigt! Så vil det uden tvivl være langt lettere

• #27   3. jan 2017 Århus H til Tranbjerg på 12 min smiley

• #28   3. jan 2017 Jeg ved med mig selv at jeg ikke ville kunne gøre det, men nu kan jeg så også være utrolig stejl med sådan noget. smiley

Som de andre siger, er pasning i hundens eget hjem noget for dig, så kunne vi også være interesseret - med hente-bringe, gode lommepenge, fyldt køleskab og andre bestikkelsesguffer. smiley

• #29   3. jan 2017 Skrigehunden - Ja, jeg bor i Brabrand ved Århus. Men da min far er meget lidt åben over for hund i huset igen, overhovedet, og det jo ikke er mit hus, sætter det et ret stort benspænd for hundepasning.. smiley Århus til Kolding ville ikke være umuligt.. det må jeg lige overveje smiley

• #30   3. jan 2017 Haha, M.I - det ville helt klart være en mulighed! smiley

• #31   3. jan 2017 Det lyder super! Skal nok vende tilbage når det bliver aktuelt for at høre om det stadig er noget. smiley

• #32   3. jan 2017 Det gør du bare smiley

• #34   3. jan 2017 Hehe, Skrigehunden, jeg tænker lige over det og vender tilbage i en PB smiley

• #35   3. jan 2017 Jeg ville prøve det, men nægte at sprøjte vand i hovedet på dem..

• #36   3. jan 2017 nu har jeg ikke rigtigt hørt om hunde børnehaver før

men jeg ville aldrig afleverer min hund,til en der måske i frustation,eller usikkerhed,over for mange hunde i pleje,,pacificerer dem med en sjat vand i hovedet.

jeg ville blive rasende,hvis jeg så den person hælde vand i hovedet ,ikke blot på min egen hund,men bestemt også andres hunde.

så,enten skal du holde din kæft mens du er der og gøre lidt i det "stille",eller IKKE holde kæft(jeg ville ikke) og gå

hilsen

vibeke,

• #37   3. jan 2017 Følg din mavefornemmelse ! Og det lyder som om at den siger nej smiley
    God idé med at blive frivillig på et dyreinternat, eller privat hundepasser, er sikker på at HG sagtens kan holde dig beskæftiget smiley

• #38   5. jan 2017 Nå, nu fulgte jeg min mavefornemmelse... Jeg er så heldig at jeg i dag har været ude og hilse på en lille sød Cavalier i fin cykelafstand herfra, som jeg må komme og passe når jeg vil smiley
    SÅ jeg skrev tilbage til lederen at privat pasning vil være et bedre match til mig end hundebørnehave. Jeg kan mærke det er den helt rigtige beslutning for mig i hvert fald, jeg er kommet frem til at jeg ikke ville kunne gå der og samtidig være uenig i måden stedet bliver drevet på smiley

• #39   5. jan 2017 Ej det lyder som en god løsning smiley

Man skal virkelig følge sin mavefornemmelse! smiley

• #40   5. jan 2017 Ja, det viste sig at være det rigtige at gøre! smiley

• #41   5. jan 2017 Dejligt nyt smiley Håber at du bliver glad for din lille lånehund smiley

Kommentér på:
Arbejde og moral

Annonce