{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.728 visninger | Oprettet:

Heidi Petrea S
Heidi Petrea S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

HJÆLP/RÅD søges, min hund er blevet sparket af hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu jeg ikke kan sove, kommer dette indlæg med stor interesse i at høre jeres mening.

Min kære hund Uffe (Verdens sødeste og gladeste lille hund) og jeg var henne ved vores nabo 4 huse væk fra hvor vi bor inde i en lille landsby ved en lukket vej inde i byen. Vi skulle hen og passe min venindes dyr da hun lige havde født. Vi går altid den tur uden snor da jeg altid har fuld kontrol over ham. Da vi er på vej hjem fra at have passet dyrene, kommer der i mørket en ridende. Hun råber Hej til mig og da jeg ser det er min veninde gennem hele livet råber jeg Hej tilbage. Hun stopper hesten ved mig og min hund og antager til at ville snakke. Uffe står ved siden af den og jeg siger "Uffe kom her" da han er tæt på hestens ben. I det sekund jeg siger det sparker hesten ham og han skriger og ryster og det er tydeligt at det er helt galt med poten. Min "veninde" skynder sig at sige hesten ikke må blive kold så hun må hellere komme hjem. Og her sidder jeg så grædende med min hund der skriger og ryster. Jeg får ringet til min kæreste, som jo blot er et par huse væk og ber ham skynde sig at komme med bilen og vi får huhej kørt vores lille elskede hund på dyrehospitalet sent en mandag aften. Han havde 4 brud i poten og skulle dagen efter opereres. Jeg var sønderknust og ringer til min "veninde" og prøver hulkende at fortælle hvad der var sket ham. Hun er ked af det på mine vegne og så snakket vi ikke mere. Da han bliver opereret siger dyrlægen at han mener hestens ansvarsforsikring burde dække dette, da den jo under alle omstændigheder har forvoldt denne skade på vores hund. Da jeg skriver til min "veninde" forsøger hun at snakke udenom og skriver at hendes forsikring dækkede, såfremt Uffe havde været i snor, på trods af at jeg har tilbudt at betale hendes selvrisiko også. jeg tænker ikke mere over det og koncentrere mig om Uffes operation og at få ham passet, men inderst inde er jeg utrolig ked af det og skuffet over min såkaldte veninde som vender en ryggen i denne situation. Nå nevermind, vi er ikke længere veninder, men tænker derfor. Burde hendes heste ansvarsforsikring dække når hesten forvolder skade? Og hvad hvis hun ikke har den lovpligtige forsikring?

Jeg kontakter en advokat på mandag, da jeg efter hendes opførsel egentligt ikke vil lade hende slippe afsted med det her hvis hestens ansvarsforsikring skal dække.
men vil meget gerne høre jeres meninger??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP/RÅD søges, min hund er blevet sparket af hest
  • #1   20. nov 2016 Jeg ved ikke om loven er lavet om, men det er vidst ikke en lov om ansvarsforsikring hos heste

• #2   20. nov 2016 Det ved jeg så der er, da jeg selv er hesteejer også. Hesteansvarsforsikring er lovpligtigt.

• #3   20. nov 2016 kan se nogle indboforsikringer også tager det. Men det skal meldes til hendes forsilring, selvom jeg tvivler på de tager den når din hund var så tæt på. (hvorfor skal du iøvrigt passe hendes dyr, hvis hun kan ride kan hin vel også passe dem)

• #4   20. nov 2016 Det er ikke den samme veninde. Jeg passede dyr for en veninde der lige havde født, hende der kom ridende bor i den anden ende af byen.

• #5   20. nov 2016 okay.

• #6   20. nov 2016 og jeg forståe ikke hvorfor du vil skrotte en veninde over at hendes forsikring ikke vil tage sagen, det er jo ikke hendes fejl

• #7   20. nov 2016 Kære Frk Jensen. Vil du venligst smutte ud af min tråd hvis du ikke orker at læse hele den ordentligt. Jeg "skrotter" ikke nogen veninde over det her. Det eneste jeg spørg om er om hestens ansvarsforsikring reelt burde dække.

• #9   20. nov 2016 du skriver veninde i gåseøjne, så må man gå ud fra hun ikke er din veninde mere

• #10   20. nov 2016 Frk Jensen, måske er det ikke TS der har taget beslutningen om at ende venskabet. Uanset hvad, rager det da ikke os..

• #11   20. nov 2016 Så vidt jeg kan læse mig til, er det dig der står med regningen, fordi hunden var løs smiley

• #15   20. nov 2016 Jeg har svært ved at se hvordan andre har ansvaret for at din hund kom til skade. Du lod den jo være så tæt på hesten at den kunne blive sparket.....

• #16   20. nov 2016 Din hundesygeforsikring dækker skaden.

• #17   20. nov 2016 Jeg synes det er svært at snakke om "skyld" her. Vi så ikke, hvad der skete, og med levende dyr som hest og hund kan man ikke kontrollere alt.
    Jeg ville ringe og snakke med forsikringen og være helt ærlig om, hvad der skete. De kan helt sikkert råde dig ift hvad du skal/kan gøre.

Jeg håber, din stakkels hund bliver fin igen og I alle er kommet jer over chokket.

• #18   20. nov 2016 Hvis du selv er hesteejer så ville jeg ringe til min egen forsikring og spørge dem, så har du noget at gå ud fra.
    Jeg ved ikke om forsikringen kan kræve at hunden er i snor, hvis den ikke er et sted hvor det står påkrævet, eftersom loven kun siger hunden skal være under fuld kontrol.

• #19   20. nov 2016 Hvis hunden er sygeforsikret så dækker den skaden.
    Hvis ikke, så anmelder du skaden til din forsikring sammen med venindens forsikringsoplysninger og så klarer forsikringerne det med hinanden.
    Og jo det er lovpligtige at have hesten ansvarsforsikret, det har det været en del år efterhånden.

• #20   20. nov 2016 Og god bedring til vovsen i øvrigt smiley

Vil dog sige at selvom hesten self har forårsaget skaden og bør dække denne, så løber man altså selv en risiko hvis man lader sin hund være så tæt på en fremmed hest. Mange heste er ikke begejstrede for hunde omkring deres ben

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #22   20. nov 2016 Enig med Nr. 15.

Det er dit ansvar at beskytte din hund.

• #24   20. nov 2016 Jeg ved ikke hvad der er op eller ned, men jeg ville da enten som du er inde på, kontakte en advokat, eller også ville jeg forsøge at lade forsikringsselskaberne klare det selv.

• #27   20. nov 2016 Jeg vil faktisk være 90% sikker på at hesten skal dække skaden. Om hvad de er fair er en anden sag.
    Hvis en bil kommer tæt på en hest og den sparker, så er det også hestens "skyld". Hesten laver skaden.

Omvendt, hvis en rytter kom for tæt på en hund, og hunden bider, så skal hundens forsikring dække.

• #29   20. nov 2016 Tak for jeres svar. Vi er også utroligt taknemmelige over der ikke er sket "mere" og han tager det så cool.
    Jeg fandt denne tidligere tråd, som var lidt anderledes da hunden jo decideret gik efter hesten, men der dækkede hestens ansvarsforsikring på trods af en løs hund.
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/522024-oev_det_skete__min_hest_angreb_en_hund_

Hun vil ikke give mig oplysninger på hendes forsikring, også derfor jeg har på fornemmelsen hun ikke har den på trods af den er lovpligtig.

Uffe er kun ansvarsforsikret desværre.

Og hvorfor skulle han være i snor et sted hvor det ikke var lovpligtigt? Han kunne stadig være sparket hvis han var i snor. Det burde da være mere rigtigt at hun skulle have kontrol over sin hest når hun ridder igennem en villavej.

• #30   20. nov 2016 ring til din forsikring hvor hunden er forsikret og snak med dem og sig det som det er, så må de kunne guide dig.

• #31   20. nov 2016 Kontakt dit eget forsikringsselskab. Selvom du kun har ansvarsforsikring, så kan de hjælpe dig med hvordan du skal forholde dig.

• #34   20. nov 2016 Du skal tage kontakt til dit eget forsikringselskab, så giver de dig råd og vejledning. Mener de at "din vemninde" har et erstaningseansvar, så kontakter de hende/hendes forsikringsselskab.

• #37   20. nov 2016 hvad mener du med min hunds lovlighed? Min hund er fuldt lovlig og har stamtale på ham.
    Desuden er det ikke en sag om penge, regningerne er betalt - det er bare en ren principsag. Da vi ikke snakker sammen længere, er der ikke et venskab at miste, men efter hendes opførsel overfor mig skal hun dække, hvis loven siger hun skal dække. Jeg vil bare have det undersøgt.

• #38   20. nov 2016 Hun havde ikke lovpligtige reflekser eller lys på, hun kom bare pludseligt i mørket.

• #39   20. nov 2016 Jeg ringer til alm brand imorgen, hvor vi har Uffe forsikret. Så må de vurdere sagen.

• #43   20. nov 2016 Det har jeg så sandelig også tænkt mig. Jeg spørg også bare om folks mening, jeg tager den med min forsikring imorgne. Jeg mener det er et uheld fra vores begges side. Og om der så er en ansvarsforsikring der dækker eller ej må tiden vise. Jeg indrømmer gerne at jeg skulle have haft snor på, men jeg har aldrig i mit liv forestillet at der ville komme en hest på vores lille private lukkede vej midt i byen en sen aften.

• #44   20. nov 2016 #41 der bliver længere oppe spurgt ind til om rytter og hest havde reflekser på, så det har da intet at gøre med hun anklager veninden og hun ændre da overhovedet ikke historie.
    ts jeg håber du på trods af nogle få lidt stride kommentarer herinde, vil komme med en update om hendes forsikring skal dække det smiley

• #46   20. nov 2016 Batdog, det er nok også svært at forstå når man ikke var der. Reflekser osv har ikke noget med sagen at gøre, det er bare en mangel ligeså vel som jeg kunne have haft snor på min hund.
    Jeg kommer gående, hun kommer ridende bagfra og siger Hej, jeg vender mig om og siger Hej og i samme sekund siger jeg "Uffe kom her" da hesten stopper lige ved siden af ham og jeg mener de er for tæt på hinanden. Hvorfor er det alene mit ansvar? En hest skal jo ikke uden videre sparke ud efter en hund som overhovedet ikke gør noget? Det er jo det en ansvarsforsikring er til for. Men lad os se hvad forsikringen siger imorgen.

• #48   20. nov 2016 Det er jo ikke lovpligtigt at have hunden i snpr hvis man har fuld kontrol over den smiley
    Min gamle hunds forsikring dækkede, da hun kom til at hoppe på min venindes hund så den brækkede benet.
    Så mon ikke hestens skal betale? smiley

• #49   20. nov 2016 #48 Dilemmaet ligger jo i, at havde hunden været i snor, var den aldrig endt op ved siden af hesten smiley

• #51   21. nov 2016 Alm brand (min forsikring) kunne ikke udtale sig, medmindre jeg oprettede en skadesag, men det kunne jeg jo heller ikke da det ikke handler om Uffe, men om hestens ansvarsforsikring.
    Jeg skulle melde det til hendes heste ansvarsforsikring. Men hvordan gør man så det når man ikke kan snakke sammen og har på fornemmelsen at hun ikke har den lovpligtige ansvarsforsikring?

• #52   21. nov 2016 Du kan jo ikke melde det til hendes forsikring når du ikke ved hvilken det er.

• #54   21. nov 2016 Manden orker ikke at bruge energi på det smiley
    Det er ikke muligt at tage kontakt til hende, da den seneste sms fra hende var en kilometer lang sviner. Så vil kun tage kontakt til hende hvis jeg ved hendes ansvarsforsikring skal dække, og i så fald bliver det nok nødt til at være med en advokat.

• #57   22. nov 2016 Æv hvor synd for din hund. Det er den slags der kan ske når man har med levende væsner at gøre. Jeg tror så heller ikke at der er ret stor sansynlighed for at du får noget dækket fra et forsikringsselskab, men derfor kan man jo godt gøre forsøget.

• #60   22. nov 2016 Jeg KAN ikke tro, at sådan et stort og potentielt farligt dyr må være uforsikret..

Det MÅ de heller ikke, men ligesom at der er uansvarlige hundeejerer, der ikke forsikrer deres hund, så findes det også hos hesteejerer.

Det er også lovpligtigt at alle heste store som små har et pas, alligevel ses der ponyer til bortgivning uden pas.

Ts, god bedring med vovsen, jeg har dog undret mig over bandagen, det ligner altså ikke en gipsbandage på en hund med 4 brud?

Nå, men godt hun er i live, og det ikke gik værre. Kendte en dobermann der elskede at svinge sig i hestenes haler (ejer lod den gøre det smiley )
    Den fik slået flere tænder ud og brækkede kæben af en islandsk hest.

• #65   22. nov 2016 mange heste har sparket børn der kommer for tæt på. der er ejer ikke blevet politianmeldt og hesten er ikke blevet aflivet.

• #68   22. nov 2016 Jeanette - prøv at læs, hvad der står.

Veninden på hesten kom hen til TS og hunden - ikke omvendt.

• #71   22. nov 2016 Heidi, når det er hesten, der er gået hen til dem og stoppet, så er det vel ikke TS, der har ladet hunden komme tæt på hesten, men veninden, der har ladet hesten komme tæt på hunden.

Det tænker jeg gør en forskel.

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #74   23. nov 2016 Jeanette O. Det kan da umuligt være hundeejers ansvar at hesteejeren kommer bagfra og placerer sig således at hest og hund står for tæt på hinanden? Det er hesteejerens ansvar, medmindre hundeejeren kom hen til dem, hvilket ifølge ts ikke er tilfældet her. Du kan jo ikke forvente at hundeejere kan forudsige hestens reaktion, ligeså lidt som du kan forvente at fremmede kan forudsige din hunds reaktion på en given situation.

• #75   23. nov 2016 jo det kan man godt forvente når hundeejer er hesteejer også

• #78   23. nov 2016 Hvad blev der af gammeldags, holdop hvor er jeg ærgerlig over situationen vi er havnet i gamle ven. Der dummede vi os vist begge to... Skal vi ikke slå halvskade..

• #80   23. nov 2016 Til helvede da med forsikringsselskabet og hvad de synes.. Jeg forstår slet ikke man overvejer at gøre det til en forsikringssag.
    Når man dummer sig, finder man sammen en løsning og betaler, og da især når det er et gammelt venskab gennem hele livet, det går ud over.

• #83   24. nov 2016 Har du valig saglig dokumentation på det? smiley ingen racer er jo mere farlige end andre. .... smiley

• #85   24. nov 2016 Det er faktisk rigtigt med røde hopper. Kender en rød galophest, og man holder respektfuld afstand fra bagparten smiley

Men egentlig er hun ret kælen smiley

• #88   24. nov 2016 Jamen hvis du ikke kan komme med dokumentation, gerne fra fairhorse så er du bare en lemming og så filter jeg dig smiley

Kommentér på:
HJÆLP/RÅD søges, min hund er blevet sparket af hest

Annonce