{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Rally begynder {{forumTopicSubject}}

Hvornår vidste I, at I var klar til at konkurrere i rally begynder klassen?

Jeg har sådan en følelse af, aldrig at være klar, fordi jeg er perfektionistisk - men ikke helt en dygtig nok hundefører, til at perfektionere min træning. Derfor kommer jeg aldrig derhen hvor jeg tænker "NU er jeg klar"

Jeg har derfor set på alle de skilte der kan dukke op i rally begynder, og har sat hak udfor dem, jeg mener vi allerede kan, eller blot skal repetere lidt. Der er 4 skilte tilbage med øvelser, som ikke dur endnu (dog kun 3 forskellige øvelser vi skal lære)

Men de andre skilte, som vi ret godt kan, synes jeg jo stadig ikke er godt nok.. Jeg synes dog også det er svært at bedømme, når man aldrig har stillet op til sådan noget.. Og bare ved tanken bliver jeg virkelig nervøs smiley

Så et spørgsmål til jer derude, da I var nybegyndere og gerne ville konkurrere: Hvornår var I klar? Hvordan vidste I det?

Har trænet med Nicki i snart et år, og vi har trænet rally specifikt i et par måneder (nok kun et par uger, fordi hun har været i løbetid, her bliver hun lidt slatten og usikker, så vi har ikke kunne tage fat i de nye øvelser her) smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rally begynder
  • #2   7. sep 2016 Jeg er meget perfektionistisk og har store forventninger til mig selv - jeg føler derfor heller ikke, at jeg eller Marco er klar til prøver.

Jeg startede til Rally træning i februar måned. Vi blev hurtig skarp til det. Trænerne sagde at vi bare skulle starte konkurrencer, fordi at vi sagtens ville kunne bestå en begynderbane.

Vi startede vores første Rally prøve i søndags. Vi fik 98 point og en anden plads. - Det har givet rigtig meget selvtillid, at være afsted! Især at blive godkendt af en dommer, som synes man gjorde det rigtig flot. Det var virkelig rart, at få at vide at jeg godt kunne! smiley

• #3   7. sep 2016 Forstyrrelser er sjældent et problem for os, faktisk - hun har et eminent følge (takket være tidligere ejer smiley ), det største problem er egentlig MIG når jeg bliver nervøs, fumler osv smiley Når jeg bliver i tvivl om hvad jeg skal, så stopper jeg op - og så sætter hun sig ned (det har hun lært i sin pladskommando), og det giver selvfølgelig fejl.. Så jeg tror også bare det handler om at jeg måske skal gå en masse rally-baner til træning, så jeg kan blive "vant" til at gå dem, og lidt mere sikker i det.

Hvordan fungere rally mht. åben klasse, som du snakker om, Pia? Har ingen intentioner om at skulle rykke op fra begynder overhovedet endnu - jeg tror begynder klassen nok også er meget god for mig i forhold til at få lidt ro på, og mere selvtillid i træningen.. Når vi engang får stillet op! smiley

Og stort tillykke Louise, det er da super flot!

• #6   7. sep 2016 Jeg synes også snoren bare er irriterende smiley Hun kan sagtens uden så snoren er bare ekstraarbejde til min hjerne smiley

• #8   7. sep 2016 Jeg synes bare du skal melde til en prøve. Hvis i bliver IB'et, så tag konkurrencen som en oplevelse. Det er bedre at komme ud og se, hvad konkurrencer handler om og hvordan det foregår. Jeg tror det er bedre at prøve, end at blive derfor fordi man har tendens til at sige "vi er ikke klar".
    Du kan også træne et års tid endnu, men det er stadig ikke sikkert at i bliver "mere" klar af den grund smiley

• #9   7. sep 2016 Åh ja.... Man bliver aldrig rigtig klar til den første gang smiley

Der er man bare nød til at kaste sig ud i det.
    Så længe man har kontakten på plads, kan øvelserne sådan rimeligt (ikke nødvendigvis alle sammen til UG) og føler at man kan gå en god bane til træning, uden at hunden og en selv er alt for forvirret - Så er det bare med at komme ud og prøve det af. smiley

Det sværeste er nok, som du selv er inde på, at lære at gå banerne. Et fif er, at øve sig i at gå dem uden hund - MANGE gange.
    Jo bedre man går dem uden hund, jo bedre går man dem med hunden, fordi man ikke bruger en masse unødig energi på at finde rundt.

Faktisk er en del af min undervisning, netop banehukommelse. Simpelthen at hundeføren skal kunne gå en bane med hund, efter banegennemgang, hvor jeg vender x antal af skiltene om, så de skal gå banen ud fra hukommelsen.
    Det gør det SÅ meget nemmere, når man selv kan skiltene og kan huske baner smiley

Så hjem og træn det derhjemme ved siden af træningen - Så synes jeg ud fra det du skriver, vist temmelig meget klar til at starte smiley

• #14   7. sep 2016 Uha, jeg var også meget i tvivl ligesom dig, men da Dumle kunne alle begynder skiltene, besluttede jeg mig for at prøve. Og jeg var SÅ nervøs!!

Jeg kludrede også helt i banen, lavede tre øvelser forkert så vi dumpede, men Dumle var eksemplarisk, og fik masser af ros af dommeren smiley

Først blev jeg rigtig irriteret på mig selv. Hvorfor filan skulle jeg ødelægge det hele, når nu hunden havde gjort det helt perfekt?!
    Men jeg besluttede mig for at prøve at nedkæmpe min perfektionisme, og meldte mig til en masse stævner - for at træne MIG. Vi har været afsted tre gange nu, og alle tre gange, har jeg kludret i det - lavet øvelser forkert, glemt banen osv smiley

Men det har været super givende for mig. Jeg får trænet min nervøsitet, og min evige trang til at gøre det hele perfekt. Og jeg kan jo se, at jeg langt fra er den eneste, der gør ting forkert på banen!

Jeg vil derfor sige ligesom de andre - afsted med dig! Ud og dumme dig sammen med os andre, og HUSK at fokusere på alt det, som i gjorde godt smiley

• #15   7. sep 2016 Vi er lige blevet færdig til træning - og har knækket koden til at bakke.

Vi gik flere rally-baner i dag, og jeg kan godt mærke vi skal øve mere. At hun er falsk drægtig og mindre fokuseret hjælper så heller ikke på det smiley

• #16   7. sep 2016 Vores første Rally var en katastrofe smiley Men vi er rally begyndermester nu.

Jeg synes ikke I bør stille op, før I kan alle skilte. Prøv også at gå nogle baner, og bid mærke i, hvornår din hund evt mister interessen. Ofte kan de miste interessen ved specifikke øvelser. Min egen kan for eksempel let miste interessen MELLEM skiltene, fordi der i hendes verden er milevidt mellem skiltene (hun er en lille fims på 5 kg) så jeg skal motivere hende mellem skiltene. Desuden syntes hun tidligere, at slalom var dødsygt.

God træning smiley

• #18   7. sep 2016 Altså da vi fik Nicki var hendes fvf jo trænet mod IPO-standard.. Så når hun er normal i hovedet går der ret lang tid før hun mister interessen. I det her team er det helt klart mig der holder os nede smiley

Men pt. er hun falsk drægtig og mister fokus.. ååh jeg håbee jeg får min træningsnarkoman tilbage når hun er blevet steriliseret smiley

Jeg kan dog se, at jeg nok skal træne med bold hele vejen.. måske træne godbidder undervejs og bold ved færdig bane når vi træner (må man belønne med leg når man har passeret målet til prøve?)..

Det var da bolden kom frem at hun pludselig kunne bakke - nu bakker hun bare hele tiden, haha. Det må vi lige træne lidt på smiley

• #19   7. sep 2016 Altså personligt synes jeg det går rigtigt godt til træning. Særlig i går smiley
    MEN jeg har nu være ude til 3 konkurrencer (2 venskabs- og 1 rigtig) og det går da ad H..... til smiley Tjo, vi fik da en 3. Plads med hjem fra én af venskabdkonkurrencerne, men den rigtige i juni opgav jeg simpelthen efter skilt nr. 4. Ingen kontakt overhovedet smiley
    Som sagt går han super koncentreret til træning, men nu tror jeg bare vi holder det lidt på hyggeplan smiley

• #21   7. sep 2016 God idé, Pia smiley Jeg starter så op på øvet igen, da vi ikke får så mange udfordringer på begynderholdet smiley

• #23   7. sep 2016 Der er et beløningsfelt efter mål (ude fra banen), hvor du må belønne. Ingen belønning på banen, hverken med godbidder eller legetøj. Du må heller ikke have knyttet hånd eller fx. Klappe på låret eller lign.
    Din stemme må du dog bruge alt det du vil smiley

• #24   7. sep 2016 Jeg er helt med på at man slet ikke må belønne på banen, eller have legetøj med - men så snart man er udenfor banen (når tiden stopper) må man vel i princippet gøre hvad man vil? smiley

• #26   7. sep 2016 Da vi startede med rally i sin tid rykkede man videre når man bestod, så trods talrige dårlige resultater rykkede vi videre og tog udfordrinen op. Var slet ikke bevidst om muligheden for at blive i en klasse dengang.

Fra DCH reglrment:
    I begynder-, øvede- og åben klasse er det tilladt at tale, rose, opmuntre, klappe i hænder,
    på låret, knipse eller bruge ethvert verbalt udtryk til opmuntring af hunden. I de øvrige
    klasser er det ikke tilladt at klappe hverken på låret, i hænderne eller knipse, men anden
    opmuntring og ros er fortsat tilladt.

• #28   8. sep 2016 pia, der er lidt langt tid til vi skal i ekspertklassen tror jeg smiley

• #30   8. sep 2016 Det er nu heller ikke noget vi normalt bruger i vores træning smiley Det der med at klappe af hunden har altid virket lidt mærkeligt for mig smiley

• #32   8. sep 2016 Det er også tilladt i begynder klassen, men som Pia skriver bliver vi allerede "opdraget" på begynderholdet hos vores klub til at vi ikke må smiley

Mht. Den knyttede hånd kan det være meget svært for dommer, at se om man har gemt en godbid i denne. Derfor må vi heller ikke det smiley

• #33   8. sep 2016 Hvis jeg klapper i hænder eller på lår, så kommer der en glad Sheltie flyvende op i hovedet på mig.
    "Fest, fest, fest!!!" smiley

- så det bruger vi aldrig smiley

Kommentér på:
Rally begynder

Annonce