Gårdhund til gårdhundearbejde? Gårdhund til gårdhundearbejde?
Jeg spekulerer lidt på om vore dages gårdhunde, stadig kan bruges til gårdhunde. Her tænker jeg på om de kan tage rotter og mus, gør af gæster, hjælpe med at hyrde et par gæs eller geder hjem og ikke æde fx gårdens kaniner, kyllinger og kattekillinger og gerne blive på grunden eller i hvert fald i nærheden af denne uden at gå på jagt?
Hvilken af gårdhunderacerne vil egne sig bedst til dette?
Hvis hunden, når den er færdig med dagens arbejde også gider træne fx agility, dch-programmet eller andet med mig er det et plus.
Tænker på dansk svensk gårdhund, appenzeller sennen, pumi, tysk pincher, dværgpincher, schipperke, dansk spids eller måske noget västgötaspids eller lancashire heeler.
Hvilken race tror I der er størst sandsynlighed for at få en optimal gårdhund ud af (selvfølgelig med noget træning)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det er muligt, der skal kigges efter bestemte linjer i racen, men det kan en racerepræsentant sikkert hjælpe med.
Og noget sjov- og balladetræning bagefter er jeg ret sikker på, den er frisk på - afhængigt af dagens arbejdes omfang, naturligvis.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Næste hund SKAL kunne holde sig fra husdyrene, det er alt for besværligt at have en der ikke kan når man har så mange kræ som jeg har
Har dog opgivet at lære terrierne at holde sig fra andet end fjerkræet, og jeg tør ikke lade hende alene med dem!
aug 2006
En hund med den type drift skal lære at skelne mellem det, der må tages og det, der ikke må tages - jeg tror ikke man skal forvente at den ved det fra starten.
mar 2008
mar 2008
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 367
mar 2008
De andre ved jeg ikke om der er tavle på.
aug 2006
Tror godt nok det mest handler om at træningen ikke har været rigtig, når det ikke lykkes - sådan over en bred kam.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.452
Langt de fleste terriers kan godt lære at skelne mellem lovligt bytte og de dyr der ikke må jages. Men det kræver en træningsindsats fra de er hvalpe. Min lille Clinton (Irsk Terrier) har da forstået at kaninungerne ikke er bytte
Mine svigerforældre har en islands fårehund, der fungere fint som gårdhund på deres gård. Den kan udover at gø når der kommer nogen ned af grusvejen og holde rotter og mus væk osv også hyrde deres gæs, får og heste.
mar 2008
Islandsk fårehund er også et godt bud, men tror nu at jeg går efter en god gårdhund.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
De kære schnauzere
Dværgen kunne sagtens leve op til de ting, du beskriver. Som det er skrevet tidligere, det kræver tilvænning, hvis du ikke lærer dem, at de ikke må æde kyllinger, ja så gør de det, men de er til gengæld ret nemme at lære at lade være, hvis man starter tidligt. (min erfaring)
Ift. hyrdning; jeg har aldrig hørt om en dværg, der kunne hyrde, men fx min egen opdrætter mener, det stadig ligger i dem.. Hun har prøvet sine mellemschnauzere på får, hvilket, så vidt jeg ved, er gået fint.
Men jeg ved godt, pelsen nok er problemet?
aug 2006
Min nabo havde en DSG - den blev tudsegammel, men er nu afgået. Han er landmand, har køer og dermed også risiko for rotter.
Og der havde den dælme værdi, den lille hund. Den jagede og dræbte rotterne - helt som den var skabt til.
Det gik så stærkt, man fatter det ikke. Og det var mængder af rotter, den kunne aflive - den var en uvurderlig hjælp specielt et år, hvor der var ren rotteplage.
I forhold til sådan en hund, der både jager og dræber en rotte må jeg sige, at det er noget nær det mest humane, jeg kan komme i tanke om.
Er du så færdig, de er effektive!
aug 2006
For mig at se er der heller ingen skam i, hvis det ikke lykkes - netop fordi det er hamrende svært.
Når det kommer dertil handler det jo bare om at kende sine egne begrænsninger - eller erkende dem - hvis de er der. Så man husker at lægge ansvaret det rigtige sted...
For pokker da - vi har et ton af ting, som samtlige fire schæferhunde vi har haft har bedrevet som har været mindre heldigt... Hvorfor mon
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Hun er vagtsom, er enorm god til at tage rotter, mus og muldvarp, desværre er hun også god til at tage fugle.
Nu har jeg ikke selv høns, ænder, kaniner mm, men det har min niece, og det tog ikke ret mange timer at lære hunden at høns og ænder er tabu.
Hun har også en del hyrdeinstinkt, hvor det kommer fra ved jeg ikke. Men hvis hun får lov, så driver hun altså alle hønsene og ænderne sammen til en stor flok.
Desværre for dig, så skal jeg ikke af med hende, men tror, at hun ville elske at bo hos dig, det er lige hende at gå hele dagen og holde øje med dyrene og seriøs træning om aftenen.
Jeg kender en del Dværg Pinschere som er lige som min.
mar 2008
Det eneste der er lidt en bagdel for mig ved dværgpincheren er størrelsen, den er lige bette nok, synes jeg.
Schnauzeren kunne det også være A-S, havde slet ikke tænkt på den. Sikkert pga pelsen.
Men kan muligvis godt leve med noget der ikke er helt glathåret (selv om det har taget lang tid for mig at indse).
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.978
Ghini er super effektiv rottedræber, Cala har ikke haft muligheden, men mus tager hun. Til gengæld er der ingen af dem, der jager fugle eller fjerkræ.
Det er ikke katten som holder vores hus musefrit, det er whipperne.
mar 2008
Hun kan også sagtens gå sammen med fjerkræet, men kaninerne stoler jeg ikke på hende med
Faktisk tror jeg alle tre kan tage rotter og mus, hvis de får lov, men Soko er den mest effektive, hun tager alt og det går meget hurtigt med at aflive det.
Når nu Nanna ikke er her mere, kunne jeg godt tænke mig en hund der også kunne hjælpe lidt til med at hente særligt løbeænder og gæs hjem om aftenen. Og hvis den gad lad være med at jagte rundt efter rådyr og den slags, ville det være en meget stor fordel
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 367
Gårdhund til gårdhundearbejde?