1.497 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Emmas nye aftegn - normalt? Emmas nye aftegn - normalt?

Hej med jer smiley

Emma som i kan se på min profil er begyndt at skifte farve - hun plejer bare at have en helt sort snude, men nu er den så begyndt at blive brun fra toppen og ned imellem næseborene. Det ligner nærmest en hudafskrabning eller snavs, men vi har både forsøgt at tørre det af og vi har ventet og se om det gik i sig selv igen. Men det bliver altså kun værre smiley

Hun er ligeledes begyndt at skifte aftegn på poterne, her kommer der et par nye brune pletter.

Hun er en blanding af sort labrador/flatcoated retriever og så noget vi ikke ved hvad er (muligvis noget sennen af en slags - eller blanding heraf)

Men er det normalt at nogle racer skifter farve på den måde, i så sen en alder? Hun fik mange nye pletter som hvalp, men det stoppede igen ved 6 måneders alderen - hun er 2 1/2 år nu smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.
  • Møbel samling kommode og teol 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Emmas nye aftegn - normalt?
  • #1   10. mar 2016 Der er som minimum en hund med black and tan på både hendes mors og fars side - ellers kan hun ikke selv blive black and tan smiley
    Det er ikke helt unormalt at næsen 'affarves' lidt hunde der ellers har sort snude i løbet af vintermånederne. Den præcise årsag kendes ikke, men forskellige teorier omfatter stress eller fx mangel på forskellige vitaminer og/eller mineraler. Og måske er det slet ikke det der er årsagerne. Det kaldes snow nose og er ikke en permanent tilstand. Hos recessivt røde hunde kan man se permanent affarvning af næsen. Dette kaldes Dudley nose.

• #3   10. mar 2016 Jeg vil gætte på, at hun bare har "vinternæse" og at den bliver sort igen i løbet af foråret, når der er mere sol og derfor bliver dannet mere pigment i snuden, svarende til at huden bliver solgrændt

Min røde gravhund har rødlig snude i vintertiden, den bliver sort igen om foråret.
    Ghini min lyse whippet har lyserød hud i vintertiden, når hun er blevet solbrændt er den brun/grå

• #4   10. mar 2016 Hehe ja der kan man bare se, vidste slet ikke at der var noget der hed vinter næse smiley

Det passer fint nok med at det er startet her i vintertiden - men det er første gang hun har det. Ville hun ikke have været det hvert år eller det er forskelligt? smiley

Mette Marie: Jeg er ikke stærk på det med farver. Black and tan; er det fordi hun er sort/brun eller fordi hun er sort/brun/hvid?

Hendes mormor er sort labrador og hendes morfar er flatcoated retriever (af hvad vi ved) Emma virker til at være højere end moderen. Men hendes søskende er små, uden optrukken bug og så var de primært hvide med nogle enkelte sorte pletter. Så det er ikke godt at vide hvad der er deri. Men der skal så være en Black and tan, for at hun kunne få sine farver?

• #5   10. mar 2016 Man kan også opleve at De skifter pels farve.. her kan du se Nova (Grå schæfer/dobermann) sensommer bemærk benenes lyse brune farve...

profilbillede
  • #6   10. mar 2016 Black and tan er de meget karakteristike brune aftegn hun har på en sort baggrund. De hvide aftegn er noget andet. En berner sennen er black and tan m. hvide aftegn.
    Black and tan farven er recessiv dvs. den farve kan hun KUN få hvis både hendes mor og far bære genet og hverken labrador eller flatcoated bære genet. Dvs. der er noget mere i hendes mor en blot disse to racer smiley Som altså til gengæld kan ligge skjult i mange generationer før det en dag får et match og kommer til udtryk. Hvide aftegn er lidt mere tricky og kan i nogle tilfælde komme til udtryk selvom hunden kun har genet i enkelt dosis. Men som hovedregel skal de også nedarves fra både mor og far og hverken flatter eller lab har hvide aftegn såååeeeee. Jeg ville nok stille mig lidt tvivlende overfor ægtheden af hendes mors ophav smiley

• #7   10. mar 2016 Og her i det tidlige forår. Bemærk igen benene..

profilbillede
  • #8   10. mar 2016 Kiggede lige på Emmas profil. Jeg synes det er meget tydeligt at der er mere end 3 racer i hende smiley Jeg synes der er meget schæfer over hende. Det hvide hun har er sansynligvis det der hedder pseudo irish spotting og så kan hun netop godt have fået hvidt fra kun den ene forælder. Ku' være interessant at se billeder af hendes søskende.

• #9   10. mar 2016 Zarah: Ja det er vildt at se, den har da skiftet meget! smiley

Mette Marie: Det kan man da bare se, tak for at du lige tog dig tid til at forklare det. Okay, så dobberman, rottweiler og Berner Sennen eksempelvis er alle bærere af Black and tan?

Jeg kan lige se om jeg kan fremskaffe et par billeder smiley

• #10   10. mar 2016 Jeps - de er alle bærere at black and tan og KUN det på det i aguti-serien. At fx så nogle dobere er brune skyldes at de har to kopier af den recessive udgave af livergenet, der forandre deres eumelanin (sort pigment) så det bliver brunt i stedet for sort. Dvs. både deres far og mor bærer brunt.

• #11   10. mar 2016 Det kan man da bare se. Moderen til Emma er ejet af en af min kærestes kammeraters far, og jeg er helt sikker på at ikke engang han ved hvis der er andre racer blandet i hunden - dog tror jeg at moderen er lidt hvid på bringen, men tænkte faktisk at det kom fra flatcoated retriever. smiley

Jeg afventer lige at høre fra om kammeraten skulle have nogle billeder af de to søstre, har dog kunne opstøve dette af den ene. Jeg kan så se at den er lidt brun i hovedet smiley Billedet er fra da den var 3 måneder.

profilbillede
  • #12   10. mar 2016 Der er godt nok meget hvidt på den lille fyr smiley At moderen havde lidt hvidt på bringen kan være det man kalder 'residual white' som er en manglende udvikling af pigmentet i fostertilstanden. Det forekommer i alle ensfarvede racer. MEN det kan også betyde at hun bærer 'piebald' og det kommer ihvertfald ikke fra hverken lab eller flatter smiley
    Den lille fyr er ovre i det man kalder 'extreme white patern' og indtil videre har alle testede hunde med det mønster vist sig at have piebald i dobbelt dosis - dvs. både deres mor og far er bære af piebald gen. Sååeee det taler jo for at mor også har en broget forfader smiley

• #13   10. mar 2016 Ja det tyder det ihvertfald stærkt på at hun har smiley Så blev jeg det klogere, men forvirrende verden det med farver smiley

• #14   10. mar 2016 Jeps - farvegenetik er en lidt kompliceret sag. Men spændende smiley

• #15   10. mar 2016 Men det betyder altså at Emmas mor er bære af Black and tan i et eller andet led, ligeledes er faderen og begge er bærer af piebald?

Hvis vi ved at der ihvertfald er labrador og flatcoated retriever i moderen, hvad tænker du så at der ellers er blandet i? Og hvad med faderen, for i princippet kan faderen vel ikke være en dobberman eksempelvis, fordi denne ikke er bærer af piebald? smiley

• #16   10. mar 2016 Mette Marie - Det er super spændende, men jeg må tilstå, at jeg har svært ved at finde ud af det med de hvide aftegninger hos whipperne, jeg synes det er ret uigennemskueligt.

I Ghinis sidste kuld, havde alle hvalpe stort set samme aftegninger som hende, et par havde dog hvid halskrave på den ene side.
    Bundfarve i fawn, brindle og blåbrindle.

Jeg gætter på ca. det samme i næste planlagte kuld, men det må tiden vise smiley
    Tør du gætte?

Billeder af aner her, du kan komme længere tilbage ved at klikke på navnet på de enkelte hunde.
    https://whippet.breedarchive.com/animal/testmating?sire_id=83456&dam_id=97314

Første kuld her, der er billeder af Cala søskende over stamtavlen:
    https://whippet.breedarchive.com/animal/view/222950

• #18   10. mar 2016 Wilmas næse sommer

profilbillede
  • #19   10. mar 2016 Wilmas næse vinter

profilbillede
  • #21   10. mar 2016 Johna sommer

profilbillede
  • #22   10. mar 2016 Johna vinter bemærk den manglende pigmentering på mave og bryst

profilbillede
  • #23   11. mar 2016 @Kirsten: Som jeg ser det så ligger der både typisk Irish Spotting og Piebald bag ved både Ghini og den kommende partner. Og ja, derfor kan du få nærmest hvad som helst. Ghini er med sikkerhed bærer af dilution og det ligger lidt bagude i avlspartners linie. Dvs. blå vil kunne forekomme.
    Fawn er egentlig bare en zobel, som er ligger øverst i hierakiet i Aguti-serien. At hun er lys skyldes at der røde pigment hos hende er kraftigt fortyndet. graden af intensitet af den røde farve (phaemelanin) styres af intensity genet.
    Det meget sære ved Ghini er at hun ikke er brindel. Hun er af to brindel forældre og da brindel er recessivt kan hun derfor kun have arvet dette fra sine forældre og derfor burde hun også være brindel. Måske hun er en brindel med 'missing stribes' - hvilket især kendes fra whippets smiley Der er vel ikke sådan at hun har bare en eller anden lige svag antydning af en stribe et eller andet sted ?
    Det bliver da spændende at se hvad der så kommer ud af farver i kuldet smiley
    @Anna: Det er faktisk også ret almindeligt at brogede hunde som din Johna. Bliver solbrændt pletvis om sommeren i de hvide aftegn. Sådan har alle mine foxterriers set ud.

• #24   11. mar 2016 @Louise: Tjaaa, hvad der ellers kan være blandet i Emma forbliver jo nok en gåde smiley Når der ikke findes dokumentation for afstamning i for af en stambog, så er og bliver det gætterier. Men nej, hendes far kan ikke være fx ren dobermann eller rottweiler. For disse racer bærer ikke noget som helst broget eller nogen som helst hvide aften. Så du skal kigge i racer der indeholder fx både black and tan og broget eller hvide aftegn. Det gør fx Border Collie og Dansk Svensk Gårdhund.

• #25   11. mar 2016 Mette Marie - Ghini har ikke antydningen af striber, hun havde sort maske som ung, der nu er blegnet meget.

Hendes tipoldefar på farens side er fawn/hvid og det er hans maske hun også har.
    https://whippet.breedarchive.com/animal/view/1929

Oldefar på morens side er også fawn/hvid:
    https://whippet.breedarchive.com/animal/view/29685

Jeg regner også med, at der kommer lidt af hvert, det er altid spændende på whipperne, hvad der slår igennem, netop fordi de fleste er et grundigt mix af farver og aftegninger og den fawn kan bæres som recessivt gen gennem flere generationer og så pludselig dukke op igen smiley

• #26   11. mar 2016 Mette Marie: Er helt med på at det altid bare vil være gætværk, men det kunne jo være du havde et gæt ud fra den viden du har smiley Vi har aldrig gjort noget i at prøve at gætte os frem til det da det ikke betyder noget for os - min kæreste forelskede sig i Emma så racerne var ligegyldige for ham. smiley

• #27   11. mar 2016 @Kirsten. Problemet er bare at når både Ghinis mor og far er brindel så har de begge haft brindel i dobbelt dosis og så kan Ghini ikke andet end at have arvet brindel. Fawn (Sobel/rød m maske) kan sådan set ikke bæres skjult under brindel.
    Måske den ene af Ghinis brindlede forældrer i virkeligheden er brindle + recessivt solid black og så Ghini har fået solid black genet istedet for brindle genet.
    Hendes affarvede maske skyldes greying factor (sort afbleges til grå), der ses ofte hos mynder. Det kunne være skægt at få hende gentestet for at finde ud af hvad hun indeholder af farvegener.

• #28   11. mar 2016 @Louise; der er helt klart en race med stritøre i Emma og jeg synes hun meget tydeligt ser ud til at indeholde schæfer (denne kan også give black and tan). Der kunne fx godt være en schæfer gemt i hendes mor lidt bagude i anerne). Jeg synes også at der er lidt border collie over hende. Kender i noget som helst til hendes far ?

• #29   11. mar 2016 hov så lige hendes størrelse. Hvis 40 cm/21-22 kg er voksenstørrelsen. Så er der jo også noget småt i hende. Så er faderen måske en DSG ? Og moderen gemmer måske på border collie istedet på fx schæfer hvilket kunne forklare både det hvide og black and tan smiley

• #30   11. mar 2016 Sjovt at høre dine bud smiley Desværre kender vi intet til faderen. Kuldet var absolut ikke planlagt - min kærestes kammerats far er en noget ældre herre, der var uopmærksom på hendes løbetid, hun kan nemlig gå inde eller ude som det passer hende.

Men det kan meget vel være at der er noget schæfer i hende på mor siden.

Emma har et ufatteligt højt energiniveau og uden mentale øvelser er hun ikke til at trætte. Hun er lærenem og samarbejdsvillig men alligevel har hun noget selvstændighed.

• #31   11. mar 2016 De 40 cm er øjemål, jeg kan lige prøve at måle hende smiley

• #32   11. mar 2016 "Emma har et ufatteligt højt energiniveau og uden mentale øvelser er hun ikke til at trætte. Hun er lærenem og samarbejdsvillig men alligevel har hun noget selvstændighed." Det lyder meget Border Collie agtigt smiley

• #33   11. mar 2016 Hun er 58 cm høj, ved forbenet smiley

• #34   11. mar 2016 OK - det er jo ikke nogen lille hund så smiley Men ikke urealistisk for en lab/flat/border x et-eller-andet-trefarvet-måske-DSG.

• #35   11. mar 2016 Nej det ville måske godt kunne passe. smiley Så Emmas to søskende er blot faldet ud som faren i bygning og farve, hvor Emma har farve fra faren og bygning som moderen (ikke helt, Emma er noget mere sporty at se på) Men syntes bare at Emma er højere end moderen? Moderen er lidt langpelset som faktisk godt kunne minde om border, men har krøller eller bølger i pelsen som flatcoated - helt sort med en hvid plet på bringen.

Men sjovt at Emma er den eneste af dem med så tydeligt Black and tan smiley

• #36   11. mar 2016 Mette Marie - Er det ikke omvendt, to fawn forældre kan ikke få brindlede hvalpe, men to brindlede kan godt få fawn.

Øverst her en oversigt over, hvad man ikke kan få:
    http://runswiftwhippets.net/Genetics/Charts.html

• #37   11. mar 2016 To fawn forældre kan bære brindle og dermed for brindel hvalpe. Men da brindle er recessivt kræves der to kopier af genet for at det kan komme til udtryk. Om to brindlede forældre kan få fawn må afhænge af en anden faktor som jeg har overset smiley

• #38   11. mar 2016 Fawn og brindle tilhøre ikke samme serie. Det er derfor jeg siger at der er et eller andet jeg har glemt eller overset smiley

• #39   11. mar 2016 hvis nu de brindlede hunde bag Ghini er kBr (brindle) k (non solid black) så kan det faktisk være at Ghini også er dette og at det brindlede af en eller anden årsag ikke kommer til udtryk hos hunde (hvilket også kunne forklare hvorfor hun har lavet både brindle og non-brindle hvalpe).

• #40   11. mar 2016 Hvis du kigger på skemaet står der, at fawnxfawn ikke kan give brindle:

you can't get: brindle
    because there is no brindle (kbr) gene 2 fawns cannot produce brindles.

Der er ingen hunde uden hvide aftegninger i Ghinis stamtavle i hvert fald 10 generationer baglæns og ingen sorte hunde.

• #41   11. mar 2016 Det giver mening smiley

• #42   11. mar 2016 Skemaet kan altså ikke helt passe; som hovedregel så skal hundene have to gange kBr for at blive brindle. En fawn kan godt være k + kBr og dermed bærer af brindle smiley Brindle er en af de farver der er lidt tricky og hvor der sker nogle lidt uforudsigelige ting, der siger noget om at der stadig mangler at blive fundet nogle faktore med indflydelse.
    Du kunne parre hende med en fawn istedet for en brindle og så se hvad i får ud af det smiley

• #43   11. mar 2016 Mette Marie - Jeg har aldrig set en brindlet i et kuld, hvor to fawn er parret smiley
    Men masser af fawn, når to brindlede er parrede.

Jeg ved det er tricky, derfor det er så svært at hitte redde i

• #44   11. mar 2016 Yota (brindle m hvidt) som jeg har omplaceret, har fawn mor og brindlet far.

Alfa (sort/hvid) havde sort/hvid far og fawn mor, i kuldet var brindle/hvide og sort/hvide hvalpe.

• #45   11. mar 2016 Kristen: Jeg sad og kiggede lidt rundt på siderne med whippets og stamtavlerne. Og nej, de passer bare ikke med teorien smiley Der er et eller andet jeg overser.

• #46   11. mar 2016 Mette Marie - Jeg er da glad for, at det ikke bare er mig, der ikke kan finde sammenhæng, de er lidt for sig selv de whipper smiley

• #47   11. mar 2016 Whauuu hvor er I vilde med de farve gener. Det er super spændende enormt indviklet og vildt I kan finde rundt i det. Spændende læsning og en lidt skæv vinkel på 'gæt en blanding'. God tråd !!

Kommentér på:
Emmas nye aftegn - normalt?

Annonce