Hund tisser i huset {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Vi har denne ældre hund (i febuar, 11 år) som er godt opdraget! Han har hundelem og har aldrig haft et uheld indenfor i huset. Han begyndte for halvanden år siden, at tisse i mine forældres seng, hvis de havde glemt at lukke døren, når vi ikke var hjemme. Han er vandt til at sove dernede på en babymadras ved siden af sengen.
Så begyndte han, at tisse i sofaen og op af sofaen (alt dette forgår når vi ikke er hjemme) og så for første gang idag har han tisset under vores spisebord og op af stolen.. Og det er sket i nat, hvor vi var hjemme, og åbnet i soveværelset, hvis han ville derned og sove.
Er der nogen af jer der ved hvad dette kan skyldes? For hvis det forsætter, så vil han blive aflivet og det ville være synd, da han sikkert ikke gør det af ond vilje.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.121
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.372
Få også tjekket syn og hørelse; tab af sanser kan let gøre en hund utryg/usikker og dermed reagere lidt spøjst. Synes aflvning lyder lidt somom man ikke rigtigt gider gøre noget for at give sin gamle kammerat en værdig alderdom ????? Indtil i har fundet ud af hvad der er galt så er der nok ikke så meget andet at gøre end at lukke dørene og sørge for at han - når han er alene - er et sted hvor det ikke er den store katastrofe hvis han får tisset fx i et bryggers eller et fyrrum.
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.464
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Som sædvanlig er jeg djævlens advokat.
Selvfølgelig skal man lede efter en udløsende årsag. Hvis den kan findes, skal udløsende årsag fjernes og man må håbe at problemet med vandladning indenfor forsvinder.
Men, Trådstarter har ikke nævnt hvad man har gjort. Og jeg tvivler på at man har gjort absolut intet.
Hvad hvis hunden tisser indendørs pga en irreversibel årsag. Fx hvis dårlig syn og hørelse gør den usikker? Usikker hund tisser indenfor?
Der er ingen skam i ar erkende, hvis din firbenede ven er begyndt at tabe livskvalitet i hastigt tempo.
Faktisk er det her dyrene er heldigere end os...
Pas godt på jer selv derude
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.636
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.121
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.372
@Helene: Hvis du vidste hvor ofte jeg som træner har stået overfor folk der finder sig i det mest utrolige fra deres hund, som ganske let kunne trænes væk Det ser simpelthen passivt til og tænker 'det holder den nok op med af sig selv en dag'.
jun 2015
Og så er der nogen, som går efter struben under antagelse af, at folk er nogle slemmer nogen.
Jeg kan levende forestille mig, at der er hunde derude, som har adfærdsproblemer, som kunne have været fjernet med træning og andet godt.
Ligesom progression af problemet her, måske antyder at årsagen er under udvikling (læs forværring).
Men at skælde folk ud, fordi de er ved at gå til af urinlugt? Helt ærligt, hvis du havde et dyr, som pissede overalt og du ikke kunne se en vej ud, hvad ville dit sidste valg være?
Nemlig, har man ikke flere ideer til løsninger går man i panik. Eller giver op.
Så, skal man hjælpe Trådstarter og hunden videre,er det klogeste vel at give råd til at finde løsninger?
Jeg tænker meget løsningsorienteret, så, det er det jeg kan lide.
Og siden ingen andre tør sige det:
Ja, det sker at hunde har problemer, som ikke kan løses tilfredsstillende for hund og mennesker, men hunden er så heldig at man kan sige slut, når det er tid.
Pas på hinanden derude
okt 2011
Jeg har lidt svært ved at se din "løsningsorienterede" retning i ovenstående svada.
jun 2015
Jeg har efterhånden også ret svært ved at se det løsningsorienterede i, at folk delte ris ud til Trådstarter, fordi hun faktisk siger højt, at finder man ikke på nye ideer til noget man kunne gøre, så kunne det ende med en aflivning. For folk giver op, hvis der er problemer, som ikke kan løses eller leves med.
Jeg synes dog ikke selv at jeg bruger specielt fine ord? Men at holde en fin tone er værdifuldt, og det prøver jeg så på. ?
Grundlæggende er rådet, find årsagen og fjern årsagen.
Jeg vil ikke udtale mig om hvilke ting man bør gøre for at finde årsagen.
Delvist fordi andre har anbefalet det oplagte, udeluk kropslig sygdom påvirker vandladning.
Dernæst, se om der er grund til at hunden er utryg. Sansedefekter, ændrede rutiner.
Og så er jeg så ydmyg, at jeg ikke aner hvad Trådstarters familie allerede har gjort.
Så mit eneste nye bidrag var, at hvis man har udelukket diverse reversible årsager, men tilgengæld ved at se hunden igennem opdager, at den svækkes og har faldende livskvalitet, så er der ingen skam i at vælge den dag det skal være slut.
Og jeg synes selv at det er konstruktivt, at undgå døden bliver et tabu.
okt 2011
jun 2015
Jeg ved ikke helt hvor du har din fortolkning af min tekst fra?
Siden det er jul, så må der være en sætter nisse, som laver ballade med din skærm på grund af en tragisk mangel på risengrød.
okt 2011
Det kommer heller ikke bag på mig, at du forsøger at få fokus væk fra dig selv ved at skrive lidt julepjat. Det er meget sigende.
------------------------------------
Og nu kunne det være super, hvis Trådstarter havde lyst til at opklare om hunden er tilset af dyrlæge pga. problemet på et tidspunkt i de 1½ år, det har stået på? I så fald...hvad sagde dyrlægen?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Før det er udredt om noget sådan er tl grund for ændringer, kan man ikke arbejde med hans adfærd.
Hund tisser i huset