hvilken hund skal jeg vælge? hvilken hund skal jeg vælge?
Jeg skal til september flytte hjemmefra da jeg skal til at studere, og tanken om at være helt dyreløs gør mig allerede sindsyg
Jeg kigger derfor meget på div hunderacer for at få en ide, om hvilken hund jeg kunne tænke mig, hvis jeg ender ud med, at være så heldig at kan have en hund.
Men det er jo en jungle uden lige. Herhjemme har vi haft en collie-schæfer blanding og nu har vi shetlands sheepdog, hvilket også er en fantastisk hund, og jeg ville rigtig gerne have sådan en med mig, men jeg er i tvivl om det er for krævende, når der kun er mig.
Jeg søger en lille til mellem hund, der skal kunne bo i en lejlighed på 40-50 kvm2. Evt. kommende hund vil jeg rigtig gerne bruge til agillity og evt. lydighed.
En typisk hverdag vil være en luftetur om morgen inden skole, når jeg kommer hjem fra skole en 1 times gåtur, og så selvføgelig tisseture for resten af dagen. Samt gerne noget hjerne aktiverng i løbet af dagen også - spor/få godbidden ud af bøtten ovs.
Men igen det er en jungle, og når jeg taget test, så er det jo selvfølgelig kun en svag guideline, men der dukker også vidt forskellige hunde op, alt efter hvilken side det er på.
Jeg har selvfølgelig gjort mig nogle overvejelser, og har da også nogle racer i tankerne. Men det ville værer rart at hører nogle bud, fra hundekyndige folk. Så giv endlig lyd fra jer, det ville jeg blive ualmindelig glad for
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.134
Men altså har du overvejet en af selvskabsracerne eller evt. en Whippet?
maj 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
En whippet er jeg ikke intresseret i, selve udsenet af hunden, siger mig ikke ret meget.
maj 2015
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
maj 2015
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 42
Dog vil jeg sige at det til tider kan være besværligt med en hund generelt i sine år som ung og studerende - den skal luftes HVER dag (flere gange om dagen), også de dage hvor der er dårligt vejr, man er syg, træt, har tømmermænd, osv. Har man ønsker om at skulle ud at rejse over en længere periode, er det også vigtigt at man har en i baghånden som kan passe hunden. Jeg har selv været så heldig at have haft en fantastisk familie, som gerne tager sig af min hund når jeg er ude at rejse. Dog har jeg aldrig været afsted i mere end 2 måneder af gangen, synes ikke selv jeg kan tillade mig at være væk i 6 - 12 måneder.
Det begrænser generelt en rigtig meget, man kan ikke lige hænge ud med sine medstuderende efter skole, da man jo har en hund som har været alene hjemme i måske 8 timer og skal hjem og luftes - det går heller ikke bare at komme hjem, lufte hunden og så smutte igen (selvfølgelig kan man det engang imellem). Det er et socialt dyr, som har brug for at have dig omkring den, osv osv..
Desuden koster det også penge i hundekurve, seler, snore, legetøj, foder, dyrlægeregninger, forsikringer m.m., og det er ikke altid lige sjovt på en SU.
Men når det så er sagt, så synes jeg bestemt du skal gøre det når du er flyttet, kommet på plads og du stadig ønsker en hund når alt er gennemtænkt. Jeg har aldrig fortrudt at jeg anskaffede mig en hund i så tidlig en alder, jeg knus elsker den hund, og hvor ville mit liv være tomt uden hende
maj 2015
Liv, vi har en sheltie nu, og hun kræver en del, nu er hun 9 år så hun er faldet noget af på den, i forhold til hvad hun har været
Jeg har nærmest egen hest nu, og har haft det de sidste 9 år, så jeg er van til at prioterer den fremfor hyggeture, fester mm.
Samt er jeg vant til at bruge alt for mange penge på hesten, så en hund kan kun blive billigere
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Jeg undrer mig tit over at det lyder som om man nærmest intet liv har med en aktiv race i huset.
Altså bevares, en sheltie er da aktiv, men det har altså også noget at gøre med hvad man vænner hunden til. Har i hvert fald set mange pensionister med shelties, og tvivler stærkt på at de går til træning og går timelange ture hver eneste dag, men deres hunde hygger sig og har det godt (:
Jeg ville i hvert fald tænke mere over deres støjniveau hvis det er en lejlighed du skal bo i, da shelties kan være super snakkende, og det måske ikke alle naboer der synes det er fedt
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
maj 2015
Anya, det er heller ikke sådan ment, men vores har altså været ret krævende, som hvalp blev hun overfaldet af den samme kæmpe schæfer 2 gange inden for 1½ måned, samt en person "overfaldt" hende, så vi har kæmpet rigtig meget med både fremmede mennesker og hunde. Jaja det kunne have været sådan med enhver race. Men altså vores har krævet meget, og den dag i dag er hun stdig meget reseveret våde overfor nye mennesker, især andre hunde.
maj 2015
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.681
Det er allerede en stor omvæltning bare at flyte hjemmefra, og skulle sørge for sig selv
Hvad med et lille burdyr og når du så er faldet ordenlig til og bedere kan vurdere hvad du kan give hunden, så kan du købe sådan en
maj 2015
Beltane, som jeg også har skrevet flere gange, så skal jeg ikke have hund før jeg er igang med uddannelse og kan overskue om jeg skal have hund eller ej. Et burdyr skal jeg i hvert fald ikke have, det er simpelthen for "lidt" ligesom jeg heller ikke er intresseret i at få en kat
jul 2015
Følger: 1 Svar: 2
Det er dejligt at høre hvor glad du er for hunde og at du naturligvis har overvejet størrelsen på hunden i forhold til din lejligheds størrelse. Dog er jeg enig i at det er en god idé du flytter før du får hund, så du lige vender dig til at være et nyt sted og få lidt ro og struktur inden du bringer en hund med hjem
Der er omkring 10-15.000 hunde der bliver aflivet om året blot fordi en familie har valgt en race der ikke passer dem, så det er utrolig vigtigt at du vælger en hund udfra racens ''personlighed'' og ikke dens udseende
Når du skal vælge en hund skal den passe til dig og din personlighed, jeg har blandt andet lavet denne guide, http://guide2www.dk/guide-sadan-vaelger-du-den-rette-hund/ den er måske ikke så detaljeret men den kan måske få dine tanker igang omkring hvad din hund skal kunne lide. Er du eksempelvis meget social og ude det meste af dagen, kan det være en god idé at finde en lille hund du kan tage med på cafe eller hjem til veninderne. Eller hvis du eksempelvis løber meget gider du måske ikke hjem og lufte hunden efter og så er det godt med en hund der kan løbe med dig
Husk også på at det er dyrt at få hund, mht hundeudstyr og mad. Midt i en flytning kan det også være noget man måske ikke har råd til. Det er ihvertfald en udgift man skal have i tankerne.
Jeg håber du finder en hund der passer dig!
hvilken hund skal jeg vælge?