Det at anskaffe sig en dobberman Det at anskaffe sig en dobberman
Kære folk,
Jeg har i mange år gået med den fornemmelse og brændende ønske om at anskaffe mig en dobbermann, jeg har en hund i forvejen, som er en tibetansk spaniel Bella som er en tæve og jeg vil derfor det skal være en hanhund. Både for at der skal være harmoni imellem de to, og også for at sikre mig at de trives bedst muligt.
Jeg har længe tænkt på hvilken kennel jeg ønsker at få min hvalp fra, og har derfor undersøgt en masse, jeg har hermed kun hørt godt om udenlandske kenneler så som fra Rusland, Ungarn osv. Men hvad kræver det for at få dem indført, og jeg tænker også kennelerne ved hvad der kræves, da det ikke er de første hunde der er bosat i Danmark.
Men hvad siger i? har i andre kenneler man skal tænke på? og hvad er mest fornuftigt at gøre.
Jeg er meget bekymret for mavedrejninger, arvelige sygdomme som blødergennet, cancer osv. Derfor vil jeg have en hund der ikke har nogle af disse ting, da det skal både være en god oplevelse for mig og en hund der skal leve i mange år hos mig.
Når jeg så har anskaffet mig hunden, hvad kræver det af træning? , jeg selv har tænkt på politi træning, men om det er for meget at gå til når det egentlig bare skal være en god familie hund, der skal være min ven?.
Jeg håber lidt at få svar fra nogle der har erfaring med dette i forvejen.
Mange hilsener Jeanet og Bella.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Noget andet er så -hvorfor kigger du til udlandet? Er det fordi du vil have en kuperet dober (i så fald er det jo en nødvendighed) eller er det fordi det er bestemte egenskaber du søger ?
Hvis det bare er pga en eller anden ide om at andre har fået en god hund i udlandet så du vil osse kigge der, så ville jeg altså overveje om det er "besværet værd" -hvis det du søger "bare" er en helt almindelig familiehund med de egenskaber doberen nu har, så er det da unægteligt nemmere at købe en herhjemme, hvor du osse nemmere at undersøge opdrætter og følge hvalpen samt få hjælp i fremtiden hvis behovet opstår. Og vi HAR jo da nogen opdrættere herhjemme hvor du osse vil være beskyttet af dansk købelov
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 261 Svar: 2.129
Jeg vælger en hund fra udlandet grundet kuperingen af ørerne og halen, jeg vil ikke starte en diskussion om hvorvidt det er det rigtige at gøre eller ej.
Men de kenneler jeg har listet er;
Tahireme fra Ungarn
Vital Screen Rusland
Sant Kreal Rusland
Altobello Serbien
Jeg har dog også kig på Proud Danish i Danmark og jeg har fået en lang god snak med kennelen.
Det er ikke bare en eller anden god ide, det er nøje overvejet, og mange lange snakke med folk der har hunde både fra Danmark, og udlandet.
Jeg håber at få svar på mine spørgsmål, og så vil jeg se hvorvidt jeg skal hellere gå hen i mod end andre.
feb 2008
jan 2007
Er du obs på de begrænsninger det giver dig i valg af træning og i forhold til udstilling/konkurrencer hvis du vælger en kuperet dober?
Held og lykke med "jagten"
feb 2008
Jo det kan hun nok, men ønsker bare flere vurderinger
Det er ikke meningen den skal på udstilling, den skal bare være en dejlig familiehund som vil nyde naturen sammen med mig og min anden hund
Mange tak for hjælpen, og tak.
feb 2008
Jeg er fuldt ud klar over hvad en dobermann kan ende ud i at være, hvis ikke den rette form for træning er til stede.. Jeg bor i et kæmpe natur område og jeg går med min egen hund et par timer om dagen, den vil få rigelig af motion og flexliner er bandlyst hos mig.. Jeg fornemmede lidt du forvekslede mig lidt med en der ikke har styr på det, men du kan tro jeg har sat mig ind i alt hvad det kræver.
Jeg vil også mene politi træning er en god udnyttelse af dens hjerne, og nu har jeg undersøgt mulighederne hvor jeg kan træne med den.. og heldigvis bor jeg et sted der tillader sådan en hund
Jeg har ikke bare været et par dage om min beslutning men år, og nu har jeg tænkt mig det skal være at anskaffe mig en.. og det er en god tid for jeg både er mental klar til det, og jeg bor et nyt sted hvor der er plads til to hunde .. Men tak for dit svar, det kan jeg hvertfald bruge til mange ting.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 318
Og de har træningspladser rundt om i DK http://www.dansk-dobermann-klub.dk/
feb 2008
LIne
Ja jeg mener IPO træning, jeg vil gerne have en sund og træt hund og en som ved hvad det vil sige at være trænet, da min lille hund ved lige præcis hvad hun skal og ikke skal.. Hun er gået igennem almindelig træning, og ved godt der skal være mere træning med en mere aktiv hund.
Border banden
Min hun hund har desværre også udviklet kønsagression, men udelukkende når hun er i sele.. Lige så snart man tager den af er der ingenting i vejen.. SÅ jeg er klar over det kan ske.. Men jeg vil bare sikre mig at der ikke kommer fnidder i flokken ved jeg i forvejen har en hun hund, og derfor vil jeg have det skal være en han hund.
Lars... Mange tak for links
feb 2008
Ja det gør min egen lille hund også, hun keder sig ret nemt hvis ikke der sker noget så har hun det med at stikke lidt af hvis hun kan se en åbning til det.. Det er meget sjældent det sker.
mar 2008
http://www.dobermann-review.com/
feb 2008
feb 2008
Hold da op et svar... Jeg kan godt fornemme du regner mig for imkompetent til at få en dobermann, og du har allerede dømt mig på forhånd.. Jeg gør netop alt for at sørge for at jeg kan få en hund hjem som ikke mangler noget som helst, det andet er simpelthen kynisk svaret af dig..
Du siger jeg kun har haft selskabs hund før, undskyld men hvor ved du det fra udover min profil.. Du regner ikke med jeg sætter mig ind i tingene det syntes jeg er vældig synd for dine konklusioner om mig, idet jeg netop gør alt for at sætte mig ind i tingene. jeg er jo ikke komplet idiot, og heller ej nybegynder.. Og nu snakker du rimelig meget ned på selskabs hunde.. De kræver da lige så meget som store hunde... Min hund har sku ikke været jordens nemmeste hund og jeg trænede med hende hver dag og gik også til hundetræning med hende, så stop dine fordomme ... Jeg bliver helt sur over det du har skrevet, det skal du sku vide.
feb 2008
Det vil jeg undersøge og du har ret, men alt det andet er ligegyldig snak.. og selvfølgelig skal jeg have styr på dette inden jeg anskaffer mig hunden.
feb 2008
Og hun bor jo også tæt på mig, jeg ved hun har en til salg, som er 2 år.. men vil bare gerne have en fra hvalp af.. men jeg vil prøve at tage en snak med hende igen:)
feb 2008
feb 2008
jan 2007
Det ER noget man skal være bevidst om, men man behøver heller ikke male fanden på væggen, for self kan man da gå til træning med en kuperet hund. Problemet opstår først ved f.eks. IPO fordi man ofte skal gå til prøver for at kunne rykke videre på holdene, og derfor giver det ikke mening for klubben at lade en kuperet hund deltage
jan 2007
Det er faktisk ikke så svært at finde et sted at træne kuperet hund -det ER svært hvis man vil træne et bestemt program og/eller i en bestemt forening.
Og som skrevet er jeg helt enig i at det er noget man skal være obs på før man køber kuperet hund -men du får det jo til at lyde som om man slet ikke kan finde træning til sådan en, og det kan man altså godt... det er slet ikke så svært
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.452
Det man skal huske når man køber en kuperet er at man begrænser sig selv temmelig meget. Ligegyldigt hvilket sted man kommer til at træne vil man rende ind i det problem at man aldrig vil komme videre end diverse begynderprogrammer. Det er meget svært at finde klubber, hvor man træner DcH programmet, IPO eller PH. Hvor man kan få lov at rykke op igennem programmerne, hvis man ikke kan komme ud til konkurrencer. Det er ganske enkelt et spørgsmål om trænerresourcer: Det er i mange klubber en meget knap resource. Man bruger ikke sine trænere på forskellige videregående hold til ekviapger der aldrig vil komme ud til en konkurrence. Jeg kender mange klubber hvor man med en kuperet hund ikke kommer videre end hvalpeholdet.
En lille detalje man også skal have for øje med racen er at der er udstillings- og brugslinier. Brugslinier har rmeget byttedrift og et temmelig højt aktivitetsniveau. De SKAL bruges og fungere ikke særlig fint som udelukkende familiehunde, der ikke for tilfredstillet deres aktivitetsbehov. I udstillingslinierne kan man derimod godt finde hunde der ikke har ret meget drift og som vil trives fint som 'bare familiehund' og uden de helt store mængder træning. Det er dog stadig en race der er mere aktiv end gennemsnittet. Og uanset om man vælger brugs- eller udstillingslinie så skal man regne byttedriften med som en faktor. Og din holdning til flexiliner skal du muligvis tage op til revision
Det er en race hvor man er nødt til - for racens skyld - at være en meget samvittighedsfuld hundeejer, der er meget pinligt bevidst om at rigtig mange mennesker har fordomme om dem og rigtig mange er deciderede bange for dem. En Dobermann er verdens størtste og kærlige fjollehoved, men de ved de fleste mennesker man møder IKKE!
Man skal IKKE købe en dobermann hvis man udelukkende har forelsket sig i dens ydre - og slet ikke hvis det egentlig kun er ideen om en kuperet man har forelsket sig i. Den er kærlig og sjov men den er også stor, voldsom og selvstændig.
feb 2013
feb 2008
Du siger en dobermann, bliver ikke en lykkelig hund af at være familiehund?.. og ydermere siger du at man skal gå til udstilling med sin hund, eller konkurrencer med en dobermann? i form af brugstræning..
Jeg ved nu fra flere, det er kærlige familie hunde, der sagtens kan blive trænet som jeg også hele tiden har nævnt at den skal for jeg ved hvor aktiv racen er, igennem en klub som godtager en kuperet hund, uden jeg skal tilmelde den til alverdens konkurencer..
FLEX liner er bandlyst hos mig, det vil sige jeg vil aldrig proppe en flex line på en hund, da der både er set kvælertag på hunden fordi den er viklet ind i snoren, og mange andre skader.. hvor du får fra jeg vil bruge flex line aner jeg simpelthen ikke..
TIl min egen hund har hun y sele, og lædersnor så jeg har alle chancer for at holde hende ind til mig og hun trives med dette..
Jeg ville aldrig udsætte andre for farer, jeg forstår ikke i kan sidde og se ud fra hvad jeg skriver at jeg stort set ikke har taget højde for noget som helst, jeg føler mig enormt nedhavlet af to af jer herinde.. Jeg har gjort alle for studier for at anskaffe mig en hund, så jeg ved hvad jeg går ind til..
Jeg skulle aldrig have spurgt herinde, også derfor jeg har holdt så lang en pause fordi man altid får afvide hvor ligeglad og dum man er.
Over and out.
feb 2008
Men hvis vi tager blodlinjer og linjerne som sådan, så skal man ikke kigge vest men øst på, på grund af dem fra vest er skrøbelige og ligner aller mest mynder .. de har mest tendens til at bide fordi de er så skrøbelige og deres sind er skrøbeligt, ergo vælger jeg en fra øst på fordi de er mere robuste og langt mere kærlige.. det her er hvorfor jeg vælger en fra øst !
Hilsener fra en vred kommende ejer af en dober, som er sat i bås med alle der bare vil have en hund for at få en !!
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 52
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 52
mar 2008
feb 2013
Til TS: Lad være med at fare sådan i flint ! Jeg tror du misforstod mit indlæg godt og grundigt. Jeg sagde intet om at du ikke var egnet til en dobermann eller sådan noget. Det ved jeg af gode grunde ikke: Jeg kender dig ikke og aner ikke om du kun vil have den for at være sej eller sådan noget. Som udgangspunkt tror jeg da at folk er fornuftige og har sat sig ind i tingene.
Men det er godt nok det værste sludder jeg har hørt at linier fra vest er mere skrøbelige end dem fra øst. Jo, den amerikanske Dobermann PINCHER er meget anderledes end en europæisk Dobermann, Men det er så også nærmest en helt anden race. De mest nervøse og uligevægtige Dobere jeg har mødt har været fra øst.....(jeg har dog også mødt mange fra øst der var rigtig gode hunde). Skal man have en god brugshund, så er tyske linier ofte en god ide at vælge og for at en hund skal være en god brugshund, så skal den dælme ikke være skøbelig i sindet og uligevægtig!
Jeg siger på ingen måde at en Dobermann SKAL bruges til konkurrencer. Jeg kender mange der 'bare' er familiehunde. MEN de bliver alle også brugt til en eller anden form for træning. Jeg har kendt folk der købte en dober og ikke lavede en bjælde med dem. De hunde havde det ikke godt.
Din holdning ti lflexiliner er meget firkantet og den har du lov at have. Jeg ville bare lige komme med det indspark at du ikke skal regne med at det er en race du kan slippe løs alle vegne. Jeg har brugt flexiliner til mine hunde i siden flexilinens opfindelse og har ALDRIG oplevet en skade pga linen.
Mht haleskader så ja, det sker. Men det sker også for schæfere og labradors. Jeg kender mange dobere med lange logrende haler der ikke skader halerne.
Jeg har kendt racen siden jeg var en lillebitte pige fordi min mormor havde Dobermanns. Det var i 1970'erne og 80'erne. Min mormor trænede ikke med sine Dobere. Deres job vr at være vagthunde og det var de gode til. Men det var så også en meget anderledes slags Dobermann end dem vi har nu!
mar 2008
feb 2013
Selvfølgelig kan man sagtens 'bare' træne selv og det kan sikkert være godt nok. Jeg tænker bare at racen er ny for TS og så kan man jo nogle gange godt bruge lidt hjælp.
maj 2015
Følger: 1 Svar: 1
Jeg træner i politihundeklubben fordi at man bruger meget tid i skoven, både alm spor, forfølgelsespor, feltarbejde og rundering af større arealer osv.
Inden man anskaffer sig en dobber skal man vide at der bliver set skæv til en, folk ved ik helt hvad en dobber er i dag. Oplever det desværre næsten hver uge.... Og jeg har en med fine hænge øre og hale. Jeg har forresten aldrig set min hund rive halen til blods i skoven. Har valgt hale da den har en masse funktioner for hunden, men det ved du jo nok:)
Mvh Allan Jeppesen
Det at anskaffe sig en dobberman