Jeg har lige nogle spørgsmål Jeg har lige nogle spørgsmål
Ja som overskriften siger, har jeg lige nogle forskellige spørgsmål..
Når vi får vores hvalp kommer vi til at være hjemme ved den mindst 3 uger.. vi skal selvfølgelig træne renlighed med den, og vi ved, at vi skal op om natten. Men hvornår kan den holde sig længere tid end f.eks 2-3 timer, og hvornår kan den holde sig en hel nat?
Jeg har læst, at man siger, man skal gå det antal minutter som hvalpen er i uger.. hvornår kan man gå 1 time med den af gangen? Og hvor tit skal den ud som hvalp? Jeg ved, at en hvalp ikke skal have decideret gåture men mere en masse gode oplevelser.
Jeg har læst om mavedrejning, og noget med, at man ikke må motionere den lige inden og efter den har spist, hvordan er det med det?
Hvornår kan vi begynde at træne med den? Jeg tænker på komme når vi kalder, sit, dæk osv.
Og til sidst med ikke mindst.. så ønskede vi jo helst at starte til hvalpetræning med den så hurtigt som muligt, men det bliver ret svært, da der ikke starter nogle hold op i december nær os (af hvad jeg har set), så enten skal vi hoppe på et november hold og først komme når vi får den i december, ellers skal vi vente til januar med hvalpetræningen, hvad ville være bedst?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Som tommelfingerregel skal hvalpen ud når den har spist, drukket, sovet og leget, og så i øvrigt hvis den ligner en der skal (f.eks. går søgende rundt. hold øje med den og lær dens signaler at kende. Hellere gå ud lidt for tit end ikke tit nok)
Hus på at i osse skal have trænet alene-hjemme med den, så den e rvandt til at blive forladt når ferien er slut.
Træning kan i starte med det samme -en 8ugers hvalp er helt klar til at lære den basale lydighed.
Om i vil starte til træning med det samme eller vente til januar afhænger jo lidt af hvor "nye" i er. Hvis i ikke har erfaring med hundetræning i forvejen, ville jeg starte på en træningsplads hurtigst muligt.
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 101
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 317
De er kun 6 uger.
Men nu har moren også været kold og kontant.. når det er nat.. Så sover vi..
Træning kan du starte så snart du får den.. Men sørg for at det er sjovt for den.
- Det får den mest ud af..
Og du får nok mest ud af at følge et hvalpehold fra start
- Vil lige tilføje at jeg ikke er ekspert!
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 47 Svar: 157
Og har lige stået og kigget på den bog i dag som i nævner, men valgte at købe den der hedder hvalpen af Lone Greva i stedet for
Og forresten så er det en collie vi skal have
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Det der med at hvalpen kun må gå 1 minut pr. uge den er gammel har vi fx. ALDRIG overholdt med Hugin. Han har også været renlig om natten nærmest fra vi fik ham, så der har ikke været noget natterenderi her.
Jeg startede til lydighed/hvalpehold med Hugin da jeg havde haft ham i 1½ uge, efter den aftale med adfærdsbehandleren jeg gik ved, at vi måtte vurdere om han var mentalt klar til det. Og det var han.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 196
Efter 2 uger kunne vi går ture a 15 min, nu nyder han over 30 min i solskinnet (er det køligt er de 15 min nok) Så det er bare med at aflæse hvalpen
De er aller mest lærenemme nu, så hvis han er faldet til efter et par dage og er tryg ved jer ville jeg starte allerede dér! Vi har kom, sit og nej på plads allerede, og er i fuld gang med dæk og bliv
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.000
http://www.saxo.com/dk/tillykke-med-hunden_ulla-roennow_indbundet_9788771411089
den kan lånes på biblioteket og er skrevet i en dejligt læsevenligt sprog.
Jeg har lige nogle spørgsmål