{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.884 visninger | Oprettet:

Hedeslag på en ganske normal gåtur {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over dette opslag på facebook: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204176238345808&set=a.2223888676359.132992.1221998732&type=1&theater

Lige lidt til overvejelse i forhold til gåture på disse varme dage.

Kennelen beskriver på sin facebookside en episode, hvor deres ene hund fik hedeslag på en ganske normal gåtur på trods af at de fik drikkevand, badede i vand osv. Synes det er tankevækkende, for jeg ser da mange i bybilledet der lufter hund midt på dagen når solen bider hårdest - måske er det ikke så smart igen..

Teksten:

0,4 GRADER FRA DØDEN!
Tilbage i juli 2009 havde vi vores første og heldigvis eneste oplevelse med hedeslag!

Søndag startede dejligt, vi havde haft glæden af Rasmus, Fie og deres tre buller-basser siden lørdag formiddag og nu var det søndag og vi skulle alle fire, med hver vores hund, på en lille luftetur i naboens skønne grønne naturområde. Om lørdagen havde vi været nede ved en propfyldt Tystrup Sø sammen med Choice, Deja, Junior og Trouble, hvilket var en yderst positiv oplevelse. Alle var i vandet og svømme undtaget Junior, der synes at vand er noget opreklameret l*rt! Så han lå på søbreden med Imran og hyggede sig: PYYYH DET VAR VARMT!! Nå men tilbage til søndag, som var en fugtig, men overskyet og ikke særlig hed dag. Vi skulle jo have nogle af dem med, som ikke havde været med dagen før ved Tystrup Sø, så det var Tollo, Cici, Fancy og Junior, fordi vi synes det var uretfærdigt, at Junior slet ikke kom til at nyde badeturen ordentligt.

Vi har haft tæverne i løbetid herhjemme og hormonerne hos hannerne har raset... og Junior synes nu stadig det kunne være i orden med en lille tur på ryggen af Fancy, selvom hun er ovre sin løbetid. Men ingen tvivl om, at Junior stressede en smule for at komme til hende, men det har han jo gjort så mange gange når pigerne har været i løbetid. Han prøvede da også mere end én gang at komme på ryggen af hende, da vi var ude at gå i det grønne.

Efter ca. 15 minutters gåtur var vi tæt på hjem igen, hundene var klart præget af den trykkende fugtighed og Junior lagde sig ned et par gange for lige at rulle en tur på ryggen, præcis som hans far ynder at gøre det. Men den sidste gang Junior lagde sig ned, blev han liggende og hans vejrtrækning lød lidt besværet. Imran blev stående med ham lidt, og så rejste Junior sig pludseligt og gik videre, stadig med dårlig, men ikke kritisk vejrtrækning... og lidt efter kastede han noget hvidt skum op, det bekymrede os. Vi var så tæt på hjem, at det bare var et spørgsmål om at få ham over vores mark, så vi gik stille og roligt af sted. Men da vi trådte ind på marken, blev vi enormt bekymrede. Hans mave sugede sig meget langt ind når han trak efter vejret og Imran, tænkte ikke to gange, før han kastede linen til Rasmus, der i forvejen stod med Tollo, og sponsede (så selv Asafa Powell ville have været misundelig) hen over marken og op for at hente vand og bilen. Junior? Ja, han lå og logrede med halen, mens han efterhånden kæmpede med sin vejrtrækning. Hvad var der sket med vores dejlige dreng? En mavedrejning, en allergisk reaktion, et stik fra en hveps eller en klæg nede i halsen? vi havde ingen anelse! Da Imran kom med bilen, fik Junior noget vand og det hjalp en smule, men han havde stadig problemer, så vi fik ham ind i bilen og Imran kørte ham hjem over marken.

Da vi kom hjem tog vi ham ind på gårdspladsen, hvor vi prøvede at sprøjte ham til med koldt vand, men han kæmpede for at slippe (vand er jo stadig noget opreklameret l*rt) og hans vejrtrækning blev yderligere forværret. Vi satte ham ind i kennelen, hvor der var køligt og der gik han flere gange efter hinanden og kastede hvidt skum op og hans tunge var blevet bleg.
Rasmus og Fie gik ud med de hunde, der skabte sig over den mærkelig lyd, der kom fra Junior og jeg gik rundt om mig selv og var skræmt fra vid og sans. Jeg kunne ikke bare stå og se på Junior, men jeg kunne heller ikke lade være... Imran prøvede desperat at få fat i vores dyrlæge på alle de (akut)numre vi har... men som lige præcis denne søndag ikke var til at træffe! Jeg gik i selvsving ude på gårdspladsen og pludselig kommer Fie ud og siger febrilsk >>Hans tunge er blå<<... jeg fløj ind og trak Junior ud, vi måtte bare køre... jeg vidste ikke hvorhen, men vi måtte bare køre. Jeg råbte til Imran at hans tunge var blå og han fløj ind i bilen... ringede til oplysningen og fik telefonnumre til to forskellige dyrlæger i Sorø. Han ringede til den første og GUD SKE TAK OG LOV han svarede! Det var Sorø Dyreklinik og da Imran fik forklaret vejen , fandt han ud af at den lå ca. 8 km. fra os nede i Sorø by. Junior kæmpede omme bag i og bilen blev fyret max af ud af Sorøvej... jeg rystede over det hele, jeg kunne se hans tunge blive mere og mere blå... vores skønne dreng var ved at blive kvalt langsomt!... og han kæmpede for sit liv! Pludselig kunne vi se en masse røde bremselygter længere fremme på Sorøvej, ca. 2 km. før broen over motorvejen... jeg gik i panik... der var en KÆMPE LANG KØ, med masser af campingvogne og lastbiler i mellem. Jeg begyndte straks at tage Imrans hvide T-shirt af ham, mens han samtidig sad og snakkede med dyrlægen... og lige først gik han med på den, men så slap han røret og sagde >>hvad fanden laver du!<<, >>Jamen vi skal køre udrykningskørsel og der skal man vifte et hvidt klæde ud af vinduet... min trøje er grå!<<, >>for helvede jeg er ved at få forklaret vej, jeg kan ikke koncentrerer mig...<<. Så tog jeg min egen grå trøje af og råbte til Imran, at han skulle tænde for katastrofeblink, og holde hornet i bund... og så over i modsatte vejbane forbi køen. Der var mange billister, der forstod budskabet og de trak ind til siden, både modkørende og dem der holdt i kø. Og dem der ikke fattede det råbte og bandede jeg af ud af vinduet! I ca. 2 km. kørte vi i modsatte vejbane, med modkørende biler, i fuld fart og Junior der hele tiden mindede os om, hvor meget det hastede... han kæmpede for at trække vejret og der var efterhånden gået 10 minutter fra vejrtrækningen blev rigtig slem og til nu, og hans tunge blev bare mere og mere blå. Vi kørte op ad indkørslen til dyrlægen og jeg sprang ud af bilen inden Imran nåede at stoppe... løb op til døren hvor dyrlægen stod klar >>Det skal gå stærkt!!! Han bliver kvalt<< råbte jeg mens tårerne løb ned af kinderne på mig. Imran fik trukket Junior ud af bilen, der vaklede ind og kollapsede på klinikgulvet. Jeg blev så rørt og panikslagen over at miste ham, da jeg så at han stadig logrede stille med sin hale, som om han prøvede at berolige mig og overbevise mig om at det nok skulle gå... at jeg ikke skulle være ked af det.

Dyrlægen tjekkede hans mave... ingen mavedrejning! Han tjekkede ham i munden og halsen... ingen hævning i svælget, så han var ikke blevet stukket nede i halsen!

>>HEDESLAG<<...

... sagde han og løb for at hente et termometer, han rakte det til mig og sagde >>den må ikke komme over 43 grader, så går han i kramper og så kan vi ikke redde ham<<. Junior lå på gulvet med alle fire ben ud til siden, Imran sad med ham, han logrede stille med halen da jeg kom ind. Jeg stak rystende termometret ind og måtte synke en ekstra gang... den startede på 39 grader og steg hurtigere end en sekundviser op ad og op ad... han var ved at bliver kogt! Jeg måtte hive termometeret ud da det viste 42,6 jeg kunne ikke holde ud at se det stige... jeg rystede og sagde ingenting til Imran. Da dyrlægen kom tilbage med nogle sprøjter sagde jeg til ham >>42,6 og stigende<<.
Han begyndte hurtigt at fylde lunkent vand i en spand og Imran fik Junior ud i indkørslen, hvor han igen kollapsede. Den første spand blev hældt over ham og dyrlægen kaldte sin kone ud... hun fyldte også en stor vandkande, og så gik de ellers i pendulfart ind og ud med spand og vandkande, mens de gradvist gjorde vandet koldere og koldere. Efter fjerde hold vand begyndte hans tunge at ændre farve, jeg holdt vejret... og efter nogle flere spande tog dyrlægen temperaturen, der var faldet til 41,8. Flere hold vand blev hældt over Junior, der lå helt fladt i indkørslen og bare koncentrerede sig om at trække vejret, der langsomt blev bedre! Endnu flere spande vand blev hældt over ham og efter ca. 15 minutter fik vi ham på benene. Den næste temperaturmåling viste under 39 grader, en sten faldt fra mit hjerte og jeg havde bare lyst til at kaste mig om halsen på dyrlægen. Der blev lyttet til Juniors hjerte og lunger der lød normale, så dyrlægen kunne slå fast, at hans tilstand var stabil igen!

Det er første og jeg ber' til gud om, at det er sidste gang, vi oplever noget så forfærdeligt. At se en hund, der bløder fra et sår eller en hund der bliver opereret, det kan jeg sagtens håndterer uden at gå i panik, det er noget jeg kan "tage og føle på" og jeg kan se hvad der sker. Men at stå med den dejligste hund, der ikke har så meget som et gran af ondskab i sig, og være vidende til at den langsomt bliver kvalt uden at have nogen som helst idé om hvorfor og at være fuldstændig magtesløs... det er den mest skrækkelig følelse.

Jeg vil fremover ikke tænke et sekund før jeg kontakter politiet, hvis jeg ser en hund alene i en varm tillukket bil, uanset hvor lang eller kort tid den så end har siddet der. Jeg har nu set og jeg føler næsten også at jeg har mærket, hvilke lidelser og hvilken skæbne der venter den stakkels hund! Jeg tænker også med afsky på faderen der glemte det stakkels barn i bilen, mens han selv "pligtopfyldende" gik på arbejde... den lille pige gik den skæbne i møde, som Junior med nød og næppe undgik... jeg får kvalme og mit blik bliver sløret *må hun hvile i fred*.

Kære venner pas på jeres hunde i varmen. Vi vidste ikke præcist hvordan et hedeslag påvirker en hund, men med denne beretning håber vi at flere kan opfange signalerne langt hurtigere end vi gjorde... og tage det alvorligt når der bliver sagt "ingen hund i bilerne". Det kan gå rigtig stærkt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hedeslag på en ganske normal gåtur
  • #1   21. jul 2014 Det uhyggeligt hvor hurtigt det kan gå galt smiley sad med tåre i øjene , da læste det, og holdt næsten vejret , til der stod at hunden var stabil . Gudskelov smiley min søsters opdrætter , fortalte hende, da hun købte hendes lille chi tæve, at det sker så hurtigt , som lyn fra en klar himmel , at de kunne falde om i varmen , og at hun altid skulle sørge for at have noget honning , med, når hun var ude når det var varmt .

• #2   21. jul 2014 Tja, her bliver der altså luftet trods varmen. De skal ikke gå og holde sig fra tidlig morgen/formiddag og til så sent på aftenen at det igen er køligt.

Man kan jo gøre en del ved at tænke sig om. F.eks. går jeg midt på dagen/eftermiddag i skoven hvor der er skygge, turen er ikke så lang (eller går til vandet så de kan bade) osv.

Og selvom jeg har fuld forståelse for at det må være en frygtelig oplevelse, skulle damen da lige vove på at begynde at smadre ruder og hive mine hunde ud hvis de sad i bilen -de sidder der ikke uden omtanke, og man kan være ganske vis på at i den hede vi har haft, sidder de der kun med aircon tændt og i øvrigt ikke i timevis... men det kan man ikke se udefra.

Mine hunde er i øvrigt ikke så ramt af varmen som jeg selv er -så det afhænger vel osse lidt af hvilken type hund man har, hvor "paranoid" man behøver at være.

Jeg synes det er helt fint at man lige (igen) gøres opmærksom på at tænke sig om, desværre er det jo ikke alle der gør det.
    Men jeg synes osse man måske lige skal klappe hesten. Man kan altså ikke gå udfra at fordi ens egen hund reagerer på en måde, så er der ingen hunde der bør luftes om dagen

• #3   21. jul 2014 Michelle - kan godt følge hvad du mener smiley Men på de her utroligt varme dage tør jeg i hvert fald ikke gå lange ture med min den mindste - den store kan holde til temmelig meget, men den lille ligner en der synes han er døden nær bare der er det mindste varmt smiley

Jeg har haft lyst til at tage dem ud på enormt lange gåture her i varmen for at nyde det gode vejr sammen med dem, men har ladet vær, da det vidst kun er mig der ville nyde det.

På de her meget varme dage kommer mine kun ud og gå morgen og aften. I løbet af dagen får de adgang til haven, og det er det (de sover i øvrigt også hele dagen væk).

• #4   21. jul 2014 Nu har jeg ikke egen have, og det er der faktisk mange med hund der ikke har. Vi har en fælles have, og det hænder da osse de bare lukkes ud lidt der, men den er jo som udgangspunkt ikke tiltænkt som lufteplads

Så gåture skal de have (gaia ville i øvrigt osse gå helt i spåner hvis ikke hun fik sine gåture). De planlægges så bare så de er lidt hundevenlige trods varmen

• #5   21. jul 2014 Min bliver også luftet, selvom der er varmt.
    Jeg har godt nok egen have, men hunden er simpelthen ikke til at være sammen med, hvis ikke han bliver luftet. Han er satme krævende smiley

Men der er altid frisk vand til ham, og jeg sørger for, at være i skyggen når vi er ude.

• #6   21. jul 2014 Nu skal jeg være ærlig og sige jeg ikke har læst hele indlægget og ikke særlig godt, men står der ikke "bullerbasser"? Der er jo nok tale om franske bulldogs, det plejer at være den type, man kalder en bullerbasse.
    Og i så fald vil jeg sige, at det kan man ikke rigtig sammenligne med normale hunde. Jeg har fx. været ude og gå en time idag kl.14, og midt i den tur joggede vi 2,4km, i forbindelse med, jeg er ved at træne op til at løbe længere ture. Coco skulle da helt klart have et par pauser, og vi løb (luntede), så meget vi kunne i skygge, men noget af turen foregik i høj sol, og det gik da fint nok.

Men de kortsnudede typer har det helt sikkert svært i den her varme, sidste sommer var den en fransk, som døde af hedeslag i Fælledparken, kan jeg huske...

• #7   21. jul 2014 A-S -det var osse min tanke, så jeg smuttede en tur på FB via linket og så at det var bullmastiff smiley

Jeg aner ikke hvordan sådan nogen har det med varme, men har kendt en del gigantracer der ikke var så begejstrede for varme (men ok, nogen af disse er osse særdeles pelsrige og med tendens til lidt rigeligt på sidebenene)

• #8   21. jul 2014 Ja ok, bullmastiff, men jeg vil næsten (på trods af næselængden) anfægte at det samme gælder her. Det er så massiv en hund, området til at optage varmen fra solens stråler er så stort ift. evnen for at komme af med varme.. Plus jeg kunne forestille mig den generelt kræver ret store mængder vand, så den dehydrerer muligvis nemmere end en lille smart dværgschnauzer fx smiley

Man skal huske der er en verden til forskel på hunderacerne smiley

• #9   21. jul 2014 Imran har kanon bullmastiffer og de har normalt ingen problemer overhovedet med at få luft under bevægelser og i mange timer på udstillingerne.

• #10   21. jul 2014 Jo jo Mette -men derfor kan racen jo godt generelt være følsom overfor varmen. Det behøver de ikke generelt have dårlig vejtrækning mm for. Vi mennesker er jo osse forskellige, hvor nogen bedre tåler varmen end andre smiley

jeg ved ikke om den er det, jeg kender ikke nogen med bullmastiff

• #11   21. jul 2014 Mette:
    Jeg kender ikke Librrani personligt, men er tidligere kommet på bullmastiffernes udstillinger og ved at de er søde og rare mennesker, der lever og ånder for deres dyr. Så der er i hvert fald ingen tvivl om, at de gør deres bedste for at varetage dyrenes tarv smiley
    Og ja, deres bullmastiffer er virkelig fantastiske - det er vidst ikke overdrevet at påstå, at de er de bedste i landet. Det beviste de jo i Roskilde.. smiley Men det har selvfølgelig ikke noget at sige ift. et hedeslag smiley

• #12   22. jul 2014 Jeg aner intet om bullmastiffer, men jeg vil da mene at en hund skulle kunne klare 15 minutters gåtur frem og 15 minutter gåtur tilbage på en overskyet og ikke særlig hed dag, selvom der er høj luftfugtighed. Ejerne reagerede dog efter min mening helt efter bogen, og sikke en grim oplevelse for dem. Godt at det endte lykkeligt!

Vi tager selvfølgelig hensyn i det varme vejr. Lia er sort, så det hjælper jo ikke på varmen. Det bliver derfor mest til mange, korte ture i haven om dagen og så må krudtet blive brændt af om aftenen når det er blevet lidt køligere. Får hun et flip om dagen, så bliver hun stoppet efter nogle minutter.

Vi var dog i skoven i en time i dag omkring middagstid, men der er 90% skygge og hun fik besked på at dyppe poterne i søen, selvom hun afgjort ikke er en vandhund (vand er KUN noget man drikker).

Hun er aldrig alene i bilen når det er så varmt som det er nu.

• #13   22. jul 2014 Lucky (chihuahua) elsker det varme vejr og er fuldstændig ligeglad med om vi går når det er aller varmest midt I solen, bare han kan få lidt vand engang imellem. Jeg derimod kan overhovedet ikke klare det, så herhjemme tager vi hensyn til mig og venter med den lange gå tur til efter aftensmad, men jeg må så også leve med den mest irreterende og energiske hund hele dagen fordi han først kommer ud til aften. Jwg glæder mig til lidt køligere vejr smiley

• #14   22. jul 2014 En våd klud på panden, det måtte jeg i går. smiley :

• #15   22. jul 2014 Jeg kender en top trænet Border Collie som dyrker LP på eliteplan. Hun fik ud af det blå hedeslag på en rolig gåtur, så jeg tror desværre det er noget der kan ramme alle racer hvis man er uheldig. Det er vel ligesom med os mennesker, vi kan jo også blive dårlige af varmen uden varsel, selvom vi plejer at kunne holde til det.

• #16   22. jul 2014 Maliq kommer ikke ud og gå når det er pisse varmt, her er det tidligt morgen og sen aften, han orker det simpelthen ikke, han følger slet ikke med og jeg må nærmest slæbe ham afsted. Jeg synes ikke det er sjovt at gå med hund der pruster og pruster pga af varmen, så vil jeg hellere vente smiley

• #17   22. jul 2014 Vi har oplevet at vores forrige hund fik et mindre hedeslag, heldigvis ikke så voldsomt, men jeg har fået stor respekt for varmen, Vores bliver luftet tidligt om morgenen og hen på aftenen, og ellers kan de komme ud i vores gård, med døren åben, så de kan komme ind igen når det bliver for varmt.

Vi har været på et par markeder her i sommer, og det undrer mig hver gang, hvor mange hunde der bliver slæbt med, selv om der er kogende varmt smiley

• #18   22. jul 2014 Jeg synes i høj grad det handler om at læse sine hunde, når der er så varmt, som der er lige nu.

F.eks. ville jeg aldrig tage Lulu med midt på dagen som vejret er lige nu. Det kan hun ikke holde til, og jeg vil ikke belaste hendes i forvejen belastede hjerte.

Myrna har intet problem med varmen, så hun kommer også gerne med på tur midt på dagen. Er vi i haven tonser hun også rundt med 110 i timen, mens Lulu ligget stille.

• #19   22. jul 2014 Det der med at tage hund med kan være svært. Vi har lige været til dm i hestevognskørsel og havde to hunde med. Vi var afsted i 5 dage i campingvogn med 25-30 grader.
    Flere af dagene overvejede jeg godt nok grundigt om hundene skulle blive i buret i forteltet som kan blive ret varmt, eller om de skulle med op på pladsen hvor vi måske kunne finde et sted med skygge og lidt luft.

Det samme kan være tilfældet ved markeder der jo osse kan være flere dage. Min ene har i øvrigt osse været med til både dyrskuer og markeder. Der tages jo.så hensyn, så hun ikke skal ligge tre timer i bagende sol

• #21   22. jul 2014 En af mine hvalpe ( 1½ år ) har lige tilbagt en hel nat på Dyrehospitalet - hun fik hedeslag og var bare i haven.

Familien tullede rundt og var ved at grille, og hun fulgte med og smålegede lidt med familiens anden collie.

Et par timer senere blev jeg ringede op - at hun opførte sig mærkeligt og gispede voldsomt. Jeg tog derhen - og så var det babu dyrlæge. En hel nat måtte hun ligge i ilttelt og til afkøling.

Det er ikke til at spøge med smiley

• #22   22. jul 2014 Allergisk -for os er det ikke en mulighed at blive hjemme. Godt nok kan de holde sig længe, men ikke helt fra morgen til sen aften.
    Og med lidt fornuftige hensyn kan det nu osse lade sig gøre at lufte henover dagen

• #23   22. jul 2014 Jeg lægger den lange gåtur med frit løb mogen eller aften, men tager ellers ikke de store hensyn.

Whipperne er gode til at drikke lidt, men tit og i løbet af dagen tører jeg dem over nogle gange med et vådt håndklæde.

Vi har lige været på ferie i Tjekkiet og Ungarn med temperaturer i skyggen på 30-35 grader. De klarede begge turen til UG og når jeg ser på billeder fra turen er der ikke et, hvor tungen hænger langt ud af munden.

Det giver næsten sig selv, at der bliver holdt mange pauser i skyggen i løbet af dagen, vi mennesker holder heller ikke til så meget, når det er bagende varmt og skal som hundene tankes op med væske jævnligt smiley

Yota kigger på ulve i Brno zoo, den aften var hun træt og mæt af inddtryk smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hedeslag på en ganske normal gåtur

Annonce