2.280 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Vælge tæve eller han? Vælge tæve eller han?

Vi står stadig ikke og skal have hund lige her og nu, men jeg vil jo rigtig gerne være så forberedt som overhovedet muligt.

-Hvorfor valgte du, som du gjorde da du fik hund, han eller tæve.

Min tanke er at i vores lille by er størstedelen af hundene tæver, vil det så være mest naturligt at vælge en tæve selv?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har læst flere indlæg, hvor hanhundeejere fortæller at hunden bliver mere eller mindre tossede når tæverne i nærheden kommer i løbetid.

Er det en skør tanke og skal man bare vælge det man ønsker?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vælge tæve eller han?
  • #1   27. jun 2014 Jeg valgte tæve i sind tid, da mine forældres hanhunde altid har været MEGET homonelle og den ene har strejfet rigtig meget.
    I den stald hvor jeg havde min hest havde hun tæver, hvilket tiltalte mig rigtig meget.

Min opfattelse er at hanhunde er deres egen herre mens tæver mere bliver ved flokken smiley Det er min erfaring, andre har sikkert en anden smiley

• #2   27. jun 2014 Går efter hunden der passer bedst til mig. Køn er rimelig underordnet for mig...

Og jeg ville godt nok ikke vælge hund efter hvad andre i området havde smiley

• #3   27. jun 2014 Man skal da ikke vælge hund efter hva de andre har..

Vi valgte en tæve, pga at vi havde hørt, læst og fået fortalt at de var lidt nemmere.

• #6   27. jun 2014 Den ene historie jeg læste var så godtnok os en der boede i rækkehus....og naboen eller nabonaboen havde en tæve, så hanhunden rendte og peb hele tiden og ville ud....vi bor i stort hus med kæmpe have, men overforboen har os 3 tæver og hendes nabo en tæve...og så er der dem nede for enden af vejen...de har 2 tæver...så lidt tæver er der da i nærheden.

Jeg tænker nemlig os at vi jo "bare" skal have den der vil passe bedst ind i vores familie...og så er det for mig underordnet om det er en han eller hun.

Ofte har jeg dog valgt hanner, da jeg synes om deres mere markante udseende, men i bund og grund er det lige meget for mig......med mindre at jeg selvfølgelig skal rende efter hanhunden hele tiden fordi at de forskellige tæver skiftes til at være i løbetid smiley

• #7   27. jun 2014 Jeg har tæver fordi kønsdriften er begrænset til løbetiderne. Omvendt, så er der jo mange hanhundeejere der har hanhunde fordi de ikke gider løbetiderne.

Det følgende er meget generaliserende: Hanhunde kan også være som teenage drenge, der skal puste sig op overfor hinanden, mens tæverne er mere afdæmpet - til gengæld, så er det som regel alvor hvis de først kommer op at toppes - og tæver kan godt være lidt stride. De er som regel lidt hurtigere til at sige fra og finder sig ikke i hvad som helst fra andre hunde, mens hannerne kan være lidt mere lalleglade - især overfor tæver.

Men, når så det er sagt, så skal man ikke tage en tæve bare fordi man tror det er nemmere eller fordi der er alle de generaliseringer med at tæver er sådan og hanhunde er sådan, for sådan er det nødvendigvis ikke, det kommer i høj grad også an på racen og hundens individuelle temperament.

• #8   27. jun 2014 Jeg vil give Isabelle ret.

Hanhundene er en smule sjovere og har mere kant. Men tæver er oftest noget blidere og nemmere at have med at gøre.

Vi har både en han og en hun.

• #9   27. jun 2014 Det vil muligvis være en Welsh Corgi Cardigan og jeg vil lade det være op til opdrætter at finde frem til lige den hvalp der vil passe hjem til os. smiley

• #10   27. jun 2014 Mine to tæver har været vidt forskellige. Lia er nem og blid, mens min første tæve var hård og strid.

• #13   27. jun 2014 Vi har hverken valgt køn eller hvalp selv smiley Vi fortalte opdrætter, hvad vi ville bruge vovse til, samt hvad vi kunne tilbyde og efter en del korrespondance fik vi tildelt Svende. Hun spurgte om vi havde nogle præfrerencer, men vi lod hende have helt frie hænder smiley

Vores er også en welsh corgi (cardigan). Vi har heldigvis ikke problemer med strejfen, kuller eller andre ting. Han er selvfølgelig mere optaget af udvalgte "tis-pletter" men ikke noget vi har synderlige problemer med smiley

• #14   27. jun 2014 Racen har meget stor indflydelse på hvad der er 'nemmest' ! Jeg synes heller ikke at man kan generellisere og sige at tæver er blid og hanner sjovere.
    Hos fx mange af terrierracerne kan tæverne være nogle stride børster, der er meget egetkønsaggressive, mens hanner faktisk oftere er mere tolerante overfor andre hunde af samme køn. Det er selvfølgelig rigtigt at kønsdriften hos tæver er begrænset til løbetider, mens det hos hanner er mere eller mindre hele tiden. Men det er altså ikke alle hanhunde, hvor rykker hjernen 'sydpå' bare der er tæver i nærheden smiley Mine hanhunde er/har faktisk kun været interesserede i tæver når de er højløbske. Ham jeg har nu skal da altid lige kurtisere tæver når vi møder dem første gang, men han er meget nem at aflede fra det og tæver han kender hilser han bare helt almindeligt på.
    Man skal vælge det man mener man vil svinge bedst med. Jeg har både han og tæve. Begge bruges til lydighedstræning og jeg synes ikke jeg kan mærke 'kønsforskel' smiley

• #15   27. jun 2014 Jeg tænker osse at det handler lidt om racevalg osse. I nogen racer er der ikke den store forskel på han og tæve temperamentmæssigt, i andre kan det gør en kæmpe forskel.
    F.eks. er egetkønsaggression hos nogen racer noget der stort set kun forekommer ved det ene køn.

Jeg valgte hanhund i sin tid, fordi jeg ved islænderne godt kan lide deres udtryk og kønspræg.
    Da nr to kom til, skulle det være en tæve uanset hvad racen havde været, simpelthen for at undgå evt problemer. Reiki enes fint med andre hanner, men det er jo ikke det samme at møde dem ude i byen som at skulle bo med dem.

Når engang jeg skal have ny hund, vil kønnet tildels afhænge af hvilken race jeg vælger -men bliver det en ny aussie skal det være en tæve.

Hvad andre i byen har har ingen indflydelse. Jeg har ikke oplevet det som et problem når tæver i nabolaget er i løbetid. Jo Reiki har da kunnet lugte det, men efter de første par gange fik han lært at der ikke var grund til at gå helt i spåner over det smiley

• #16   27. jun 2014 Nu skal man jo aldrig sige aldrig.. Men jeg skal nu aldrig have hanhund smiley

Strinteri? NEJ tak!
    Besvær med egenkønsaggresion? Nej tak. (Det er jo trods alt oftest imellem hanner)
    Uligevægt i temperament, når der er tæve i løbetid (dvs her i Kbh, altid)? Nej tak!
    Lille dillermand som man skal huske at nusse rundt om, når man nusser mave? Nej tak.

Jeg er til tæver smiley Jeg kan slet ikke se hvorfor en hanhund nogensinde kunne være at foretrække smiley Men sådan er jeg jo bare.

Men vil sige som mange andre, at man kan ikke generalisere på tværs af racer mht blidhed og behov for nærvær - ved dværgschnauzerne er det fx hannerne, som er mest klistrende og blide, tæverne har en mening og holder sig sjældent tilbage smiley

• #17   27. jun 2014 A-S -der er faktisk flere racer hvor tæverne er mindst lige så slemme som hannerne når det kommer til egetkønsaggression smiley

• #18   27. jun 2014 Da jeg skulle have ny hund, havde jeg faktisk i tankerne, at jeg gerne ville have en tæve... Men så faldt jeg over Baby, og så var det kærlighed ved første blik!

Jeg har haft dyr hele mit liv, og størstedelen af dem har været hanner. Jeg har bare et eller andet for hannerne smiley Syntes de er dejlige!

• #19   27. jun 2014 Lia har helt klart lavere tolerance overfor tæver end overfor hanhunde. Åh, hun ved ikke noget bedre end sådan en lalleglad hanhund, der bare gør som hun siger. smiley

• #20   27. jun 2014 Jeg er mest til hannerne, hvor konen helt kart er mest til tæverne.

• #21   27. jun 2014 A-S: "Lille dillermand som man skal huske at nusse rundt om, når man nusser mave? Nej tak." - for dælen, havde nær spruttet min te ud over tastaturet. smiley

• #22   27. jun 2014 Michelle: Ok, det er ikke min egen erfaring, derfor jeg skriver som jeg gør smiley

M.I.: Så lidt smiley Men mht. tolerance mener jeg ikke nødvendigvis at tæverne har mere tolerance overfor andre end hanner har, men at hanner oftere end tæver har mindre tolerance overfor eget køn. Men det er, som Michelle skriver, åbenbart ikke tilfældet ved alle, men bare hvad jeg selv har oplevet, og jo bare min personlige holdning.

Hele indlægget er jo bare min personlige holdning btw smiley

• #23   27. jun 2014 A-S -det afhænger vel af hvilke racer man har haft mellem hænderne smiley

Ved islænderne er det helt sikkert hannerne der oftest kan have problemer med eget køn. Tæverne er i reglen mildere og mere tolerante overfor andre hunde generelt.
    (men undtagelser findes self, og det varierer jo osse lidt altefter linier)

Men jeg har kendt en del terrier hvor tæverne bestemt ikke var begejstrede for andre tæver -ikek at hannerne nødvendigvis er det, men her synes jeg ofte det handler om passende introduktion og så KAN de accepteres, mens tæverne gerne har været mere sådan at hvis først en anden tæve er dømt ude, så ændrer det sig ikke igen.

• #25   27. jun 2014 Jeg tror også det kommer meget an på race , jeg vil dog aldrig have en tæve , det er mit temperament ikke til , og har aldrig følt mig tilpas med hunkøn både hest og hund ..

Det som om hannerne er lidt mere lala med mange ting smiley .. Det selvfølgelig fordele og ulemper ved begge køn smiley og synes da det lyder som en fin idé at lade opdrætter vælge hvad der passer bedst til jer smiley

• #27   27. jun 2014 Nu er der heldigvis ingen af mine tæver som har været påvirket af løbetider, men hvordan det bliver ved man jo ikke noget om før tæven har haft et par løbetider. Havde en veninde da jeg gik i skole hvis tævehund var meget belastende under løbetiden. Ved Lia skal jeg faktisk vende bunde i vejret på hende for overhovedet at konstatere at hun er i løbetid (hvide løbetider).

• #28   27. jun 2014 hanhund er også mig,har tæver, hanhunden er bedre at arbejedet med de er ikke så sure. smiley :

• #30   27. jun 2014 Der er SÅ stor forskel bare fra race til race. Køn er i allerhøjeste grad en smagssag.

Kommentér på:
Vælge tæve eller han?

Annonce