14. feb 2006 Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
Vælge tæve eller han? Vælge tæve eller han?
Vi står stadig ikke og skal have hund lige her og nu, men jeg vil jo rigtig gerne være så forberedt som overhovedet muligt.
-Hvorfor valgte du, som du gjorde da du fik hund, han eller tæve.
Min tanke er at i vores lille by er størstedelen af hundene tæver, vil det så være mest naturligt at vælge en tæve selv?
Grunden til at jeg spørger er at jeg har læst flere indlæg, hvor hanhundeejere fortæller at hunden bliver mere eller mindre tossede når tæverne i nærheden kommer i løbetid.
Er det en skør tanke og skal man bare vælge det man ønsker?
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 611
I den stald hvor jeg havde min hest havde hun tæver, hvilket tiltalte mig rigtig meget.
Min opfattelse er at hanhunde er deres egen herre mens tæver mere bliver ved flokken
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Og jeg ville godt nok ikke vælge hund efter hvad andre i området havde
sep 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 243
Vi valgte en tæve, pga at vi havde hørt, læst og fået fortalt at de var lidt nemmere.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
Jeg tænker nemlig os at vi jo "bare" skal have den der vil passe bedst ind i vores familie...og så er det for mig underordnet om det er en han eller hun.
Ofte har jeg dog valgt hanner, da jeg synes om deres mere markante udseende, men i bund og grund er det lige meget for mig......med mindre at jeg selvfølgelig skal rende efter hanhunden hele tiden fordi at de forskellige tæver skiftes til at være i løbetid
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Det følgende er meget generaliserende: Hanhunde kan også være som teenage drenge, der skal puste sig op overfor hinanden, mens tæverne er mere afdæmpet - til gengæld, så er det som regel alvor hvis de først kommer op at toppes - og tæver kan godt være lidt stride. De er som regel lidt hurtigere til at sige fra og finder sig ikke i hvad som helst fra andre hunde, mens hannerne kan være lidt mere lalleglade - især overfor tæver.
Men, når så det er sagt, så skal man ikke tage en tæve bare fordi man tror det er nemmere eller fordi der er alle de generaliseringer med at tæver er sådan og hanhunde er sådan, for sådan er det nødvendigvis ikke, det kommer i høj grad også an på racen og hundens individuelle temperament.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Hanhundene er en smule sjovere og har mere kant. Men tæver er oftest noget blidere og nemmere at have med at gøre.
Vi har både en han og en hun.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
aug 2008
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.499
Vores er også en welsh corgi (cardigan). Vi har heldigvis ikke problemer med strejfen, kuller eller andre ting. Han er selvfølgelig mere optaget af udvalgte "tis-pletter" men ikke noget vi har synderlige problemer med
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
Hos fx mange af terrierracerne kan tæverne være nogle stride børster, der er meget egetkønsaggressive, mens hanner faktisk oftere er mere tolerante overfor andre hunde af samme køn. Det er selvfølgelig rigtigt at kønsdriften hos tæver er begrænset til løbetider, mens det hos hanner er mere eller mindre hele tiden. Men det er altså ikke alle hanhunde, hvor rykker hjernen 'sydpå' bare der er tæver i nærheden
Man skal vælge det man mener man vil svinge bedst med. Jeg har både han og tæve. Begge bruges til lydighedstræning og jeg synes ikke jeg kan mærke 'kønsforskel'
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.056
F.eks. er egetkønsaggression hos nogen racer noget der stort set kun forekommer ved det ene køn.
Jeg valgte hanhund i sin tid, fordi jeg ved islænderne godt kan lide deres udtryk og kønspræg.
Da nr to kom til, skulle det være en tæve uanset hvad racen havde været, simpelthen for at undgå evt problemer. Reiki enes fint med andre hanner, men det er jo ikke det samme at møde dem ude i byen som at skulle bo med dem.
Når engang jeg skal have ny hund, vil kønnet tildels afhænge af hvilken race jeg vælger -men bliver det en ny aussie skal det være en tæve.
Hvad andre i byen har har ingen indflydelse. Jeg har ikke oplevet det som et problem når tæver i nabolaget er i løbetid. Jo Reiki har da kunnet lugte det, men efter de første par gange fik han lært at der ikke var grund til at gå helt i spåner over det
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.974
Strinteri? NEJ tak!
Besvær med egenkønsaggresion? Nej tak. (Det er jo trods alt oftest imellem hanner)
Uligevægt i temperament, når der er tæve i løbetid (dvs her i Kbh, altid)? Nej tak!
Lille dillermand som man skal huske at nusse rundt om, når man nusser mave? Nej tak.
Jeg er til tæver
Men vil sige som mange andre, at man kan ikke generalisere på tværs af racer mht blidhed og behov for nærvær - ved dværgschnauzerne er det fx hannerne, som er mest klistrende og blide, tæverne har en mening og holder sig sjældent tilbage
jan 2007
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Jeg har haft dyr hele mit liv, og størstedelen af dem har været hanner. Jeg har bare et eller andet for hannerne
aug 2008
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
aug 2008
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.974
M.I.: Så lidt
Hele indlægget er jo bare min personlige holdning btw
jan 2007
Ved islænderne er det helt sikkert hannerne der oftest kan have problemer med eget køn. Tæverne er i reglen mildere og mere tolerante overfor andre hunde generelt.
(men undtagelser findes self, og det varierer jo osse lidt altefter linier)
Men jeg har kendt en del terrier hvor tæverne bestemt ikke var begejstrede for andre tæver -ikek at hannerne nødvendigvis er det, men her synes jeg ofte det handler om passende introduktion og så KAN de accepteres, mens tæverne gerne har været mere sådan at hvis først en anden tæve er dømt ude, så ændrer det sig ikke igen.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.921
Det som om hannerne er lidt mere lala med mange ting
aug 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.479
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.687
Vælge tæve eller han?