Endnu en tråd om BARF.. {{forumTopicSubject}}
Hej alle ynglings hundenørder!
Ja, så er det min tur, til at have et par spørgsmål om BARF.
Inspireret af en anden tråd, har jeg fået øjnene op for en ny mulighed, som jeg ikke har tænkt på før, som så nu får mig til at føle mig en smuuule dum.. Men lad det nu ligge
Jeg har nu flere gange set denne hjemmeside forslået: https://www.das-tierhotel.de
Og jeg var først helt fucked, da jeg til min store forskrækkelse så, at det var tysk.. Nu, har jeg dog fået det groft oversat af Google, og allieret mig med en der faktisk kan tysk, og jeg synes bestemt ikke at det ser dumt ud.. Derudover har jeg allieret mig med en der har træk på bilen, (da min egen ikke har) og skal ud og hente en fryser, som kan stå ude i mit skur til formålet.
Nå, til problematikken:
Jeg har læst tråde herinde, jeg har læst ekspertråd, forskellig guide folder, og snakket med dem som sælger "rigtig hundemad", og det er SÅ forskelligt hvordan folk fordeler foderet på.
Jeg har i tankerne, at jeg vil give kød fra så mange forskellige proteinkilder som muligt, tilføje noget frugt og grønt, og måske nogle olier. Men jeg kan ikke gennemskue, hvor meget, og hvor ofte jeg skal give indmad og ben.
Jeg har i mit hovedet forestillet mig, at give ben 3-4 gange om ugen, og indmad ca. 2 gange, og resten muskelkød. (Jeg har tænkt mig forsat at fodre to gange om dagen) vil det være fuldstændig urealistisk? Er jeg på afveje?
Derudover tænker jeg at frugt og grønt vil bestå at gulerødder, æbler og spinat. Og så er jeg fantasiforladt.. Hvad giver i andre af frugt og grønt og i hvilke mængder?
Og vil hun skulle have vitaminer ved siden af?
Jeg undskylder på forhånd, hvis det er genpost på genpost, men jeg har virkelig læst mig blind i fagsprog, og manualer, og der er så stor forskel på anbefalingerne, at det ikke er til at finde ud af.. Og så længe jeg er på app'en kan jeg ikke søge på BARF gruppen..
Puha det blev langt. Men jeg håber alligevel, at nogen har tid og lyst, til at give en guidende hånd. Jeg er super spændt på at komme igang, og jeg vil heller ikke gøre det til en raketvidenskab, men jeg vil bestemt heller ikke til at lave rod i den.
Nå, jeg fjerne fingrene fra tasterne... Nu!
- dejlig dag til alle
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Mange mener at det er en stor videnskab at fodre med råt, det er det egentlig ikke, der er bare nogle ting du skal have styr på.
Hunden skal have 2 til 3 % af sin egen kropsvægt i foder, hver dag. Den finder du ved at tage hundens vægt, gange det med 2, og så divider det med 100. Så har du 2 % af dens vægt, ganger du med 3, så har du 3 % af dens vægt.
Jeg plejer at sige hundens vægt i gram, da jeg mener det er nemmere. Har du f.eks en hund der vejer 35 kilo, så siger du 35000 gram, gange med 2, divider med 100, det er så 700 gram foder den skal have om dagen.
Hvalpe skal have imellem 6 og 10 % af deres kropsvægt, indtil de er ca 6 måneder, så skal de have det samme som voksne.
Men husk at se på din hund, tager den vildt meget på, så skær lidt fra, taber den sig, ja så giv den lidt mere. Og mærk efter hvordan den har det. Er den glad, og fuld af energi? Har lys i øjnene, og er klar på sjov?
Du skal give ben 4 gange om ugen, indmad (helst lever) max 1 gang om ugen, og rent kød max 2 gange om ugen. Ellers fodre du som du vil. Når de skal have ben skal det være de ikke bærende ben, det vil sige ribben, skulderplader, ryg, hals og bækken. De store bærende ben kan splintre, og hunden kan ikke æde det hele af det, som den skal. For at få calcium, og fosfor nok. Og så skal de have et råt æg, 1 gang om ugen.
Min egen foderplan ser således ud:
Mandag morgen fraskær+ 1 råt æg, aften ben
Tirsdag morgen fraskær, aften ben
Onsdag morgen, og aften indmad(lever) og Hokamix om morgenen
Torsdag morgen fraskær, aften ben
Fredag morgen fraskær, aften ben
Lørdag morgen, og aften fisk
Søndag morgen, og aften struber
Fraskær består af fedt, kød, sener, og hinder. De får 2 dages ration over 4 dage. Min den store får 500 gram om dagen, så han får 250 gram fraskær mandag morgen, og 250 gram tirsdag morgen. Og så får han et godt stort ben, om aftenen. Og mine hunde får fiskeoliekapsler hver dag, 1 kapsel pr 10 kilo hund, går jeg efter.
Du kan fodre en gang om dagen, du kan også fodre 2 eller 3 gange om dagen. Jeg personligt fodre 2 gange om dagen, da min den store ellers kan finde på at kaste op, fordi hans mave er tom.
Det er ikke nødvendigt at give grønt, eller vitaminer når du fodre med råt. Mine får Hokamix fordi jeg selv er vild med urter, så mine hunde får det også. Men fodre du varieret, altså med forskellige foderdyr, så er vitaminer ikke nødvendigt. Mine hunde får af, og til en rå gulerod, fordi de er vilde med det. Eller er der grøntsager til overs fra aftensmaden, så kan de også få det. Og så æder de græs når vi går tur, hvilket din hund skal have lov til.
Når du skal starte op på at fodre med råt, så skal du ikke starte op med at give kallun i x antal dage. Du risikere at din hund bliver i værste fald fejlernæret, fordi der ikke rigtig er noget godt i kallun. De er vilde med kallun ja, men det er ikke værd at fodre kun på det, og en foderplan behøver ikke at indeholde kallun. Det er gamle skrøner, at de SKAL have kallun.
Du skal starte op på noget der er "blødt", her er lam, og kylling godt. Så start op på det. Du kan opleve tynd mave, og opkast i starten, når du begynder at fodre med råt, men fortvivl ikke det er meget normalt. Og hvis din hunds afføring pludselig er hvid/gul, og meget hård, så bliv ikke bange det er nemlig benrester den ikke kan fordøje. Nogle hunde kan finde på at kaste benrester op, det er også noget den ikke kan fordøje.
Nå hvor køber man så det her foder? Ja vi har rigtig mange forhandlere over hele landet, der kan du købe det. Og de giver en okay mængderabat, hvis du køber meget.
Du kan også købe kød, og ben i supermarkedet, ja og lever kan du også købe der.
Du kan også gøre som jeg gør, jeg køber ved et slagtehus. Jeg køber dyr ved jægere, og jeg henter gratis smådyr, og fjerkræ rundt omkring. Jeg partere og pakker selv alt foder, og jeg afliver og slagter også dyr selv. Jeg har taget jagttegn for at kunne skyde noget af foderet selv, men jeg er også en nørd hvad det her angår.
Hvis du vil købe ved et slagtehus, så skal du bare gå efter deres affald. Alt det kød de skære fra, det kan hunden sagtens spise. Du skal ikke være fedt-forskrækket, hunden skal have fedt. Knogler, bliver smidt ud ved slagteren. De skal give penge for at komme af med det, så ofte kan man få det gratis, eller give lidt småpenge for det. Men det tager jo lidt tid. Det tager mig imellem 5-10 timer hver anden måned ca, at fodre som jeg gør. Så er det hentet, parteret, og pakket.
Når jeg henter meget, så henter jeg imellem 50 og 100 kilo hos slagtehuset. Men henter jeg hos en jæger, eller en anden privat så er det imellem 5 og 20 kilo. Så jeg har en hel kummefryser, kun med hundemad.
Ja men hvad får du så ud af at fodre din hund med råt? Vil nogle spørge. Jeg mener selv at jeg får en glad hund, som er mere velafbalanceret, og tilfreds. En hund der fælder mindre, en hund der ikke har dårlig ånde, eller dårlige tænder. Der er ikke problemer med ananlkirtlerne, for de tømmes helt automatisk, når hunden skal af med benrester. Og så er det jo bare en fest hver gang de skal spise, og de spiser op hver gang.
Og husk at det kun er fantasien der sætter grænser, når du fodre med råt. Nogle fodre med hele daggamle kyllinger, eller hele rotter. Du kan jo nærmest give dem alt, bare tænk på hvad ulven spiser. Det er den du kan sammenligne hunden bedst med.
Det her er som sagt min måde, der findes sikkert andre måder. Men jeg personligt ved at det her fungere, god fornøjelse og HUSK! At alt skal være råt.
jun 2013
Følger: 36 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.202
kan du indynde dig hos en god slagter er det guld værd - afskær, ben osv.
fisker, jæger osv.
alternativt gå på tilbudsjagt og supplere hos forhandler.
mht grønt er der også mange meninger, jeg er tilhænger af det, mest fordi vore hunde ikke æder for at leve ( mange lever for at æde )
jeg erstatter ofte 10-25% af den daglige ration med grønt.
spidskål er mættende og knapt så hårdt for maven, søde kartofler er geniale til en sart mave, grønne bønner, tomat, persille, mælke bøtter, peber frugt, rødbede, lidt frugt og bær - der er mange muligheder.
jeg plejer at blende en ordentlig røvfuld og fryse ned i portioner.
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
Tak for svar indtil videre, det har været brugbart - men er det virkelig rigtigt, at de ikke må få "rent" kød 2 gange om ugen? Og resten skal være "affald"?:)
Jeg har heller ikke mulighed for selv at gøre det, med mindre min far skyder, så der er lidt til overs.
Men som sagt, så synes jeg, at siden jeg har linket til i startindlægget ser fornuftig ud, hvad mener i ?:)
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Så kan man varierer rigtig meget, og der er god næringsværdi og vitaminværdi i frost grønt. Frasorter evt. Løg og brokoli.
Ca. 10% af foderet som grønt. Og fratrækkes før de andre procenter udregnes.
Indmad skal være ca. 10% af køddelen. Altså en dagsportion hver 10. Dag, eller den mængde fordelt sammen med andet oftere.. Det kommer jo an på hvordan du vil gøre det.
Vi giver altid indmad sammen med ben, så er det bare to halve portioner..
Kødfulde ben eller færdigprodukter med ben eller brusk lader vi udgøre ca. 50%. Det kommer an på hvor meget der er ben og hvor meget der er kød...
Rene ben bruger vi ikke ret meget, men ca. En gang ugentlig.
Vi kører det ikke så firkantet..
okt 2011
Ginne: Det var en rigtig god idé med de blandede poser, tak
okt 2011
Så virker det ikke til, at jeg er helt på afveje...
Jeg husker det også som om at, du før har linket til samme hjemmeside, som jeg gør højere oppe. Kender du til den?
okt 2011
okt 2011
Endnu en tråd om BARF..