898 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Simone S
Simone S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Valg af rigtig hund Valg af rigtig hund

Hej,

Jeg er helt i tvivl om hvilken hunde race jeg skal være vælge.

Jeg har følgende krav til min kommende hund.

Dygtig agility hund
Lydig, lærenem og hengiven
Selv hjemme i 8 timer
3 gåture dagligt
Ikke kræve aktivering hver dag.

Jeg bor sammen med min kæreste og 2 børn hver anden uge.
Derfor leder jeg efter en hund som passer ind i familien.
Træningen vil være meget forskellig. Der vil være uger, hvor den skal trænes hver dag. Og uger hvor den vil blive trænes 1-2 gange i ugen.
Det er vigtigt hunden kan tilpasse sig dette, og ikke splitter hjemmet fordi dn ikke får nok træning.

Jeg har selv kigget på sheltien og japansk spids. Men er åben for andre forslag smiley
Ø

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Valg af rigtig hund
  • #1   7. dec 2013 De bløde hyrdehunderacer kan have det svært sammen med larmende, uforudsigelige børn. Det skal trænes helt rigtigt allerede fra opdrætters hus.

Noget andet er din alenetid. For alle hunde tager det måneder før man er oppe på 8 timer. Det er fuldstændigt udelukket for en hvalp. Den har behov for sin flok, skal spise omkring middagstid og skal ud og tisse hver time.

• #2   7. dec 2013 Det passer altså ikke.

Mine hunde har aldrig haft alene-hjemme problemer og de skulle da ikke bruge måneder for at kunne acceptere at være alene hjemme i 8 eller mere timer.

Hvis hunden har brug for så lang tid for at vænne sig til adskillelse, er det enten dårlig avl på væsenssvage individer eller også ualmindelig dårlig indlæring.

• #3   7. dec 2013 Sorry for ot, Simone - ville bare lige nævne det.

• #4   7. dec 2013 Agility på hvilket niveau? For umiddelbart er border collien og shetland sheepdog de bedste racer til den sport men de racer kræver aktivering hver dag og det med.børn kommer nok an på så meget.

• #5   7. dec 2013 Så prøv du at eje en spidshund Martine. Så ser du.

• #7   7. dec 2013 Du går ikke helt fejl med en japansk spids. Jeg kender en del der løber agility med stor fornøjelse. Og de er gode til det.
    En sjov lille hund der gerne vil arbejde, men ikke kravler på væggene, hvis man ikke lige får trænet hver dag. Også fin med søde hundevenlige børn

• #8   7. dec 2013 Bum bum - dygtig agilityhund der ikke kræver aktivering hver dag..

De to ting står lidt i modsætning (også i den relation at for at en hund (og fører) bliver dygtig til agility så skal der trænes en hulens masse smiley )

De fleste hunde kan uden problemer tage en dag eller to uden at lave noget, men en aktiv hund, som det kræver at få en dygtig agilityhund skal som udgangspunkt jo være aktiv til daglig.

Prøv at beskriv lidt mere om, hvordan du vægter de forskellige ting.
    Jeg tror du bliver nødt til at gå på kompromis med noget af det, ihvertfald.

Som udgangspunkt ville jeg kigge på hyrdehunde, ihvertfald...

• #9   7. dec 2013 Nå ja - og min evige anbefaling som alle siger nej tak til: Puddel *GGG*

Jeg selv ville lige nu vælge en Kelpie, tror jeg.

• #10   7. dec 2013 Saluki? smiley

• #11   7. dec 2013 Dværgschnauzeren ville også passe på den beskrivelse, men udseendet er nok ikke lige dig, hvis du er til mega pels og spidst snude smiley

Og ja, som CH - pudlen (ville nu ikke anbefale en kelpie til TS!)

• #14   7. dec 2013 Der er jo reelt også meget forskel på hvad folk opfatter som værende acceptabel adfærd når hunden er alene;) mine hunde skal ikke bare kunne acceptere at være alene, de skal også have det godt med det;) det tager efter min vurdering noget mere end nogle dage at lære, 8 timer er i min verden lang tid og det ville jeg aldrig lade en hvalp være alene, min grænse er 4-6 timer;) men som sagt vi er forskellige;)

• Simone S
    Simone S Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #15   7. dec 2013 Det vigtigste er at den fungere i familien. Det vil sige at hvis der er et par dage hvor der ikke er tid til andet end de 3 daglige gåture skal den kunne acceptere det.
    Jeg vil gerne bruge hunden til noget agility for at udfordre mig selv. Det behøver ikke at være på topplan, men på et middel niveau.
    Jeg leder efter en middel størrelse hund. Gerne en med langt pels.

Det jeg har kunne læse mig frem til kræve en sheltie for meget daglig motion og aktivering. Ved ikke om det er rigtigt?

Som jeg læser det, vil en japansk spids godt kunne klare sig, hvis der er dage med kun gåturene. Men er denne race ok til agility? Er den hurtig nok? Er den god nok til at fokusere på føreren mv?

Tak for de mange bud på hunde. Men jeg er nok lidt mere til den langhåret type

• #16   7. dec 2013 Malene -

Jeg træner IPO, så hvad i alverden skulle jeg dog bruge sådan en til smiley

Og eftersom det ikke er en spidshund TS er ude efter, kan man argumentere, at det er lidt værdiløs viden i denne her tråd så smiley

• #17   7. dec 2013 Vi har en engelsk staffordshire bullterier, den kan ihvertfald springe, se hendes profil, hun er virkelig lærenem og er en rigtig puttehund. tror ikke den kræver så meget træning. går ikke så tit med hende, vi bor på gård så hun løber selv rundt på marker, men går fint i snor. smiley

• #18   9. dec 2013 En (mellem) stor hund. Fordi de skal gå ture omkring 3 gange dagligt, de kan være alene hjemme i omkring/mere end 8 timer og de behøver heller ikke aktivering hver dag. Jeg ville ikke vælge små fordi de er meget aktive og de er ikke altid så børnevenlige *men det kommer selvfølgelig an på hvilken race det er (sådan er det med vores hunde og det er store hunde)

• #19   10. dec 2013 Jep. En japansk spids kan godt være hurtig. Jeg kender opdrættere at japansk spids som læber agility. De klarer sig ganske godt. Men det er nok den slags opdrætter du i så fald skal have fat i. Og så kan de hjælpe med hvilken hvalp der er mest egnet til det du vil med den.
    Jeg træner sammen med et par af dem (opdrættere) og deres sidste nye skud på stammen er nogle små hurtige damer.
    Der er ikke meget stædig spids hund over en japaner smiley

• #20   10. dec 2013 Spidshunde skulle da ellers være så pokkers selvstændige, hvordan hænger det sammen med at det kan tage måneder at komme op på 8 timers alenetid ????
    Jeg har så godt nok ikke bløde hyrdehunde men terriers og en dobermann; jeg har nu aldrig haft problemer med at lære mine hunde at være trygge ved at være alene hjemme på nogle uger. Der kommer et par udmærkede bud på racer her i tråden: pudel, kelpie og TS eget bud Japansk Spids. Jeg kender en del kelpier og de kunne godt trives med det liv TS beskriver.

Kommentér på:
Valg af rigtig hund

Annonce