Valg af rigtig hund Valg af rigtig hund
Hej,
Jeg er helt i tvivl om hvilken hunde race jeg skal være vælge.
Jeg har følgende krav til min kommende hund.
Dygtig agility hund
Lydig, lærenem og hengiven
Selv hjemme i 8 timer
3 gåture dagligt
Ikke kræve aktivering hver dag.
Jeg bor sammen med min kæreste og 2 børn hver anden uge.
Derfor leder jeg efter en hund som passer ind i familien.
Træningen vil være meget forskellig. Der vil være uger, hvor den skal trænes hver dag. Og uger hvor den vil blive trænes 1-2 gange i ugen.
Det er vigtigt hunden kan tilpasse sig dette, og ikke splitter hjemmet fordi dn ikke får nok træning.
Jeg har selv kigget på sheltien og japansk spids. Men er åben for andre forslag
Ø
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Noget andet er din alenetid. For alle hunde tager det måneder før man er oppe på 8 timer. Det er fuldstændigt udelukket for en hvalp. Den har behov for sin flok, skal spise omkring middagstid og skal ud og tisse hver time.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 350 Svar: 14.456
Mine hunde har aldrig haft alene-hjemme problemer og de skulle da ikke bruge måneder for at kunne acceptere at være alene hjemme i 8 eller mere timer.
Hvis hunden har brug for så lang tid for at vænne sig til adskillelse, er det enten dårlig avl på væsenssvage individer eller også ualmindelig dårlig indlæring.
jan 2006
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
En sjov lille hund der gerne vil arbejde, men ikke kravler på væggene, hvis man ikke lige får trænet hver dag. Også fin med søde hundevenlige børn
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
De to ting står lidt i modsætning (også i den relation at for at en hund (og fører) bliver dygtig til agility så skal der trænes en hulens masse
De fleste hunde kan uden problemer tage en dag eller to uden at lave noget, men en aktiv hund, som det kræver at få en dygtig agilityhund skal som udgangspunkt jo være aktiv til daglig.
Prøv at beskriv lidt mere om, hvordan du vægter de forskellige ting.
Jeg tror du bliver nødt til at gå på kompromis med noget af det, ihvertfald.
Som udgangspunkt ville jeg kigge på hyrdehunde, ihvertfald...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg selv ville lige nu vælge en Kelpie, tror jeg.
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 8 Svar: 65
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.953
Og ja, som CH - pudlen (ville nu ikke anbefale en kelpie til TS!)
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg vil gerne bruge hunden til noget agility for at udfordre mig selv. Det behøver ikke at være på topplan, men på et middel niveau.
Jeg leder efter en middel størrelse hund. Gerne en med langt pels.
Det jeg har kunne læse mig frem til kræve en sheltie for meget daglig motion og aktivering. Ved ikke om det er rigtigt?
Som jeg læser det, vil en japansk spids godt kunne klare sig, hvis der er dage med kun gåturene. Men er denne race ok til agility? Er den hurtig nok? Er den god nok til at fokusere på føreren mv?
Tak for de mange bud på hunde. Men jeg er nok lidt mere til den langhåret type
jan 2006
Jeg træner IPO, så hvad i alverden skulle jeg dog bruge sådan en til
Og eftersom det ikke er en spidshund TS er ude efter, kan man argumentere, at det er lidt værdiløs viden i denne her tråd så
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 3
sep 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 3
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Jeg træner sammen med et par af dem (opdrættere) og deres sidste nye skud på stammen er nogle små hurtige damer.
Der er ikke meget stædig spids hund over en japaner
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.460
Jeg har så godt nok ikke bløde hyrdehunde men terriers og en dobermann; jeg har nu aldrig haft problemer med at lære mine hunde at være trygge ved at være alene hjemme på nogle uger. Der kommer et par udmærkede bud på racer her i tråden: pudel, kelpie og TS eget bud Japansk Spids. Jeg kender en del kelpier og de kunne godt trives med det liv TS beskriver.
Valg af rigtig hund