Din nye hundelov Din nye hundelov
Hvordan ville du gerne have hundeloven skulle se ud hvis du kunne lave den.
De fleste er enige om at den nuværende lov ikke er ret god. Derfor denne tråd da jeg er nysgerrig på hvordan i ville have loven til at se ud.
Inden i nu svarer vil jeg bede jer om at lave et par overvejelser.
1: Brug jeres indlæg til at være konstruktive og ikke skyde andre folks ideer ned.
2: Skal der være forbudte racer?
3: Hvem skal betale de ekstra udgifter til den, hvis der er mere administration.
4: Vær realistisk.
5:Hvornår skal myndigheder kunne aflive hunde?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.733
jul 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 24
Der skal være nogen med særlig viden/erfaring i sager, hvor en hund har forvoldt skade på andre dyr/mennesker, om hvorvidt hunden er til fare for sine omgivelser.
Hvis hunden har gjort skade på andre, skal et særligt hundetrænings forløb påkræves ejeren af hunden, hvis ikke dette påkrav følges kan hunden omplaceres.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
- I den gamle hundelov var der rent ffaktisk hjemmel for, at en hund kunne konfiskeres eller forlanges aflivet i alvorlige tilfælde. Men der skal være mere præcise regler for, hvad der anses for f.eks. skambid, og der skal tages hensyn til den enkelte sags hændelsesforløb.
Hunde bør ikke uden videre kunne "varetægtsfængsles", sålænge sagen kører.
Ejere skal også kunne fratages retten til at have/føre hund i f.eks. 1-3 år, hvis loven overtrædes, evt. betinget ved 1. gangs overtrædelser.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.687
Hvis der skulle ændres på noget fra den gamle, så er her et par strøtanker:
Intet raceforbud med undtagelse af nogle få, helt oplagte racer (eksempelvis pit. og tosa)
Stamtavlekrav på potente racer - kunne f.eks. tage udgangspunkt i de 13 racer + obs. listen.
Udarbejdelse af en eller anden form for mentaltest på potente racer.
Hundeskat kunne være en god ide. Jo "farligere" hund, des højere skat.
For kontrol skulle chipnummeret på en eller anden måde kunne findes i en database indeholdene tidligere forseelser, stamtavle, mentaltest og så videre. Databasen kunne så være financieret af hundeskatten.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.967
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Men indtil man kan finde en solid og ordenlig løsning til de racer som er potente, må de gerne forblive ulovlige for min skyld
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.632
- Men som andre skriver, så skal skambid defineres bedre end det er nu, og der kunne være tavlepåbud på de "potente" racer.
- Og hunde skal ikke udelukkende aflives pga. deres udseende! Dét synes jeg vi skal have væk helt. Det er simpelthen for langt ude at sunde og raske, både mentalt og fysisk, hunde aflives pga. race. Derfor synes jeg forbudslisten skal væk.
jun 2012
Derudover så gør en lille hund bare ikke samme skade som de store, og det må folk med store hunde altså snart forstå! Det er bare noget andet når en rottweiler eller en amstaff bider, end hvis en chihuahua bider.
Hvis de endelig skulle være lovlige, så skulle der være tavletvang og politiet skulle have lov til at aflive blandinger af dem der er tavletvang på hvis de bider.
Sorry, men jeg er blevet bidt af både rottweiler og tæt på af amstaff.
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 485
Mht. til min idé til loven ved jeg ikke så meget hvordan jeg forholder mig til forbudslisten. Men jeg mener helt klart at når det kommer til bidsager hvor en løs hun går en til en hund i snor og hunden i snor bider fra sig skal hunden i snor ikke straffes
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
At når man får hund og får en det registeret, får man et førerbevis, ligsom vi har et kørerkort, det bevis er et du skal have på dig, når du er ude med vovse. Det fører bevis står der hvilken race, fødselsdato,alder og ejerens navn. hvis man bliver stoppet af politiet uden dette førerbevis, bliver hunden konfiskeret og man har en given tid til at komme og vise førerbeviset og få hunden tilbage, omkostningerne betales af hunde ejeren. hvis man ikke har sådan et bevis, hvilket vil betyde man ikke har den lovmessige ansvarsforsikring eller registreret hunden, vil hunden blive overgået til et internat der kan videre formidlehunden, til en anden.
Nej jeg synes ikke der skal være forbudte racer..
mar 2008
jun 2012
Ifølge statistikkerne er det store racer der bider mest, men vil da gerne se hvorfra du har fra små racer EF dem der bider mest.
Ja loven skal da være lige for alle, men nu er det bare sådan at en chihuahua ikke kan skambide en rottweiler f.eks. og det er der ulempen ved ikke at passe ordentligt på sin store hund er, for den kan skambide langt de fleste hunde.
mar 2008
jan 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 16
www.bull-image-gruppen.dk
jun 2012
Jeg kan ikke tale med andre, men jeg skal have mentaltestet Meeko, når han er tæt på 2 år, fordi jeg gerne vil have den oplevelse og se hvad den siger om Meeko (:
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
mange af ideerne bull teriier klubben har haft har jeg selv overvejet. Dog langt fra så grundigt som dem.
Det er ekstremt vigtigt at hvis man skal lave mere kontrol at finaseringen også er vurderet, hvilket de har.
Eneste ide jeg ikke er enig i er race politikken. jeg er stadig tilhænger af at enkelte race skal være forbudte. har selv haft en af de forbudte hunderacer og uanset hvad folk siger er deres temperament og være måde anderledes og kræver at man kan læse hunden .
Når det er sagt mener jeg stadig mange af disse racer er fantastiske hunde og savner min gamle amerikanske bulldog meget.
Dog er jeg selv i tvivl om hvilke racer er de korrekte. Er der data der beviser en Dogo Argentino er mere farlig end en Cane Corso?
5 racer jeg er helt sikker på er: Pittbull, Amstaff, Am. bulldog, Tosa. resten af racerne har jeg svært ved at vurdere
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.998
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
maj 2007
Men det er jo de der er så tosset ved den liste. Der er kommet en hel delt racer på, som aldrig har voldt problemer.
nov 2013
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 389
udfra race grundet usikkerhed & uvidenhed ang. racerne. jeg mener der bør laves "hundekørekort"
til de hunderacer landet har forbudt ellers får
aflivningerne af uskyldige hunde jo aldrig en ende?
hundene som indgår under lovens "forbudte racer"
mener jeg oftes er grundet en form for "popularitet"
blandt racerne. hvis i forstår, fx er det tit unge fyre
der anskaffer sig (bare et eksempel) en amstaf eller
lignende, de sætter sig ikke ind i racen men istedet
desværre kun bruger racen til at få en form for
opmærksomhed omkring det da fx amstaf er en
meget flot, stærk & muskuløs race som unge
mennesker finder sport i at ødelægge racen
grundet manglende interesse for at sætte sig ind
i sind, men kun tænker på popularitet & at de ser
"rå ud" med en amstaff, bulldog osv.
jeg tror ikke på vi gør det rigtige i at aflive
bestemte racer. uanset hvad så finder de unge
bare en ny race & begynder at ødelægge den &
når den så bliver forbudt ja så det en ny race igen.
& på den måde vil flere & flere hunde blive udryddet
af mennesket fordi de fleste er usikre/uviden & bare
synes det hele er nemmere bare at forbyde istedet
for at løse problemet der er fair overfor hundene. vi skal jo hjælpe, ikke udrydde såkaldte
"menneskets bedsteven"
maj 2007
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Jeg synes det skal føres skat ind på hundehold
Eks.
Skal intakte tæver og hanner koste -500kr om året
Men neutraliseret hunde skal koste 200kr om året
Derudover skal der en merpris på potente racer.
(Prisen skal ikke tages højtideligt)
avl på blandninger eller racerene hunde er først lovligt efter 2års alderen.
(Ret mig endelig hvis det er en god grund til at gære det før?!)
Desuden skal der i sager om bid tages højde for omstændighederne for biddet.
(Jeg synes ikke det skal være ulovligt at have en aggressiv hund så længe man tager sit ansvar, men det er jo ikke Jensens ansvar at han rotte i snor har ædt Olsens Løse DSG)
Kunne være smart om dyrlæger kunne mår de får en hund ind kunne give en eller anden form for bøde hvis ikke hunden havde forsikring.
Dette kræver selvfølgelig at de har angang til et system men også hvis du samtidig med chip og vaccine kunne "registrere" en forsikring.
(Jeg siger ikke at det er realistisk men et eller andet skal der ske for at folk får forsikring på deres hund)
Snor påbud alle andre steder ind i hundeskove kan ikke se pointen i at folk skal gå på fortovet med en stor vej ved siden af med en løs hund...
Derudover er det folks eget valg at gå i en hundeskov (De skal stadig være under kontrol)
Ved ikke om jeg fik det hele med men måske?
maj 2007
Plus at det kunne gøre det lidt mere "besværligt" og dyrt at købe en hund. Og så kommer man måske af med nogle af impulskøbene til livs.
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 120
Af jurist i fairdog Xenia Zingenberg
Kære Karen Hækkerup Jeg bliver nød til at tro på, at du ikke ved hvad der sker rundt om i danmark med hundeloven i hånden.
For jeg nægter at tror på, at du og i andre på borgen vil tillade den opførelse som nogle betjente udviser over for ejerne af listehunde, det kan umuligt have været lovgivers hensigt.
Jeg vil forsøge at gøre en lang historie kort;
I tirsdags kom fødevarestyrelsen på uanmeldt kennelbesøg, med sig havde de to betjente. Konen til kennelejeren sagde pænt, ”det er min mands kennel, han er ikke hjemme kom igen”. Fint nok, der blev aftalt at fødevarestyrelsen og politiet skulle komme igen om torsdagen (i forgårs).
Da familien er medlem af Fair Dog, valgte familien at kontakte Fair Dog, da de blev utrygge ved politiets tilstedeværelse og specielt en betjent. FD valgte at vores formand Charlotte Fabis A, ville være hos familien, idet vi desværre flere gange har hørt om uheldige episoder med denne ene betjent.
Jeg ville så være ved telefonen.
Torsdag kom, og klokken blev 10, Fødevarestyrelsen og to betjente mødte op ved kennelen.
Familien lukkede fint døren op for fødevarestyrelsen, -fødevarestyrelsen kommer årligt med deres uanmeldte tjek, og som altid var tingene i orden. Men familien kunne ikke forstå, hvorfor der var betjente med.
Betjent 1 kom med, den forklaring han altid kommer med, at politiet skulle have modtaget en anonyme anmeldelse, i første omgang omkring vanrøgte, så det var dyreværnsloven/hundeloven de kom for. Med den information, gives betjentene lov til at gå med fødevarestyrelsen rundt på inspektion og familien samarbejder fuldt ud. Da der ikke er tegn på vanrøgte og fødevarstyrelsen finder alt i orden, ændres den anonyme anmeldelse til at omhandle at der skulle være solgt ulovlige hunde fra stedet, men kennelen er erhvervs reg. Og må derfor forsat sælge deres hunde frem til 2015, bare hundene ikke sælges til danskere bosiddende i Danmark. Dette var betjenen ikke tilfreds med og nu ville han ransage deres hjem uden en kendelse, med baggrund i denne anonyme anmeldelse.
Her ringer Charlotte til mig, jeg får betjent 1 i røret, jeg fortæller ham at han IKKE har hjemmel, til at foretage en ransagning med baggrund i en anonym anmeldelse.
Betjent 1 fastholder at han denne ret, og henviser til at jeg bare kan klage bagefter, ellers kan vi bare kontakte statsadvokaturen, for han havde clearet det med chefen. Betjent 1 smider røret over til Charlotte, da han ikke ønsker at tale mere med mig. Her vil jeg gerne indrømme, at jeg bliver gal!!! Helt ærligt, det er at gå for langt!!
Jeg ringer rundt, bl.a. til Rigspolitiet og anklagemyndigheden. Jeg ender med at få fat i den Chef som betjent 1 fortalte mig, havde clearet ransagningen uden en kendelse.
Chefen kunne så ikke lige genkende den udlægning. Chefen fortæller mig, at Betjent 1 alene havde lavet en generel forespørgselse, for hvornår han kunne ransage i hundesager- og hertil havde Chefen svaret generelt, at det kan du kun når du har en kendelse.
Jeg ringer nu tilbage til Charlotte og får betjent 1 i røret og fortæller ham hvad chefen har sagt.
Nu skifter betjent 1 forklaring, nu siger han at han ikke havde hjemmel før, men det har han nu!
-fordi nu er der tale om bedrageri!!!!
Ja for de hvalpe som familien lovligt har solgt ud af landet, de er registret i dansk hunderegister under forkert race. Derfor er der tale om bedrageri.
---hertil skal det fortælles, at hunderegistret IKKE vil registrer lovlige listehunde i hunderegistret, så det er ikke muligt at registrer hundene under korrekt race…
Yderligere kan jeg fortælle, at betjent 1, forsøger at få en tæve som ligger stille og rolig i sin boks til at smaske- (underkaste sig/være venlig) da dette ikke lykkes mener han at hunden er ustabil og farlig. Charlotte står inde i stuen hvor en drægtig tæve holder til, da hun ikke er i sit bur hvor hun ellers havde opholdt sig, lægger betjenten hånden på pistolen, hvortil Charlotte siger at det får han slet ikke brug for.
Stemningen er trykket og truende overfor familien og deres hunde.
Men nu ligger den så her, med en familie som er helt ødelagt, hvor manden har været en tur forbi aktutskadestuen, idet han brød psykisk helt sammen, og konen brød sammen under det 4 timer lange forhør/inspektion, de har nedrullede gardiner og er utrygge i eget hjem
Er det virkelig sådan vi ønsker tilværelsen, når vi har hund???????
maj 2007
Din nye hundelov