konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp
hejsa alle sammen.
Da min dejlig american bulldog, har kæmpe med konisk mavetarms betændelse det siden starten af okt 2012, og desværre ikke får bedre.
vi kæmpe, og har været på antibiotikan og syredæmpe som også har hjulpe, men hver gang vi stopper behandling ja så eer vi på den igen med han syg........
så nu er truffe af det sidste forsøg på at får raske, betyder vi skal prøver at han får binyrebarkhormon ...efter samråd med dyrlægen som også var nået dertil... også fordi har faktiske har kunne have det dårligt i et ´nogle dage selvom han har være på syredæmpe piller.
så mit spørgsmål er jeg kunne rigtigt godt tænke mig høre andre som være på BINYREBARKHORMON.
hvad jeres oplevelese var. hvor hurtigt regdiger hunden på at får bedre, og hvad for nogle bivirkerning have i..
jan 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 4 Emner: 235 Svar: 1.359
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
jan 2007
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 261
Prednisolon er ikke godt i længden, så det gælder om at finde årsagen til sygdommen. Hos mennesker er det kost og psyke der er den store synder til kronisk tarmbetændelse - ved du hvorfor hunden lider af det??
Når nu alt andet er prøvet vil jeg prøve med naturmidler, der ofte har god effekt på dyr.
Skriv hvis du vil vide mere.
jan 2007
Man skulle tro det var løgn, men min nye hund har en autoimmun hudsygdom, og jeg prøvet pt atopica af istedet for prednison
jan 2007
det er en konisk og man ved ikke hvorfor han fået det. og hvorfor han har det. det er ikke noget vi kan heldbed, men han vi kunne får MÅSKE det godt på binyrebarkhormo. fordi vi prøve meget, vi har også får lidt bedre efter vi skifte fodre, efter dyrlægen anbefaldning. men ikke nok til han slippe for mavesmerter.
og eftersom det andet han fået ikke virker godt nok mere, og vi hele tiden går fra dårligt til godt, men desværre fleste dage med øv, er derfor vi skal prøve dettte, som det sidste.
men jeg vil lige prøve hører på andet.
og med hensyn til han aldre- så bliver han 7 om lidt. og selve race har ikke noget højt gennemsnit dog blevet bedre....
så han er gammel i forhold til raen
jan 2007
jan 2007
jan 2007
men hver gang han får mad, salver han meget, og får skidt, pga mavesmerter.- og i sær nå der er mulighed, vil han rigtigt gerne have noget græs så han kan kaste op fordi de irrerete ham i maven,
og ja vi er sku ødelagt her hjemme for hver gang vi tro nu har han det godt, vender det fuldstændig, og så står vi igen med hund som bare øv....
han storset fået piller i 6 mdr nu... og derfor valgt vi siger dette her er vores sidste chance.... for vi har kæmpe og vil kæmpe så længe det er værdi for ham... og det sagde dyrlægen også at vi skulle vide vi have kæmpe...
hvor hurtigt mærke du en bedring på king julie s?? og hvor længe gik der hvor han fik det dårligt igen???
min frygt er også han lige haft blærer betændelse også...
men har i alt sin leve tid haft få gang hvor han tisse uden vide det, og han bliver så flov over det.....
og han tisse på gulv om natten ( efter han var rask med blærerbetændelse) at binyrebarkhormon vil påvirke her.. fordi han vil drikke med vand,
jan 2007
chester starte for lidt over et år siden at gå meget langsomt, og virker sløv, sov meget hele tiden. men i første omgang ved vi med ham at han bliver sgu sløv i varme og vi have 10-15 grader allerede.
får dage han skal vacc begynder at mega salve og tænker det var mærkeligt. men da han bliver vacc tag vi op,og dyrlægen kigger ham igennem og siger : det er nok bi der har styke ham i munden... ok og sløv kunne godt være varme for han virker jo sund og rask.
vi kører fra og dagen går og min mavefornemmelse siger han ikke frisk..
så i okt ringer jeg til dyrlægen og snakke med dem, og får tid.
-han bliver tjekke for hjertelunge orm,
-alle organer
-blodprocent
- stoftskifte
ja alt indvendig i kroppen, men desværre ikke noget.
chester begynder salver igen og snakke med dyrlægen og vi kan prøve sætte ham på smertestilling for at finde ud om han ondt nogle steder, kun i 5 dage, eller han bare var gammel og sløv.
der går 3 dage og han kaster blod op og vi stoppe med give ham medicin. men have faktiske hund der var glad på, gad og gå ture igen.
og han bliver røgten fotografer og det viser lille arvæv ved ryggen men ikke noget som skulle give disse udslag.
han får scannet mave fordi han bliver ved salver når får mad ( plus at han kaste op2-3 gange om ugen, vil meget gerne spise græs ) han bliver bleg.
og scanning viser han tyktarme er forstørre, men i første omgang ´mente dyrlægen den pga smerte stilling.
der går faktiske en hel måned hvor han små salver men virker ok.
og så starte vi forfra han får mega dårligt efter 5 godbider af hans ejet mad....
og han har bare skidt.
han kommer ind og hende dyrlægen iger at han ska tjekke hans mave, de var ikke tvivl noget var glat i maven på. og der viser at han små sår i hele mave sække og 12finger tarm og tyndtarm har skidt.
vi skifter fodre efter dyrlægen samråd, og det er forbudt at chester får noget som helt andet.
til vi så om fodret kunne hjælpe ham.
- når han har dårligt, salver han,
- krybber helt sammen når han ligger, normalt er kurven ikke stor nok fordi han flyder med benen i vejret.
( i starte da salver hvis han ikke hvor han skulle gøre sig selv, men jeg måtte vær hård og får til ligge sig. idag når får dårligt ligger han sig selv,)
han tikker ikke efter mad når vi spisetr eller laver mad, før forsøgt han sidde ovenpå os bare for at komme tætter på maden i håb om han fik noget.
nu sover han bare.
- han sover meget, storset hele dagen på nær nå han spiser eller ude og gå.
-vi ikke altid gå sigen ture
-spiser græs for kaste op.
-kaster tit op.
-blod i afføring
måsk har jeg det hele med nu. men hver gang han været på antibiotikan eller syredæmpe ja. 3-4 dage efter står og har skidt.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Som Julie beskriver er der ikke et stort råderum medicinsk for dyrlægerne - og meget mindre end også relative beskedne muligheder der findes til mennesker.
Atopica (ciclosporin) bruges til mennesker dog i nogle helt andre doser end det bruges til hudlidelser til hunde.
Man skal, for at kontrollere en autoimmun tarmbetændelse, hæmme immunsystemet i ret væsentlig grad.
Prednisolon er så vidt jeg ved det eneste, der er godkendt til det brug hos hunde.
Vi mennesker har en række andre muligheder - blandet andet Ciclosporin, Methotrexat , Imurel, Puri-Nethol (alle immunhæmmende midler, cellegifte a la kemo). Der er nogle muligheder for biologisk behandling for mennesker - Humira, Remicade. Der er en række lokalbehandlinger, klysma af to forskellige typer. Og så er der en type medicin, der oftest er første forsøg på behandling hos mennesker - nemlig de såkaldte 5 asa-produkter. Disse virker lokalt i tarmen og har få bivirkninger (dog er der nogle, der får symptomforværringer). Dette er ikke immunhæmmende. Og så findes der et hormonpræparat, der også virker lokalt i tarmen, Entocort.
Så selvom man ikke har nogen årsagsbehandling, så er der en del at vælge imellem for mennesker.
Desværre er der intet af det, der er godkendt til hunde - men prøv at dyk lidt ned i det, eventuelt sammen med din dyrlæge, måske denne vil vove pelsen om ikke andet så med Atopica.
Husk at det meste af det her er giftigt og hunden skal følges nøje. Men alt andet end prednisolon kan man langtidsbehandle med.
jan 2007
Men Ch: Hvordan er det nu med atopica? Er det noget du aldrig anbefaler til hunde eller? Jeg er nemlig igang med at prøve det af på min nye hund og syns ikke jeg oplever samme bivirkninger som ved medrol?
aug 2006
Det er virkelig skrappe midler, men bivirkningerne, der følger med er slet slet ikke så ubehagelige, hvis medicinen tåles, som dem der følger med prednisolon er.
Der, hvor der kan ske ting og sager er på organniveau og der skal følges nøje, hvordan de fungerer. Det vil sige kontroller resten af hundens liv.
Det er noget, der er lidt på linje med kemo mod kræft og det er jo også lidt kontroversielt. Det er virkelig noget med mavefornemmelsen og nok noget, man skal føle sig lidt frem med, om man har lyst til at gå ind i.
Dertil kommer, at dyrlægen skal være villig til at give en medicintype til noget, det ikke er godkendt til og i andre doser end dem, der anbefales til atopiske hudlidelser.
Om jeg selv ville bruge det til hudlidelse til hunden... måske. Sandsynligvis. Men så skal det dælme også betyde en væsentlig forbedring af livskvalitet.
jan 2007
jan 2007
jan 2007
jan 2007
Og ja Julie det fik du siger lige ud. For som jeg sagde til dyrlægen så bliver dette mit sidste, jeg vil prøve. Og han skal have en bedring som han kan få godt på, hvis ikke, dette sker, så får han fred. Det har været noget vi snakke meget om, men vi synes dette er forsøg men også sidste. For han skal ikke gå være syg hele tiden....:-(
jan 2007
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
aug 2006
Men bivirkningerne af høje doser kommer også ultrahurtigt.
Det er ikke sikkert at ubehaget ved medicinen og ubehaget ved sygdommen kan sammenlignes hunde og mennesker i mellem - men jeg må sige at jeg som tarmpatient ikke ville byde min hund de smerter, sygdommen medfører, den træthed og det generelle ubehag. Og heller ikke en livstidsbehandling på høje doser prednisolon.
Man kan slå det ned i en fart med prednisolon - men risikoen for tilbagefald er enorm og så skal der være noget andet, til at tage over.
jan 2007
Men nu har haft første dag, og han tisse mere. Men har sover stadigvæk meget.
Nu ser vi hvad sker, håber på bedste.
konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp