2.758 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp

hejsa alle sammen.

Da min dejlig american bulldog, har kæmpe med konisk mavetarms betændelse det siden starten af okt 2012, og desværre ikke får bedre.
vi kæmpe, og har været på antibiotikan og syredæmpe som også har hjulpe, men hver gang vi stopper behandling ja så eer vi på den igen med han syg........

så nu er truffe af det sidste forsøg på at får raske, betyder vi skal prøver at han får binyrebarkhormon ...efter samråd med dyrlægen som også var nået dertil... også fordi har faktiske har kunne have det dårligt i et ´nogle dage selvom han har være på syredæmpe piller.

så mit spørgsmål er jeg kunne rigtigt godt tænke mig høre andre som være på BINYREBARKHORMON.
hvad jeres oplevelese var. hvor hurtigt regdiger hunden på at får bedre, og hvad for nogle bivirkerning have i..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp
  • #1   9. apr 2013 prednisolon det er dette som han vi få

• #2   9. apr 2013 Min gamle hund havde IBD( kronisk mavetarm betændelse, konstateret ved kikkert undersøgelse efter et år hvor han var rigtig syg tit. Han fik medrol i 8 måneder indtil han blev aflivet. Jeg aflivede ham da han begyndte at få ondt selvom han var på fuld prednison styrke og han var blvet så tyk og væskefuld, deprimeret og tissede hver nat i søvne mm. Jeg har dårlige erfaringer med det

• #3   9. apr 2013 Prednison. Og binyrebarkhormom er det samme

• #4   9. apr 2013 Det lyder slet ikke godt - han er jo heller ikke så gammel smiley
    Prednisolon er ikke godt i længden, så det gælder om at finde årsagen til sygdommen. Hos mennesker er det kost og psyke der er den store synder til kronisk tarmbetændelse - ved du hvorfor hunden lider af det??
    Når nu alt andet er prøvet vil jeg prøve med naturmidler, der ofte har god effekt på dyr.
    Skriv hvis du vil vide mere.

• #5   9. apr 2013 Altså IBD som er kronisk tarmbetændelse er en auto immun sygdom som er uhelbredelig. Den holdes kun i "skak" med fx prednison. Evt spørg efter produktet atopica vet. Det er dyre men med færre bivirkninger.
    Man skulle tro det var løgn, men min nye hund har en autoimmun hudsygdom, og jeg prøvet pt atopica af istedet for prednison

• #6   9. apr 2013 chester har været igennem en masse undersøgelser og har små sår i mavesækken og en irreterret 12 finger tarm og tyndtarm.
    det er en konisk og man ved ikke hvorfor han fået det. og hvorfor han har det. det er ikke noget vi kan heldbed, men han vi kunne får MÅSKE det godt på binyrebarkhormo. fordi vi prøve meget, vi har også får lidt bedre efter vi skifte fodre, efter dyrlægen anbefaldning. men ikke nok til han slippe for mavesmerter.

og eftersom det andet han fået ikke virker godt nok mere, og vi hele tiden går fra dårligt til godt, men desværre fleste dage med øv, er derfor vi skal prøve dettte, som det sidste.

men jeg vil lige prøve hører på andet.

og med hensyn til han aldre- så bliver han 7 om lidt. og selve race har ikke noget højt gennemsnit dog blevet bedre....
    så han er gammel i forhold til raen

• #7   9. apr 2013 Lyder præcis som det min King havde. Små sår i hele mavesækken og han vred sig af smerte under narkosen da de ramte 12 fingertarmen. Der var der rigtig blødning. Han var ætset i spiserøret fordi han fik sure opstød og derfor havde han madlede og gik tit ud og kiggede på madskålen og maden men gik væk fra det igen. Han havde det super i startet på prednison, men efter noget tid fik han igen mavesmerter på fuld dosis og da han havde så mange bivirkninger valgte jeg at sige stop

• #8   9. apr 2013 Dyrlægerne ved ikke nok om auto immune sygdomme da der ikke forskes nok i det, mennesker kan også have dets og her ved man heller ikke nok. Jeg ved bare at det er noget fanden har skabt og jeg var helt ødelagt efter Kings sygeforløb fordi jeg konstant var bange for at han fik ondt i maven.

• #9   9. apr 2013 chester vil heldigvis gerne spise i nu, men tikker ikke efter mad hos os mere, nogle gange kommer og tikker, og lige så meget man hader det, at han tikke så meget, lige så mget elskerr vi det, når han gør det nu, for det er tegn på han ikke ondt....
    men hver gang han får mad, salver han meget, og får skidt, pga mavesmerter.- og i sær nå der er mulighed, vil han rigtigt gerne have noget græs så han kan kaste op fordi de irrerete ham i maven,

og ja vi er sku ødelagt her hjemme for hver gang vi tro nu har han det godt, vender det fuldstændig, og så står vi igen med hund som bare øv....
    han storset fået piller i 6 mdr nu... og derfor valgt vi siger dette her er vores sidste chance.... for vi har kæmpe og vil kæmpe så længe det er værdi for ham... og det sagde dyrlægen også at vi skulle vide vi have kæmpe...

hvor hurtigt mærke du en bedring på king julie s?? og hvor længe gik der hvor han fik det dårligt igen???

min frygt er også han lige haft blærer betændelse også...
    men har i alt sin leve tid haft få gang hvor han tisse uden vide det, og han bliver så flov over det.....
    og han tisse på gulv om natten ( efter han var rask med blærerbetændelse) at binyrebarkhormon vil påvirke her.. fordi han vil drikke med vand,

• #11   9. apr 2013 selvfølgelig.

chester starte for lidt over et år siden at gå meget langsomt, og virker sløv, sov meget hele tiden. men i første omgang ved vi med ham at han bliver sgu sløv i varme og vi have 10-15 grader allerede.

får dage han skal vacc begynder at mega salve og tænker det var mærkeligt. men da han bliver vacc tag vi op,og dyrlægen kigger ham igennem og siger : det er nok bi der har styke ham i munden... ok og sløv kunne godt være varme for han virker jo sund og rask.

vi kører fra og dagen går og min mavefornemmelse siger han ikke frisk..
    så i okt ringer jeg til dyrlægen og snakke med dem, og får tid.

-han bliver tjekke for hjertelunge orm,
    -alle organer
    -blodprocent
    - stoftskifte
    ja alt indvendig i kroppen, men desværre ikke noget.
    chester begynder salver igen og snakke med dyrlægen og vi kan prøve sætte ham på smertestilling for at finde ud om han ondt nogle steder, kun i 5 dage, eller han bare var gammel og sløv.
    der går 3 dage og han kaster blod op og vi stoppe med give ham medicin. men have faktiske hund der var glad på, gad og gå ture igen.

og han bliver røgten fotografer og det viser lille arvæv ved ryggen men ikke noget som skulle give disse udslag.
    han får scannet mave fordi han bliver ved salver når får mad ( plus at han kaste op2-3 gange om ugen, vil meget gerne spise græs ) han bliver bleg.

og scanning viser han tyktarme er forstørre, men i første omgang ´mente dyrlægen den pga smerte stilling.

der går faktiske en hel måned hvor han små salver men virker ok.

og så starte vi forfra han får mega dårligt efter 5 godbider af hans ejet mad....
    og han har bare skidt.

han kommer ind og hende dyrlægen iger at han ska tjekke hans mave, de var ikke tvivl noget var glat i maven på. og der viser at han små sår i hele mave sække og 12finger tarm og tyndtarm har skidt.

vi skifter fodre efter dyrlægen samråd, og det er forbudt at chester får noget som helt andet.
    til vi så om fodret kunne hjælpe ham.

- når han har dårligt, salver han,
    - krybber helt sammen når han ligger, normalt er kurven ikke stor nok fordi han flyder med benen i vejret.

( i starte da salver hvis han ikke hvor han skulle gøre sig selv, men jeg måtte vær hård og får til ligge sig. idag når får dårligt ligger han sig selv,)

han tikker ikke efter mad når vi spisetr eller laver mad, før forsøgt han sidde ovenpå os bare for at komme tætter på maden i håb om han fik noget.
    nu sover han bare.
    - han sover meget, storset hele dagen på nær nå han spiser eller ude og gå.
    -vi ikke altid gå sigen ture
    -spiser græs for kaste op.
    -kaster tit op.
    -blod i afføring

måsk har jeg det hele med nu. men hver gang han været på antibiotikan eller syredæmpe ja. 3-4 dage efter står og har skidt.

• #13   9. apr 2013 Det er meget meget svært, hvis det hunden har er kronisk tarmbetændelse i den autoimmune form.

Som Julie beskriver er der ikke et stort råderum medicinsk for dyrlægerne - og meget mindre end også relative beskedne muligheder der findes til mennesker.

Atopica (ciclosporin) bruges til mennesker dog i nogle helt andre doser end det bruges til hudlidelser til hunde.
    Man skal, for at kontrollere en autoimmun tarmbetændelse, hæmme immunsystemet i ret væsentlig grad.
    Prednisolon er så vidt jeg ved det eneste, der er godkendt til det brug hos hunde.

Vi mennesker har en række andre muligheder - blandet andet Ciclosporin, Methotrexat , Imurel, Puri-Nethol (alle immunhæmmende midler, cellegifte a la kemo). Der er nogle muligheder for biologisk behandling for mennesker - Humira, Remicade. Der er en række lokalbehandlinger, klysma af to forskellige typer. Og så er der en type medicin, der oftest er første forsøg på behandling hos mennesker - nemlig de såkaldte 5 asa-produkter. Disse virker lokalt i tarmen og har få bivirkninger (dog er der nogle, der får symptomforværringer). Dette er ikke immunhæmmende. Og så findes der et hormonpræparat, der også virker lokalt i tarmen, Entocort.

Så selvom man ikke har nogen årsagsbehandling, så er der en del at vælge imellem for mennesker.
    Desværre er der intet af det, der er godkendt til hunde - men prøv at dyk lidt ned i det, eventuelt sammen med din dyrlæge, måske denne vil vove pelsen om ikke andet så med Atopica.

Husk at det meste af det her er giftigt og hunden skal følges nøje. Men alt andet end prednisolon kan man langtidsbehandle med.

• #14   9. apr 2013 Ch håbede du ville komme på banen, du rådførte mig meget og godt da jeg stod med min gamle hund og var komplet fucked.. Jeg kunne ikke holde ud at se ham lide mere, og føler med trådstarter smiley

Men Ch: Hvordan er det nu med atopica? Er det noget du aldrig anbefaler til hunde eller? Jeg er nemlig igang med at prøve det af på min nye hund og syns ikke jeg oplever samme bivirkninger som ved medrol?

• #15   9. apr 2013 Atopica (Ciclosporin) virker på en helt anden måde end cortisonprodukterne gør. Prednisolon er ikke en cellegift, det er Ciclosporin.

Det er virkelig skrappe midler, men bivirkningerne, der følger med er slet slet ikke så ubehagelige, hvis medicinen tåles, som dem der følger med prednisolon er.
    Der, hvor der kan ske ting og sager er på organniveau og der skal følges nøje, hvordan de fungerer. Det vil sige kontroller resten af hundens liv.

Det er noget, der er lidt på linje med kemo mod kræft og det er jo også lidt kontroversielt. Det er virkelig noget med mavefornemmelsen og nok noget, man skal føle sig lidt frem med, om man har lyst til at gå ind i.

Dertil kommer, at dyrlægen skal være villig til at give en medicintype til noget, det ikke er godkendt til og i andre doser end dem, der anbefales til atopiske hudlidelser.

Om jeg selv ville bruge det til hudlidelse til hunden... måske. Sandsynligvis. Men så skal det dælme også betyde en væsentlig forbedring af livskvalitet.

• #16   9. apr 2013 Dette skulle være det sidste vi prøver. Og han skal virkelig ske en bedringe med ham. Hvor længe gik der før i har ser bedring med jeres hund på binyrebarkhomon ?

• #17   9. apr 2013 Prednison virkede mere eller mindre straks på min gamle hund. Det hurtigste var når ham fik det direkte indsprøjtet, men som tabletform gik det også hurtigt 1-2 dage.

• #18   9. apr 2013 Sådan som du beskriver at din hund har det så syns jeg du skylder ham at enten behandle med prednison/medrol vet eller give fred.. Sorry jeg siger det så ligeud, men jeg kan bagefter tænke tilbage og se hvor dårligt min hund havde det.. Det fortjener ingen.. Tænk på hvor meget smerte en hund skjuler før den viser sig som sårbar og svag.. Puha jeg havde det dårligt da jeg fandt ud af han havde det Så dårligt

• #19   9. apr 2013 Vi er starte behandling nu med binyrebarkhomon og antibiotikan. Har hente det på apoteket Idag.
    Og ja Julie det fik du siger lige ud. For som jeg sagde til dyrlægen så bliver dette mit sidste, jeg vil prøve. Og han skal have en bedring som han kan få godt på, hvis ikke, dette sker, så får han fred. Det har været noget vi snakke meget om, men vi synes dette er forsøg men også sidste. For han skal ikke gå være syg hele tiden....:-(

• #20   9. apr 2013 Også fordi det er pisse hårdt at se ham dårligt. Og som du skriver de kan sku bider meget smerte i sig. Og det er faktiske også til State med små ting som han gjord som sagde til mig der noget glat. Sådan ting som nå han sover, hvis ikke han ligger med benen i vejret så har været 100% på så noget glat.

• #21   9. apr 2013 Hvis det har god effekt og han skal blive på det længere tid, så overvej et kalktilskud, da langvarig binyrebarkhormonbehabdling kan afkalke.

• #22   9. apr 2013 Prednisolon virker ultrahurtigt.

Men bivirkningerne af høje doser kommer også ultrahurtigt.

Det er ikke sikkert at ubehaget ved medicinen og ubehaget ved sygdommen kan sammenlignes hunde og mennesker i mellem - men jeg må sige at jeg som tarmpatient ikke ville byde min hund de smerter, sygdommen medfører, den træthed og det generelle ubehag. Og heller ikke en livstidsbehandling på høje doser prednisolon.

Man kan slå det ned i en fart med prednisolon - men risikoen for tilbagefald er enorm og så skal der være noget andet, til at tage over.

• #23   10. apr 2013 Ok. Jamen jeg takker for svar og råd. Jeg vil sige jeg gå sku også et meget nervøs med at give det, måske også fordi jeg ved med mig selv at hvis ikke han får det bedre. Så vil han få fred. Tanken om miste ham gør jo ondt. Og han skal kun leve hvis han kan have et værdigt liv og han har det godt. Ellers får han fred. Og vi har virkelig kæmpe en kamp for at få ham rask..
    Men nu har haft første dag, og han tisse mere. Men har sover stadigvæk meget.
    Nu ser vi hvad sker, håber på bedste.

Kommentér på:
konisk mavetarmsbetændesle - nu binyrebarkhormon. hjælp

Annonce