1.002 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Udstilling med DJR tavle Udstilling med DJR tavle

Har siddet og læst tidligere tråde der handler om udstillinger af jagt hunde..

Vores lille merles stamtavle er en DJR bog. Mit spørgsmål er:
Er der nogen steder jeg må udstille hende? Og findes der en udstllingskalender som den man finder på DKKs hjemmeside? Må jeg tage til en udstilling der afholdes af DKK og udstille?

Ville virkelig gerne udstille hende da jeg tidligere har udstillet meget for andre, men nu har jeg muligheden for at kunne udstille egen hund.. J så skulle man måske ikke ha valgt en engelsk springer spaniel, men vi faldt for racens sind og godhed, og mange i familien har netop denne fantatiske race.. Men det ville være et plus hvis jeg kunne få lov at udstille..

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling med DJR tavle
  • #1   5. mar 2013 DJR er lavet som et udstillingsfrit alternativ til DKK, så det tvivler jeg på at du kan. DKK godkender mig bekendt hellere ikke DJR tavler, så jeg tror ikke at du skal regne med at kunne stille der... Men det kan ikke skade at ringe ind og høre om der er mulighed for at flytte stamtavlen over.

• #2   5. mar 2013 Hvad er DJR?

• #3   5. mar 2013 Du kan ikke udstille i DKK

My Tiny Treasure - DJR står for Dansk Jagthunde Register

• #4   5. mar 2013 Du kan ikke udstille i DKK med en DJR hund, men det er muligt du kan overføre tavlen til DKK med blanke aner, så kan du udstille.!

DJR er i mod udstillinger,så de afholder bestemt ikke nogen udstillinger.!

Du kunne såmen sagtens have købt en engelsk springer spaniel med DKK tavle, så jeg forstår ikke helt hvad det har med racen at gøre?

• #5   5. mar 2013 Det er en jagthundeklub -hvis interessen er udstillings skulle du jo have købt din springer i DKK smiley

Men ja, forudsat der ikke er tale om en opdrætter der er smidt ud af KK e.l. så kan hunden flyttes til DKK, men det bliver altså med blanke aner. I DKK kan du både deltage i udstillinger og markprøver med din springer.

• #6   5. mar 2013 Hvis du har købt en springer med DJR tavle så er DKK lukket land (har selv en springer med DJR tavle. Men jeg ville så heller ikke hverken eje eller have de springere fra DKK - SKK laver tilgengæld nogen fine nogen..men det er en anden sag) men nej. Ingen udstilling. Men du kan godt stille til prøver i DKK men så stiller din hund på lige fod med blandingshunde - det kræver et DKK startnummer.

Det er kun labber der kan overføres fra DJR.

• #7   6. mar 2013 Sarah -kan de ikke overføres med blanke aner ligesom hunde fra f.eks. DRU? Det vil self være en gevaldig ulempe hvis man har avlsplaner, men ønsker man blot at udstille har det jo ikke den store betydning.

Ang at købe springer med DKK-tavle så er jeg ikke voldsomt uenig med dig. Men hvis udstillinger er et stort ønske (det ved jeg jo så ikke om det er) så havde det jo været bedre at købe med DKK (ja eller en anden FCI-tavle), i forhold til at vølge hund fra en jagthundeklub der jo i sagens natur går mere op i jagt/merkprøver end i udstilling smiley

• #8   6. mar 2013 Nej det er kun labberne der kan overføres fra DJR. Dette er fordi standard udgaven i springer fra DKK er så væsentligt afvigende fra udgaven i DJR at de 2 burde stilles op som 2 seperate racer. Både størrelse og udseende afviger MEGET fra hinanden. Og sindet kan i min optik heller ikke sammenlignes. Jeg valgte specifikt en springer fra DJR da jeg værdsætter arbejdsiver og fysisk sundhed langt højre end skønhed. At jeg så synes Funky er to die for smuk er en anden sag smiley
    Men som billedet herunder viser kan de 2 standarder ikke sammenlignes (det er Funky og en hund fra google.) Tjek f.eks øjenomgivelser, længde på øre, mulens facon og hovedform. Det kan man med god samvittighed ikke sammenligne og det synes jeg er rigtig fint!
    DKK udgaven er en fantastisk hund til alm. familier med lyst til en lille fuglejagt fra tid til anden eller alm. hundetræning en eller 2 gange om ugen. FT udgaven skal ud og arbejde og stilles ikke tilfreds med ovenstående. I min verden er det fantastisk at man rent faktisk har valgt at dele tingene op! Og vil man udstille bør man jo købe efter forældre der har opnået resultater indenfor udstilling, det finder du ikke ikke i DJR.

profilbillede
  • #9   6. mar 2013 Ronja: jo det er begge parter er med stambog der siger ENGELSK SPRINGER SPANIEL. Den tv. er en DKK hund den til højre er en DJR hund. Det er samme race.

• #10   6. mar 2013 Samme split billede af ENGELSK COCKER SPANIEL - i min optik kan de igen ikke sammenlignes. Og af naturlige årsager ej heller overflyttes.

DKK udgave TV og DJR udgave TH:

profilbillede
  • #11   6. mar 2013 Ronja så har du fandme aldrig set en pointer.

• #12   6. mar 2013 pointer??? Den kan jeg ikke lige få øje på. billede af en pointer:
    http://www.petplanet.co.uk/petplanet/images/breeds/pointer.jpg

Jeg kan sagtens se forskellen Sarah, og vidste osse godt at der var nogen forskel på cocker/springer i de to klubber(har jo lidt jægere i omgangskredsen) men vidste dog ikke forskellen var så stor at overførsel er umuligt.

• #13   6. mar 2013 Ronja -uanset klub, så ligner ingen pointer altså en cocker eller springer. En pointer har et MEGET karakteristisk hoved... og nå ja, så er de jo altså korthårede og mere end dobbelt så store, bare lige for at nævne enkelte forskelle

• #14   6. mar 2013 Ronjas DJR laver ikke pointere.

Og forskellen er da til at få øje på hvis man har en lille smule racekendskab.

Michelle: jo og heldigvis for det. Jeg har f.eks set en standard springer efter en tur gennem et brombærkrat..den var så smadet.. for det første måtte den klippes fri pga. de lange faner og dens nederste øjenlåg (ved ikke hvad det hedder) var revet til gurilander fordi dens øjne hænger en anelse. Den var alt for stor og alt det kombineret gav en rigtig dårlig oplevelse for hunden. En FTer kommer selvfølgelig også tilskade fra tid til anden, men den er så strømlinet at problemer af den kaliber ser man bare ikke og slet ikke i samme smertemængde for hunden som den store udgave. Tilgengæld er rigtig mange FTere ikke hvad man synes er "pænt" i en show ring. De er for små, for tynde, for vimre, for strømlinede og som regl ikke synderligt pæne i aftegn.

• #15   6. mar 2013 Sarah -har primært set FT'er. Og så welsh'er i udstillingsudgave, men det er jo ikke HELT det samme smiley

Ang skaderne så kan jeg skam sagtens forestille mig problemerne. Det er jo generelt et problem når brugshunde bliver overpelsede og (for) tunge.
    Det samme ser man jo ved retrieverne, omend problemerne med pels/bygning her er lidt andre pga andre arbejdsområder.

• #16   6. mar 2013 Michelle: præcis. Og det er i bund og grund skide synd for udstillingsudgaverne hvis man prøver at presse dem til at arbejde som en FTer. For det kan de bare ikke.

Ronjas. En Field Spaniel er en helt 3 race.. som kun ligger under DKK.
    http://www.spaniel-klubben.dk/?page_id=295

• #17   6. mar 2013 En amerikansk cocker kan vel dårligt kaldes brugshund (længere) -og mig bekendt avles den heller ikke i DJR(?). Det er jo mere end showhund med dertilhørende MASSER af pels og minimum af brugsegenskaber... omend jeg da har hørt om et par stykker der blev jagttrænet. Om de rent faktisk osse fungerede på praktisk jagt ved jeg dog ikke.

Men pointer er en helt anden type med en helt anden funktion end spaniels. Den avles i øvrigt i DKK osse udfra brugsegenskaber og jeg har meget svært ved at forestille mig den race avlet i en ren show-udgave. Det er jo en fuldblods brugshund

• #18   6. mar 2013 Ronja -men retrieverne kan jo osse frit overføres fra DJR til DKK. Der er stor forskel på jagtlinier og udstillingslinier hos labber og goldens. Jagtlinierne finder man i både DJR er DKK mens udstillingslinierne findes i DKK (omend jeg kender til en enkelt opdrætter i DJR der avler på udstillingslinier hvis hun da stadig er i DJR)

Om jagtlinierne så er fra DJR eller DKK har ikke den store betydning i forhold til racestandarden

• #19   6. mar 2013 vil vove den påstand at man også kan se forskel på labberne. Også i størrelse ikke mindst.

profilbillede
  • #20   6. mar 2013 Formel 1 betyder kun at forældrene har markprøve. det har ikke noget med race at gøre.

• #21   6. mar 2013 Det er en typisk udbredt misforståelse. Så det er ikke dig alene. Masser af mennesker tror at en lab af slank bygning kaldes en formel 1. Men det er simpelthen ikke korrekt.

• #22   6. mar 2013 Ronja -det var nu en dansk journalist der skrev det efter at have set en markprøve her i landet, hvor engelsk importerede (jagt-)labber viste hvad de kunne. Det handler ikke bare om at de arbejdede hurtigere, han kaldte dem simpelthen labbernes formel1 fordi de var "toppen af poppen" så at sige, indenfor jagtlabber.

Og det du kalder "den gammeldags type" er i virkeligheden udstillingslinier. De er tungere bygget (det er IKKE det samme som at de skal være tykke) og der er fokuseret mere på eksteriør end på brugsegenskaber.

Og at sige hunden er tungere bygget fordi der er F1 i hende er noget værre sludder.
    F1 betyder engelsk/irske jagtlinier. Jagtlinier (uanset hvor i verden de er fra) er typisk lettere bygget end udstillingslinier. Så HVIS man skulle sige noget om din hunds bygning udfra at der er F1 i hende, ville det jo være at den burde være lettere bygget (sammenlignet med en udstillingsmodel eller det du kalder gammeldags labrador)

Sarah -det er jo lidt snyd det du viser. For DKK-labben du viser, ligner en udstillings- eller evt duallab af bygning. Man ser MANGE jagtlinie-labber der ligner den til venstre i DKK smiley

Og en markprøve er ikke nok til at kalde en hund F1 -F1 er den KUN hvis den er af irske/engelske jagt-/markpørvelinier (og sådan lidt hårdt sat op, er man allerede ved at udvande det når man avler på dem herhjemme, ordi de ikke avles efter samme værdisæt her som man ville gøre i england -igen, hvis man virkelig skal sætte det hårdt op, så vil en F1 jo nærmest skulle være importeret for at være RIGTIG F1)

• #23   6. mar 2013 Michelle: i know - men nu prøvede jeg at finde 2 der lå på et rimeligt præmierings niveau + at der jo ikke i DJR er tradition for at stille labberne op på den måde. Man ser dem gerne siddende eller aporterende med vildt og så kan man jo ikke se kropsbygning. smiley Man må jo tage hvad man kan få;-)

• #24   6. mar 2013 Sarah -så finder man da bare en DKK- og en DJRlabbe i arbejde at sammenligne smiley

At sammenligne to forskellige typer er lidt unfair, for sammenligner man jagtlinier i den ene og den anden klub, er der altså ikke nævneværdig forskel eksteriørmæssigt.
    Det er jo udstillingslinierne der adskiller sig, og de findes jo så med få undtagelser, kun i DKK

• #25   6. mar 2013 enig. og det er jo netop derfor at labberne KAN overføres modsat spaniels. Netop fordi at DKK også laver labber der kan arbejde smiley

• #26   6. mar 2013 Sarah

Ih, hvor synes jeg dog at du forklarer det flot. Tommel op fra mig.

• #27   6. mar 2013 Søster: åh tak. Prøver.:)

Kommentér på:
Udstilling med DJR tavle

Annonce