Nu med opdatering fra lægen vedr. Bertil {{forumTopicSubject}}
Bertil trækker stadig benet op under sig , han er begyndt at skyde lidt ryg igen og lægen vil starte op med også at give Bertil noget metadon ved siden af den anden medicin ....
Det vil han gøre for , at Bertil ikke endnu engang skal ende op med at spænde helt i kroppens muskler...
De svæver stadig imellem en diskus og en forvridning , men kun en ct scan kan give os svar på dette.
Men uagtet hvilken diagnose dette måtte ende ud med , er behandlingen være den samme pt.
Lægen sagde også, at Bertil pt viser det forløb som de gerne vil se og håber på.
Det er sikkert nu, at der vil komme et efterspil i form af genoptræning og smertestillende og agilityen er slut for Bertils vedkomne.
De mene heldigvis ikke , at hvis det er en diskus , at den er forårsaget af genetiske disponeringer , men et hændeligt uheld. Men selvfølgelig kan de ikke give garantier på, at han ikke vil få flere diskus.
Så hvor står jeg så nu.... ??
Dette er første gang som hundeejer , at jeg skal tage stilling til min hunds fremtid UDEN der er sygdom ind over, men derimod et forringelse af hans formåen....
Og spørgsmålene hober sig op i mit hoved....
Er det okay , at have lidt problemer med sit ene bagben??
Er det okay , at skulle have smertestillende i et langt forløb med genoptræning??
Og er jeg gearet til at hjælpe Bertil på et struktureret måde over en længere periode med optræning ??
Siger man bare farvel og tak til en hund , bare fordi den er kommet til skade og måske ikke kommer helt op på samme høje niveau som før ??
Eller er det bare ligesom med mig ?? en delvis lammet fod der kan gøre lidt ondt ind imellem , en dårlig nakke efter en forvridning og dermed følgende tab af hukommelse og koncentration ??
Er det bare okay, at livet giver skrammer , men man lære at navigere rundt i det ??
Jeg kan mærke , at min etik omkring disse spørgsmål er klar..
Jeg vil kæmpe med næb og klør for at hjælpe Bertil igennem dette her, sålænge han ikke bliver forværret , sålænge vi kan undgå operation som jeg er blevet frarådet....
Jeg kan på nuværende ikke finde nogen grund til ikke at give Bertil en chance for at lære at navigere rundt med lidt problemer med benet....
Men selvfølgelig er alle disse overvejelser jo taget i kraft af dyrlægens udmeldinger om , at det IKKe er noget genetisk men et hændeligt uheld...
Og selvfølgelig skal der være plads til uheld i min hundeverden også selvom han måske ikke bliver helt så god som før...
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Vi bruger vores hunde aktivt, og har derfor behov dor at de er raske og kan arbejde.
Da Lua faldt sammen i bagparten for snart halvandet år siden, fik vi diagnosen bækkenløsning efter en række røntgenundersøgelser uden noget at se overhovedet. Vi gik gennem mange måneders genoptræning, fordi det jo skulle gå væk igen så snart drægtigheden kom på afstand.
Det blev bare aldrig bedre. Hun havde til sidst en permanent nerveskade, som gav sammenfald i bagparten, formentlig forårsaget af ubehandlet anaplasma, altså en flåtbåret virus.
Lua blev fejldiagnosticeret og fejlbehandlet. Hun fik halvandet år sådan, men så gik den heller ikke længere. Hun var ikke glad og havde ondt.
En husky skal kunne arbejde for at være glad. Derfor var beslutningen enkel til sidst. Vi kan ikke holde en hund i live, hvis den bare skal ligge på sofaen.
Jeg håber du finder den rigtige beslutning for jer.
De bedste julehilsner herfra
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Kommer også meget an på, hvad hund man har.
Buddy elsker at storme igennem haven. Op i det ene højbed, tage trappen i et stort spring, vende på en 5 øre, tage en zigzag mellem de små buske, op i et andet højbed osv. Han ELSKER at løbe og hoppe og springe. JEG ønsker ikke at spise ham af med et liv for enden af en kort snor, hvis fysikken ikke længere holder til det.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.404
Der kan gøres super meget for at bertil for det godt og det er jeg også rimelig sikker på at han nok skal få
For det meste er det desværre ejeren og ikke hunden der giver op - Så kæmp for ham, det vil han også selv gøre
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Krydser fingre for han klarer den
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
men med Bertil vil jeg ikke tage nogen beslutning FØR jeg har set hvad et genoptræningsforløb ville kunne give ham....
hvis jeg træffer nogen form for beslutning nu , vil jeg efterfølgende altid have den tanke ;
- hvor langt kunne jeg have fået ham og ville det havde været nok til at give ham et tilfredsstillende liv ??
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
Men hvis han er glad og kan leve resten af livet med skaden, og samtidig hygge sig, lege eller hvad han kan lide at lave, så ville jeg give ham en chance til. Men det er dig der bedst ved hvilken beslutning du skal tage. For det er dig der kender ham og kan se hvordan han har det. Men tag noget tid til at tænke over det, også gør det der er bedst for ham
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Du må ikke give op kæreste du, kæmp for ham. Du er hans mor, han et og alt bare han har dig er han glad. Jeg ved du kan give ham et fantastisk liv, oss selvom han har skavanker. I vil finde ud af det sammen.
Kæmp for jer 2, han ville helt sikkert oss kæmpe for dig.
Det eneste jeg kan gøre er at sende en tanke jeres vej, og det gør jeg lige nu i er i mine tanker begge 2
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
jan 2010
Jeg er som person meget ansvarsfuld og har en meget lang tålmodighed og jeg ved at jeg sagtens kan udfører daglige træningssessions med ham....
Jeg har lige talt med sygeplejersken og jeg fik klarlagt , at Bertils tilfælde ( selvom jeg syntes noget andet ) stadig betragtes som et LETTERE tilfælde og de er faktisk ikke engang begyndt at medicinere ham med prednisolon , men kun med antiinflamatoriske midler og metadon...
Havde jeg vidst dette for bare 24 timer siden , havde jeg været sparret meget bekymring , men så har jeg lært at spørge mere direkte ind til selve medikamenterne og der af bruge den viden jeg selv har til at koble en status på alvorligheden.....
For hvis de syntes det var så alvorligt ( som mit hjerte føler for Bertil ) , ja så havde de nok skudt ham gevaldigt med prednisolonen , tænker jeg...
Men nææ nej , de bruger kun det der svare til en stærk panodil , sagde hun....
Og det giver jo ingen mening kun at bruge dette , hvis det er alvor , vel ??
Men sådan er det at være i sine følelsers vold , man høre ikke altid det der bliver sagt ...
Men lige nu er jeg atter fyldt op af håbet og som kronen på værket kunne hun også oplyse om , at ved sidste tussetur rundt på hospitalet , havde han IKKE trukket sit ben op.....
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Det er kun dig selv, der ved hvor langt du vil gå.
Men jeg vil selv give ham en chance. Jo, et ben kan være svær at undvære, men ved god genoptræning, kan han komme til at klare sig og måske lære at støtte på det.
Rigtig god bedring, og rart at høre, at jule ikke er helt ødelagt, selvom det er tæt på.
jan 2010
Det er kun smerterne og evt. tilbagefald der trigger min bekymring , intet andet..
Om Bertil kan gå til Ag betyder heller ikke så meget, det har vi gjort fordi vi kunne og han evnede det og fordi det er sjovt....
Men overordnet set er Bertils opgave her i livet , som han iøvrigt elsker højt , at være en slags servicehund for Fru Nielsen og en hygge hund for mig...
Og kunne jeg spørge ham om hvad der betyder mest for ham og kunne han svare mig , ville svaret heæt kart være...
Jeg elsker min mor og Fru Nielsen og min opgave er at gøre dem glad , så pyt med spurtene i parken.
Bertil blev jo kastr, i sommers og der må jeg jo nok indrømme , at det har givet ham betydeligt mere ro på , både i trangen til at løbe , udforske andre hunde osv. han er tilfreds med stille og rolige gåture og frikadeller med sovs ...
Så hans livskvalitet afhænger af om vi kan fjerne hans smerter på sigt og undgå tilbagefald....
Og det kan genoptræning og efterfølgende vedligeholdelses svømmetræning samt mindre spurten rundt give mulighed for ...
jan 2010
Hurra for Codan og mine erfaringer fra Simmer om at tegne en forsikring FØR behovet opstår....
Den dækker de første 12.000 kr og først derfter er det min tur til at betale.
Det har været ekstremt befriende , specielt når det er hellige dage , ikke at skulle have bekymret sig om pengene , men bare kunne sige ........
Giv ham hvad han er brug for , undersøg det i syntes er relevant og Codan betaler gildet....
Vi skal godt nok lægge pengene ud først , men hvad pokker , de kommer jo tilbage igen til afsenderen
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Følg din mavefornemmelse.....ved godt det er nemt sagt,er du 100% afklaret om aflivning, så er det , det du gør, hvis der ikke viser sig bedring.
Men mener du som du skriver han sagtens kan klare sig som det ser ud nu, så må det med smerterne kommer bagefter, Fie klarede sig omkring 5 år på smertestillende uden bivirkninger af nogen art
jan 2010
Tusind tak for den oplysning om det smertestillende omkring Fie , for det kunne måske også blive Bertils vilkår fremover...
Motorisk er jeg ikke nervøs for ham , dertil har han jo fantastisk styr på sin krop og ved at han kan indordne sig , hvis han vel at mærke ikke har ondt....
Generelt set , mener jeg heller ikke , at et handicap som dette muligvis ender ud med er grund nok til at sige farvel ,når det er Bertil vi snakker om...
Simmer der imod havde brug for alle sine ben og alligevel var han en klumpe dumpe , så han ville nok ikke kunne finde ud af det i længden uden at blive påvirket psykisk. Men Bertil er en fjeder der siger boing boing , så det er som sagt kun smerterne og risikoen for tilbagefald der bekymre mig
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Synes man hurtigt lærer at læse deres signaler på smerter og der findes flere slags smertestillende idag, der er skånsomme mod kroppen.
Men igen, det er noget der deler vandene, nogen vil slet ikke gøre det og andre som mig har ikke problemer med det.
Få snakket det hele godt igennem med dyrlægerne, hør deres vurderinger når i har fundet ud af hvordan det hele ser ud omkring Bertil
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
God lægelig behandling og undersøgelser og kontrol, god smertestillende medicin og kvalificeret genoptræning med svømning, walker, fysioterapi og evt. kiropraktik, akupunktur m.m. - kan man nå rigtig langt.
Der må være mange på HG, som kan hjælpe dig med at få kontakt med de dygtige behandlere
Situationen kan se helt anderledes ud om bare 2 måneder.
Hvor langt man skal gå/hvornår jeg ville sige nok er nok - det kan man kun selv svare på; og hvor ville den beslutning være svær at tage.
Rigtig god bedring og glædelig jul
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Jeg har det sådan med daglig smerte lindring. Jeg syndes det er ok, også til en hund. Hvis vel at bemærke hunden har et godt liv når den får sin medicin.
At det er slut med Agility er naturligvis trist. Men det jeg kender til dig (kun her inde fra) så tror jeg faktisk det er dig som vil savne det mest. Jeg tvivler på du og Fru Nielsen vil lade Bertil komme til at kede sig blot fordi han ikke kan gå til Agility mere.
Jeg ønsker dig og lille Bertil al mulig held og lykke med genoptræningen.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Jeg har haft en hund med diskusprolaps, hun blev lam i bagparten, da hun fik et smæk i ryggen. Heldigvis havde hun stadig lidt føling i poterne, så hun kunne rettes op medicinsk, dvs på smertestillende. det tog tid, men hun kom sig. Jeg havde den indstilling at skulle hun gennem en operation, så ville jeg ikke tage hende med hjem fra dyrlægen...
Men alfa og omega var at hun kom sig fuldstændig...personligt ville jeg have det meget dårligt med at have en hund, der løb på 3 ben, for noget indikerer jo at hunden har smerter, dog kan man i nogle tilfælde se at hunden tillægger sig det som vane efter længere tids halten. Men hvis jeg vidste at min hund haltede fordi den havde smerter f.eks fra en diskusprolaps, ville jeg lade den få fred, for hvis den bliver ved med at halte er der stadig nerver i klemme, og den kan risikere at det bliver endnu værre ved den mindste forkerte bevægelse. en operation for diskusprolaps skal foretages inden for 24 timer for at opnå et fornuftigt resultat.
Men hvis i finder ud af at det er en diskusprolaps, og den behandles medicinsk og bliver normalt gående, ville jeg ikke have et problem med at lade den få et langt og lykkeligt liv, med de forbehold at hunden skånes for alt hvad der hedder stød i ryggen, den må ikke hoppe op og ned af sofaen/sengen osv....
Håber det bedste for jer...
Hvilken dyrlæge har du været ved?
Nu med opdatering fra lægen vedr. Bertil