Opgør med myterne.. {{forumTopicSubject}}
Opgør med myterne
Af Anders Hallgren
Ikke bare blandt hundeejere, men også hos mange hundetrænere og hundeadfærdsterapeuter florer der en række helt forkerte råd om hundeopdragelse. Lad os få den udryddet:
• Du må gerne lade din hund få mad, før resten af familien spiser. Blandt ulve spiser hvalpe som regel først, og ellers er der ingen regler om rækkefølgen
• Du bestemmer selv, om hundene må være i sengen og ligge i møblerne. Hvis du ikke vil have hunden i møblerne, skal du lade være med at skælde ud, hvis den alligevel hopper op. Lok den i stedet ned. Blandt hunde og ulve er reglen, at hvis man har fundet et godt sted at ligge, har man også ret til at forsvare sin plads.
• Lad endelig bare hunden gå foran dig. I ulvenes verden er det langtfra altid forældreparret, der går forrest.
• Det er i orden at lade hunden gå først ud af døren. Der sker ikke noget ved at lære den at vente. Men det har ikke noget formål og er kun til besvær.
• Du kan sagtens lade hunden være højere oppe end dig selv eller oven på dig, når du ligger ned. Både ulve og hunde lader sig gerne vælte omkuld i leg med en hvalp eller unghund. Det har intet med dominans eller lederskab at gøre.
• Hunde må gerne tisse med et formål at lægge sit visitkort. Den må også gerne tisse oven i andre hundes visitkort, eller dit for den sags skyld. Det er naturligt for hunden både at ”læse” andres visitkort og ”skrive” sit eget. At forhindre hunden i at følge sin natur er både unødvendigt og psykisk belastende.
• Hunden skal ikke straffes for at knurre, vise tænder eller snappe. Skælder man ud eller slår, bliver problemet bare værre. I stedet skal man gøre, som andre hunde normalt gør: Gå væk, og vis den usikre hund, at du ikke vil den noget ondt. Det skaber tillid, og med tiden vil den nervøse adfærd forsvinde.
• Du må gerne lade hunden vinde, når I leger. For hunden handler det ikke om at vinde eller tabe, når I f.eks. leger trækkeleg. Den leger bare. Derfor kommer den jo også tilbage med ”byttet” igen, igen og igen for at lege mere – lige til den finder på noget andet.
• Selvfølgelig skal du hilse på hundene når du kommer hjem. Genforeningensritualet er vigtigt for både ulve og hunde. Det knytter ”alfasyndromet” – om lederskab og rangorden hos hunde og styrker sammenholdet i flokken. Så hvis du lader være med at hilse på hunden, risikerer du bare, at båndet mellem dig og din hund svækkes
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 163 Svar: 544
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 173
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.254
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.186
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Desuden et par punkter mere:
http://www.omhunden.dk/html/myter_om_hunden.html
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Så man kan altså ikke tage tingene helt som de står i startindlægget. Der er altså mere bag ordene.
jan 2006
jan 2006
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.611
Synes det er fedt at hr. Hallgren endelig er kommet videre ind i det 21. århundrede... så mangler vi bare at en masse mennesker følger trop
nov 2006
Jeg beder altid mine om at passe godt på huset... og det har de gjort til UG med kryds og bolle
Så de fortjener ros for veludført arbejde
jan 2006
jan 2006
Det er godt, at jeg ikke er så klog som de adfærdsbelæste ...
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Mine hunde går også helt bananas når jeg kommer hjem... Det er skønt ;o) Ingen af dem har alene hjemme problemer ;o)
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
mar 2009
Har man ikke en problemhund, kan man gøre hvad man har lyst til.
Lise, du behøver ikke gøre grin med mig. Jeg gør da ikke grin med dig. Jeg skrev et sagligt svar på startindlægget, og så gider jeg da hverken have et Haha, eller et "heldigvis da" klasket i hovedet.
mar 2009
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
jan 2006
Du behøver ikke pensle tingene ud - men det er nu engang nemmere at forstå dine indlæg, hvis du skriver hvad du mener .. og ikke overlader det til os andre at forstå hvad der står imellem linierne .. bare et råd ...
nov 2006
Måske du overser dem her som der er et par stykker af...
Gør skam ikke grin med dig! Kommetaren skulle forståes som sagt med et smil
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 34
og til natravnen. Tusind tak for det link. Der faldt der en sten fra mit hjerte,da jeg lige hurtigt gik det igennem.. Skal lige nærlæse det nærmere.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Men jeg er da enig, og det kunne nu være rart for vores hunde hvis folk ville holde op med at skabe en masse konflikter, fordi de tror hundene er ude på at overtage verdens herredømmet og derfor skal holdes nede....
jul 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 147 Svar: 723
* Der eksisterer ikke børnevenlige racer
Hunde er generelt venlige væsner, der ikke ønsker ballade. Børn bruger nogle gange hurtige bevægelser, skriger og ter sig, og det gør en hund usikker. Der findes racer der er mere tolerante end andre, og derfor kaldes børnevenlige. Dog må man forvente at alle hunde har deres grænse.
Hunde sender næsten altid dæmpende signaler, før de reagerer. Desværre er det langt fra alle børn og voksne, der lærer at se disse signaler. Når hunden ikke gider mere går den normalt sin vej for at få fred. Når barnet følger efter gentagne gange, begynde hunden at bruge advarende signaler, så som at knurre. Det gør ikke hunden til en bidsk hund, men barnet til en plageånd. Det er vigtigt at respekterer at hunden siger fra, når den ikke gider mere. Og det bør være det første man lærer sine børn.
Det er en myte at hunde har brug for meget motion
Verden i dag går utrolig højt op i sport og motion. Fitness på højt niveau for begge køn og børn i øvrigt. Vi læser alt om hvor godt motion er for os, og så knokler vi afsted for at tabe de ekstra kilo, eller for at holde os i form etc.
Hunde er ikke bygget til den form for stress som motion giver. Og for meget motion resulterer i en stresset hund. Der er forskel på hvor meget motion en voksen hund skal have frem for en hvalp. Der er også forskel på hvor meget motion en Chihuahua og en Hønsehund skal have.
Hunde har langt mere brug for at blive mentalt aktiveret; at snuse, at løse opgaver m.v. Dog har hunde også behov for at komme ud på opdagelse i form af de daglige gå-ture – og gerne nye steder engang imellem.
Hunde sover i gennemsnittet 17 timer i døgnet.
Det er en myte, at hunde der sover meget keder sig
At kede sig er ikke reelt noget hunde foretager sig. De gør simpelt hen noget andet inden de begynder at kede sig.
En hund der sover 12-16 timer om dagen, er en sund hund. Gamle hunde og hvalpe sover generelt mere end voksne unge hunde. Husk at stimulere hunden dagligt og give den nye oplevelser engang imellem.
Det er en myte at hunde der sover meget er syge
Hunde sover generelt meget og en hund der sover, har brug for at sove, så lad den være i fred.
Såfremt din hund lige pludselig begynder at ændre sovevaner og sover mere eller mindre end normalt; så skal du tage den til dyrlægen. Tænk efter om I har foretaget jer noget specielt de sidste par dage; haft gæster, været på ferie, været ude, har været på udstilling, trænet, været til konkurrencer etc.
Parring af ting og mennesker er IKKE tegn på dominans
Når hunde parrer/humper på genstande eller personer, er det oftest et klart tegn på at hunden har svært ved at kapere en situation og derfor er stresset.
I perioder hvor kønshormonerne stiger hos hundene (dvs. ved løbetid), stiger stressniveauet også. Humpning kan i den forbindelse være tegn på stress.
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 34
Ja den med stimulering og mentalt aktiveret. Gør jeg meget i. Også giver ham tid til at snuse godt og grundig i stedet for at trække i snoren.
jul 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 147 Svar: 723
Opgør med myterne..