{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.159 visninger | Oprettet:

Til jer med hyrdehunde-racer. {{forumTopicSubject}}

"Som alle hyrdehunde bør man undgå at spille bold, kaste frisbee eller kaste med pind med sin hyrdehund. Denne form for leg stresser hunden unødigt, og denne form for stress tager 3-5 dage for hunde at få ud af kroppen. Ofte kan denne form for leg føre til hunde, der er så stressede, at de ikke slapper af om aftenen, eller den kan ved at uheld komme til at bide i hænderne i dens iver for at ”lege”. Ved brug af bold bør man være erfaren hundefører, som kun bruger dette som belønning ved hundetræning"

Er det sandt?!
Jeg har aldrig set en hund blive stresset af at lege med pind, bold eller lign.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til jer med hyrdehunde-racer.
  • #3   9. apr 2012 Simone: Man skal ikke tage det som at man ikke kan lege med bold med sin hyrdehund eller bruge bold som er belønning. Men nogle hyrdehunde (husk at se på den individuelle hund) har tendens til ikke at kunne stoppe når de leger med bolde eller ting der bliver kastet. Derfor skal man som ejer være opmærksom på at stoppe og huske at bruge andre slags af belønning.

Min hund er vild med bolde, men det er mig der skal slutte det, for det kan han ikke selv.

• #6   9. apr 2012 Aha på den måde.

Jeg har nemt ved at stoppe Tess i leg osv. - jeg siger bare slut eller stop.

Jeg falde bare over det da jeg læste om hvid schweizisk hyrdehunde smiley

• #9   9. apr 2012 Vi kender en collie, som ikke kan tåle kastelege. Han stresser totalt over det, og henter ting konstant, som så skal kastes og hentes. Han kan slet ikke stoppe igen.

• #10   9. apr 2012 Min stresser ikke over det.

• #11   9. apr 2012 Jamen, det kan man jo kun hvis man er erfaren hundefører. smiley

Ej, det er vel meget individuelt angående stress. Jeg har bare aldrig set end hund blive stresset som sådan over at lege med en bold eller pind.

• #12   9. apr 2012 Vi er blevet frarådet bold leg med Cosmo af en hundeadfærdsterapeut - hun fraråder det generelt til alle hyrdehunde, da de som du selv skriver bliver stressede af det - eller ihvertfald kan blive det. Cosmo har selvfølgelig bolde, som han selv leger med i haven. Vi indgår ikke i den leg. Men der er selvfølgelig stor forskel på hundene indenfor kategorien, og nogle kan fint tåle det. Til gengæld laver vi spor i haven, og det kan han bruge lang tid på, hvor han bagefter er dejlig træt smiley

• #13   9. apr 2012 Schæfertossen - det kan man nu godt.... smiley

mit grødhoved er trænet udelukkende med fysisk kontakt... ingen bold og ingen godbidder af nogen art ;o)

• #14   9. apr 2012 Både og...

Nogle hyrdehunde kan blive fuldstændig fokuseret på boldkast og lignende lege, så fokuserede at de ikke kan slippe legen når den er slut og faktisk er som en narkoman der bare skal have det næste fix.

Hyrdehunde har generelt en større risiko for at udvikle tvangsadfærd. Det behøves ikke være boldleg, det kan også være at de jagter fluer eller skygger eller deres egen hale - eller bare generelt alt hvad der rører på sig.

Så har man en understimuleret hyrdehund, eller en hyrdehund der har en tendens til at udvikle tvangsadfærd, så skal man naturligvis holde sig fra boldkast, flyball og lign. aktiviteter.

Når det så er sagt, så kan langt de fleste hyrdehunde sagtens lege med bold og frisbee uden at der sker noget ved det ud over at hunden har det sjovt. Så længe den kan falde ned på jorden igen ved med en "slut" kommando og slappe af bagefter, så burde der ikke være nogen ko på isen. Min første tæve arbejdede for sin bold i snor og ikke andet, men hun kunne sagtens lege boldleg i 30 minutter for derefter at ligge og snorkboble bagefter hvis ikke der noget interessant.

Det samme gælder for Lia. Bold og frisbee gider hun faktisk ikke rigtig, men hun løber gerne rundt med "et halvt træ". smiley

Jeg har haft en kat der udviklede tvangsadfærd fordi han jagtede fjernbetjeningens laserlys og det var ret tydeligt at det ikke var sundt for ham, så han fik lige en kold tyrker og vi blev nødt til at rejse os for at trykke på fjernsynet indtil vi havde fået en ny fjernbetjening uden det her røde laserlys i.

Generelt så synes jeg der er gået alt for meget stress hysteri i det at have hund. Hunden må ikke lege trækkelege, hunden må ikke lege med bold, hunden må ikke lege tag-fat, hunden må ikke komme op at køre i leg. Det hele skal foregå stille og roligt, hvor hundene aldrig må hidses op på nogen måde. Aktivering skal være træning, spor og fodersøg osv., men er man så ekstrem mht. stress, så burde hyrdehunde jo faktisk slet ikke have lov at hyrde, for det er da noget der kan få dem helt op at ringe. smiley

Men som sagt. Det kommer an, dels på hundens temperament og dels hvordan man aktiverer hunden og om man kan sørge for aktiviteter hvor den får afløb for hyrdeinstinktet på en hensigtsmæssig måde.

• #15   9. apr 2012 Anne - nej nej nej.... smiley

det var ikke sådan ment.... der fik du det lige til at lyde omvendt af, hvordan det forholder sig....
    han er belønnet med fysisk kontakt...

• #16   9. apr 2012 Super indlæg MI. smiley

• #17   9. apr 2012 Alle mine tre hyrdehunde elsker boldkast og vi praktiserer det hver dag, for de elsker det. De komemr selv om tilbyder legen, hvis de synes der skal ske noget.

Når vi har kastet bold og siger sto, ja så forstår de det godt - så jeg kan slet ikke se, at mine hudne bliver stresset over det - de nyder det og elser legen. Alba er den eneste der selv siger stop, når hun ikke gider mere, det gør de to andre ikke.

jeg bruger boldkast på alle vore gåture - vi skater et stykke tid og går så videre, så kaster vi lidt igen osv. Jeg bruger også boldkast når vi går til træning for at få Alba op i fart og som belønning.

• #18   9. apr 2012 Anne -ja sådan kan man vel godt sige det... smiley

det er det der motiverer ham bedst...

• #20   9. apr 2012 Anne -ja det må man sige smiley dejligt nemt, og altid lige ved hånden, om man så må sige ;o)

han er også den eneste hund, jeg har set gå et lydighedsprogram med en strimmel bacon over snuden *GG*

• #21   9. apr 2012 Jeg har en hund, der har en meget meget lav stresstærskel. Der skal ingenting til.

Boldleg og andre jagtlege inklusiv trækkelege er noget af det, der harmoniserer hans stressede sind.

Det handler om håndtering af legen. Om rammerne der bliver sat for legen - ikke om legen i sig selv.

Jeg er noget ærgerlig over at den myte har fået ben at gå på - for en myte, det er det.

• #22   9. apr 2012 Jeg leger både kastelege og trækkelege med min hund - medgivet hun er utrættelig, men stresset er hun ikke, og i det sekund jeg siger stop, så ophører legen, og hun kan lægge sig roligt ned. Så ingen stress her smiley

• #23   9. apr 2012 Det gælder ikke for min collie i hvert fald. Hun gider ikke at hente noget som helst... smiley

• #25   9. apr 2012 Hvis jeg hyrder får med min border og siger slut, så stopper han og følger med mig uden problemer.
    Hvis jeg kaster bold/pind og siger slut, så stopper han ikke nødvendigvis med det samme og står jeg fx på et luftnings areal og mine hunde løber med andre hunde, hvis min border så falder over en pind så er det alt han gider og det til trods for, at det er yderst sjældent at jeg leger sådanne lege med ham. Jeg bruger mest bold ved stranden.
    Når vi løber agility og der er en (et stykke væk) som belønner sin hund med bold, så har han svært ved, at koncentrer sig om mig. Så jo nogle har svært ved at rumme det også selv om, de har en go stop knap.

• #26   9. apr 2012 Det passer helt sikkert på min race. Har set så mange hundeførere ødelægge deres hunds fokus og evne til at koncentrere sig fordi de kaster bold eller pind med den...

Så for aussier er det en rigtigt dårlig ide.
    Det kan bruges moderat af erfarne hundeførere til bestemte ting, men bruger man det som underholdning på gåturen eller lignende så beder man om problemer...

• #27   9. apr 2012 Jeg leger med legetøj, kaster pinde, belønner med leg (inkl kaste bold) til træning osv.

JA det kan meget nemt stresse hunden (ikke kun hyrdehunde), men det handler jo om hvordan, hvor meget, hvornår osv.

Jeg ville slet ikke kunne undvære legetøj. Da jeg fik Gaia kom hun af med stress ved at tygge i mine ærmer, gø af mig eller hoppe ind i mig -det er nu ledt over på legetøj, så når hun stresser for voldsomt (det sker ikek så ofte mere, men typisk er det f.eks. når hun lige bliver hentet ud af bilen e.l.), så tygger hun i noget legetøj, og jeg slipper dermed for ødelagte jakker, blå øjne, blodtud og hvad det nu ellers jar givet gennem tiden;o)

TOP-belønning til træing er ligeledes en bold. Både som trækkeleg og til at løbe efter.
    Jeg smider den ikke 10 gange i streg, for JA det ville betyde mere og mere stress, men brugt engang imellem og på de rigtig tidspunkter er det en fremragende belønning.

At du skriver du ikke har set hunde stresse over kastede pinde/bolde o.l. har jeg faktisk svært ved at tro på. Jeg tror næsten alle der har set hunde lege den slags lege, har set i hvert fald en enkelt hund stresse over det
    -det kan f.eks. være hunden der hyler og piver mens den venter på pinden kastes, dem er der mange af.

jeg mener ikke man skal droppe boldleg 100%, men at man istedet skal lege med den slags på en mere fornuftig måde end mange gør.

• #28   9. apr 2012 Og så havde jeg jo ikke læst NB's svar -jeg er jo så uenig, for jeg ville dælme ikke undvære legetøj i træningen, og bruger det som nævnt osse til at hun kan 2overføre2 sine stressreaktioner til legetøjet (eller pinden når vi er i skoven) istedet for at torpedere mig.

Gaia's måde at "komme af" med stress på, er overdreven gøen, tygge i ting (tidligere mig) og meget voldsom fysisk adfærd -f.eks. at hoppe direkte ind i maven på en, eller hvis hun er på vej ud af bilen/henover A-springet e.l. at hoppe direktede ind i ansigtet på en.
    -og at overføre dette på en genstand fremfor et menneske har bare været min redning:o)

-og hun forstår skam fint "slut" når hun har spasset med tingen længe nok (efter min mening) og tåler osse fint "vilde" lege med legetøj (men ikke uden).

Så mon ikke aussies er ligeså forskellige som andre racer på det punkt?

Kan så tilføje at Gaia generelt har let til stress, og at det faktisk er noget af det vi har arbejdet med i al den tid jeg har haft hende og med kæmpe fremskridt hvis jeg selv skal sige det. Så helt ødelagt er hun i hvert fald ikke af legene;o)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #29   10. apr 2012 Der er jo forskel på hunde selv inde for samme race.Jeg har haft hunde der kunne løbe i timevis efter en bold uden stres.Så har jeg haft hunde der kun skulle løbe efter en bold et par gange og så var de så højt oppe at de ikke får noget positiv ud af det.Ville aldrig selv helt udlukke leg som bold,skind osv men se på den enkelte hund hvordan rammerne for legen skal laves.At der er hunde der på ingen måde har godt af for meget kasten med bold er jeg ikke i tvivl om

• #32   10. apr 2012 Min stresser ikke over det med boldkast, hun virker rent faktisk som om hun slet ikke gider det... Jo hun løber efter bolden, men det er nok mest af alt fordi hun elsker at løbe, mere end det er fordi hun elsker at fange bolde...

• #33   10. apr 2012 Meget enig med M.I !

Jeg har selv en temmelig boldfikseret hund (islandsk fårehund), der af og til ryster og gør helt uhæmmet når hun ser en bold - men så bliver den jo bare pakket væk til hun er gasset lidt ned igen. Man kan gøre meget for ikke at forstærke den stress der har taget overhånd.
    Hun er super til at geare ned efter vild leg og kan gå fra at være hyper for at få bold til at sidde pænt på plads og vente på godbidder fra det ene sekund til det andet. For os har boldlege været uundværlige i træningen, godbidderne er slet ikke motiverende nok til at få nok drive (stress) i hende.
    Vi er netop begyndt til agility, det er nok det der har virket aller mest stressende indtil videre (udover svømning, som hun også elsker). Men det handler jo om at få lagt en masse pauser ind, hvor man lige for ro på.

I HUNDEN i denne måned står der beskrevet at adrenalin og noradrenalin som udskilles ved positiv stress (eks boldlege) hurtigt er ude i kroppen igen, men kortisol som udskilles ved negativ stress (angst eks) er længe om at komme ud af kroppen og dermed holder hunden på et højt stessniveau i længere tid.. Det synes jeg giver rigtig god mening ift mine erfaringer med hhv en boldglad hund og en ældre hund som har lidt meget af seperationsangst.

• #34   10. apr 2012 Hvis jeg leger med bold ude i haven sammen med Sofie og Katla (mine Islandske fårehunde), så er de helt oppe at køre mens legen står på, og de gør rigtig meget. Men ligeså snart at jeg stopper legen, ligger de sig hen og bider i en pind eller laver noget andet. Altså... De falder hurtigt til ro.

Hvis vi triller med bold indenfor (stofbold fra Ikea), er det noget helt andet. Det er meget mere rolig leg, og der er det faktisk dem selv der ikke gider mere, efter at jeg har kastet bolden efter 2-3 gange.

Så det er ikke et problem hjemme hos os, selvom at vi har 2 styks hyrdehunde smiley

• #35   10. apr 2012 Har slet ikke læst hele tråden, men jeg leger meget sjældent med bold/pind med mine, da det stresser dem meget og de begynder at hyrde på hinanden.

Min gamle hanhund Andy, kom fra et hjem hvor eneste aktivering var at lege med bolde og pinde. Den første dag han havde været alene og jeg kom hjem stresset han rundt og ledte efter noget at have i munden, jeg havde fjernet alt, men han var så stresset at han løb hen og hev en stikdåse ud af en stikkontakt. Han blev meget bedre med årene, men slap aldrig hel af med stressen.

• #36   10. apr 2012 Jeg har bordere og har haft det i mange år. Jeg underviser også andre og har set MANGE hunde specielt hyrde racer totalt ødelagt af stress pga boldkast og pindekast.. i min verden er det dovne hundeejere der benytter den slags ting til at aktivere deres aktive hunde.

Ud over stressen som sidder i kroppen ml 4-6 dage så slider det også ENORMT på hundens fysik med skrid og vrid når de kaster sig efter genstande i glat underlag. Mange hunde får skader af lige netop den slags "leg".

Jeg har set mange hunde i total stress og faktisk umulige at arbejde med pga årelang ødelæggelse med den slags tiltag. De ender til sidst med aflivning fordi de får en skidt adfærd. Specielt hvis man ikke husker at lære hunden at slappe af.. noget mange hyrderacer ikke kan fordi de bliver aktiveret i et væk.. alt er med måde og hyrderacer er super sensitive på mange ting.. bla lyde.

Og en anden ting jeg også har set mange gange fra ejere jeg underviser.. pinde sidder fast i munden og det kan virkelig ende meget galt.. så helt klart dårlig ide at kaste med ting når man har hyrdehunde der er lavet til at køre højt.

• #37   10. apr 2012 Ja jeg synes så det er en fuldstændig forfejlet konklusion.

Det handler ikke om legen i sig selv, men om, hvordan den udføres. Hvis en hund jager en bold, springer for at fange den, laver trækkeleg, vinder den og får lov at lave sejrsløb, så gennemgår den faktisk en del af dens naturlige adfærd.
    Det skaber i den grad harmoni.

Jeg kan godt ærgre mig over at det over en kam bliver frarådet at lege med bolde, når synderen er en bestemt måde at gøre det på i forhold til nogle hunde.

• #38   10. apr 2012 Helt enig med CH

Nej, det er sikkert ikke sundt, gavnligt eller hensigtsmæssigt for nogen som helst hunde, at derleges "jeg kaster bolden som du skal hente 200 gange"

Men jeg ville dælme være ked af at undvære bolden som belønningsredskab til Gaia og jeg har mange gange savnet at Reiki gad legetøj så der kunne belønnes med den slags.
    Gaia er i DEN grad en hund med stress-tendenser, men bolden/legetøjet kan sagtens bruges på en måde der ikke resulterer i "hund helt oppe under loftet".

Jeg synes det er SÅ ærgerligt at leg med legetøj nærmest er blevet fy-ord. Self skal man kigge på sin hund -men efter min mening kan man altså med de fleste hunde godt lege på en måde så det ikke resulterer i ødelagt hund.

• #39   10. apr 2012 Problemet ligger måske i, at mange ikke kan skelne mellem drift og stress og forveksler det første som det sidste.

Og drift er jo altså et fantastisk egenskab i alle mulige sammenhænge og på ingen måde usundt. Tværtimod!

• #40   10. apr 2012 Selvfølgelig er det ikke sandt. Det er jo netop det fede ved hyrdehunde, at de har drift og derfor er super at arbejde med ift. belønninger. Men fordi de har høj drift, så skal man belønne med omtanke og kontrollere legen.

• #41   10. apr 2012 Jeg tror at problemet ligger i at nogle tror at når der bliver sagt at hyrdehunde er aktive og skal aktiveres meget, så tror nogle at aktivering er boldleg i et væk, og så får man altså stresset hunde, i hvertfald de fleste.
    Men at bruge bold som ros ved træning og lidt hygge leg i ny og næ, det burde en velaktiveret hund med en god tænd og sluk knap absolut ikke tage skade af.

• #42   10. apr 2012 Watson bliver fuldstændigt sindssyg når der er fodbolde i spil. Han stresser, det er helt sikkert, og han kan blive ved og ved til han er nødt til at støtte sig på bolden af træthed. Selv da er han ikke til at stoppe. Går man, stiller han sig ved bolden og kalder (eller råber) indtil nogen kommer og leger med ham.

Min fætter prøvede engang at køre ham træt i fodbold... Efter 3 stive timer gav han op, og hunden blev ved og ved med at kalde til leg. Han kan ikke stoppe før man pakker bolden væk igen, og den skal opbevares ude af syne, ellers finder han den og kalder.

Og det her er altså ikke en hund der er blevet jævnligt "aktiveret" med bolde/pinde. Kun et par gange om året, f.eks i sommerhus, eller i forbindelse med en picnic.

Fodbold tæller, som Rikke er inde på, ikke som aktivering for sådan en hund. Det er motion, og det er en genial belønning, da stress er vigtigt i træningsøjemed (så længe det ikke overdrives), men det kræver ikke nok af dem mentalt til at kunne stå alene. De skal have noget mere tænkearbejde hvis man vil køre dem træt. Hyrdning af får, søgefelt, spor, trickstræning - det er langt mere effektivt for en hund som Watson.

• #43   10. apr 2012 Og med Rikke mener jeg Charlotte... Jeg ved ikke hvorfor jeg fik blandet det rundt...

• #45   12. apr 2012 SChæfertossen - (beklager det sene svar)
    nu skrev du kun bold....

Men nej... har heller ikke brugt andet form for belønning, end den fysiske kontakt, ved forsvarsarbejde....

jeg har ikke byttet ærmet ud med bold eller andet.........
    det kan godt lade sig gøre... der er kæmpe forskel på hunde, hvilket jeg er sikker på, at du er klar over....

• #47   12. apr 2012 klart klart at ærmet er "stressende" smiley og ærmet er jo belønningen... den er ret svær at komme udenom... smiley
    Athos har MEGET let til stress, men af en eller anden årsag, stresser han ikke over det ærme..... det er nok en af de øvelser, hvor der er mest..... hvad skal man sige? "indre ro" over ham (?)

men jeg ville da ønske at jeg havde kunne belønne med bold... det har bare aldrig fungeret for ham... og det tog dælme lang tid at finde den røde tråd.. smiley
    havde jeg da bare vidst at det var så simpelt smiley

men nu... ja så er det jo den nemmeste belønning af alle ;o)

Kommentér på:
Til jer med hyrdehunde-racer.

Annonce