{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.797 visninger | Oprettet:

Gider ikke spise (chihuahua) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg har en chihuahua han der bliver 4 mdr på fredag. Han er meget svær at få til at spise synes jeg, Vi startede på royal canin chihuahua junior foder, hvilket gik meget godt. Men så hørte jeg jo alt det om korn i foder ikke er godt - vi besøgte "rigtig hundemad" hvor han smagte deres nöw hvalpefoder, og de guffede han i sig. Jeg blev lokket til at købe det, men pludselig ville han ikke rigtig spise. Han får maden blødt op, men han spiser meget lidt. Jeg prøver så kun at give ham royal canin igen, men uden interesse. smiley Jeg købte eukanuba, hvilket gik nogenlunde, bare ikke når det var blandet med nöw, som om lugten af nöw var forkert for ham. Men kort efter blev han igen sværere og sværere at få til at spise, han skal virkelig overtales. Jeg hørte at royal canin havde udviklet et foder til små kræsne hunde, og jeg har købt hvalpe udgaven og for første gang spiste han op siden royal canins foder til chihuahua hvalpe. Men det skete desværre kun en gang, jeg var jo nødt til at blande det med et foder som han tarmsystem kender, men det er som om at eukanuba nu også lugter forkert for ham.
Jeg har prøvet at blande leverpostej i, men det sagde ham ingenting. Jeg ved godt at chihuahuaen har tildens til lavt blodsukker og derfor skal spise flere gange dagligt. Men han får kun kun morgenmad og aftensmad, da han alligevel ikke rørte frokosten.
Jeg forstår bare ikke hvorfor han skal være så svær at få til at spise, han skal håndfodres i gang, og med lidt held spiser han selv lidt bagefter, men han levner rigtig meget hver gang. Han tager på, men nu ved jeg ikke hvor hurtigt de skal vokse jo, men synes at have læst at de skal vokse meget på kort tid fordi det er en lille hund?
Han har desuden rigtig meget løs hud, er det normalt?
Er der nogle tips og ideer til at få hunden til at spise?
Jeg er begyndt at veje hvad han får serveret og hvor meget der er tilbage hver gang han får mad.
Det skal lige siges, at han stadig får maden opblødt i vand da han ellers slet ikke er interesseret. + hans afføring er normal.

/Maja

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gider ikke spise (chihuahua)
  • #1   5. dec 2011 Det er mange skift på to måneder.
    Jeg ville tage ham til dyrlægen og få et kig på, om han er for tynd eller hvordan det ser ud. Alt efter resultat, så ville jeg finde et foder, præsentere det for ham i 10 min, morgen og aften, og hvis han ikke spiser, så tage det væk. Han skal nok spise, når han er sulten.

Får han ellers noget i løbet af dagen? godbidder/ben/rester?

• #2   5. dec 2011 Julie P
    Jeg er begyndt at fjerne det efter en halv time, men tænker meget over det lave blodsukker smiley og synes det er så synd når han ikke spiser.
    Han får ingen rester, og sjældent godbidder. han har et ben han kan gnave af, men det har han mistet interessen for.

• #3   5. dec 2011 Altså hvis han spiser bare lidt, så ender hans blodsukker jo ikke helt nede.

• #4   5. dec 2011 **Charlotte** .
    Smagen af leverpostej siger ham ingenting desværre smiley
    Vi startede også op 3 måltider, hvor han jo så fik tilbudt mindre potioner hver gang, men det var som om han spiste sig mæt om morgenen, smagte kort på frokosten og havde så først plads til aftensmaden kl 22 hvilket er meget sent.

• #5   5. dec 2011 Hvalpen er 4 måneder ikke sandt???
    Så tror jeg slet ikke det handler om maden.. JEg tror det handler om tænder... Så lad være med at skifte mere rundt nu, og så tilbyd den mad 3 gange om dagen, og fjern maden efter max 10 min. Så skal det nok komme.

• #6   5. dec 2011 ååhh det problem har jeg også stået i, min han er også meget kræsen, gider tit ikk at spise, har virkelig også prøvet mange forskellige mærker hvor han spiser fint de første 14 dage så er det ikk spændene mere..
    min har været ret glad for olivers og er det stadig, det er måske værd at prøve, der er også smagsgaranti.
    (link fjernet)

• #7   5. dec 2011 Og det med det lave blodsukker skal du ikke bekymre dig om.
    Dyr og mennesker er indrettet sådan at hvis ikke de har sukkersyge, så går bugspytkirtlen ind og styrer blodsukkeret og regulerer det ved enten at sende insulin ud, eller sende sukker ud i blodbanen, efter behov.
    Så der kan du tage det helt roligt.... Der sker ham ikke noget hvis han ellers er rask.

• #8   5. dec 2011 Altså min har alle dage spist efter morgenturen, nappet to bidder efter eftermiddagsturen og spist det store måltid lige inden vi går i seng. Han har mad hele tiden og styrer selv indtaget. Jeg siger det bare, for at du kan se, at ikke alle er indrettet med de samme maver

• #9   5. dec 2011 Bertz, jo det gør det, men nu skriver TS at hunden tager på. Altså får den jo alligevel hvad den skal.
    Derudover så skal man meget langt ud, for der ikke er "noget at tage af"

• #11   5. dec 2011 Mange tak alle sammen

Jeg anede ikke at hunden allerede ville begynde at skifte tænder nu smiley Men jeg holder i hvertfald skarpt øje med hvor meget han spiser samt vejer ham jævnligt smiley
    Jeg vil prøve de forskellige ideer smiley

• #13   5. dec 2011 Hej, har en voksen som jeg fik da hun var 19 måneder (maj 2011), det du beskriver lyder som hende, jeg har prøvet gud ved ikke hvad, og blev jublende glad hver gang hun så såiste, troede jeg havde fudnet det hun lige ville have, men efter npgle få måltider var det slut....

Hun er stadig meget tynd i det, og har fået taget blodprøver for at se om hun var rask, det er hun for sådan de mest normale ting... lige nu går det nogenlunde...

Det største succes jeg fik var da jeg begyndte at give hende et prodikt der hedder nature:menu, det er råt kød tilsat grøntsager og olie, det holdt nogen tid, men hun taber sig på det, og her mistede hun også interessen... Det jeg gør nu er at hun får lidt at det (det er vådagtigt), så får hun tørkost med mere fedt end gennemsnittet og så rugbrød med leverpostej, en gang i mellem en kogt kartoffel, den kan man blande med hvad som helst.....
    For et par uger siden fandt jeg ved et tilfælde, den første ting hun er ret vild med REVET CHEDDAR ost, så jeg drysser en teske fuld på, de dage hvor hun bare ikke kan lokkes igang... det er et forsøg værd...

Har selv haft tråde herinde, og flere har budt ind med ting jeg har prøvet, og det er forskelligt hvad der virker, vil dog sige at jeg, og flere med kræsne hunde der har kommenteret mine indlæg er enige om at den der med at lade det stå et vist antal minutter og så tage det væk, og først igen give til næste måltid, den du´r ikke for os... Hvis hunden er både kræsen, og tynd, så holder den sig simpelthen til den er skind og ben, min ville blive raslende tynd er jeg sikker på....
    Hun får dog kun på faste tider morgen og aften og så kæmper jeg som skrevet med alt der kan friste til de måltider... jeg har også hvalp så kan ikke have mad stående fremme konstant, det ville jeg nok ellers gøre...

Jeg har et par gange når jeg synes hun har mest på sidebenene og hvor hun er ok til amden, så fastet hende om morgenen, så er det som om hun er mere interesseret om aftenen... men som skrevet er det i en tid hvor hun ikke gider mad, så tør jeg ikke også faste hende...

Men prøv noget revet ost, her er det altså den orange cheddar der virker. og ganske lidt...

• #14   5. dec 2011 prøv at lade være med at bløde det op... han skal bruge sine tænder... desuden giver vandet en falsk mæthedsfornemmelse...

som andre siger tilbyd ham mad i en kort periode og fjern det så... du må sætte dig på hænderne når du syntes det er synd for ham, for han skal nok spise hvis han er sulten...

og ja ekstra hud er helt normalt i den alder... han vokser jo smiley

• #15   5. dec 2011 Bertz Bedst V
    Har lige vejet ham til 1833 gram. Det er mindre end i onsdags, hvor han vejede 1856 gram smiley Men han er tykkere end han har været synes jeg. Men som sagt vejer jeg alt hvad han spiser og hvad han vejer.
    Men det med vægten kan godt være svært at veje præcist, for han bliver vejet på en køkkenvægt og han gider ikke sidde stille så tallene skifter konstant, så det er det der står et kort sekund når han lige sidder stille smiley

hanne M
    Tak for det, dejligt med lidt egne erfaringer. Han spiser gladeligt min mors stærke ost, jeg må se om det måske kan logge lidt mad i ham smiley eller finde et andet hit

• #16   5. dec 2011 Bertz - "lavt blodsukker er mest hos hunde der slet ikke spiser noget"

Uhm først så vil jeg høre hvor du har det fra?
    Ja blodsukkeret er altid lavere når man ikke har spist, eller det er mange timer siden. Men det betyder jo ikke noget, hvis man er rask som sagt. Bugspytkirtlen skal nok passe det blodsukker!!
    Mennesker kan jo gå dage uden mad, uger hvis de får vand. Og det er ikke et lavt blodsukker de dør af.
    Hunde kan også gå dage uden. Tænk også på dem som BARFer.. De har faste fastedage, og det dør de heller ikke af.
    Så hvor kommer al den snak om lavt blodsukker fra???

• #17   5. dec 2011 Jeg ville godt have en kilde på det der... For når jeg googler, så er det eneste der kommer frem, en hjemmeside... Og det er ikke en troværdig kilde.
    Jeg kan jo bare skrive det modsatte på en hjemmeside. Det gør det ikke mere rigtig..

Der er elementer af sandhed i det. Hypoglykæmi er ikke en tilstand i centralnervesystemet. Det er bare det latinske navn for lavt blodsukker.
    Men det er sandt at det giver sådan symptomer.
    Igen vil jeg så bare sige, at hvis ens hund oplever et rigtig hypoglykæmisk tilstand, så er det fordi den fejler noget. Så er den ikke rask.

Fordi den springer frokost over, og kun nipper til aftensmad, så får den bestemt ikke hypoglykæmisk chok!!!

• #18   5. dec 2011 Charlotte - jeg tænker om det måske er en and i chi verdenen???
    Eller om det er en linje hvor de har diabetes??
    Når du også siger at du aldrig har oplevet det!

Der går også et rygte i mops verden om at mops ikke kan tåle at få åbnet munden, for så kan de ikke trække vejret :S Endda sagt videre af mops ejere selv...... Utroligt at de så kan spise, gø og slikke sig selv og andre hva smiley

• #19   5. dec 2011 Hov der skulle stå: for når jeg googler så er det eneste der kommer frem er en CHIHUAHUA hjemmeside

• #20   5. dec 2011 Tak Frankly smiley

• #21   5. dec 2011 hypoglycaemia, hypoglykæmi: abnormt lav koncentration af ·glukose i blodet. Kan ses 2-3 timer efter indtagelse af et kulhydratrigt måltid, ved lidelser med forøget ·insulin-afgift (·hyperinsulinisme), ved mangelfuld funktion af binyrebarken (se ·morbus Addisonii) el. hypofysen (se ·hypopituitarismus), samt medikamentelt betinget efter indgift af insulin el. orale antidiabetika. Ved udtalt hypoglykæmi ses mathed, koldsved, sult, motorisk uro, dobbeltsyn, kramper og bevidstløshed.

Dette er taget fra munksgaards kliniske ordbog. Som du kan se betyder hypoglykæmi - lavt blodsukker. Og det fremkommer kun ved sygdomme, som nævnt overfor.

• #23   5. dec 2011 At udvide viden??? Uhm hvis du mener at udbygge sin viden så ja. Men når man læser ting må man lige huske sine kilder. Og fordi en chi opdrætter skriver sådan, gør det jo ikke til sandhed.

Dit eget link skriver: (dårligt oversat fra engelsk godt nok) Tilstrækkelig mangel på glucose og knaphed på disse kilder til glukose kan dramatisk gøre sig manifest i nedsat funktion af det centrale nervesystem, svimmelhed, tale problemer, og endda tab af bevidsthed, kan forekomme

KAN gøre manifest i CNS..... det vil altså sige at det kan vise sig der. Men det siger jo netop ikke at det er en tilstand i CNS. Så du kan ikke bruge det link til at bevise noget med?

• #24   5. dec 2011 Bertz - nej det er jeg næsten godt klar over, og det er jo lidt ærgerligt synes jeg. For du har fået fat i noget forkert viden, og det er lige ærgerligt at du ikke vil lytte når folk gerne vil forklare dig, hvordan tingene rigtig hænger sammen.

Men... Til Trådstarter! Jeg synes ikke du skal være så bekymret lige nu. Hvalpen er muligvis igang med tandskift, som kan gøre at den ikke rigtig vil spise. Desuden kan det ske at den bliver mæt af morgenmaden.
    Flere hvalpe har det også med at spise mindre, når det går op for dem at de ikke skal kæmpe med søskende om maden.
    Så længe den tager på og trives, ville jeg ikke være bekymret.
    Drop alle de foderskift, og så hold fast i det du mener er godt. Den skal nok begynde at spise igen når den er sulten smiley

• #27   5. dec 2011 Mange tak alle sammen smiley

• #28   5. dec 2011 Har ikke læst det hele, men min chi gider heller ikke spise hvis han ikke skal bruge tænderne, dvs ingen opblødt mad og ingen chi mad
    Han spiser wolfsblut lige som link

• #29   5. dec 2011 Min han gider til gengæld ikke spise hvor det ikke er opblødt, ville meget hellere give ham foderet som det er frem for at bløde det op, men så giver han helt op på det.

• #30   5. dec 2011 **Charlotte** .
    Det håber jeg, men det ser også ud til det går en smule bedre med det foder vi har nu så jeg håber på det bedste smiley

• #32   6. dec 2011 Pia - nu tillægger du vist hunde nogle evner jeg bestemt ikke tror de har.
    De sluger maden om det er tørkost eller en stor bøf. Der bliver ikke smagt på maden, og de nyder ikke maden som vi gør.
    de spiser for at overleve...

Kommentér på:
Gider ikke spise (chihuahua)

Annonce