2.290 visninger
|
Oprettet:
Hvornår/hvorfor skal hunden kastreres? {{forumTopicSubject}}
Der er SÅ mange der er imod en kasteration, hvorfor?
Hvilket grundlag skal der til før I synes at hunden skal under kniven?
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.266
for mig er det da ikke et sprøgsmål om hvorfor hunden IKKE skal kastereres, men mere hvorfor den evt skulle gennemgå en så radikal operation
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
Sygdom eller hvis hunden er ekstremt påvirket, så han ikke kan spise eller falde til ro.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
MEN! Skulle hun begynde at få problemer, så ville jeg få hende steriliseret.
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
apr 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 117
Jeg vil gerne komme med mit bud på hvorfor jeg synes det kan være en fordel at kastrere en hanhund: Man mindsker riskioen for at hunden strejfer og stikker af, mindsker hanhundens dominans og aggresion, samt mindsker risikoen for alvorlige sygdomme som testikelkræft, prostatakræft og mellemkødsbrok. Hvorfor have en frustreret, stresset hanhund, man ikke kan styre, hvis man kan kastrere og få en afbalanceret, tilpas hund? Så undgår man også alle disse hul-i-hækken-hvalpe ;-).
- siger jeg, der har en intakt hanhund, der ikke kommer til at få lov til at parre
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 1.159
Krumme: Nu siger mange dyrlæger at 6 måneder er det tidligste, men hvad er dine erfaringer? Har læst lidt af hvert, nogen er meget i mod, men nogen anbefaler at gøre det tidligt.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Desuden stresser mange hanner over tæver i løb - specielt hvis man bor tæt befolket - så er der altid tæver i løb og så har man en konstant stresset og ulykkelig han.
Og så har det andre positive "bivirkninger" - hunden bliver mere lydig, den strinter ikke, den humper minimalt og den bliver mere rolig.
Kan ikke se en eneste ulempe ved kastration. Det er det bedste jeg nogen sinde har gjort ved Silas. Både for ham og for mig.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
Mor var voldsomt tæt på at være angstbider, far var kønsaggressiv og der lå meget HD bag ham.
Det var nok et guds under at min han blev rimeligt velfungerende.
aug 2006
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Hanhunde ved jeg ikke nok om da jeg altid har haft tæver.
Min sidste tæve blev ikke steriliseret og levede problemfrit i 16 år .. Men ellers er jeg for sterilisering af tæver netop fordi det minimerer risikoen for diverse sygdomme ...
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Vi vil ikke kastrere eller sterilisere med mindre det er nødvendigt.
Jeg ved ikke om der er forskel på store og små hunde, men vi har ikke problemer med agression o.l.
Hvis man har hanner og tæver sammen kan der være et andet spørgsmål, hvis man ikke ønsker at avle på dem.
Med hensyn til en kryptorchid han, så har vi lige været det igennem.
Hvis stenen sidder i lysken, kan man holde øje med den og behøver ikke at fjerne den.
Hvis den sidder i bugen er det sværere, og man skal overveje at få den fjernet.
Generel risiko for testikelcancer er 1 % - ved kryptorcisme er risikoen 1,3 %
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 75
Jeg var meget i tvivl, om dette var den rigtige beslutning, da det netop er et stort indgreb, men jeg ville på ingen måde være ansvarlig for et "uheld", der skulle aflives senere.
Operationen gik heldigvis godt uden de store efterfølgende gener, men jeg har eftefølgende bøvlet en del med hans vægt, og det er en kamp, at få ham til at holde "udstillingsformen". Med tanke på, at min race lider en del af HD (og selvom han er færdigfotograferet med en fornuftigt resultat) skal jeg virkelig passe på hans tendens til at blive overvægtigt -> noget jeg højst sandsynligt havde kunne undgå, hvis jeg ikke havde kastereret ham
feb 2010
2 dyrlæger anbefaler omgående kastraktion med en sten i lyske eller bug - men det er ikke hvad dyrlæger med speciale i fertilitet fortæller.
Sten i lysken er ikke et problem.
feb 2010
Mulig overvægt, og for vores vedkommende en mere besværlig pels.
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.710
Udover at have fået bugt med hans blødninger, har jeg altså også fået en hund der er lidt lettere at styre.
Og selv om han altid har hældet til den usikre side, er dette ikke forstærket på nogen måde. Tvært i mod: han hviler langt mere i sig selv nu :o)
okt 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 17 Svar: 909
nov 2008
Jeg har skåret ned i foder, skiftet foder, svømmetræner mere og lufter generelt også mere...
MEN.... kilo'ene sætter sig bare på en helt anden måde (lidt ligesom på mig, efter at have rundet de 30 år ;-D)
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Helt enig her.
<i>Der er en overdreven tale om risiko ved fertile hanner og tæver. Nogle gange spørger jeg mig selv om dyrlæger i dag har utroligt travlt med en kniv - der er jo penge i lortet.</i>
Og her også
Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at få mine hanner kastrerede ! I mange tilfælde får de en abnorm ædelyst og hvor fedt er det for en hund, at kun tænke mad-mad-mad hele tiden ?
Nå ja, det er jo nemmere for alle ejerne, for så er den jo på det nærmeste pacificeret og ligger bare der med savl i mundvigen og et dødt udtryk i øjnene ..
Føj, jeg synes det burde forbydes !
Kan folk ikke finde ud af at tumle en intakt hanhund, så må de købe sig en tæve ... eller en kat !
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
Mushu er sterilleret fordi hun ikke må avles på hende... og fordi jeg syntes det var synd hun skulle være i løbe tid når der ikke er nogen grund til det..
okt 2009
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Meegò blev kastreret fordi han er græsk gadehund.
okt 2009
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg kastrerer heller ikke kryptorchide, hvis ikke der er problemer.
Jeg er sikker på, at mange hundeejere får en hund, der er lettere at være sammen med..... Men om hunden har det lettere, det er jeg ikke så sikker på....
feb 2010
Så skal man selvfølgelig finde den bedste løsning - også steriliseing.
Men ellers kan jeg ikke som CH se hvorfor man absolut skal ændre naturen.
apr 2011
aug 2006
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Ændrede man ikke naturen, da man tog hundene til sig til at starte med?
aug 2006
apr 2011
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Ja der kan være vægt problemer nøjagtigt som der kan for katte, men dette skulle da nemt kunne overses. Ned på fedtfattig kost og mere motion.
Calle skal sikkert neutraliseres en dag og det giver mig altså ikke sammentrækninger og smerter i underlivet.
Får jeg en dag hund nr. 2 skal det være en tæve og hun skal dælme også. Både for at mindske risiko for kræft og især livmoderbetændelse, men mest af alt for at undgå den evige frygt for store løse han hunde når hun luftes under løbetider.
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
aug 2006
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Personligt ville jeg ønske flere han hunde ejere fik det gjort..... Altså på hundene for det meste hehe.... har slet ikke tal på alle de gange jeg luftede Lille Cleo og måtte forsvare hende mod store løse Intakte han hunde mens ejere bare stod på afstand og råbte "han gør ikke noget"
Eller den gang jeg stod med Cleo i armene og en Collie på ryggen af mig som ihærdigt forsøgte at nedlægge mig så han kunne komme til min tæve.
Hvis nogen her kender en forening till Kastraters fremme inden for hunde verdenen melder jeg mig gerne ind.
apr 2011
feb 2010
Som CH skriver ved man at ændringer i hormonerne betyder en del for hvordan hunden vil få det fremover. Og der er ingen der helt kender følgerne at det.
Som man kan læse er der jo også mange tilfælde, hvor det går voldsomt ud over hundens velbefindende - både fysisk og psykisk.
Jeg syne det er for nemt at sige - jeg steriliserer bare, så bliver alt godt.
feb 2010
Man ved simpelthen ikke nom om hvad man piller ved.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
aug 2006
Jeg ville aldrig lade mine hunde operere og blive lagt i narkose pga. Et problem som bør trænes væk og som man ikke engang er garanteret bliver løst. Jeg har valgt hanhunde fordi jeg kan lide deres kvaliteter og ja så er der nogle ulemper og sådan er det
aug 2006
De mentale konsekvenser det kan have for hunde er udtalte, derfor mener jeg at det er fuldstændig vanvittigt at gøre den slags pr. automatik.
Kan man ikke ikke holde en ganske almindelig hanhund væk fra løbske tæver, så skal man ikke have en hanhund.
apr 2011
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Jeg ville ikke neutralisere en psykisk svag hund hvis det på nogen måde kunne undgåes. Ingen grund til at forværre dennes psyke ...
apr 2011
Jeg er enig i at det ikke fjerner alle problemerne, men jeg mener bestemt at kastration kan tage "toppen af isbjerget", for dem der har en meget kønsaggresiv hund eller meget dominerende. Folk der har store problemer med deres hunde får dem jo ikke aflivet fordi de er blevet kastreret, men de har nok søgt denne metode i håb om at det ville hjælpe lidt... Og ja, det hjælper selvfølgelig ikke nok, så det kan sagtens ende i en aflivning alligevel - men altså ikke fordi den er blevet kastreret, det var den såmænd nok blevet uanset. Og selvfølgelig burde folk være i stand til at have en intakt hanhund, og opdrage den ordentligt, men det er der desværre langt fra alle der kan.
apr 2011
Så fik jeg da spammet denne tråd godt og grundigt
aug 2006
Noget, som mange ønsker at negligere fuldstændig - mon ikke fordi det er bekvemt?
feb 2010
Som eks. kan du læse Maj-Britt's indlæge lidt højere oppe.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
apr 2011
aug 2006
aug 2006
apr 2011
jan 2006
Man kan slet ikke sidestille en kastreret hankat med en kastreret hanhund.
En intakt hankat vil med 99% garanti begynde at strinte indendørs - det er der sjovt nok ikke nogen af vores 3 intakte hanner, der gør.
Jeg havde planer om at bevare den ene af kattene intakt - men 8 mdr gammel tissede han i en potteplante, dernæst i en Østrand ... og så røg kuglerne.
Mht at man kastrerer heste - ja, men igen, det er noget andet.
Det er pænt svært at få opstaldet en hingst nogen steder, og en hingst lever et ensomt liv, da den jo ikke kan gå sammen med andre heste.
Jeg synes stadig ikke at der er nogen undskyldning for kastraktion af en hund - medmindre det er sygdomsrelateret - det andet kan der ganske enkelt komme for mange konsekvenser af.
nov 2008
Godt skrevet
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Før Silas blev kastreret handlede alt for ham om mad, mad og mere mad. Når vi var ude og gå handlede det om at humpe fremmede hunde og strinte op af tæveejere. Han var frustreret.
Men den store grund til at blive kastreret var fordi han parrede min tæve og de fik hvalpe. Det var sku ikke planen og det skulle ikke ske igen. Så farvel til koglerne. Mange siger at det sagtens kan lade sig gøre at have fertil han og tæve sammen. Det troede jeg også på... til uheldet skete for mig.
Der efter opdagede jeg alle de gode bivirkninger. Hunden blev mere lydigt. Han kan sku gå fri ude og kommer tilbage ved kald. Det kunne han ikke før - der kunne han spæne langt langt væk, for at jeg så kunne finde ham på ryggen af en anden hund - han eller tæve.
Så det var en glædelig overraskelse for mig at han pludselig blev sådan.
Hans spiselyst er den samme - han elsker mad. Han har en Labrador gemt inden i sig. Og han tog også pludselig ret grumt på. Men da det gik op for mig, fik jeg ham til at tabe sig. Det tog et par måneder og så blev han faktisk undervægtig. Nu ligger han på de 7-7,5 kg som han bør veje - spiser stadig helt alm Orijen og godbidder. Ingen slankekost eller sultekure. Han spiser helt normalt.
Han ligger ikke hjemme og er død. Han er en aktiv og glad hund, både inde og ude. Han elsker at løbe rundt og lege mynde. Og indenfor elsker han at lege med Lilly, hvor de løber rundt og leger med legetøj. Han er bare mere rolig når det kommer til tæver i løb og andre hunde.
Synes kastration er den bedste vej frem for mange hanhunde
Men sterilisation af tæver derimod... det har jeg det lidt svært med. For det er både godt og skidt. Synes ikke det har haft nogle positive virkninger for min tæve - ud over at hun ikke kommer i løb mere. Men det kunne jeg fint leve med.
Hun slap self af med sin knude i brystet og risikoen for livmoderbetændelse er væk. Men sind, sygdom og fedme... det har vi ikke været så heldige med efter
jan 2006
En hingst er et problem i mange tilfælde.
Man kan ikke få den opstaldet ret mange steder, da en hingst giver meget uro og ikke mange vil have den stående.
Man kan ikke lade den gå på sommergræs med andre heste - de 4 hingste jeg har haft har IKKE brudt sig om vallakker.
Man kan på eksempelvis Holte Rideskole ikke få adgang til undervisning hos en berider, hvis det er en hingst man har - og mon ikke det er sådan andre steder også ?
Og så er der lige den lille ting med, at visse hingste har et ret højt drive og er temmeligt svære at have med at gøre - dvs at man har problemer med at få dem passet, hvis man er syg eller skal på ferie.
En hanhund er piece-of-cake ved siden af en hingst - og alt det der med ups-kuld .. jamen herregud, hvor svært er det at holde tæve og hanhund adskilt ?
Det har foreløbig lykkedes mig siden 89 hvor jeg fik min første hund og flyttede sammen med en fyr, der havde en intakt tæve.
Næ, det er ikke andet end en gang dårlige undskyldninger for at I som hundeejere skal få det nemmere - det er IKKE for hundens skyld at kastrere !
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Jeg tror ikke hunden tænker: åh nej nu kan jeg ikke lave hvalpe.
Hvornår/hvorfor skal hunden kastreres?