Schæfer som familiehund Schæfer som familiehund
Ja, nu er det af ren og skær nysgerrighed jeg spørger, men er der nogle der udelukkende bruger deres schæfer som familiehund?
Mig og min far kom til at snakke om det en dag, han synes ikke at en schæfer som sådan er en familiehund, tror det bunder i at han er en smule usikker på selve racen, at det primært er den race politiet bruger, og de kan udstilles en smule "faretruende", hvis man ikke kender racen.
Nu ved jeg ikke selv meget om schæferen og dens sind, men det vækkede min interesse og jeg kunne godt tænke mig at hører, hvad i bruger jere schæfer til, og hvordan den fungere i hverdagen?
aug 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 583
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
Jeg kender nogen få der har schæfer der udelukkende fungerer som familiehund - pånær en enkelt uge om sommeren ;o) Men de fungerer fint. Det handler om at vælge ud fra de behov man har. Det er klart, man ikke skal vælge den frækkeste hvalp af brugslinjer, hvis man kun ønsker en familiehund
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 30 Svar: 325
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 882
jeg har altid haft den mening at "hunden er hvad DU gør den til, uanset race"
aug 2005
Jeg kunne lige komme i tanke om dig jeg vidste selv havde schæfer herinde, og som gerne deltager i tråde
Men anskaffer de fleste sig ikke en schæfer fordi de vil "bruge" den om man kan sige?
Tænker at det ville være grundlag for at jeg ville anskaffe mig en.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
Jeg synes de fleste burde anskaffe sig en schæfer fordi de gerne vil bruge den, men jeg tror desværre sandheden er en anden. Der er jo utrolig mange schæfere i Danmark og har indtryk af det er meget få der rent faktisk bliver brugt. Men jeg ved jo selvfølgelig ikke hvad der bliver lavet med dem derhjemme
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Kia er familiehund. Hun aktiveres i forhold til hvad racen kræver men fungerer som familiehund.
Til den aktive familie vil en bjæfer være en god familiehund :o)
jun 2009
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.114
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 657
aug 2005
Og hvordan kan det være valget faldt på en schæfer, hvis man ikke specifikt valgte den, for at arbejde med den ?
Hehe ja Irene, sådan er det når man gør sig bemærket ;o)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Som sanna siger vil jeg også sige det kommer helt an på definationen på familiehund. Hvis ikke interessen ligger i at bruge mange timer om dagen på hund er det bestemt ikke en brugshund man skal have, der ligger rigtig meget arbejde i det fra start.
Men schæferen er en dejlig familiehund.
nov 2007
Schæferen kan uden problemer være alene i 8-9 timer dagligt.
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
Min erfaring er, at de to schæfere vi har haft frem til nu elsker mennesker, og især børn
Vores gamle tæve vogtede ved vores datters side når hun lå ude i barnevognen.... hun gik ikke førend jeg kom og tog hende op.
Da hun kunne kravle delte de hundekurv ggg og da hun kunne gå fulgtes de i tykt og tyndt når vi var ude
Ja mit billede af vores datter og hund i hendes profil siger vist det hele
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Hvis en hund der udelukkende er familiehund, osse bliver trænet og aktiveret er der RIGTIG mange schæfere der fungerer fint som familiehunde.
Og faktisk fungerer de fleste af politiets hunde osse som familiehunde når de ikke er på arbejde;o)
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Schæferen er jo så at sige to typer i dag, som man stort set ikke har blandet gennem de sidste 10 år.
Der findes udstillingstypen og brugshundetypen.
Fælles er dog, at det stadig er en aktiv hund, som kræver nogle aktive mennesker.
Jeg bruger mine meget til lydighed og spor samt arbejdsopgaver i min hundeskole som demo-hunde. Derud over går jeg en hel del med dem,
aug 2005
Jeg synes det er interessant at høre hvordan schæferen fungere i dagligdagen, jeg har aldrig selv rigtig haft et indtryk af den
nov 2007
Hvis den kun kommer ud på daglige ture og der ikke kommer ske mere end det vil jeg stærkt fraråde en schæfer.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
At være familiehund er jo ikke i modstrid med at være træningsmakker osse;o)
aug 2005
Og jeg træner også en del med min egen hund, så jeg ved godt at man sagtens kan have en familiehund man træner med :o)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Jeg var som barn meget ensom da min bror boede hos min mormor og min mor havde travlt med sin/e kærester. En af min mors kæreste havde en stor schæfer som blev min bedste ven. Han sov hos mig om natten, han passede på mig, legede med mig og han lyttede til mig og trøstede mig når jeg var ked af det :o)
Siden dengang har jeg altid haft drømmen om igen at få bjæfer.
Altså ang. aktivering. I de første 2 år havde Kia et meget stort behov for aktivering. I dag er hun mere harmonisk og er energisk når vi er ude og rolig hjemme.
Vi træner lydighed hver dag for at holde det ved lige. Vi deler så mange oplevelser som muligt sammen. Kan jeg have hund med hvor jeg skal hen så har jeg hund med. Om sommeren dog noget mere da hun her bedre kan sidde i bilen noget tid.
Kia har brug for hver dag at komme ud og løbe frit. At snuse, grave, lege, søge og hjemme at deltage i hverdagens gøremål.
Rydder jeg op hjælper Kia (hun skal apportere sit legetøj og lægge det på plads i en kurv). Hun hjælper med vasketøj. Bærer mine sokker ind i skuffen etc. :o)
Mest af alt render hun i vejen så der bliver også trænet afdækning og aflever (når hun snupper opvaskebørsten).
Alt i alt. Hun fungerer som et naturligt medlem af min lille familie :o)
En bjæfer er en ydest intelligent race og har brug for at bruge sin hjerne aktivt hver dag og også gerne sin snude (bruger jo sammentidig hjernen).
jun 2009
Men træning er jo mange ting... King går til lydighed x 1 om ugen på familiehundehold. Han træner ikke til prøver, spor eller forsvar.
For mig er det spørgsmålet, om han får brugt sit hovede og sin krop hver dag. Om det foregår som en del af dagligdagen eller på træningsbanen er for mig ligemeget. King virker til at få den aktivering, han har brug for, selvom der ikke er noget fastlagt program henover dagen. Vi tager dagene som de kommer og laver ting med King, som vi har lyst til den dag. Der er jo mange ting at tage hensyn til i en børnefamilie, så tingene må afpasses efter hinanden. Og for mig er det lysten der skal drive det, og derfor er spontaniteten vigtig her
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
vi har 3 hunde, hvoraf 2 er schæfere...de er brugshunde og familiehunde... de bliver trænet i PH 1 gang ugentligt pt... og ud over det bliver de trænet ca 4 dage i ugen....
vi valgte schæfere, da vi ønskede at træne...
og nu bliver jeg nok upopulær - men i MIN verden, har en brugs schæfer intet at gøre som alm familiehund (daglige gåture og sofahygge)
højavls schæfere... tjah..... kan de overhovedet bruges til noget???? :oP
aug 2005
Jeg er lige lidt stille, fordi jeg læser med og synes det er interressant
jun 2009
Højlavlsschæfere kan bruges til det, som vores gør - en helt almindelig familiehund som fungerer i en familie med almindelige gøremål. Daglig aktivering betyder i min verden ikke nødvendigvis træning på træningsplads, men aktivering for krop og hjerne. Men vi ville heller ikke have en brugsschæfer, alene af den grund at brugsegenskaberne ikke ville blive brugt fornuftigt - og det bør de...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det var uproblematisk. Det, der er risikoen ved at lade en schæfer være familiehund er, at den bliver passiv. Den er - når den er kommet over unghundeperioden - meget tilpasningsdygtig og vil underordne sig familiens rutiner. Og hvis ikke familien giver plads til at hunden bliver aktiveret og stimuleret, så bliver det en sofa/pejsehund.
Så udefra vil den ligne en familiehund, der er perfekt afrettet, men for mig at se er det en deprimeret hund.
En schæfer skal leve et aktivt liv - hvilke hunde skal ikke det. Det betyder ikke, at den absolut skal træne meget aktivt. Lidt træning skal den have, IMO, men som aktivering kan der laves rigtig mange ting.
Og ja - der er masser af ting højavlsschæfere kan bruges til. Det er OGSÅ en schæfer og det er OGSÅ en dejlig hund.
apr 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg glatter blot.. .Der er så mange, der har en masse investeret i den diskussion og har svært ved at forstå ironien i det.
Næ, det er nok ikke min sag, men jeg kan nu ikke lade være alligevel. Jeg er så ærgerlig over at det er sådan og synes jeg kan se, at det lige nu er for følsomt til at joke med.
jun 2009
apr 2007
det er bare.... ja... du ved hvad jeg vil skrive....
apr 2007
men lad mig omformulere... i MIN verden er en schæfer ikke en "sofa-hund" og bliver det aldrig..... synes det er synd....
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Ingen af mine er trænet i andet end almindelig kultiveret opførsel, og bliver mest brugt som terapihunde for mennesker med autisme.
Mennesker som rigtigt mange hunde er voldsomt utrygge ved!!! Men begge mine schæfere hviler i den grad i dem selv, at de velvilligt lader sig klappe, kramme og gå tur med af mennesker med en meget uforudsigelig adfærd.
Ligesom alle børn uanset størrelse er noget de omgåes med venlighed og stor overbærenhed.
nov 2007
Min schæfer er da lidt sofa hund, det er ihvertifald der han vælger at sove for det meste hihih
apr 2007
uanset hvordan man vender og drejer sig(og ham) er en 2'er sofa bare for lille til os begge ;o)
nov 2007
Jamen så må han lære at være lidt skødehund også haha
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 25
sep 2017
Følger: 1 Svar: 1
Schæfer som familiehund